Sokakat többnyire negatív gyerekkori emlékek kötik a fogorvosokhoz, így nem csoda, hogy alaposan megválogatjuk, hogy kihez is forduljunk fogproblémáinkkal. Egy fogorvos munkája nem csak az ember egészségét, hanem pénzügyi helyzetét is befolyásolja, így nem csoda, hogy alaposan megválogatjuk, kit engedünk belenyúlni a szánkba.
A fogorvosok digitális hírneve
A legtöbben nem csak közeli ismerőseiket kérdezik meg arról, hogy kit ajánlanak nekik fogproblémáik kezelésére, hanem az interneten is körülnéznek, hogy korábbi pácienseik milyen véleményeket írtak a közeli fogorvosokról. A negatív vélemények és rossz értékelések sokakat eltántoríthatnak attól, hogy egyáltalán felvegyék a kapcsolatot egy praxissal.
Összességében tehát fogorvosként rengeteget számít digitális hírneved, vagyis, hogy az emberek milyen véleményeket osztanak meg rólad az interneten. Sőt, még helyi SEO teljesítményedet is befolyásolhatja, hiszen a közeledben kereső felhasználóknak akár rendelőd is megjelenhet a Google helyi csomagjában (azaz a térképtalálatok között), de csak akkor, ha elég jó értékeléseket kaptál korábbi pácienseidtől Google Cégem adatlapodra. Minden összefügg!
Az alábbiakban néhány alapvető tippet osztunk meg ahhoz, hogy hogyan tartsd karban online hírnevedet fogorvosként!
1. Tartsd szem előtt digitális profiljaidat
Keress rá a Google-on praxisod vagy rendelőd nevére. Mit látsz a találatok között? Mi jelenik meg egy átlag felhasználónak? Mennyire teljes Google Cégem profilod? Csináld meg ugyan ezt a Facebookon is – ott mit látsz? Mindenek előtt írd össze az összes olyan online felületet, amelyen praxisod megjelenik:
- Fogorvosokat értékelő webhelyek
- Fogorvosokkal és egészségbiztosítással foglalkozó webhelyek
- Google Cégem adatlap, Facebook oldal, stb.
- Egyéb fogorvosi, egészségügyi adatbázisok, adatlapok
Fontos, hogy minden adatlapodat a lehető legteljesebben és legfrissebb információkkal tölts ki. Gondolj bele, hogy egy új, lehetséges páciens mikre kíváncsi, amikor fogorvost keres magának. A legfontosabbak ezek közül a Google és a Facebook adatlapok.
Ha mindez megvan, jelölj ki egy-két főt csapatodból, akiknek az lesz a feladata, hogy az online véleményekre válaszolgassanak kimért, professzionális stílusban – a jókra és a rosszakra is. Ebben általában a marketinges és PR munkatársak tudnak majd legtöbbet segíteni. Persze a nagyobb fogászati szervezeteknél már több emberi erőforrásra lesz szükség ehhez a feladathoz.
Fontos, hogy ezeknek a válaszadóknak legyen egy alaptervük arra, hogy miként reagáljanak a negatív véleményekre (a pozitívokat általában elég, de erősen ajánlott megköszönni). Lássunk egy példát egy ilyen választervre:
- Fogalmazz meg egyedi választ minden negatív véleményre. Ne használj sablonokat, amiket szimplán bemásolsz a kommentek alá.
- Légy illedelmes, és tiszteld a pácienseket, bármennyire is modortalanok.
- Nyugtázd a problémát, és mutasd meg, hogy tudod, mit érez a reklamáló páciens.
- Ajánld fel a probléma megoldását, lehetőleg már privát, vagy offline keretek között.
- Amennyiben a probléma nem oldható meg, legalább írd le, hogy a visszajelzést figyelembe vetted, és továbbítottad az illetékesekhez.
Mindezzel nem csak az elégedetlen pácienseket nyugtathatod meg (és alakíthatod akár negatív véleményeiket is pozitívokká), hanem a későbbiekben érdeklődő, a véleményeket olvasgató lehetséges pácienseid is látni fogják, hogy odafigyelsz az emberek visszajelzéseire, és igyekszel megoldani a problémáikat.
A pozitív véleményeket ne felejtsd el összegyűjteni, és felhasználni marketinganyagaidban (landing oldalakon, közösségi médián, emailjeidben, stb.)
2. Szerezz több véleményt
A vélemények előbb-utóbb maguktól is megjelennek majd az ezekre alkalmas felületeken, azonban sokat tehetsz annak érdekében, hogy nem csak több, hanem pozitívabb véleményeket szerezhess praxisod számára.
Érdemes ehhez egy jól olajozott folyamatot kialakítani, amivel arra ösztönözheted pácienseidet, hogy osszák meg véleményüket a nagyvilággal. Íme néhány tipp ehhez:
- Azonosítsd a páciensek utazásának azon pontjait, amelyeken már véleményt, értékelést kérhetsz tőlük. Ez lehet például egy automatikus email (benne egy Google Cégem hivatkozással), amelyet egy beavatkozás utáni napon küldesz ki a páciensnek. Opció még SMS-ben emlékeztetni erre az embereket, vagy értesítést küldeni nekik a mobilalkalmazásodon keresztül.
- Ne felejtsd el csapatod többi tagját is továbbképezni, hogy ők is emlékeztessék pácienseidet a véleményezésre. Ez megtörténhet telefonon keresztül, vagy akár a recepción is. A lényeg, hogy meghatározd munkatársaidnak, hogy mikor, hol, és hogyan kérjék ki a páciensek véleményeit, és rászoktasd őket erre.
- Az emaileken, és telefonos kommunikáción kívül a hagyományos levelezést is bevetheted, például egy-két mellékelt rövid URL címmel, vagy QR-kóddal, amin keresztül pácienseid rögtön eljuthatnak legfontosabb véleményező felületeidre.
De miért kell több vélemény?
A legtöbb webhely egy átlagos értékelést jelenít meg a felhasználók számára, és sokan csak erre kíváncsiak. Ha hetente szerzel pozitív értékelésű véleményeket ezekre a felületekre, akkor ez erősíti majd értékelésed átlagát, és kevésbé húzzák majd le azt a rosszabb értékelések.
Tedd rendbe fogászati webhelyedet
Webhelyed fogászatod online főhadiszállása – ide érkeznek meg a páciensek, amikor az interneten keresgélnek, és itt tehetik fel kérdéseiket, szerezhetnek információt, illetve foglalhatják le a nekik megfelelő időpontokat (ugye kínálsz online időpontfoglalást?)
Webhelyed nagyon fontos első benyomás az érdeklődő páciensek szemében fogászati praxisodról, ezért fontos, hogy megjelenésében, illetve működésében is azt a profi színvonalat hozza, amire az emberek rendelődben is számíthatnak. Fogászati webhelyed összességében fontos szerepet játszik online hírneved kezelésében!
Mutasd meg, mitől vagy egyedi
Webhelyed egyik fő célja meggyőzni az odalátogató pácienseket, hogy a te fogászati praxisod a helyes választás számukra. Ehhez érdemes felsorolni és egyértelműen kiemelni azokat a dolgokat, amelyek egyedivé teszik az általad nyújtott páciensélményt.
Például lehet, hogy gyerekfogászatként fájdalommentes beavatkozásokat kínálsz, vagy valamilyen egyedi módszerrel igyekszel tűrhetőbbé varázsolni a gyermekek számára a rendelőben töltött időt. Mindezt nem csak webhelyed megfogalmazása, hanem általános vizuális megjelenése és felépítése is kell, hogy tükrözze.
Készíts egy jó „Rólunk” oldalt
Webhelyed „Rólunk” oldala lehetőséget nyújt arra, hogy bemutasd az embereknek praxisodat, munkatársaidat, történetedet, illetve képesítéseidet. Itt adhatod elő történetedet, illetve megmutathatod praxisod arcait is.
Érdemes felsorolni, hogy milyen értékeket képvisel praxisod, illetve hogy milyen pozitív páciensélményekre törekszel, valahányszor belép valaki az ajtódon. Íme néhány tipp mindehhez:
- Ne a múltadat írd le, hanem a történetedet. Milyen egyedi gondolkodásmód vezetett ahhoz, hogy fogorvosi pályára lépj? Miért döntöttél úgy, hogy egyetemi éveid során álmatlan éjszakákat töltesz majd a fogászat rejtelmeinek elsajátításával, hogy aztán enyhíthesd mások kínjait?
- Említsd meg ideális pácienseid legnagyobb problémáit. Mutasd meg, hogy tisztában vagy az ezekkel járó aggályokkal és kellemetlenségekkel, és hogy milyen megoldást kínálsz nekik, amikkel jobbá teheted az életüket.
Mutasd meg pácienseid véleményeit
Elégedett pácienseid véleményei akkor lesznek igazán hasznosak, ha webhelyeden is felhasználod őket. Válaszd ki a legjobb Google Cégem adatlapodra, Facebook oldaladra, és egyéb nyilvános felületekre érkezett véleményeket, és helyezd el őket webhelyed kulcsfontosságú oldalain: a landing oldalakon, a főoldalon, és a „Rólunk” oldalon is.
Még egy külön „Pácienseik mondták” jellegű oldalt is kialakíthatsz webhelyeden, ahol csak ilyen véleményeket és értékeléseket tüntetsz fel. Ha pácienseid beleegyeznek, még egy rövid, videós „interjút” is készíthetsz velük, amikben megoszthatják tapasztalataikat.
Fogászati hírnévkezelés több helyszínen
Egyes fogászati csoportok több rendelőt is üzemeltetnek országszerte. Ezeknek a helyszíneknek mind erős helyi hírnévre van szüksége ahhoz, hogy jól teljesítsen a saját környékén.
Amennyiben egy ilyen szervezetet felügyelsz, fontos, hogy legyen egy egységes stratégiád a hírnévkezelésre, amelyet minden rendelő felhasználhat.
Ehhez ne felejtsd el teljesen kitölteni az összes mezőt minden adatlapodon, és tölts fel helyben készült képeket is, hogy a lehetséges páciensek tudják, mire számítsanak. Ne felejtsd el, hogy minden ilyen adatlapnak saját értékelése van, amit az alá írt vélemények határoznak meg.