Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!

Hogy működik a Facebook algoritmusa (és hogyan felelj meg neki)?

Szatmári Szabina

szerző:
Szatmári Szabina

facebook

A Facebook a világ legnagyobb közösségi hálózata, így bizonyára nem lep meg senkit, hogy egy rendkívül fejlett és összetett algoritmussal rendelkezik, ami arról dönt, hogy kik milyen bejegyzéseket láthatnak a platformon.

Ez az algoritmus persze egy hétpecsétes titok, azonban az évek során innen-onnan összeollózott információk alapján tehetünk néhány jól informált feltételezést arról, hogy pontosan hogyan is működik ez a rendszer.
Na persze, még ha valaki be is magolná a Facebook algoritmusát, 1-2 hét múlva már új dolgokat kellene tanulnia, hiszen egy folyamatosan fejlődő, változó dologról van szó.

Szóval hogy működik a Facebook algoritmusa (és hogyan felelj meg neki)? Lássunk néhány hasznos tudnivalót!

Mit csinál a Facebook algoritmusa?

A Facebooknak valójában több algoritmusa is van, de mi most kifejezetten arról beszélünk, ami a Hírfolyamban megjelenő tartalmakért felelős.
A Hírfolyam az a felület, ahol egy felhasználó által követett oldalak, csoportok és felhasználók bejegyzései (illetve hirdetései) megjelennek.

Bizonyára te is észrevetted már, hogy egyes ismerőseidtől, illetve oldalaktól több tartalmat látsz, mint másoktól. Ez is a Facebook algoritmus műve. Az algoritmus temérdek szempontot figyelembe vesz, hogy eldöntse, milyen tartalmakat jelenítsen meg a számodra azoktól, akiket/amiket követsz… de hogyan?

 

A Facebook algoritmusa

Ismételten érdemes megjegyezni, hogy a Facebook algoritmusa rendszeresen változik, ezért nem érdemes túl részletesen beleásnia magát az embernek. Például 2018-ban a platform az „érdemlegesebb interakciókra” helyezte a hangsúlyt, ami azt jelentette, hogy a felhasználók Hírfolyamában több bejegyzés kezdett el megjelenni az ismerőseiktől, mint az oldalaktól. Ez jelentősen lecsökkentette az oldalak organikus (tehát nem fizetett) eléréseit, arra kényszerítve őket, hogy minél több pénzt fektessenek a hirdetésekbe.  Sok oldal bejegyzései szimplán meg sem jelentek a követők Hírfolyamában, és csak akkor láthatták ezeket, ha közvetlenül az oldal bejegyzéseit böngészték a platformon.

A Facebook négy fő szempont alapján dönti el, hogy mely bejegyzéseket jelenítse meg a felhasználók hírfolyamaiban:

1. Készlet

A készlet alatt itt azokat a tartalmakat kell érteni, amik a Facebook rendelkezésére állnak a megjelenítésére. Ide tartozik a barátok, a családtagok, az oldalak és mindenki más bejegyzései, akiket követsz.
Mindez persze nem véletlenszerű sorrendben jelenik meg. A készlet felmérése után a Facebook további szempontokat is figyelembe vesz.

2. Jelek és előrejelzések

A jelek segítenek megállapítani a Facebook algoritmusának, hogy a rendelkezésre álló tartalmak mennyire relevánsak egy felhasználó számára. Ehhez a Facebook számításba veszi, hogy ki osztotta meg a tartalmat, hogy mi a tartalom típusa, hogy a felhasználó milyen készülékről böngészi a Facebookot, és milyen sebességű internetkapcsolattal, illetve persze, hogy a felhasználó milyen dolgok iránt érdeklődött korábban.
Fontos jel még az aktivitás is. Ha egy bejegyzés a publikálása után nem sokkal sok reakciót, hozzászólást és megosztást kap, akkor a Facebook látni fogja, hogy ezt megéri megmutatni minél több felhasználónak.
Mindezeket figyelembe véve a Facebook megpróbálja előre jelezni („megjósolni”), hogy milyen tartalmakat látna szívesen a felhasználó, illetve mikre reagálna pozitívan.

3. Relevancia

Miután a fentiekkel végzett, az algoritmus egy relevancia-pontszámot rendel minden tartalomhoz. Minél nagyobb a pontszám, annál relevánsabb egy tartalom a felhasználó számára (a Facebook szerint).
A Facebook végül rangsorolja (sorba rendezi) a bejegyzéseket a relevancia szerint, és összeállít neked egy olyan Hírfolyamot belőlük, amit jó eséllyel sokáig szívesen görgetsz majd.

Ha szeretnél némi tájékoztatást kapni arról, hogy miért látsz egy bejegyzést, vagy hirdetést a Hírfolyamodon, akkor kattints a jobb felső sarkában látható három pontra, és válaszd a „Miért látom ezt a bejegyzést?” opciót. Például többször reagáltál az adott oldal bejegyzéseire, és gyakran kedveltél képeket, így a Facebook több képet jelenít meg neked az adott oldalról.

 

Hogyan felelj meg a Facebook algoritmusának

Mint láthattad, a Facebook algoritmusa első sorban az alapján jeleníti meg a tartalmakat, hogy egy-egy adott felhasználó mik iránt érdeklődik. Ez azt jelenti, hogy nem tehetsz igazán sokat annak érdekében, hogy befolyásold az algoritmust… vagy mégis? Nézzük…

1. Publikálj érdekes bejegyzéseket

Mint olvashattad, az aktivitás fontos szempont a Facebook algoritmusa szemében. Ha azt szeretnéd, hogy organikus (nem fizetett) bejegyzéseid minél több követődnek megjelenjenek, akkor olyan tartalmakat kell megosztanod, amik aktivitásra buzdítják őket.
Például tégy fel egy kérdést a bejegyzésben nekik, vagy szólítsd fel őket arra, hogy osszák meg saját képeiket az adott témával kapcsolatban.
A cél az, hogy reakciókra, hozzászólásokra és megosztásokra ösztönözd követőidet, hogy az algoritmus lássa, tényleg érdekesek a posztjaid.

2. Ügyelj a statisztikákra

A Facebook egy nagyon hasznos statisztikai felületet kínál oldaladhoz, amin többek között megnézheted, hogy mely bejegyzéseid váltották ki a legtöbb aktivitást közönségedből. Igyekezz a jövőben több hasonló bejegyzést publikálni (de ügyelj a változatosságra is).

3. Használj hirdetéseket

Sajnos a Facebook erősen rákényszerítette az oldalakat arra, hogy fizetett hirdetésekkel próbáljanak kikerülni közönségük szemei elé. Persze, a fizetett hirdetések nincsenek ingyen, de valóban rengeteg felhasználót elérhetsz velük, és rengeteg szempont szerint célozhatod őket.
Például megadhatod, hogy csak a követőid, vagy csak azok láthassák hirdetéseidet akik nem követnek (vagy bárki).


Értesülj elsőkézből legfrisseb híreinkről

Ha szeretnél még többet olvasni a témában,
iratkozz fel hogy azonnal értesülj legújabb cikkeinkről!

Ha hasznosnak találtad cikkemet, oszd meg ismerőseiddel is!


Még több cikk a témában

Ezért van praxisodnak szüksége egészségügyi marketing ügynökségre
2021-05-18

10 ok, amiért praxisodnak egészségügyi marketing ügynökségre van szüksége

A marketing egy külön tudományág, amibe sok orvosnak beletörik a foga. A probléma abból ered, hogy a marketing összetett világa már-már túl sok opciót kínál az egészségügyi szakembereknek, amelyekkel elérhetik célközönségüket, pácienseiket. A különböző marketingmódszerek, és –eszközök kiismerése, elsajátítása és rendszeres alkalmazása rendkívül időigényes feladat, főleg olyasvalakinek, aki korábban sosem foglalkozott ezzel.

Facebook Business suite
2021-05-13

Facebook Business Manager – Útmutató az első lépésekhez

A Facebook 2012-ben vásárolta fel az Instagramot, és azóta minden online marketinges vágya az volt, hogy bárcsak egyszerűbben kezelhetnék egyszerre cégük Facebook és Instagram üzleti profilját is. Némi keresztpromócióra már jó ideje lehetőséget kínált a két platform, de integrációjuk mindig hagyott bőven kívánnivalót maga után.

Fogorvos marketing: Hírnévkezelés digitálisan
2021-05-11

Digitális hírnévkezelés fogorvosoknak

Sokakat többnyire negatív gyerekkori emlékek kötik a fogorvosokhoz, így nem csoda, hogy alaposan megválogatjuk, hogy kihez is forduljunk fogproblémáinkkal. Egy fogorvos munkája nem csak az ember egészségét, hanem pénzügyi helyzetét is befolyásolja, így nem csoda, hogy alaposan megválogatjuk, kit engedünk belenyúlni a szánkba.

felhasználói tartalmak
2021-04-29

8 tipp a felhasználói tartalmak összegyűjtéséhez

Ha már egy ideje foglalkozol az online marketinggel, bizonyára te is hallottál már az úgynevezett felhasználói tartalmakról. Ezek azok a tartalmak, amelyek általában márkád követői, ügyfelei, vagy partnerei közreműködésével készülnek.

A Facebook algoritmusa: Hogyan működik?
2021-04-27

Hogy működik a Facebook algoritmusa (és hogyan felelj meg neki)?

A Facebook a világ legnagyobb közösségi hálózata, így bizonyára nem lep meg senkit, hogy egy rendkívül fejlett és összetett algoritmussal rendelkezik, ami arról dönt, hogy kik milyen bejegyzéseket láthatnak a platformon. Ez az algoritmus persze egy hétpecsétes titok, azonban az évek során innen-onnan összeollózott információk alapján tehetünk néhány jól informált feltételezést arról, hogy pontosan hogyan is működik ez a rendszer. Na persze, még ha valaki be is magolná a Facebook algoritmusát, 1-2 hét múlva már új dolgokat kellene tanulnia, hiszen egy folyamatosan fejlődő, változó dologról van szó. Szóval hogy működik a Facebook algoritmusa (és hogyan felelj meg neki)? Lássunk néhány hasznos tudnivalót!

lapos URL struktúra
2021-04-15

Google - szükséges lapos URL struktúrát használni?

John Mueller, a Google munkatársa azt állítja, hogy nincs értelme „mesterségesen laposított” URL-eket használni ahelyett, hogy láthatóvá tennénk a teljes könyvtárszerkezetet.

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt,
több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.
Legyen a Tied a következő sikertörténetünk!

Jelentkezz auditunkra még ma!