Így teremt aktívabb felhasználói élményt a gamifikáció

Gamifikáció az e-kereskedelemben: játékosan a siker felé!

Így teremt aktívabb felhasználói élményt a gamifikáció

A technológia előrehaladtával a tervezők kezébe olyan eszközök kerültek, amelyekkel a felhasználók igényeinek minél inkább megfelelő termékeket hozhatnak létre. Ez az elv valójában számos modern projekt egyik fő mozgatóeleme is. A fejlesztők és designerek folyamatosan olyan technikákat keresnek, amelyekkel javíthatják a felhasználói élményt, és ez közeli kapcsolatban áll az érzelmekkel is.

Gamifikáció az e-kereskedelemben: játékosan a siker felé!

Az emberek manapság elvárják, hogy egy termék kezelése élvezetes és egyszerű legyen – ezt továbbgondolva jött az ötlet, miszerint egyenesen szórakoztató is lehetne. Ezt a szórakoztatást kívánja biztosítani az úgynevezett gamifikáció. A következőkben ezt a koncepciót vizsgáljuk meg közelebbről is, és megnézzük, hogy hogyan javíthatja, illetve teheti aktívabbá a felhasználói élményt!

 

Mi az a gamifikáció?

A gamifikációt, magyarul „játékosítást” a design kontextusában sokan félreérthetik, hiszen a szó hallatán többeknek is a játéktervezés ugrik be róla. A félreértés jogos, de már így az elején le kell szögeznünk, hogy a gamifikációnak semmi köze nincs a játéktervezéshez – sőt, a két fogalom meglepően távol áll egymástól.

 

Jelen esetben a gamifikáció szimplán azt jelenti, hogy játékokra jellemző elemeket helyezünk el egy nem játékos környezetben, tehát például egy telefonos alkalmazásban, vagy egy webhelyen.

 

A gamifikációval például ráveheted célközönségedet, hogy sűrűbben használják mobilalkalmazásodat. Adj nekik egy feladatot (kihívást), aminek a lényege, hogy egy héten keresztül minden nap be kell jelentkezniük alkalmazásodba. Az emberek szeretik, ha van előttük egy tiszta, egyértelmű cél, amelynek irányába törekedhetnek, különösen, ha valamilyen jutalomra is számíthatnak, ha sikerül elérniük azt.

 

A gamifikáció tehát lehetővé teszi, hogy a tervezők különféle módszerekkel befolyásolják felhasználóik viselkedését, lényegében azzal, hogy „játékosokká” teszik őket, akiknek aktivitását jutalmakkal díjazzák.

 

Milyen játékmechanizmusokkal javítja a gamifikáció a felhasználói élményt?

A gamifikáció célja a tervezők számára nem az, hogy egyébként nem játék jellegű terméküket egy komplett játékká alakítsák át. A játékosítás egy összetett designtechnika, aminek implementálásához különféle játékmechanizmusokkal kell felruházni a felhasználói felület interaktív elemeit. A következőkben a gamifikációban leggyakrabban használt ilyen mechanizmusokat soroljuk fel!

 

Kihívás

Az emberek többsége előszeretettel áll a kihívások elé, hogy bebizonyíthassák másoknak (és saját maguknak), hogy igenis képesek megbirkózni velük. Éppen ezért a kihívást tartják az egyik leghatékonyabb gamifikációs mechanizmusnak, amivel egy bizonyos műveletre lehet ösztönözni az embereket. A kihívások akkor tehetnek a legtöbbet a felhasználói élmény javításáért, ha valamilyen díj, vagy jutalom is jár a teljesítésükért.

 

Pontok

Rengeteg játék használ valamilyen pontrendszert, aminek segítségével a játékosok nyomon követhetik teljesítményüket. A gamifikáció is használhatja ezt a mechanizmust, ami mind a felhasználók, mind pedig a többi érintett számára hasznos lehet. A játékosok egyrészt láthatják saját és játékostársaik eredményeit, az érintettek (pl. a tulajdonos) pedig azt, hogy mennyire aktivizálja a webhely vagy alkalmazás a felhasználókat. A pontrendszer nem feltétlenül kell, hogy egy külön számláló legyen – lehet akár a bejelentkezések, vagy a megtekintett videók száma is a fő mutató.

 

Matricák és jelvények

A felhasználók aktivitását (legyen az egy teljesített kihívás, vagy egy adott összeszedett pontszám) matricákkal és jelvényekkel is lehet jutalmazni. Számos játék alkalmaz ilyen jutalomrendszert, ezért az emberek többsége tudja, hogy miről van szó, ráadásul a matricákat már hosszú évek óta szeretik a felhasználók, ahogy azt a megannyi közösségi platformokra feltöltött képeken és videókon láthatjuk. A matricák és jelvények természetesen bármilyen stílusban elkészülhetnek, hogy passzoljanak a webhely, vagy az alkalmazás stílusához, illetve hogy vizuálisan reprezentálják a felhasználó teljesítményét.

 

Ranglista

Ha a kihívásokat egy lépéssel tovább szeretnéd vinni, akkor alakítsd át őket versenyekké. Kevés dolog motivál olyan sok embert, mint az, hogy valamiben elsők szeretnének lenni. Egy ranglista, amin a legtöbb pontot (vagy jelvényt, stb.) szerzett felhasználók sorakoznak tovább buzdíthatja a játékosokat, hogy minél aktívabbak legyenek webhelyeden, vagy alkalmazásodban. Persze megeshet az is, hogy ez éppen ellenkezőleg, demotivációként hat majd néhány emberre, mert úgy érzik, feleslegese küszködniük az első helyért, hiszen mások annyival magasabb rangon vannak. Éppen ezért csak körültekintően ajánlott alkalmazni ezt a játékelemet – például ha egy sportmárkát képviselsz, akkor célközönséged jó eséllyel élvezi a versengést.

 

Utazás

Ez a játékmechanizmus egyszerűvé és érthetővé teszi a termékkel való interakciót, vagy annak használatát. Ha megfelelően implementálják, a felhasználó egy igazi játékosnak érzi majd magát, aki az alkalmazás letöltésével (vagy egy webhelyre történő regisztrációval) személyes utazásába kezd bele. Például a regisztrációs oldalon felsorolhatod a termék legfőbb funkcióit, hogy a felhasználóknak ne kelljen ezeknek külön utána nézniük, és kevésbé tartsanak az esetleges hibalehetőségektől (ezzel csökkentve tehát a kockázatérzetüket).

 

Ahogy az utazás folytatódik, érdemes az úgynevezett „állványozás” technikáját alkalmazni. Ez azt jelenti, hogy ahogy a felhasználó egyre jobban kiismeri a terméket, úgy fokozatosan mutatod be neki annak egyre összetettebb funkcióit. Ez lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy eleinte ne érezzék túlterheltnek magukat a megannyi lehetőség miatt. Akárcsak ahogy egy játék nehezedik, úgy a termék is egyre összetettebbé válik, igazodva a felhasználó tapasztalatához.

 

Időkorlátok

Sok játékban a különböző feladatok időhöz kötöttek, ami arra ösztönzi a játékosokat, hogy minél előbb cselekedjenek. Ugyan ez az elv alkalmazható a gamifikáció során is – a felhasználók olyan ajánlatokat, feladatokat kaphatnak, amelyeket csak bizonyos időkorlátok között végezhetnek el. Ez mielőbbi cselekvésre sarkallhatja őket, hiszen a legtöbben nem szeretnének lemaradni a különleges jutalmakról (mert hiszen azok miatt éri csak meg sietni).

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok