Így teremt aktívabb felhasználói élményt a gamifikáció

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!

Így teremt aktívabb felhasználói élményt a gamifikáció

Csonka Nikoletta

szerző:
Csonka Nikoletta

A technológia előrehaladtával a tervezők kezébe olyan eszközök kerültek, amelyekkel a felhasználók igényeinek minél inkább megfelelő termékeket hozhatnak létre. Ez az elv valójában számos modern projekt egyik fő mozgatóeleme is. A fejlesztők és designerek folyamatosan olyan technikákat keresnek, amelyekkel javíthatják a felhasználói élményt, és ez közeli kapcsolatban áll az érzelmekkel is.

Az emberek manapság elvárják, hogy egy termék kezelése élvezetes és egyszerű legyen – ezt továbbgondolva jött az ötlet, miszerint egyenesen szórakoztató is lehetne. Ezt a szórakoztatást kívánja biztosítani az úgynevezett gamifikáció. A következőkben ezt a koncepciót vizsgáljuk meg közelebbről is, és megnézzük, hogy hogyan javíthatja, illetve teheti aktívabbá a felhasználói élményt!

 

Mi az a gamifikáció?

A gamifikációt, magyarul „játékosítást” a design kontextusában sokan félreérthetik, hiszen a szó hallatán többeknek is a játéktervezés ugrik be róla. A félreértés jogos, de már így az elején le kell szögeznünk, hogy a gamifikációnak semmi köze nincs a játéktervezéshez – sőt, a két fogalom meglepően távol áll egymástól.

 

Jelen esetben a gamifikáció szimplán azt jelenti, hogy játékokra jellemző elemeket helyezünk el egy nem játékos környezetben, tehát például egy telefonos alkalmazásban, vagy egy webhelyen.

 

A gamifikációval például ráveheted célközönségedet, hogy sűrűbben használják mobilalkalmazásodat. Adj nekik egy feladatot (kihívást), aminek a lényege, hogy egy héten keresztül minden nap be kell jelentkezniük alkalmazásodba. Az emberek szeretik, ha van előttük egy tiszta, egyértelmű cél, amelynek irányába törekedhetnek, különösen, ha valamilyen jutalomra is számíthatnak, ha sikerül elérniük azt.

 

A gamifikáció tehát lehetővé teszi, hogy a tervezők különféle módszerekkel befolyásolják felhasználóik viselkedését, lényegében azzal, hogy „játékosokká” teszik őket, akiknek aktivitását jutalmakkal díjazzák.

 

Milyen játékmechanizmusokkal javítja a gamifikáció a felhasználói élményt?

A gamifikáció célja a tervezők számára nem az, hogy egyébként nem játék jellegű terméküket egy komplett játékká alakítsák át. A játékosítás egy összetett designtechnika, aminek implementálásához különféle játékmechanizmusokkal kell felruházni a felhasználói felület interaktív elemeit. A következőkben a gamifikációban leggyakrabban használt ilyen mechanizmusokat soroljuk fel!

 

Kihívás

Az emberek többsége előszeretettel áll a kihívások elé, hogy bebizonyíthassák másoknak (és saját maguknak), hogy igenis képesek megbirkózni velük. Éppen ezért a kihívást tartják az egyik leghatékonyabb gamifikációs mechanizmusnak, amivel egy bizonyos műveletre lehet ösztönözni az embereket. A kihívások akkor tehetnek a legtöbbet a felhasználói élmény javításáért, ha valamilyen díj, vagy jutalom is jár a teljesítésükért.

 

Pontok

Rengeteg játék használ valamilyen pontrendszert, aminek segítségével a játékosok nyomon követhetik teljesítményüket. A gamifikáció is használhatja ezt a mechanizmust, ami mind a felhasználók, mind pedig a többi érintett számára hasznos lehet. A játékosok egyrészt láthatják saját és játékostársaik eredményeit, az érintettek (pl. a tulajdonos) pedig azt, hogy mennyire aktivizálja a webhely vagy alkalmazás a felhasználókat. A pontrendszer nem feltétlenül kell, hogy egy külön számláló legyen – lehet akár a bejelentkezések, vagy a megtekintett videók száma is a fő mutató.

 

Matricák és jelvények

A felhasználók aktivitását (legyen az egy teljesített kihívás, vagy egy adott összeszedett pontszám) matricákkal és jelvényekkel is lehet jutalmazni. Számos játék alkalmaz ilyen jutalomrendszert, ezért az emberek többsége tudja, hogy miről van szó, ráadásul a matricákat már hosszú évek óta szeretik a felhasználók, ahogy azt a megannyi közösségi platformokra feltöltött képeken és videókon láthatjuk. A matricák és jelvények természetesen bármilyen stílusban elkészülhetnek, hogy passzoljanak a webhely, vagy az alkalmazás stílusához, illetve hogy vizuálisan reprezentálják a felhasználó teljesítményét.

 

Ranglista

Ha a kihívásokat egy lépéssel tovább szeretnéd vinni, akkor alakítsd át őket versenyekké. Kevés dolog motivál olyan sok embert, mint az, hogy valamiben elsők szeretnének lenni. Egy ranglista, amin a legtöbb pontot (vagy jelvényt, stb.) szerzett felhasználók sorakoznak tovább buzdíthatja a játékosokat, hogy minél aktívabbak legyenek webhelyeden, vagy alkalmazásodban. Persze megeshet az is, hogy ez éppen ellenkezőleg, demotivációként hat majd néhány emberre, mert úgy érzik, feleslegese küszködniük az első helyért, hiszen mások annyival magasabb rangon vannak. Éppen ezért csak körültekintően ajánlott alkalmazni ezt a játékelemet – például ha egy sportmárkát képviselsz, akkor célközönséged jó eséllyel élvezi a versengést.

 

Utazás

Ez a játékmechanizmus egyszerűvé és érthetővé teszi a termékkel való interakciót, vagy annak használatát. Ha megfelelően implementálják, a felhasználó egy igazi játékosnak érzi majd magát, aki az alkalmazás letöltésével (vagy egy webhelyre történő regisztrációval) személyes utazásába kezd bele. Például a regisztrációs oldalon felsorolhatod a termék legfőbb funkcióit, hogy a felhasználóknak ne kelljen ezeknek külön utána nézniük, és kevésbé tartsanak az esetleges hibalehetőségektől (ezzel csökkentve tehát a kockázatérzetüket).

 

Ahogy az utazás folytatódik, érdemes az úgynevezett „állványozás” technikáját alkalmazni. Ez azt jelenti, hogy ahogy a felhasználó egyre jobban kiismeri a terméket, úgy fokozatosan mutatod be neki annak egyre összetettebb funkcióit. Ez lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy eleinte ne érezzék túlterheltnek magukat a megannyi lehetőség miatt. Akárcsak ahogy egy játék nehezedik, úgy a termék is egyre összetettebbé válik, igazodva a felhasználó tapasztalatához.

 

Időkorlátok

Sok játékban a különböző feladatok időhöz kötöttek, ami arra ösztönzi a játékosokat, hogy minél előbb cselekedjenek. Ugyan ez az elv alkalmazható a gamifikáció során is – a felhasználók olyan ajánlatokat, feladatokat kaphatnak, amelyeket csak bizonyos időkorlátok között végezhetnek el. Ez mielőbbi cselekvésre sarkallhatja őket, hiszen a legtöbben nem szeretnének lemaradni a különleges jutalmakról (mert hiszen azok miatt éri csak meg sietni).


Értesülj elsőkézből legfrisseb híreinkről

Ha szeretnél még többet olvasni a témában,
iratkozz fel hogy azonnal értesülj legújabb cikkeinkről!

Ha hasznosnak találtad cikkemet, oszd meg ismerőseiddel is!


Még több cikk a témában

SEO nélkülözhetetlen elemei
2022-09-29

A keresőoptimalizálás 5 nélkülözhetetlen eleme

Az online kereskedők folyamatosan azt kutatják, hogy hogyan szerezhetnének még több forgalmat webáruházuk számára. Érdekes módon a keresőoptimalizálás, azaz a SEO gyakran elkerüli a figyelmüket. Ha azonban szeretnél a világ leglátogatottabb webhelyén (Google) megjelenni kínálatoddal, akkor muszáj leszel foglalkozni vele.

Mi azaz off-page SEO? Hogyan alkalmazd?
2022-09-27

Így segíti webhelyedet az off-page SEO

Amikor a keresőoptimalizálásról van szó, akkor a legtöbb on-page (vagy on-site) SEO feladat magától értetődő. Szükséged lesz egy nagy adag jó minőségű tartalomra, gondosan kiválogatott kulcsszavakra, néhány releváns belső hivatkozásra, és így tovább. De mi a helyzet az off-page SEO-val? Egyáltalán mit takar, és hogyan csinálhatod hatékonyan? Az alábbiakban többek között ezekre a kérdésekre kapsz választ!

SEO trendek az ünnepekre
2022-09-22

5 e-kereskedelmi SEO trend az ünnepekre

Habár épp, hogy véget ért a nyár, sokan már most az év végi ünnepi szezonra igyekeznek felkészíteni marketingstratégiájukat. A SEO, vagyis a keresőoptimalizálás természetesen idén is nélkülözhetetlen lesz az olyan márkák számára, amelyek szeretnék láthatóbbá tenni magukat az ünnepi vásárlók előtt.

A legfontosabb marketing stratégia: helyi egészségügyi SEO
2022-09-20

A helyi egészségügyi SEO alapjai

A helyi egészségügyi SEO az az orvosok, klinikák és kórházak egyik legfontosabb marketingstratégiája, amivel ezek a szolgáltatók láthatóbbá tehetik magukat a közelben kereső felhasználók, vagyis lehetséges pácienseik számára.  

helyi seo tippek
2022-09-15

A helyi SEO 5 alapfeltétele

A helyi SEO, azaz helyi keresőoptimalizálás segítségével a közeledben keresgélő felhasználóknak népszerűsítheted vállalatodat. A helyi SEO-val általában a Google felületét szokás megcélozni, de más keresőmotorokra is lehet helyileg optimalizálni. A keresőoptimalizálás e formája az online marketing egyik leghatékonyabb ágazata, amivel elérheted, hogy tartalmaid a kívánt keresésekre jelenjenek meg ideális ügyfeleid számára.

Plasztikai sebészeti webdesign elvek: Ezekre figyelj!
2022-09-13

3 alapvető webdesign elv plasztikai sebészeknek

Ha van egy színvonalas plasztikai sebészeted, akkor azt manapság csupán fél sikerként könyvelheted el. Az internet modern világában ezt a színvonalat webhelyednek is tükröznie kell, ráadásul nem csak megjelenésében, hanem működésében is. Hiába vagy tele plasztikai sikertörténetekkel, ha nem használod fel ezeket sebészeted webhelyén. Egy ilyen profinak, mint neked hasonlóan profi online jelenlétre is szüksége lesz, aminek a központja minden esetben egy jól kialakított, modern webhely. Akár egy új webhelyet szeretnél létrehozni sebészeted számára, akár a meglévőt tervezed felújítani, az alábbi elveket már az első lépéstől kezdve szem előtt kell tartanod.  

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt,
több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.
Legyen a Tied a következő sikertörténetünk!

Jelentkezz auditunkra még ma!