A marketing az egyik legfontosabb tevékenység egy vállalkozás vagy cég mindennapjaiban. A megfelelően végzett marketing rengeteg vizet hajthat egy szervezet malmára, azonban megfelelő szakértelem és felkészültség hiányában csupán idő- és pénzkidobás az egész. A marketing és az értékesítés összetett tudományág, elsajátításuk pedig rengeteg kutatást és némi üzleti érzéket is igényel. Éppen ezért ha nem vagy született értékesítő, vagy nem a marketing alapjaira építed fel vállalkozásodat, akkor szükséged lesz néhány kezdő jó tanácsra, amik segítenek majd a helyes úton maradni.
1. Az előnyt add el, ne a különbségeket
A marketing alapvetően arról szól, hogy megmutasd, miben különbözöl te, vagy amit kínálsz a többi lehetőségtől a piacon. Megkülönböztetheted magad költségek alapján (például ha jobb áron kínálsz egy terméket vagy szolgálatást, amit mások), minőség alapján (ha valamiből jobbat kínálsz, mint mások), de persze e két tényező közösen is szerepelhet marketingedben (ha jobb értéket kínálsz, mint mások).
Az, hogy hogyan próbálsz eladni valamit, már teljesen más kérdés, és nem egyenlő a marketinggel. Villogtathatod az emberek szemei előtt a kedvező árakat vagy hogy mennyire hatékony terméked és/vagy szolgáltatásod, de ha nem tudod bebizonyítani, hogy miben segíti ez az ő helyzetüket vagy életüket, akkor nem fogod tudni eladni azt.
Az összehasonlítás tehát segíthet felkelteni az emberek érdeklődését, azonban nem ezt fogod eladni, hanem azokat az előnyöket, amiket a termék vagy szolgáltatás kínál.
2. Reklámozd a terméked, mielőtt elkészülne
Sok üzlet egészen addig vár a marketinggel, míg a termék teljesen el nem készül a legutolsó részletig. Ez azonban egy költséges hiba lehet. A legtöbb cég ugyanis amint lehet, eladná termékeit. Nem kell elmondanom, mennyire irreális ez akkor, ha a felhasználók, vásárlók, potenciális ügyfelek egészen addig még csak nem is hallottak a szóban forgó termékről.
Még ha csupán minimális költségeket is fordítasz rá, egy előzetes beharangozó kampány segíthet megdobni az első hét értékesítéseinek számát. Készítsd elő a terepet!
3. Változtass a gondolkodásodon
Próbálj haladni a korral ahelyett, hogy foggal-körömmel kapaszkodnál a régi módszerekbe. Néhány évtizeddel ezelőtt még nem létezett az internet, így az online marketing fogalma sem. Manapság a cégek már élő videóközvetítéseket indíthatnak a színfalak mögül, amiket az emberek akár az okostelefonjaikon is követhetnek. Ez az új marketing. A digitális korban szinte minden nap felbukkan egy új őrület, ami nagy trenddé nőheti ki magát. Járj nyitott szemmel, és kövesd figyelemmel az új irányzatokat, hogy biztosan ne maradj le az élmezőnytől!
4. Tesztelj és mérj
Ha az alkalmazott eszközöket, felületeket nem tudod nyomonkövetni, akkor nem fogod tudni, hogy azok mennyire hatékonyak, milyen eredményeket hoznak, vagy hogy egyáltalán megéri-e őket jelenlegi formájukban használni.
Tegyük fel, hogy megugranak az értékesítések webhelyeden. Mi lehet az oka? Az új online reklámkampányaid? Egy ideiglenesen megugró, szezonális igény? Vagy netán valamelyik népszerű online személyiségnél pillantották meg a rajongók egy termékedet?
Igyekezz figyelemmel kísérni marketinged minden követhető aspektusát, hogy folyamatos jelentéseket kaphass például kampányaid hatékonyságáról. Ez lehetővé teszi majd, hogy összehasonlítsd egymással a különböző marketingcsatornákat, és kiszűrhesd a kevésbé hatékonyakat. Ha pedig már itt tartunk…
5. Használj több marketingcsatornát
Minél több marketingcsatornán próbálsz érvényesülni, annál több helyen érheted el célközönségedet. Egy cég nem feltétlenül attól fog bankot robbantani, hogy nagyon népszerű a Facebookon, hanem hogy több csatornán keresztül is küldi marketingüzeneteit célközönségének.
Az internet egy óriási „hely”, ahol az emberek számtalan úton juthatnak el hozzád. Lehet, hogy e-mail marketingen keresztül értesülnek egy termékedről, vagy talán a keresőoptimalizálásod miatt találnak rád, esetleg megjelent nekik egy hirdetésed, amikor valamilyen releváns dologra kerestek rá.
Az internet manapság több digitális marketingcsatornát biztosít a kereskedők számára, mint eddig bármikor. Próbáld ki azokat, amiken elérheted célközönségedet, csak ne felejtsd el mérni ezeket teljesítményét (4. pont), nehogy felesleges pénzkidobássá váljanak.
6. Sose hanyagold a PR-t
Amikor marketinget végzel, akkor valamilyen marketinganyag az, amin keresztül megpróbálod eladni terméked vagy szolgáltatásod. A PR lényege ezzel szemben az, hogy egy sajtóban, vagy más médiában dolgozó személy említi meg termékeidet, szolgáltatásaidat és márkád nevét, megerősítve ezzel a márkatudatot az emberekben.
Amennyiben vállalkozásod megjelenik valamelyik népszerű online újságban, webhelyen, vagy akár TV műsorban, akár csak említést tesz róla egy megbízható, hiteles forrás, akkor érdemes ezeket feltüntetni webhelyeden is. Ezek az említések, vagy megjelenések ugyanis sokkal megbízhatóbbá teszik céged nevét az emberek szemében.
Persze nem szabad minden apróságot feltüntetni például a webhelyed főoldalán – a kisebb említéseket azonban mindenképpen érdemes kiemelni például az általad használt közösségi média felületek valamelyikén.
7. Biztosíts felületet az ügyfelek visszajelzéseihez
Akár jó, akár rossz véleménnyel vannak rólad az ügyfelek, nagyon fontos, hogy legyen hol hangot adniuk ezeknek a véleményeknek, különben könnyedén azt hihetik majd, hogy nem vagy kíváncsi rájuk.
A negatív véleményekből bizonyos esetekben sokat tanulhatsz. Persze mindig lesznek elégedetlen ügyfelek, de fontos, hogy ki tudd szűrni a rosszindulatú hozzászólókat és meg tudd különböztetni őket azoktól, akik valódi problémákkal fordulnak hozzád.
Ha egy nyilvános felületen tudod bebizonyítani, hogy igyekszel minden lehetséges lépést megtenni egy elégedetlen ügyfél kompenzálására, vagy problémájának megoldására, akkor a később érkező ügyfelek látni fogják, hogy számodra igenis fontosak az emberek – ez minden esetben nyerő taktika.