A Facebook algoritmusa: Hogyan működik?

A Facebook algoritmusa: Hogyan működik?

Hogy működik a Facebook algoritmusa (és hogyan felelj meg neki)?

A Facebook a világ legnagyobb közösségi hálózata, így bizonyára nem lep meg senkit, hogy egy rendkívül fejlett és összetett algoritmussal rendelkezik, ami arról dönt, hogy kik milyen bejegyzéseket láthatnak a platformon.

Ez az algoritmus persze egy hétpecsétes titok, azonban az évek során innen-onnan összeollózott információk alapján tehetünk néhány jól informált feltételezést arról, hogy pontosan hogyan is működik ez a rendszer.
Na persze, még ha valaki be is magolná a Facebook algoritmusát, 1-2 hét múlva már új dolgokat kellene tanulnia, hiszen egy folyamatosan fejlődő, változó dologról van szó.

Szóval hogy működik a Facebook algoritmusa (és hogyan felelj meg neki)? Lássunk néhány hasznos tudnivalót!

A Facebook algoritmusa: Hogyan működik?

Mit csinál a Facebook algoritmusa?

A Facebooknak valójában több algoritmusa is van, de mi most kifejezetten arról beszélünk, ami a Hírfolyamban megjelenő tartalmakért felelős.
A Hírfolyam az a felület, ahol egy felhasználó által követett oldalak, csoportok és felhasználók bejegyzései (illetve hirdetései) megjelennek.

Bizonyára te is észrevetted már, hogy egyes ismerőseidtől, illetve oldalaktól több tartalmat látsz, mint másoktól. Ez is a Facebook algoritmus műve. Az algoritmus temérdek szempontot figyelembe vesz, hogy eldöntse, milyen tartalmakat jelenítsen meg a számodra azoktól, akiket/amiket követsz… de hogyan?

 

A Facebook algoritmusa

Ismételten érdemes megjegyezni, hogy a Facebook algoritmusa rendszeresen változik, ezért nem érdemes túl részletesen beleásnia magát az embernek. Például 2018-ban a platform az „érdemlegesebb interakciókra” helyezte a hangsúlyt, ami azt jelentette, hogy a felhasználók Hírfolyamában több bejegyzés kezdett el megjelenni az ismerőseiktől, mint az oldalaktól. Ez jelentősen lecsökkentette az oldalak organikus (tehát nem fizetett) eléréseit, arra kényszerítve őket, hogy minél több pénzt fektessenek a hirdetésekbe.  Sok oldal bejegyzései szimplán meg sem jelentek a követők Hírfolyamában, és csak akkor láthatták ezeket, ha közvetlenül az oldal bejegyzéseit böngészték a platformon.

A Facebook négy fő szempont alapján dönti el, hogy mely bejegyzéseket jelenítse meg a felhasználók hírfolyamaiban:

1. Készlet

A készlet alatt itt azokat a tartalmakat kell érteni, amik a Facebook rendelkezésére állnak a megjelenítésére. Ide tartozik a barátok, a családtagok, az oldalak és mindenki más bejegyzései, akiket követsz.
Mindez persze nem véletlenszerű sorrendben jelenik meg. A készlet felmérése után a Facebook további szempontokat is figyelembe vesz.

2. Jelek és előrejelzések

A jelek segítenek megállapítani a Facebook algoritmusának, hogy a rendelkezésre álló tartalmak mennyire relevánsak egy felhasználó számára. Ehhez a Facebook számításba veszi, hogy ki osztotta meg a tartalmat, hogy mi a tartalom típusa, hogy a felhasználó milyen készülékről böngészi a Facebookot, és milyen sebességű internetkapcsolattal, illetve persze, hogy a felhasználó milyen dolgok iránt érdeklődött korábban.
Fontos jel még az aktivitás is. Ha egy bejegyzés a publikálása után nem sokkal sok reakciót, hozzászólást és megosztást kap, akkor a Facebook látni fogja, hogy ezt megéri megmutatni minél több felhasználónak.
Mindezeket figyelembe véve a Facebook megpróbálja előre jelezni („megjósolni”), hogy milyen tartalmakat látna szívesen a felhasználó, illetve mikre reagálna pozitívan.

3. Relevancia

Miután a fentiekkel végzett, az algoritmus egy relevancia-pontszámot rendel minden tartalomhoz. Minél nagyobb a pontszám, annál relevánsabb egy tartalom a felhasználó számára (a Facebook szerint).
A Facebook végül rangsorolja (sorba rendezi) a bejegyzéseket a relevancia szerint, és összeállít neked egy olyan Hírfolyamot belőlük, amit jó eséllyel sokáig szívesen görgetsz majd.

Ha szeretnél némi tájékoztatást kapni arról, hogy miért látsz egy bejegyzést, vagy hirdetést a Hírfolyamodon, akkor kattints a jobb felső sarkában látható három pontra, és válaszd a „Miért látom ezt a bejegyzést?” opciót. Például többször reagáltál az adott oldal bejegyzéseire, és gyakran kedveltél képeket, így a Facebook több képet jelenít meg neked az adott oldalról.

 

Hogyan felelj meg a Facebook algoritmusának

Mint láthattad, a Facebook algoritmusa első sorban az alapján jeleníti meg a tartalmakat, hogy egy-egy adott felhasználó mik iránt érdeklődik. Ez azt jelenti, hogy nem tehetsz igazán sokat annak érdekében, hogy befolyásold az algoritmust… vagy mégis? Nézzük…

1. Publikálj érdekes bejegyzéseket

Mint olvashattad, az aktivitás fontos szempont a Facebook algoritmusa szemében. Ha azt szeretnéd, hogy organikus (nem fizetett) bejegyzéseid minél több követődnek megjelenjenek, akkor olyan tartalmakat kell megosztanod, amik aktivitásra buzdítják őket.
Például tégy fel egy kérdést a bejegyzésben nekik, vagy szólítsd fel őket arra, hogy osszák meg saját képeiket az adott témával kapcsolatban.
A cél az, hogy reakciókra, hozzászólásokra és megosztásokra ösztönözd követőidet, hogy az algoritmus lássa, tényleg érdekesek a posztjaid.

2. Ügyelj a statisztikákra

A Facebook egy nagyon hasznos statisztikai felületet kínál oldaladhoz, amin többek között megnézheted, hogy mely bejegyzéseid váltották ki a legtöbb aktivitást közönségedből. Igyekezz a jövőben több hasonló bejegyzést publikálni (de ügyelj a változatosságra is).

3. Használj hirdetéseket

Sajnos a Facebook erősen rákényszerítette az oldalakat arra, hogy fizetett hirdetésekkel próbáljanak kikerülni közönségük szemei elé. Persze, a fizetett hirdetések nincsenek ingyen, de valóban rengeteg felhasználót elérhetsz velük, és rengeteg szempont szerint célozhatod őket.
Például megadhatod, hogy csak a követőid, vagy csak azok láthassák hirdetéseidet akik nem követnek (vagy bárki).

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok