A Facebookot, vagyis a közösségi hálók királyát senkinek nem kell bemutatni. A platformot 2017-ben havonta 2 milliárd aktív felhasználó látogatta meg – egyszerűen nem lehet vele versenyezni. Egy online marketinges azt gondolná, hogy a Facebook kész aranybánya, ha a hirdetésekről van szó. Ez így is van, csak egy a probléma – a Facebook csak a Facebooknak aranybánya. Sajnos az elképesztő verseny és az egyre csökkenő organikus (és fizetett) elérési arányok miatt ma már nagyon nehéz érvényesülni a Facebookon, de néhány egyszerű, és praktikus „trükkel” tehetsz azért, hogy üzleti oldalad túlélje a változtatásokat.
1. Válassz megfelelő kategóriát üzleti oldaladnak
Egy új Facebook oldal létrehozásakor a legfontosabb lépés kiválasztani azt, hogy milyen kategóriába sorolható be az oldal. Az opciók között találsz márkát, helyi vállalatot, céget, terméket és hasonló lehetőségeket is, amelyek valamelyikébe minden bizonnyal beletartozol majd. Ez azért fontos lépés, mert a kategória befolyásolja, hogy később milyen funkciókat használhatsz majd az oldalon. Egy helyi cég például megjelenítheti fizikai címét, míg egy online márkának nincs ilyen opciója.
2. Szerezd meg saját Facebook URL-edet
Miután oldalad elkészült, az egyik legelső lépésként érdemes saját Facebook URL-t szerezned hozzá. Ennek segítségével a későbbiekben sokkal elegánsabb módon linkelheted Facebook oldaladat más helyeken. Egy beszédes, márkanévvel ellátott URL a SEO szempontjából is előnyös, hiszen kereshetőbbé teszi üzleti profilodat a Google-on és más keresőmotorokban.
3. Ügyelj képeid optimalizálására
Nincs online profil jó minőségű képek nélkül. A közösségi platformok vizuális médiumok, ezért fontos, hogy márkád, céged, vagy termékeid közösségi jelenlétét képekkel is kiegészítsd. Márkák esetén ez általában a logó, míg személyes üzleti profiloknál egy arckép. A profilkép azonban nem az egyetlen vizuális elem, amire oda kell figyelned – akárcsak a személyes profiloknál, a Facebook oldalakon is elhelyezhető egy borítókép, aminek szintén fontos szerepe van, ugyanis rengeteg lehetőséget rejt magában.
A borítókép lehet például egy látványos CTA, ami egy tiszta, egyértelmű üzenettel próbálja ösztönözni oldalad látogatóit egy kívánt lépésre, vagy akár egy mutatós, stílusos grafika is, ami márkád hangnemét tükrözi (professzionális, könnyedebb, családbarát, stb.). Képeidre ne díszekként tekints, hanem lehetőségekként, hogy bemutathasd márkádat közönségednek.
4. Használj felhívásgombot
Minden üzleti Facebook oldalon elhelyezhető egy CTA, vagy felhívásgomb. Ezzel a kiemelt helyen elhelyezett gombbal egy kívánt lépésre ösztönözheted oldalad látogatóit, legyen az egy termék megvásárlása, webhelyed felkeresése, vagy üzenetküldés lehetősége.
A felhívásgombot a borítókép alatt állíthatod be, a + Gomb hozzáadása feliratra kattintva. Ez után egy előre megszabott listából kiválaszthatod, hogy mi legyen a gomb felirata, majd lényegében bármilyen hivatkozást (Facebookon kívülit is) hozzácsatolhatsz, hogy a felhasználó oda kerüljön át, miután a gombra kattint.
5. Használj lapfüleket
Ha megnézed egy ismertebb márka Facebook oldalát, biztosan látni fogsz néhány sajátos lapfület a profil bal oldali oszlopában. Ilyeneket te is beállíthatsz oldaladra, és érdemes is foglalkozni velük.
Ezek a lapfülek lehetővé teszik, hogy fontos információkat helyezhess el cégedről vagy márkádról a látogatók számára, ráadásul még egy pontot biztosít az oldalon több CTA elhelyezésére a borítóképen és a felhívásgombon kívül.
6. Ügyelj bejegyzéseid összetételére
Oldalad tehát többé-kevésbé készen áll a forgalom kiszolgálására – jöhetnek a tartalmak. A kérdés csak az, hogy milyenek. Habár az emberek általában egy bizonyos témakörre számítanak Facebook oldaltól (és általában el is várják azt), ez nem jelenti azt, hogy minden bejegyzésednek ugyanolyannak kell lennie. Épp ellenkezőleg – a változatosság sokkal többek figyelmét képes megragadni, ha átgondoltan állsz hozzá.
Kísérletezz többféle tartalomtípussal és többféle jellegű tartalommal is. Habár nincs pontos matematikai képlet a bejegyzések sokszínűségére, sokak számára bevált a következő arány:
- A bejegyzések 70%-a eredeti tartalom legyen
- A bejegyzések 20%-a olyan tartalom legyen, ami kapcsolódik követőid érdeklődési köreihez
- Az önreklámok legfeljebb bejegyzéseid maradék 10%-át tegyék ki
Ha valaki ránéz oldalad bejegyzéseire, akkor ne csak blogbejegyzéseket, átosztásokat és termékreklámokat lásson. Beilleszthetsz néha egy-egy beszélgetésre buzdító kérdést, egy kérdőívet, és más egyedi tartalmakat is.
7. Posztolj átlátható bejegyzéseket
Ha görgetted az utóbbi években Facebook hírfolyamodat, akkor biztosan feltűnt, hogy még a különböző márkáktól és személyektől származó bejegyzések is összemosódhatnak.
Különös veszélyben vannak a sima szöveges bejegyzések – az emberek egyszerűen nem hajlandóak néhány sornál többet elolvasni. A megoldás általában egy olyan kiegészítő jellegű vizuális elem (általában egy kép), ami segít megállítani a hírfolyam-görgetést. Ügyelj a képek minőségére és olvashatóságára, ha szöveg is van rajtuk.
Ha hivatkozást osztasz meg, akkor a mellékletben automatikusan megjelenik egy kép a hivatkozott oldalról. Sokan elkövetik azt a hibát, hogy a hivatkozást benne hagyják a bejegyzés szövegében. Ettől csak átláthatatlanabb, kevésbé „elegáns” megjelenése lesz a bejegyzésnek.
Ha szeretnél egy második, harmadik, stb. hivatkozást is megosztani bejegyzésedben az olvasókkal a mellett, aminek a képe is megjelenik, vagy egy képet osztasz meg, és ahhoz szeretnél mellékelni egy hivatkozást, akkor használj valamilyen linkrövidítőt – a Bitly elegánsabb külsőt kölcsönöz hivatkozásaidnak.
8. Ossz meg felhasználói tartalmakat
A felhasználói tartalmak szintén segítenek változatosabbá tenni bejegyzéseidet. Ezzel nem csak időt spórolhatsz meg, de azt is éreztetheted követőiddel, hogy a közösség elismert részeinek tekinted őket. Az ilyen tartalmak begyűjtése meglepően egyszerű. Kérd fel egy nyilvános bejegyzésben követőidet, hogy osszák meg velük legfontosabb pillanataidat márkáddal, termékeiddel, vagy valamilyen releváns eseménnyel kapcsolatban.
Érdemes megadni ehhez egy egyedi hashtaget, hogy utána könnyedén rátalálhass a beküldésre szánt képek és más tartalmak bejegyzéseire. Ne felejtsd el megjelölni azt a felhasználót, akinek a képét megosztod! Ezzel egy szorosabb kapcsolatot alakíthatsz ki közted és követőiddel.
9. Csatlakozz a videózók táborához
A Facebook marketing a közösség/közönség aktivizálásáról szól, és nincs még egy olyan tartalomtípus, ami olyan aktivitásra sarkallja az embereket, mint a videó (és az élő videó). A videók a legnépszerűbb tartalmak a Facebookon, és népszerűségük egyre csak nő és nő. Erre persze a platform is felfigyelt, és biztos lehetsz benne, hogy a videók kiemelt szerepet kapnak a felhasználók hírfolyamaiban.
A videókkal tehát nagyon is megéri foglalkozni, de érdemes észben tartani néhány fontos gondolatot velük kapcsolatban.
Először is – a statisztikák szerint a felhasználók 85%-a némítva nézi meg, ezért ha hangos üzenetet is tartalmaznak videóid, akkor nem árt feliratkozni a legfontosabb részeket. A feliratozott videókat általánosságban tovább nézik az emberek, mint azokat, amiken nincsenek feliratok. Mivel a felhasználók nem szeretik, ha a videók hanggal indulnak el, ezért ügyelj rá, hogy feltöltéskor ezt is beállítsd.
Az élő közvetítések szintén a videó népszerűségét használják ki, azonban egy sokkal közvetlenebb, emberközelibb módon. A Facebook Live szolgáltatás segít mindennél közelebbi kapcsolatot teremteni követőiddel, akiknek bemutathatod, hogy éppen mi zajlik a kulisszák mögött, kérdéseket válaszolhatsz meg, vagy meginterjúvolhatod egyik munkatársadat arról, hogy milyen tapasztalatokat szerzett, mióta veletek dolgozik. Mindez azt bizonyítja majd követőidnek, hogy valódi emberi lények állnak a márka logója mögött, akik valóban odafigyelnek a közönség visszajelzéseire.
10. Ellenőrizd gyakran az oldal Elemzések felületét
Nehéz úgy Facebook stratégiát kivitelezni, ha nem tudod, hogy mi működik, és mi nem. A platform szerencsére egy nagyon részletes analitikai felületet biztosít az oldaltulajdonosok számára, amelyen nyomonkövethetik oldaluk teljesítményét. Oldaladon nyomj az Elemzések gombra a felső sávban, és máris megjelenik előtted az a temérdek adat, ami segíthet finomítani Facebook stratégiádon.
Az első képernyő az Áttekintés, ahol egy gyors összegzést kapsz az elmúl hét nap változásairól a különböző kategóriák szerint. A baloldali oszlopban részletesebb jelentést kaphatsz az egyes kategóriákról.
Az Elemzések menü segít azonosítani stratégiád gyengepontjait, és azokat a bejegyzéseket, amelyek jobban teljesítettek a többinél. Ezen információk birtokában a későbbiekben sokkal felkészültebben közelítheted meg Facebook stratégiádat.
11. Kísérletezz az időzítésekkel
Természetesen az sem mindegy, hogy mikor és milyen gyakran teszel közzé vagy osztasz meg bejegyzéseket követőiddel. Erre nincs konkrét szabály, hiszen minden oldal követőbázisa egyéni, és átlagban máskor aktívak online.
Szóval hogy állapíthatod meg, hogy mikor érdemes bejegyzéseket közzétenni? Térj vissza az Elemzés felületre, majd a bal oldali oszlopban válaszd a Bejegyzések fület. Itt láthatod, hogy mikor érhetők el rajongóid, ami alapján megállapíthatod, hogy mikor látnák a legtöbben bejegyzéseidet – a legfontosabbakat időzítsd a legaktívabb időszakokra.
Persze a kevésbé aktív órákat sem szabad elhanyagolni – vannak, akik ilyenkor nézegetik a Facebookot, és a visszagörgetők később is láthatják az ilyenkor megosztott tartalmakat. Néhány kevésbé komoly, vagy egyszerűen humoros bejegyzés tökéletes ezekre az időszakokra.
A lényeg, hogy rendszeresen térj vissza ehhez a jelentéshez, és nézd meg, hogy hogyan befolyásolják bejegyzéseid követőid viselkedését.
12. Tanulmányozd célközönségeid adatait
Ha már a követőkről és a viselkedésről van szó, nem árt egy pillantást vetni célközönséged elemzési adataira. Ez a felület hasonlít oldalad Elemzéseihez, de azzal ellentétben nem az aktivitásra, hanem a célközönségekre fókuszál. Itt többet tudhatsz meg követőid demográfiai adatairól (kor, nem, végzettség, stb.), de érdeklődési köreikkel és hobbijaikkal is megismerkedhetsz. Ezek az információk segítenek olyan tartalmakat készíteni, amelyek iránt biztosan több követőd érdeklődik majd.
13. Próbáld ki a Facebook hirdetéseket
Ahogyan azt minden Facebookoldal-tulajdonos észrevehette, az organikus (nem fizetett) tartalmak elérései drasztikusan csökkentek az elmúlt évek alatt. Ez arra kényszerítette a márkájukat Facebookon is képviseltetőket, hogy fizetett hirdetésekkel szerezzék vissza egykori láthatóságukat. Sajnos a Facebook hirdetések ára aggasztó iramban növekszik, de egy jó kampánytervvel ma is hatékony hirdetéseket készíthetsz.
Ha sikerül rátalálnod egy számodra, és követőid számára is megfelelő organikus rendszerre, akkor a hirdetések viszonylag olcsón sokat dobhatnak sikeresebb tartalmaid népszerűségén és elérésein. Ismerkedj meg a különböző célzási opciókkal, és ásd bele magad a fent tárgyalt célközönségek elemzési adataiba is, hogy tudd, kiknek hirdetsz, és hogy mi érdekelheti őket.
14. Célozd meg a megfelelő közönségeket
Ha már a célzás szóba jött, nem feledkezhetünk meg a Facebook hirdetések kifejezetten részletes célzási opcióiról sem, amelyek külön említést érdemelnek. A Facebookon többféle kritérium alapján is megcélozhatod közönségedet, úgymint földrajzi hely, kor, nem, nyelv, hobbik vagy akár életesemények – és ez még mindig nem az összes.
A különböző opciók finomhangolásával szinte végtelen célközönséget különíthetsz el hirdetéseidnek, biztosítva ezzel, hogy csak azoknak jelenjenek meg, akik valóban érdeklődnének irántuk.
15. Népszerűsítsd oldalad a Facebookon kívül is
Habár sokan úgy tekintenek a Facebook oldalukra, mint egy kapura saját webhelyükhöz, vagy webáruházukhoz, valójában a Facebook oldalra sem árt némi külső forgalmat bevonzani – ez lenne az út, ami a kapuhoz vezet. Nem minden követőd gondol majd arra, hogy a Facebookon is rákeressen márkádra, nem is beszélve azokról, akik még nem is hallottak nevedről.
A cél tehát minél több Facebookon kívüli online felületen feltüntetni Facebook elérhetőségedet. Az egyik legjobb hely erre webhelyed és blogod. Keress egy kiemelt helyet ezeken a felületeken, és helyezd ott el Facebook és más közösségi elérhetőségeidet is. Nem árt ha emailjeid aláírásában is automatikusan megjelennek ezek az elérhetőségek és hivatkozások, és lényegében minden más marketing anyagodon is (inforgrafikák, videók, stb.).
Ne felejtsd el más közösségi oldalaid bemutatkozásában is elhelyezni ezeket a linkeket a YouTube-tól kezdve a Twitterig. Helyezz el közösségi megosztó gombokat webhelyeden és blogodon, hogy az emberek egyetlen kattintással megoszthassák tartalmaidat ismerőseikkel a választott közösségi platformon.
Nem árt offline keretek között is gondolkodni – ha szórólapokat, plakátokat is használsz kampányaidban, ne felejtsd el elhelyezni rajtuk ezeket az elérhetőségeket, ahogyan névjegykártyáidon sen. A lényeg, hogy közösségi hivatkozásaid/neveid minden lehetséges felületen megjelenjenek.
16. Dolgozz influencerekkel
Ha szeretnéd még tovább bővíteni közönségedet, akkor célozd meg másokét – ez az influencer marketing lényege. A marketing ezen formája az elmúlt években nagyon népszerűvé vált, méghozzá jó okból – az emberek jobban bíznak egy hozzájuk beszélő, látható személyben, mint egy logó mögött bujkáló márkában.
Az influencer marketing egy meglehetősen nagy témakör, amit itt külön nem részleteznénk, de korábban már írtunk róla ITT. Amit azonban érdemes tudni róla, hogy minimális befektetéssel rengeteg természetes elérésre tehetsz szert márkád számára. Ha pedig biztosítani szeretnéd, hogy marketing üzeneted érdeklődő fülekre találjon, akkor győződj meg róla, hogy olyan influencert választasz, aki számodra releváns tartalmakat készít közönségének.