5 tipp a vállalkozásod egészséges pénzügyeihez

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!

5 tipp a vállalkozásod egészséges pénzügyeihez

Csonka Nikoletta

szerző:
Csonka Nikoletta

Minden vállalkozás életében megkerülhetetlen, hogy a vállalkozó megtanuljon okosan gazdálkodni a pénzzel. A vállalkozás célja, hogy pénzt termeljen, ugyanakkor a pénzt, mint erőforrást is használnia kell. A pénz a vállalkozás motorja, és egy folyamatos egyensúlyt kell fenntartani a vállalkozás különböző kiadásai között.

Ugyanakkor nem lehet mindenki pénzügyi zseni, az iskolában nem igazán tanultunk bánni a pénzzel, ahogy vállalkozni sem. Ezért sokaknak nagy kihívás egyszerre, menet közben beletanulni a vállalkozás pénzügyi oldalába. Nem csoda, hogy sokan követnek el, olykor drága hibákat. 


A Pénzügyi Tudakozó egykori alapítóját, a mára saját pénzügyi szabadságáról szóló blogját író Szendrei Ádámot kértük meg, segítsen olvasóinknak elkerülni a leggyakoribb hibákat. Következzen az ő írása.
 

1. Legyen a vállalkozásnak pénzügyi terve!

Amikor üzleti tervezésről beszélünk, akkor a legtöbben csak a marketingtervre gondolnak. Megtervezik a kommunikációs csatornákat, a kampányokat, a termékek várható értékesítését, a bevételeket, és a kiadásokat. Azonban nagyon mellényúlhatunk, ha nincs pontos képünk a pénzügyeink alakulásáról.


Minden mindennel összefügg: hiába tervezünk egy kampányt indítani, ami tudjuk, megtérülne, ha a cégnek éppen nincsen rá elég fedezete. Ha a marketing tervben nem vizsgáltuk meg a cég egyéb területeinek pénzügyi igényeit, akkor az utolsó pillanatban derülhet ki, hogy nem áll rendelkezésre elég pénz.


Sokan megfeledkeznek például az ÁFA befiztésről, és nem számolnak a nagyobb, kevésbé rendszeres kiadásokkal. Megnyugtató lehet még decemberben, hogy sok pénz van a cég számláján, de februárra már kiderülhet, nem elég arra, amire kellene. Ezért fontos, hogy a marketing terv után készítsünk egy átfogó pénzügyi tervet is, amiben hónapokra lebontva látjuk a kiadásainkat és bevételeinket.

 

2. Időnként nézd át a kiadásokat!

Magánszemélyként a pénzügyeink sokkal kevésbé bonyolultak, mint vállalkozásként. Kevesebb a kiadás, könnyebb átlátni, és a saját bőrünkön érezzük, ha valamire túl sokat fizetünk. Mégis, még a családi kassza esetében is gyakran előfordul, hogy nem tudjuk, mire is megy el a pénzünk. Könnyen lehetnek köztük olyan kiadások is, amelyek nem tudatosak, például egy elfelejtett magazin előfizetés, vagy egy drága biztosítás a már eladott ingatlanra.


Egy vállalkozás esetében ezek a kiadások hatványozottan előfordulnak. A cégen belül ugyanis senki nem érzi annyira magáénak a pénzt, talán még a tulajdonosok sem. Egy vállalat sok dologra költ, sok dolgot kipróbál, könnyű megfeledkezni ezekről. Tipikusan ilyenek a szoftver előfizetések, melyek egyesével nem tűnnek nagy dolognak, de együttesen már havi több tízezer forintot is elvihetnek feleslegesen. A másik gyakori hiábavaló költség a fel nem használt hitelkeret díja, vagy a drága céges bankszámla.


Időnként érdemes végignézni egy adott havi kiadási listát, például a bankszámlakivonat alapján. De az is jó, ha végignézzük a számlákat, amiket kifizettünk. Érdemes ezeket egy Excel táblázatban akár összeadni, megnézni, mit is jelentenek ezek a rendszeres kiadások. Alighanem a legtöbb cégnél rájöhetünk, lenne miből visszavágni egy kicsit.

 

3. Vedd figyelembe a partnerkockázatokat!

Legyél résen a partnerekkel és számolj a kockázatokkal. Könnyen bele lehet kerülni olyan körbetartozásba, amiből már nem fog tudni jól kijönni a cég. Időnként vizsgáljuk felül, hogy milyen feltételek mellett is kell fizetniük a megrendelőknek. Érdemes lehet változtatást kérni, ha olyan szerződésünk van egy partnerrel, akinek a fizetése részünkre attól függ, hogy őt mikor fizetik majd ki. Jobb elébe menni a problémáknak. 

 

Mind a meglévő partnereket, mind az újakat érdemes osztályozni pénzügyi kockázati szempontból is. Ha esélyt látunk a nem fizetésre, inkább ne fogadjuk el az ajánlatot, még akkor sem, ha ez azonnali pénzkiesést jelenthet. Az sokkal rosszabb, ha teljesítjük a ránk eső feltételeket, később pedig minket nem fizetnek ki.

 

A megrendelők fizetési kedvét is érdemes lehet megpróbálni növelni. Végig kell gondolni, majd érdemes tesztelni, hogy mennyit jelent ha pár százalékos kedvezményt kapnak a vásárlók abban az esetben, ha pl. 30 napon belüli határidő helyett valaki 15 napon belül fizet ki. Ez egy igazi win-win egyezmény lehet, hiszen az eladó korábban megkapja a pénzt, a vevő pedig egy kis kedvezményt kap azért cserébe, hogy nem húzza el az utolsó pillanatig a kifizetést. 

 

4. Megfelelő a cég biztosítása?

Tudom, hogy sokan nem szívesen foglalkoznak a biztosításokkal. Száraz téma, ráadásul a legtöbbször ablakon kidobott pénznek érzékeljük. Amíg nincs rá szükség, addig igazából csak fizetjük a díjat, és nem történik semmi. De csak azért, mert van lakásbiztosításunk, nem várjuk, hogy mikor gyullad már ki a házunk, igaz?


Ugyanez igaz egy vállalkozás esetében is. Ahol van ingatlan, vagy raktárkészlet, esetleg gépjárművek, vagy szállítmányozás, ott alighanem kelleni fog valamilyen biztosítás. Elég egyetlen baleset, és hatalmas kiadások, veszteségek hárulhatnak a vállalkozásra, ami sok esetben a cégek csődjéhez is vezet. Nem érdemes kockáztatni: olyan üzleti tervet érdemes készíteni, és olyan vállalkozást létrehozni, ami megengedheti magának a pénzügyi stabilitást, és nincs kitéve a váratlan helyzetek szeszélyeinek.


Másik oldalról viszont figyeljünk arra is, hogy ne biztosítsuk túl a vállalkozást. Időnként érdemes átnézni a biztosítási szerződéseket, és egy alkusztól ajánlatot kérni. Nem ritka, hogy akár 20-30%-ot is megspórolhatunk egy biztosítóváltással, ráadsul az igények is változnak. Nem egy esetben láttam cégeket, akik éves szinten százezer forintokat spóroltak egy 4-5 éves biztosítás átvizsgálásával. A cégvezető rögtön megspórolta a családi síelés költségét.
 

5.  Ne keverjük a személyes pénzügyeket a cég pénzével

Nagyon sok kezdő vállalkozó, sőt a tapasztaltabbak is elkövetik azt a hibát, hogy többé vagy kevésbé keverik a magánszemély pénzügyeit a céges pénzügyekkel. Ez különösen könnyű egyéni vállalkozók esetében, főleg, ha az ember kisadózó. Ha minden pénz egy számlán van, akkor könnyű személyes szükségletekre felhasználni a pénzt, miközben annak máshol jobb megtérülése is lehetne.


De nem csak kisvállalkozók esetén figyelhető meg a keveredés. A cégvezetők hajlamosak a saját fizetésüket attól függővé tenni, hogy mennyit keres a cég. Amikor jól megy, akkor bátran költenek, amikor viszont nehezebb hónap van, akkor összehúzzák a kiadásokat családi szinten is. Ez nem annyira egészséges, és alighanem, igen stresszes lehet.


Érdemes magunkra is alkalmazottként tekinteni, és megszabni, mennyi is a vállalkozásunkból kapott fix bérünk. Az életszínvonalunkat ez alapján az átlagolt bér alapján beosztani, és akkor sem költekezni, ha hirtelen sok pénz áll a házhoz. Ha hosszabb távon jobban megy a cégnek, és megtehetjük, akkor persze lehet növelni a megszabott kereten. 


Célszerű mind a cégnek, mind pedig a magánszemélynek egy vésztartalékot létrehozni, amihez hozzá tud nyúlni bármikot, ha baj van. Itt is külön vésztartalék kell a cégnek, és a magánszemélynek. Sokszor előfordul sajnos, hogy a cég megszorult helyzetében a tulajdonos saját zsebből, esetleg hitelből foltozza be a lyukakat a költségvetésben, esetleg fordítva, a magánszemély pénzügyi hiányosságait a cég pénzügyi tervének felrúgásával lehet csak megoldani. 


Kezeljük a céget külön entitásként, aminek saját pénzügyi terve, saját céljai, saját tartalékai vannak. Ne essünk bele abba a hibába, hogy csak akkor kezdünk el foglalkozni a cég pénzügyeivel, amikor már baj van. Érdemes a fejlődési szakaszban is foglalkozni a pénzügyekkel. Attól, hogy jól megy a cégnek, az a pénz még ugyanúgy jól jöhet később. A cég pénzét ne használjuk magáncélokra, és gondoskodjunk róla, hogy a cég kellő mennyiségű vésztartalékkal, likviditással rendelkezzen, hogy a magánéletünkre se legyen negatív hatással, ha egy kicsit megcsúszik egy partnerünk a fizetéssel.
 


Értesülj elsőkézből legfrisseb híreinkről

Ha szeretnél még többet olvasni a témában,
iratkozz fel hogy azonnal értesülj legújabb cikkeinkről!

Ha hasznosnak találtad cikkemet, oszd meg ismerőseiddel is!


Még több cikk a témában

Marketingest keresünk - marketinges állásajánlat
2021-03-22

Marketingest keresünk - marketinges állásajánlat

Milyen hülye megfogalmazás már ez, hogy marketingest keresünk… Kit kerestek igazából? Miért nem írjátok le pontosan? Mutatom...  

webáruház működése
2022-05-12

Hogy működik egy webáruház?

Az internet korában mindenkinek lehetősége van arra, hogy online környezetben értékesítsen. Legyen szó kézműves alkotásokról, vagy egy kisebb-nagyobb cég termékeiről, az online vásárlás manapság annyira elterjedt, hogy sokak számára az új normává vált.

Hogyan elemezzük megfelelően adatainkat az egészségügyben?
2022-05-10

Az egészségügyi adatelemzés problémái és megoldásai

A mai modern világban az egészségügyi szolgáltatók tisztában vannak vele, hogy az adatok részletes ismerete a tájékozott klinikai döntéshozás egyik alapfeltétele. Sok szervezet számára azonban még ennek ellenére is kihívást jelent az adatelemző eszközök hatékony alkalmazása. Szóval miért éri meg foglalkozni az egészségügyi adatelemzéssel, és milyen problémákra kínál megoldást a különböző szolgáltatóknak és szervezeteknek? Az alábbiakban ezekre olvashatsz néhány példát.

Integrált marketing az egészségügyben: Mi ez pontosan?
2022-05-03

Mi az az integrált marketing (és miért olyan fontos egy egészségügyi...

A cégvezetők minden iparágban tisztában vannak vele, hogy a morálnak mindig felülről kell érkeznie. Amikor a vezetőség összehangoltan végzi munkáját és együttes erővel tesznek azért, hogy közös üzenetük az egész céget átjárja, akkor ezzel hűséget, bizalmat és magabiztosságot ébresztenek alkalmazottjaikban saját márkájuk, küldetésük és céljaik iránt. Ideális esetben a marketing aztán ezt az üzenetet továbbítja a cég célközönségének. A marketing azonban manapság egyszerre számos csatornán és többféle formátumban zajlik, és sok márkának nehezére esik olyan üzeneteket megfogalmaznia, amelyet az összes ilyen csatornán képesek lennének terjeszteni. Ez a helyzet szedett-vetett marketinget, egymással össze nem függő...

első webshop eladás
2022-04-28

Így add el első termékedet webáruházadban

Ha épp most készült el online üzleted, akkor minden bizonnyal készen állsz az értékesítésre – a kérdés csak az, hogy mi legyen az első lépés…

google index
2022-04-21

A Google talán sosem indexel egyes felfedezett oldalakat

A Google szerint a Search Console lefedettségi jelentésében megjelenő „Felfedezve – Jelenleg nincs indexelve” állapot talán soha nem tűnik majd el, mert egyáltalán nem biztos, hogy egy webhely összes oldala valaha is indexelésre kerülne.

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt,
több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.
Legyen a Tied a következő sikertörténetünk!

Jelentkezz auditunkra még ma!