Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!

Amit a Facebook algoritmusáról tudni érdemes

Csonka Nikoletta

szerző:
Csonka Nikoletta

A Facebook algoritmusa már rég óta okoz sok fejtörést és fejfájást a marketingeseknek, hiszen ez a rendszer szabályozza organikus láthatóságukat és eléréseiket. Amennyiben te is szeretnéd alkalmazni a Facebookot marketingstratégiád részeként, fontos, hogy megismerkedj ezzel a mindenható algoritmussal, és tudd, hogy hogyan rangsorolja a tartalmakat. Az alábbiakban pontosan erről lesz szó!

A Facebook algoritmusa dióhéjban

A Facebook algoritmusa lényegében az a rendszer, amely eldönti, hogy egy felhasználó milyen tartalmakat lát hírfolyamjában – ezt nevezzük „rangsorolásnak”. Az algoritmus számos szempontot vesz figyelembe a tartalmak rangsorolásakor, úgymint a bejegyzés típusát, a felhasználó korábbi aktivitását, és így tovább (később bővebben is rátérünk erre).


Sőt, az algoritmus nem csak a tartalmak sorrendjét szabályozza, hanem azt is, hogy egy-egy bejegyzés egyáltalán megjelenik-e az adott felhasználónak. Egy Facebook oldal bejegyzései átlagosan csak az oldal követőinek 5-6%-át érik el. Ez azonban nem véletlen.

 

A Facebook algoritmus nem ellened dolgozik

Ahogy az organikus elérések aránya az elmúlt évek során egyre csökkent a Facebookon, a marketingesek között is elterjedt az az elképzelés, hogy az algoritmus azért korlátozza az eléréseket, hogy a cégek kénytelenek legyenek többet fizetni a hirdetésekért. Ez azonban nem teljesen fedi a valóságot.


A helyzet az, hogy a Facebookra több millió bejegyzést töltenek fel napi szinten, és a platform igyekszik kifejezetten azokat megjeleníteni ezek közül a felhasználóinak, amiket azok a legszívesebben látnak. A cél az, hogy a felhasználók minél több időt töltsenek a Facebookon, és ez sokkal egyszerűbb, ha a platform igyekszik személyre szabottan kiszolgálni őket.


Ha tehát organikus bejegyzéseid nem teljesítenek jól, az nem az algoritmus hibája – az algoritmus pontosan úgy működik, ahogy kell. A gyenge organikus eredmények valójában azt jelentik, hogy az emberek nem szívesen foglalkoznak olyan tartalmakkal, amiket megosztasz. Ezzel talán kellemetlen szembenézni, de ez az igazság.


Ha tehát jobb organikus eléréseket szeretnél, akkor egyrészt meg kell ismerned célközönséged preferenciáit, másrészt pedig ki kell derítened, hogy milyen szempontok alapján rangsorolja a tartalmakat a Facebook. Mi most ezek közül az utóbbival fogunk foglalkozni.

 

A Facebook fő értékszempontjai

Amikor a Facebook algoritmusának szempontjairól van szó, akkor két dolgot kell figyelembe venned:
1.    A Facebook algoritmusának működése hétpecsétes titok, de néhány főbb szempontot azért ismerünk – ezekről lesz szó az alábbiakban.
2.    A Facebook algoritmusa rendszeresen frissül és változik, de a főbb szempontokat általában az diktálja, hogy a felhasználók miket látnak szívesen hírfolyamjukon.

 

Lássuk tehát, hogy mi az a három fő szempont, amelyek alapján a Facebook megpróbálja megállapítani tartalmaid értékét:

 

1. A családtagok és ismerősök előnyben

A Facebook algoritmusa az ismerősök és családtagok bejegyzéseit részesíti előnyben minden más tartalommal szemben. Ez az algoritmus-frissítés 2015-ben lépett érvénybe, és azóta is nagyobb súlyozást ad a hírfolyamon a családtagoknak és az ismerősöknek, mint a márkáknak és egyéb forrásoknak.

 

2. A tájékoztató, szórakoztató tartalmak a nyerők

Az ismerősök és családtagok bejegyzései után a Facebook a tájékoztató és/vagy szórakoztató tartalmakat részesíti előnyben. Ide tartoznak többek között a hírek, a vicces videók, vagy akár egy hírességről szóló pletykák, amiket az adott felhasználó érdekesnek tarthat.


A Facebook azt javasolja a márkáknak, hogy készítsenek olyan tartalmakat, amik újak, érdekesek, és hasznosak lehetnek közönségük számára. Az ilyen bejegyzéseket az algoritmus is szívesebben mutogatja a felhasználóknak.

 

3. Hiteles, valós tartalmak

A Facebook rájött, hogy a felhasználók többsége nem kedveli a spam, klikkcsali, félrevezető és szenzációhajhász tartalmakat. Az algoritmus már ezeket is képes kiszűrni, ezért fontos, hogy a külső forrásokból (pl. blogodról) megosztott tartalmaid címe mindig egyértelmű és valós legyen. Ne terjessz tévhiteket és ne próbáld félrevezetni követőidet!

 

A Facebook algoritmusának rangsorolási szempontjai

A Facebook algoritmusa, tehát, mint megállapítottuk, összetett, és a platform nem is árul el róla minden részletet. Íme a fontosabb szempontok, amelyeket az algoritmus figyelembe vesz a bejegyzések rangsorolásakor a felhasználók hírfolyamjában.

 

Az organikus bejegyzések körüli aktivitás

Amikor kiposztolsz egy bejegyzést, a Facebook első körben csupán néhány követődnek jeleníti meg azt a hírfolyamban, és megvárja, hogy hogyan reagálnak rá ezek a felhasználók (ha egyáltalán reagálnak). Minél több felhasználó végez valamilyen aktivitást (reakció, megosztás, hozzászólás, kattintás, stb.) bejegyzéseddel, annál valószínűbb, hogy a Facebook később több követődnek is megjeleníti majd azt, hogy még többeket elérhess vele.


Ezzel szemben, ha a felhasználók elrejtik a bejegyzést, vagy visszavonják oldalad kedvelését a bejegyzésen keresztül, akkor az egy elég erős jel a Facebook algoritmusának, hogy a bejegyzés nem túl jó, és ettől csökken majd a rangsorolása.

 

Érdemes tehát kiderítened, hogy milyen tartalmakat látnak szívesen követőid (ideális ügyfeleid), és ossz meg ilyenekből többet Facebook oldaladon.

 

Értelmes tartalmak, amik beszélgetésre késztetik az embereket

A Facebook algoritmusa azt is igyekszik megjósolni, hogy mely tartalmak késztetik érdemleges aktivitásra az embereket. A Facebook szerint ezek azok a tartalmak, amelyekre a felhasználók hajlandók időt szánni, és elolvassák, végig nézik, illetve megosztják őket. Mi több, ha egy bejegyzés alatt beszélgetések alakulnak ki a hozzászólások között, akkor biztos lehetsz benne, hogy a Facebook felfigyelj majd erre a tartalomra!

 

Hogyan viszonyulnak a felhasználók egy márkához

A rangsoroló algoritmus számára az is fontos, hogy a felhasználók mit csinálnak egy márka bejegyzéseivel. Azok a felhasználók, akik rendszeresen reagálnak és kommentálnak a bejegyzéseidre gyakrabban fognak tartalmakat látni tőled, mint azok, akik csak néha dobnak egy-egy kedvelést a posztjaidra. Próbáld tehát rávenni bejegyzéseiddel az embereket, hogy szóljanak hozzájuk és reagáljanak rájuk.

 

Hogyan viszonyulnak a felhasználók a különböző bejegyzéstípusokhoz

Ha egy Facebook felhasználó gyakran reagál videós tartalmakra, akkor az algoritmus több videót mutat majd neki a hírfolyamban. Ha a hivatkozásokra szeret kattintani, akkor több külső forrásból származó bejegyzés jelenik majd meg neki a hírfolyamban.


Az emberek többsége a videós tartalmakat kedveli igazán, és ezt a Facebook is jól tudja. A videós bejegyzések sokkal előkelőbb rangsorolásra számíthatnak az algoritmustól. A platform az élő közvetítéseket is szereti, olyannyira, hogy értesítéseket is küld a felhasználóknak, ha egy általuk követett oldal vagy személy élőzni kezd a Facebookon.


Még a videós hirdetéseknek is nagyobb sikeres lehet, mint a többi hirdetéstípusnak.

 

A videók rangsorolása a Facebookon

A videós tartalmak annyira népszerűek a Facebookon, hogy külön is érdemes megemlíteni ezek rangsorolási szempontjait.
A Facebook szerint a felhasználók minőségi, eredeti videós tartalmakat szeretnének látni. A főbb szempontok a következők:
•    Hűség és szándék: A Facebook értékesebbnek véli majd videóidat, ha az emberek aktívan keresik és sokáig nézik azokat. A visszatérő nézők és a konkrétan a te videóidat kereső felhasználók véleménye nagyon is számít az algoritmus szemében.
•    A videók megtekintési hossza: Minél hosszabb egy videó, annál jobb, de persze csak akkor, ha rá is tudod venni az embereket, hogy minél tovább nézzék őket. A Facebook kifejezetten kedveli azokat a videókat, amik legalább 3 perc hosszúak, és legalább 1 percig képesek megtartani a nézők figyelmét. Minél többet néznek meg egy videódból felhasználók, annál jobb. Ha az emberek rendszeresen végignézik a videóidat, akkor a Facebook algoritmusa nagyon jó barátod lesz.
•    Eredetiség: A Facebook nem szereti az újrahasznosított videótartalmakat. Az nyer, aki eredeti videókat készít – ezen nincs mit túlragozni!

 

A bejegyzések időzítése

Egykoron a Facebook fordított időrendi sorban jelenítette meg a bejegyzéseket a hírfolyamokon, tehát a felhasználók mindig a legújabb posztokat láthatták legfelül, majd lejjebb görgetve visszafelé lépkedhettek az időben. Ez mára már megváltozott (például előbb láthatsz egy tegnapi bejegyzést, mint azt, amit 20 perce posztoltak ki), de ettől függetlenól nagyon fontos, hogy mikorra időzíted bejegyzéseidet a platformon.


Mivel a Facebook algoritmusa a kezdeti aktivitás alapján dönti el, hogy a továbbiakban hány további felhasználónak jelenítse meg tartalmaidat (mint ahogy ezt fentebb is olvashattad), fontos, hogy olyan időpontokra időzítsd bejegyzéseidet, amikor közönséged nagy része aktív a platformon. Ebben az oldalad Elemzések menüje segíthet sokat.


Minél aktívabb időszakokban posztolod legfontosabb bejegyzéseidet, annál nagyobb az esélye, hogy már az első körben sokan látják majd őket.
 


Értesülj elsőkézből legfrisseb híreinkről

Ha szeretnél még többet olvasni a témában,
iratkozz fel hogy azonnal értesülj legújabb cikkeinkről!

Ha hasznosnak találtad cikkemet, oszd meg ismerőseiddel is!


Még több cikk a témában

Szállodamarketing tippek
2021-07-29

Ezek 2021 legfontosabb szállodamarketing-stratégiái

Akár egy szerényebb szállodáért, akár egy egész szállodacsoport marketingjéért felelsz, érdemes az év során többször is értékelned stratégiádat, és bevezetni az esetleges szükséges változtatásokat, hogy mindig naprakész maradhass.

Hogyan érd el az idősebb korosztályt egészégügyi marketingeddel?
2021-07-27

Egészségügyi marketing az idősebb korosztálynak

Az idősebb korosztályt megcélzó marketingesek gyakran ítélik kudarcra saját magukat stratégiájukkal. Hogy miért? Mert célközönségük nem szereti, ha az idősebb korosztályba sorolják őket. Úgy érzik, hogy a marketingesek üzenetei olyan képeket festenek róluk, amelyek szerint már „lejárt az idejük”, és túl vannak életük fénykorán. Ezek az üzenetek gyakran egészségügyi témájúak. Némelyikük egy kórháztól, egészségügyi rendszertől érkezik, de sok közük a kereskedelmi reklám is, legyen szó hallókészülékekről, idősebbekre szabott fitnesz csomagokról, kozmetikai termékekről, vitaminokról, és így tovább. Hogyan lehet tehát megszólítani ezt a piaci szegmenset az egészségügyi marketingben?

Facebook algoritmus
2021-07-22

Amit a Facebook algoritmusáról tudni érdemes

A Facebook algoritmusa már rég óta okoz sok fejtörést és fejfájást a marketingeseknek, hiszen ez a rendszer szabályozza organikus láthatóságukat és eléréseiket. Amennyiben te is szeretnéd alkalmazni a Facebookot marketingstratégiád részeként, fontos, hogy megismerkedj ezzel a mindenható algoritmussal, és tudd, hogy hogyan rangsorolja a tartalmakat. Az alábbiakban pontosan erről lesz szó!

A Covid-19 hatása az egészségügyre: Új marketingtrendek
2021-07-20

6 új egészségügyi marketingtrend, amit a Covid-19 idézett elő

A koronavírus járvány a feje tetejére állította az egészségügyet, és vele együtt az egészségügyi marketinget. Elég csak visszatekinteni az elmúlt másfél évre, és rögtön láthatóvá válik, hogy milyen jelentős változásokat is eredményezett a vírushelyzet az orvosok illetve egészségügyi entitások, illetve pácienseik és ügyfeleik kommunikációjában. Akár magánorvosként praktizálsz, akár egy klinika marketingjéért felelsz, egészségügyi márkád csak akkor maradhat versenyképes, ha lépést tart ezekkel a változásokkal. Éppen ezért gyűjtöttük össze ma azokat a legfontosabb egészségügyi marketingtrendeket, amiket a koronavírus (Covid-19) járvány idézett elő.

seo alapok
2021-07-15

Amit a SEO-ról mindenképpen tudnod kell

Ha több ingyenes forgalmat szeretnél vonzani webhelyedre, akkor SEO-ra lesz szükséged. A SEO, habár már sokan próbálták eltemetni, valójában fontosabb az online marketingben, mint valaha. A Google a webhelyek forgalmának több, mint 57%-áért felel, amiről értelemszerűen nem éri meg lemaradni.

2021-07-13

Így hozz létre egy sikeres egészségügyi LinkedIn kampányt

A közösségi média marketing és az egészségügy szoros kapcsolata már rég óta ismeretes a legtöbb marketinges számára, azonban általában csak a B2C marketing kapcsán találkozunk velük egy bekezdésben. Mi a helyzet azonban az egészségügyi B2B cégekkel? Ők talán kimaradnak ebből a rengeteg üzleti lehetőségből, szimplán azért, mert nem olyan ideális számukra a Facebook, vagy épp az Instagram? Erre a problémára kínál megoldást a LinkedIn. A LinkedIn lényegében a szakemberek közösségi platformja, ahol macskás videók és a celebhírek helyett a szakmai témáké, trendeké, és a cégek, illetve vállalkozók közötti kapcsolatépítésé a főszerep. A LinkedIn a B2B cégek és vállalkozók „Facebookja”, ha úgy tetszik, habár ez egy...

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt,
több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.
Legyen a Tied a következő sikertörténetünk!

Jelentkezz auditunkra még ma!