Elrejtheti a Facebook a like-ok számát egy-egy poszt alatt

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!

Eltűnhetnek a kedvelések a Facebookról?

Csonka Nikoletta

szerző:
Csonka Nikoletta

Vége a like számolgatásnak, gyűjtögetésnek? Úgy tűnik, a Facebook fellép ez ellen a verseny ellen, és elrejtheti a hírfolyamban a like-ok számát egy-egy poszt alatt. Legalább is erről szólnak a hírek.

Minden közösségi platformnak megvan a maga rendszere arra, hogy a felhasználók kimutathassák tetszésüket egy adott tartalom, vagy bejegyzés iránt. Az Instagramon szívek vannak, a Twitteren csillagok, a Facebookon pedig felfelé mutató hüvelykujjak – ezek mind a „kedvelés”, vagyis a „lájkolás” szimbólumai, és lényegében ugyan azt fejezik ki: hogy valami tetszik az embereknek.

 

A rendszer azonban komoly változások előtt állhat.

 

Az Instagram már néhány hónappal előtt kíséretezett a kedvelések elrejtésével, így kevésbé meglepő, hogy most anyavállalata, a Facebook is ugyan ezt jelentette be.

 

Viszlát, like-ok!?

A TechCrunch szerint a „Facebook hamarosan elkezdheti elrejteni a kedvelések számlálóját a Hírfolyam bejegyzéseiből, hogy megvédje a felhasználókat az irigységtől és az öncenzúra ellen ösztönözze őket”.

 

Lényegében arról van szó, hogy a Facebook elismerte, hogy a márkák és felhasználók hajlamosak törölni bejegyzéseiket, ha azok nem kapnak elegendő „lájkot”, és ezzel a lépéssel próbálják leszoktatni őket erről a viselkedésről.

 

A kísérleti verzióban a bejegyzésben továbbra is látható, ha egy bejegyzést kedveltek, vagy más reakciók is érkeztek rá, csak éppen a számláló tűnt el. Jane Manchun Wongnak, egy tech bloggernek sikerült elcsípnie egy-két képernyőfotót a számlálómentes kísérleti hírfolyamról, amin az is látszik, hogy továbbra is megtekinthető a reagálók névsora, illetve hogy mivel reagáltak, szóval elméletileg egyenként össze lehetne számolni ezeket, hogy kiderítsük az reakciók számát, habár ez persze még változhat, elvégre ez még csak a tesztelési fázis:

 

 

Eddig minden a likeokról szólt… Mire jó ez?

Az Instagram 7 országban (Kanada, Brazília, Ausztrália, Új-Zéland, Olaszország, Írország, Japán) már április óta kísérletezik a kedvelések számának elrejtésével. A fejlesztők azzal magyarázták a változtatást, hogy szeretnék, „ha követőid arra koncentrálnának, amit látnak, nem pedig a kedveléseid számára”.

 

A kísérlet eredményeit mindeddig nem hozták nyilvánosságra, de tekintve, hogy hónapokkal később a Facebookon is elkezdtek eltűnni a számlálók néhány felhasználó hírfolyamáról, valószínűleg sikeresnek bizonyult a kezdeményezés az Instagramon.

 

A kedvelések hírneve sokat romlott az elmúlt években. A márkák és marketingesek szemszögéből ezek csak üres számok, mert nem tükrözik igazán a felhasználók aktivitását és vásárlási szándékát (habár elvileg az algoritmus feljebb emeli azokat a bejegyzéseket, amelyek több kedvelést kapnak, tehát van valami hasznuk).

 

A felhasználói, vásárlói oldalon azonban súlyosabb hatásuk van, ugyanis bizonyítottan árthatnak a mentális egészségnek. Egy, a brit Royal Society for Public Health megbízásából készült tanulmány szerint az Egyesült Királyságban élők a közösségi média legtoxikusabb funkciói közé sorolják a „kedvelés” gombokat. Mind a fiatalabb, mind az idősebb korosztály képviselői „lájkváró” izgatottsága gyakran szorongássá fajul, amikor nem kapnak annyi pozitív visszajelzést, mint amennyire számítottak.

 

Ez különösen a fiatalabbak körében súlyos negatív hatással van az önképre és önbizalomra.

 

Habár a digitális marketingben dolgozók tudják, hogy az esetek többségében az algoritmusok vannak a felhasználók ellen (és olyanok elől is elrejthetik a bejegyzéseiket, akik pozitívan reagálnának azokra), a hétköznapi internetezők valódi „kedvelhetőségük” vagy szépségük mértékeként tekinthetnek a reakciókra.

 

A „lájkokért” folytatott küzdelem egy ironikusan zord és barátságtalan hellyé változtatta a közösségi médiát, és ez csak egy ok, amiért többen is felfüggesztették már fiókjukat, hogy elkerüljék ezt a szorongást. A Facebooknál természetesen tisztában vannak ezzel a jelenséggel, és a kedvelések számának elrejtése is csupán egy módszer, amivel szeretnék megakadályozni, hogy még több felhasználót veszítsenek.

 

Mark Zuckerberg többször is hangsúlyozta, hogy igyekeznek biztonságosabb, barátságosabb hellyé tenni a Facebookot, ahol az emberek olyan dolgokat láthatnak, amiket ténylegesen látni akarnak, az olyan emberektől, akikhez ténylegesen közel állnak, az ítélkezéstől való félelem nélkül. A cél az, hogy az emberek szabadabban fejezhessék ki magukat, és ne a kedvelésektől függjön a sikerélményük.
 

Mit jelent mindez a marketingesek számára?

A változtatás drasztikusan megváltoztathatja a társadalmi bizonyíték (social proof) működését a Facebookon (és minden platformon, ami a jövőben így dönt majd).

 

Ha márkád, vagy egy ügyfeled márkája a Facebookon is képviselteti magát (akár organikus, akár fizetett jelenléttel), akkor a továbbiakban nem támaszkodhatsz majd kizárólag a kedvelések/reakciók számára, ha bizonyítani szeretnéd népszerűségedet a platformon. Az emberek természetesen vonzódnak az olyan tartalmak iránt, amelyek felkapottabbak, de ha valaki nem látja, hogy 30 perc alatt 400 reakció érkezett egy posztra, akkor ez a taktika már nem fog működni.

 

Ha a változtatások véglegesnek bizonyulnak, akkor számos márka és influencer kerülhet bajba, hiszen sokuk a kedvelések számával fitogtatja népszerűségét, hiszen rengeteg rajongó van, aki tartalomtól függetlenül mindenre rányomja a kedvelést.

 

Az ilyen márkák és influencerek kénytelenek lesznek visszatérni az érdekes, értékes tartalmak elkészítéséhez.
 

 


Értesülj elsőkézből legfrisseb híreinkről

Ha szeretnél még többet olvasni a témában,
iratkozz fel hogy azonnal értesülj legújabb cikkeinkről!

Ha hasznosnak találtad cikkemet, oszd meg ismerőseiddel is!


Még több cikk a témában

SEO nélkülözhetetlen elemei
2022-09-29

A keresőoptimalizálás 5 nélkülözhetetlen eleme

Az online kereskedők folyamatosan azt kutatják, hogy hogyan szerezhetnének még több forgalmat webáruházuk számára. Érdekes módon a keresőoptimalizálás, azaz a SEO gyakran elkerüli a figyelmüket. Ha azonban szeretnél a világ leglátogatottabb webhelyén (Google) megjelenni kínálatoddal, akkor muszáj leszel foglalkozni vele.

Mi azaz off-page SEO? Hogyan alkalmazd?
2022-09-27

Így segíti webhelyedet az off-page SEO

Amikor a keresőoptimalizálásról van szó, akkor a legtöbb on-page (vagy on-site) SEO feladat magától értetődő. Szükséged lesz egy nagy adag jó minőségű tartalomra, gondosan kiválogatott kulcsszavakra, néhány releváns belső hivatkozásra, és így tovább. De mi a helyzet az off-page SEO-val? Egyáltalán mit takar, és hogyan csinálhatod hatékonyan? Az alábbiakban többek között ezekre a kérdésekre kapsz választ!

SEO trendek az ünnepekre
2022-09-22

5 e-kereskedelmi SEO trend az ünnepekre

Habár épp, hogy véget ért a nyár, sokan már most az év végi ünnepi szezonra igyekeznek felkészíteni marketingstratégiájukat. A SEO, vagyis a keresőoptimalizálás természetesen idén is nélkülözhetetlen lesz az olyan márkák számára, amelyek szeretnék láthatóbbá tenni magukat az ünnepi vásárlók előtt.

A legfontosabb marketing stratégia: helyi egészségügyi SEO
2022-09-20

A helyi egészségügyi SEO alapjai

A helyi egészségügyi SEO az az orvosok, klinikák és kórházak egyik legfontosabb marketingstratégiája, amivel ezek a szolgáltatók láthatóbbá tehetik magukat a közelben kereső felhasználók, vagyis lehetséges pácienseik számára.  

helyi seo tippek
2022-09-15

A helyi SEO 5 alapfeltétele

A helyi SEO, azaz helyi keresőoptimalizálás segítségével a közeledben keresgélő felhasználóknak népszerűsítheted vállalatodat. A helyi SEO-val általában a Google felületét szokás megcélozni, de más keresőmotorokra is lehet helyileg optimalizálni. A keresőoptimalizálás e formája az online marketing egyik leghatékonyabb ágazata, amivel elérheted, hogy tartalmaid a kívánt keresésekre jelenjenek meg ideális ügyfeleid számára.

Plasztikai sebészeti webdesign elvek: Ezekre figyelj!
2022-09-13

3 alapvető webdesign elv plasztikai sebészeknek

Ha van egy színvonalas plasztikai sebészeted, akkor azt manapság csupán fél sikerként könyvelheted el. Az internet modern világában ezt a színvonalat webhelyednek is tükröznie kell, ráadásul nem csak megjelenésében, hanem működésében is. Hiába vagy tele plasztikai sikertörténetekkel, ha nem használod fel ezeket sebészeted webhelyén. Egy ilyen profinak, mint neked hasonlóan profi online jelenlétre is szüksége lesz, aminek a központja minden esetben egy jól kialakított, modern webhely. Akár egy új webhelyet szeretnél létrehozni sebészeted számára, akár a meglévőt tervezed felújítani, az alábbi elveket már az első lépéstől kezdve szem előtt kell tartanod.  

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt,
több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.
Legyen a Tied a következő sikertörténetünk!

Jelentkezz auditunkra még ma!