Elrejtheti a Facebook a like-ok számát egy-egy poszt alatt

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!

Eltűnhetnek a kedvelések a Facebookról?

Csonka Nikoletta

szerző:
Csonka Nikoletta

Vége a like számolgatásnak, gyűjtögetésnek? Úgy tűnik, a Facebook fellép ez ellen a verseny ellen, és elrejtheti a hírfolyamban a like-ok számát egy-egy poszt alatt. Legalább is erről szólnak a hírek.

Minden közösségi platformnak megvan a maga rendszere arra, hogy a felhasználók kimutathassák tetszésüket egy adott tartalom, vagy bejegyzés iránt. Az Instagramon szívek vannak, a Twitteren csillagok, a Facebookon pedig felfelé mutató hüvelykujjak – ezek mind a „kedvelés”, vagyis a „lájkolás” szimbólumai, és lényegében ugyan azt fejezik ki: hogy valami tetszik az embereknek.

 

A rendszer azonban komoly változások előtt állhat.

 

Az Instagram már néhány hónappal előtt kíséretezett a kedvelések elrejtésével, így kevésbé meglepő, hogy most anyavállalata, a Facebook is ugyan ezt jelentette be.

 

Viszlát, like-ok!?

A TechCrunch szerint a „Facebook hamarosan elkezdheti elrejteni a kedvelések számlálóját a Hírfolyam bejegyzéseiből, hogy megvédje a felhasználókat az irigységtől és az öncenzúra ellen ösztönözze őket”.

 

Lényegében arról van szó, hogy a Facebook elismerte, hogy a márkák és felhasználók hajlamosak törölni bejegyzéseiket, ha azok nem kapnak elegendő „lájkot”, és ezzel a lépéssel próbálják leszoktatni őket erről a viselkedésről.

 

A kísérleti verzióban a bejegyzésben továbbra is látható, ha egy bejegyzést kedveltek, vagy más reakciók is érkeztek rá, csak éppen a számláló tűnt el. Jane Manchun Wongnak, egy tech bloggernek sikerült elcsípnie egy-két képernyőfotót a számlálómentes kísérleti hírfolyamról, amin az is látszik, hogy továbbra is megtekinthető a reagálók névsora, illetve hogy mivel reagáltak, szóval elméletileg egyenként össze lehetne számolni ezeket, hogy kiderítsük az reakciók számát, habár ez persze még változhat, elvégre ez még csak a tesztelési fázis:

 

 

Eddig minden a likeokról szólt… Mire jó ez?

Az Instagram 7 országban (Kanada, Brazília, Ausztrália, Új-Zéland, Olaszország, Írország, Japán) már április óta kísérletezik a kedvelések számának elrejtésével. A fejlesztők azzal magyarázták a változtatást, hogy szeretnék, „ha követőid arra koncentrálnának, amit látnak, nem pedig a kedveléseid számára”.

 

A kísérlet eredményeit mindeddig nem hozták nyilvánosságra, de tekintve, hogy hónapokkal később a Facebookon is elkezdtek eltűnni a számlálók néhány felhasználó hírfolyamáról, valószínűleg sikeresnek bizonyult a kezdeményezés az Instagramon.

 

A kedvelések hírneve sokat romlott az elmúlt években. A márkák és marketingesek szemszögéből ezek csak üres számok, mert nem tükrözik igazán a felhasználók aktivitását és vásárlási szándékát (habár elvileg az algoritmus feljebb emeli azokat a bejegyzéseket, amelyek több kedvelést kapnak, tehát van valami hasznuk).

 

A felhasználói, vásárlói oldalon azonban súlyosabb hatásuk van, ugyanis bizonyítottan árthatnak a mentális egészségnek. Egy, a brit Royal Society for Public Health megbízásából készült tanulmány szerint az Egyesült Királyságban élők a közösségi média legtoxikusabb funkciói közé sorolják a „kedvelés” gombokat. Mind a fiatalabb, mind az idősebb korosztály képviselői „lájkváró” izgatottsága gyakran szorongássá fajul, amikor nem kapnak annyi pozitív visszajelzést, mint amennyire számítottak.

 

Ez különösen a fiatalabbak körében súlyos negatív hatással van az önképre és önbizalomra.

 

Habár a digitális marketingben dolgozók tudják, hogy az esetek többségében az algoritmusok vannak a felhasználók ellen (és olyanok elől is elrejthetik a bejegyzéseiket, akik pozitívan reagálnának azokra), a hétköznapi internetezők valódi „kedvelhetőségük” vagy szépségük mértékeként tekinthetnek a reakciókra.

 

A „lájkokért” folytatott küzdelem egy ironikusan zord és barátságtalan hellyé változtatta a közösségi médiát, és ez csak egy ok, amiért többen is felfüggesztették már fiókjukat, hogy elkerüljék ezt a szorongást. A Facebooknál természetesen tisztában vannak ezzel a jelenséggel, és a kedvelések számának elrejtése is csupán egy módszer, amivel szeretnék megakadályozni, hogy még több felhasználót veszítsenek.

 

Mark Zuckerberg többször is hangsúlyozta, hogy igyekeznek biztonságosabb, barátságosabb hellyé tenni a Facebookot, ahol az emberek olyan dolgokat láthatnak, amiket ténylegesen látni akarnak, az olyan emberektől, akikhez ténylegesen közel állnak, az ítélkezéstől való félelem nélkül. A cél az, hogy az emberek szabadabban fejezhessék ki magukat, és ne a kedvelésektől függjön a sikerélményük.
 

Mit jelent mindez a marketingesek számára?

A változtatás drasztikusan megváltoztathatja a társadalmi bizonyíték (social proof) működését a Facebookon (és minden platformon, ami a jövőben így dönt majd).

 

Ha márkád, vagy egy ügyfeled márkája a Facebookon is képviselteti magát (akár organikus, akár fizetett jelenléttel), akkor a továbbiakban nem támaszkodhatsz majd kizárólag a kedvelések/reakciók számára, ha bizonyítani szeretnéd népszerűségedet a platformon. Az emberek természetesen vonzódnak az olyan tartalmak iránt, amelyek felkapottabbak, de ha valaki nem látja, hogy 30 perc alatt 400 reakció érkezett egy posztra, akkor ez a taktika már nem fog működni.

 

Ha a változtatások véglegesnek bizonyulnak, akkor számos márka és influencer kerülhet bajba, hiszen sokuk a kedvelések számával fitogtatja népszerűségét, hiszen rengeteg rajongó van, aki tartalomtól függetlenül mindenre rányomja a kedvelést.

 

Az ilyen márkák és influencerek kénytelenek lesznek visszatérni az érdekes, értékes tartalmak elkészítéséhez.
 

 


Értesülj elsőkézből legfrisseb híreinkről

Ha szeretnél még többet olvasni a témában,
iratkozz fel hogy azonnal értesülj legújabb cikkeinkről!

Ha hasznosnak találtad cikkemet, oszd meg ismerőseiddel is!


Még több cikk a témában

Marketingest keresünk - marketinges állásajánlat
2021-03-22

Marketingest keresünk - marketinges állásajánlat

Milyen hülye megfogalmazás már ez, hogy marketingest keresünk… Kit kerestek igazából? Miért nem írjátok le pontosan? Mutatom...  

webáruház működése
2022-05-12

Hogy működik egy webáruház?

Az internet korában mindenkinek lehetősége van arra, hogy online környezetben értékesítsen. Legyen szó kézműves alkotásokról, vagy egy kisebb-nagyobb cég termékeiről, az online vásárlás manapság annyira elterjedt, hogy sokak számára az új normává vált.

Hogyan elemezzük megfelelően adatainkat az egészségügyben?
2022-05-10

Az egészségügyi adatelemzés problémái és megoldásai

A mai modern világban az egészségügyi szolgáltatók tisztában vannak vele, hogy az adatok részletes ismerete a tájékozott klinikai döntéshozás egyik alapfeltétele. Sok szervezet számára azonban még ennek ellenére is kihívást jelent az adatelemző eszközök hatékony alkalmazása. Szóval miért éri meg foglalkozni az egészségügyi adatelemzéssel, és milyen problémákra kínál megoldást a különböző szolgáltatóknak és szervezeteknek? Az alábbiakban ezekre olvashatsz néhány példát.

Integrált marketing az egészségügyben: Mi ez pontosan?
2022-05-03

Mi az az integrált marketing (és miért olyan fontos egy egészségügyi...

A cégvezetők minden iparágban tisztában vannak vele, hogy a morálnak mindig felülről kell érkeznie. Amikor a vezetőség összehangoltan végzi munkáját és együttes erővel tesznek azért, hogy közös üzenetük az egész céget átjárja, akkor ezzel hűséget, bizalmat és magabiztosságot ébresztenek alkalmazottjaikban saját márkájuk, küldetésük és céljaik iránt. Ideális esetben a marketing aztán ezt az üzenetet továbbítja a cég célközönségének. A marketing azonban manapság egyszerre számos csatornán és többféle formátumban zajlik, és sok márkának nehezére esik olyan üzeneteket megfogalmaznia, amelyet az összes ilyen csatornán képesek lennének terjeszteni. Ez a helyzet szedett-vetett marketinget, egymással össze nem függő...

első webshop eladás
2022-04-28

Így add el első termékedet webáruházadban

Ha épp most készült el online üzleted, akkor minden bizonnyal készen állsz az értékesítésre – a kérdés csak az, hogy mi legyen az első lépés…

google index
2022-04-21

A Google talán sosem indexel egyes felfedezett oldalakat

A Google szerint a Search Console lefedettségi jelentésében megjelenő „Felfedezve – Jelenleg nincs indexelve” állapot talán soha nem tűnik majd el, mert egyáltalán nem biztos, hogy egy webhely összes oldala valaha is indexelésre kerülne.

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt,
több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.
Legyen a Tied a következő sikertörténetünk!

Jelentkezz auditunkra még ma!