Linkmarketing - 10 link building módszer, amikért büntethet a Google

Linkmarketing

10 link building módszer, amikért büntethet a Google

czsofi Szerző:
czsofi

A hivatkozások már évek óta a SEO legfontosabb rangsorolási szempontjai közé tartoznak, főleg a Google részéről.  Azonban a világ első számú keresőmotorja nem csak jutalmazza azokat, akik jó minőségű, organikus visszahivatkozásokat szereznek domainjüknek, hanem ugyan úgy büntethet is azért, ha valaki nem a szabályok szerint jár el link building terén. Ezek a büntetések érkezhetnek az algoritmustól (ezekről nem értesít a rendszer), vagy a Google egyik munkatársától, úgynevezett „kézi művelet” formájában (ezeket a Search Console felületén ellenőrizheted, ha vannak).

 

A Google szerencsére képes figyelmen kívül hagyni a rossz minőségű visszahivatkozások nagy részét, de bizonyos típusú és mennyiségű rossz visszahivatkozás ténylegesen ronthat webhelyed rangsorolásán a Google keresőtalálati oldalain. A következőkben ezek közül soroljuk fel a 10 legfontosabbat, és hogy mit tehetsz ellenük.

Linkmarketing

1. Sajtóközleményekben elhelyezett linkek

A sajtóközleményekben elhelyezett hivatkozások egy jó évtizeddel ezelőtt még nagyon felkapottak voltak, főleg azért, mert végtelenül egyszerű volt megkaparintani őket. Az ember csak írt egy sajtóközleményt, és kiküldte azt annyi közleményeket közzétevő kiadónak, amennyinek csak tudta. Rövid időn belül tucatnyi, vagy akár több száz hivatkozást is lehetett így szerezni.

 

Persze ha valami jól működik, azt előbb-utóbb túl fogják használni – ilyen volt a kulcsszóhalmozás, és idővel a sajtólinkek is. A Google ma már úgy kezeli ezeket, mint a linkcsalással szerzett hivatkozásokat, éppen azért, mert olyan rendkívül könnyen megszerezhetők. Különösen vigyázni kell az olyan hivatkozásokkal, amelyek túloptimalizált horgonyszöveget kapnak.

 

Ha nem tudod megkerülni, hogy visszahivatkozás mutasson domainedre egy ilyen jellegű webhelyről, akkor használj márkás horgonyszöveget, vagy egy sima, horgonyszöveg nélküli URL-címet, és csak a sajtóközleményhez tartozó „kapcsolat” részben helyezd el a linket.

 

2. Fórumbeszélgetésekben elhelyezett linkek

Ez kemény dió, mert nem minden fórumbeszélgetésben elhelyezett link rossz. Ha például egy minőségi, tekintélyes webhely fórumán szerepel, és egy elismert, megbízható hozzászóló helyezi el, továbbá nem spamjellegű, akkor általában jó ötlet megtartani.

 

Azonban ha több ezer hivatkozásod érkezik külföldi fórumbeszélgetésekből, mindegyikük rossz minőségű spam, és egyre csak gyarapodnak, akkor a biztonság kedvéért megpróbálhatod használni a Google linkvisszautasító eszközét (ITT megtalálod) (habár a Google azt állítja, hogy ezt csak azokra a linkekre érdemes alkalmazni, amiket te magad helyeztél el, és már nem tudnád másképpen eltávolítani őket).

 

3. Külföldi online vendégkönyvekbe elhelyezett linkek

Az ilyen hivatkozások fokozottan manipulatívak a Google szemében. A külföldi online vendégkönyvekbe saját kezűleg, és robotok segítségével is el lehet helyezni hivatkozásokat, és ha túl sok gyűlik össze belőlük, akkor az a rangsorolás visszaeséséhez vezethet. Ha már nagyon aggasztó a helyzet, és a Google nem képes magától figyelmen kívül hagyni ezeket a hivatkozásokat, akkor használd a fent linkelt visszautasító eszközt.

 

4. Véletlenszerű NoFollow hivatkozások

A Google-ról érdemes tudni, hogy nem igazán lehet túljárni az eszén. Előbb-utóbb bármilyen furfangos linkcsalásra rájön majd, és a büntetés garantáltan nem marad el.

 

Az embereket természetüknél fogva a megszokás irányítja, és egyre nehezebb véletlenszerűen viselkedni a Google előtt, algoritmusai ugyanis egyre fejlettebbek, és képesek kifigyelni az esetleges mintákat a link buildingben. Még ha egy valamennyire véletlenszerűsített szoftvert is használsz a linkek elhelyezésére, a Google azt is kifigyeli majd, hacsak nem ténylegesen véletlenszerűen működik.

 

De miért? Azért, mert a Nofollow hivatkozások puszta elhelyezése is link building lábnyomnak számít. Ha több ezer NoFollow hivatkozás mutat egy domainre számos különböző webhelyről, akkor a Google ebből biztosan kikövetkezteti majd, hogy Spam áll a dolog hátterében.

 

Szeretnél biztos lenni abban, hogy weboldalad tényleg keresőoptimalizált? Elkerülnéd a kókler linképítőket, akik többet ártanak, mint használnak? Segítünk! Vedd fel velünk a kapcsolatot IDE kattintva!

 

5. Privát bloghálózatokon elhelyezett hivatkozások

A privát bloghálózatok szintén a link building népszerű eszközei voltak egykor. Az ember viszonylag egyszerűen véletlenszerűsíthette azt a bizonyos linklábnyomot, és minden rendben volt, csak úgy pörögtek a pozitív eredmények.

 

Ez viszont ma már nem így megy. A nagyméretű privát bloghálózatok képesek visszafogni webhelyed rangsorolását, ami persze az organikus forgalom kiesésével járhat. A Google képes ráakadni a legtöbb privát bloghálózatra, és büntetni azokat. Némelyiküket nehezebb észrevenni, mint a többit, de a Google előbb vagy utóbb mindenkit utolér.

 

6. Social bookmarking, azaz közösségi könyvjelző webhelyeken elhelyezett linkek

A közösségi könyvjelző webhelyeken elhelyezett hivatkozásokat a Google szintén manipulatívnak tekintheti, és ha valaki túl gyakran alkalmazza őket, akkor megégetheti velük magát. Ezek mind saját kezűleg elhelyezett linkek, ráadásul spamszerűek is, így nem csoda, hogy a Google nem szereti őket, és büntethet értük.

 

7. Linkgyűjtő webhelyeken elhelyezett hivatkozások

A linkgyűjtő webhelyek (vagy „linkkönyvtárak”) előszeretettel áradoznak arról, hogy szolgáltatásuk segít növelni rangsorolásodat a Google találati oldalain. Nos, ha ez valaha működött is, ma már garantáltan nem. Sőt!

 

A rossz minőségű linkgyűjtő webhelyeken elhelyezett hivatkozások általában többet ártanak, mint amennyit valaha segíthetnének. Kivételt képeznek az igazán tekintélyes, elismert, megbízható linkkönyvtárak, különösen a helyi SEO megerősítése céljából.

 

8. Blogbejegyzések hozzászólásaiban elhelyezett linkek

A blogok hozzászólásaiban elhelyezett linkek valaha a leginkább agyonhasznált SEO taktikák közé tartoztak. Valaha. Manapság minden áron el kell kerülni ezt a fajta spamelést, mert garantáltan nem működik.

 

Valójában a NoFollow attribútum is azért jött létre, mert régebben túl sokan próbáltak némi linkértéket szerezni webhelyüknek azzal, hogy különféle blogok bejegyzéseinek hozzászólásai közé szórták el hivatkozásaikat. A NoFollow hivatkozások ezt a fajta spamkultúrát igyekeztek visszafogni valamelyest.

 

A blogbejegyzéseket legfeljebb csak akkor biztonságos ilyen célokra használni, ha a hozzászólásod közvetlenül kapcsolódik a bejegyzés tartalmához (tehát nem egy sablon), és az elhelyezett hivatkozás is releváns a témához.

 

9. Olcsó linkszolgálati webhelyeken elhelyezett hivatkozások

Egy másik gyakran használt (és túlhasznált) link building taktika. Habár a Google hivatalos irányelvei nem tesznek említést róla, a módszer annyira egyértelmű, hogy a hátrahagyott lábnyomai garantáltan magukra vonják a keresőmotor büntetőalgoritmusai figyelmét.

 

Ráadásul a Google-nak nem lenne nagy feladat ellenőrizni azt, hogy ki használ ilyen szolgáltatásokat – például „ál SEO profik” alkalmazásával. Egy black hat fórum hozzászólója simán lehet egy Google alkalmazott, aki csak arra vár, hogy webhelyedre „szolgáltatást” rendelj tőle.

 

10. Automatikus link building szoftverekkel elhelyezett hivatkozások

Megannyi program található az interneten, amelyek segíthetnek visszahivatkozásokat építeni webhelyed számára. Azonban az ilyen szoftverek sokat veszítettek hatékonyságukból az évek során, és ma már érdemes nagy ívben elkerülni őket. Ne feledd, hogy ha valamilyen csalás megjelenik a SEO világában, akkor arra a Google vagy már rég felkészült, vagy rövid időn belül lesz egy megoldása rá.

 

Tényleg a linkekkel van a baj, vagy valami más a ludas?

Szóval 10 ponton keresztül azt ismételgettük, hogy a hivatkozások így meg úgy árthatnak webhelyednek. De lehet, hogy valami más áll a rangsoresés hátterében? Érdemes ennek is utánajárnod, méghozzá különféle auditot formájában.

 

Mindenképpen érdemes egy átfogó technikai SEO (ITT írtunk róla) auditot végezni, amivel rávilágíthatsz a webhelyedet visszafogó feltérképezési problémákra, és egyéb technikai gondokra. Nem árt egy tartalomauditot is tartani, amivel felmérheted webhelyed tartalmainak állapotát, minőségét, és megoszlását. Végezetül a linkprofilodat is elemezd ki, hogy még többet tudj meg webhelyed állapotáról.

 

Ezek elvégzésével számos problémát fedezhetsz fel webhelyeden, amelyek orvoslásával jó eséllyel javíthatod majd rangsorolásodat. Ezen problémák jó részének valószínűleg nincs is köze a link buildinghez.

 

John Mueller a rossz hivatkozásokról

Egy Reddit-felhasználó a következőre hívta fel a figyelmet egy hozzászólásban:


„… John Mueller a Google-tól nemrégiben megerősítette, hogy a rossz hivatkozások valóban képesen rontani a rangsoroláson bizonyos esetekben…”

… amire Mueller azt válaszolta:

„Itt kifejezetten azokra a hivatkozásokra vonatkozik, amiket te magad helyeztél el, nem a negatív SEO-ra”

 

Néhány kérdés és válasz a linkauditokkal kapcsolatban

„Hogyan állapíthatom meg, hogy büntetést kaptam-e a Google-tól?”

A Google kétféle büntetést szabhat ki webhelyedre: kézi műveleteket, és algoritmusalapú büntetéseket.

 

A kézi műveleteket a Google egyik munkatársa saját maga végzi el. Ezeket a büntetéseket a Google Search Console felületén találod, és itt láthatod a művelet, vagyis büntetés indokát is. Miután megoldottad a problémát, itt kérheted az újravizsgálást is, és ha a Google már nem találja problémát, akkor visszavonja a műveletet (tehát feloldja a büntetést).

 

A másik kategória az algoritmusalapú büntetéseké. Ezeket Google algoritmusa szabja ki, és semmilyen értesítést nem kapsz róluk. Ha hirtelen drasztikus visszaesést tapasztalsz az organikus forgalmadban és a rangsorolásodban, akkor esélyes, ámbár nem garantált, hogy algoritmusalapú büntetés áldozata lettél. Bármi is legyen a helyzet, egy több területre kiterjedő audit (ahogy az előbb is említettük) számos problémát segíthet felszínre hozni, amiket kijavítva valószínűleg visszanyerheted majd webhelyed korábbi pozícióját (sőt, talán még jobbakat is).

 

„Érdemes ellenőriznem a rám hivatkozó webhelyek linkprofilját?”

Habár egy teljes külső linkauditot általában nem érdemes tartani más webhelyekről, de mindenképpen érdemes tisztában lenni azzal, hogy milyen hivatkozások is szerepelnek egy rád hivatkozó domainen. Általánosságban csak akkor érdemes kizárnod az adott webhelyet, ha sok spam hivatkozás szerepel rajta – egyébként nem kell foglalkoznod vele.

 

„Mit tehetek, ha negatív SEO támadás áldozata lettem?”

Ha egy ténylegesen nagyméretű negatív linktámadás célkeresztjébe kerülsz, akkor mindenképpen érdemes azonnal megtenni a szükséges védekező lépéseket. Szerencsére a folyamat maga nem túl összetett, és a következő lépésekből áll:

  • Először is zárj ki minden robotot webhelyedről a robots.txt fájllal, kivéve a nagyokat (Googlem Bing, Yahoo, stb.) – érdemes észben tartani, hogy a rosszindulatú robotok hajlamosak figyelmen kívül hagyni a robots fájl utasításait, de jobb felkészültnek lenni.
  • Zárd ki a rosszindulatú webhelyekről érkező össze hivatkozást.
  • Vezess be egy rendszeres linkauditot, amiben ellenőrzöd a webhelyedre mutató visszahivatkozásokat, és kizárod a spamet, amíg a linktámadás alább nem hagy.

 

Összegzés: Mi kell egy jó linkprofilhoz, amit a Google is szeret?

A fentiek alapján a következőket foglalhatjuk össze:

  • Használj márkás horgonyszöveget, ahol csak lehet, vagy semmilyet (tehát csak sima URL-eket)
  • Ne használj pontos egyezésű horgonyszövegeket
  • Ne szerezz visszahivatkozásokat rossz hírű webhelyekről
  • Se automatikus eszközökkel, se saját kezűleg ne helyezz el túloptimalizált horgonyszövegű linkeket
  • Győződj meg róla, hogy az adott webhely szerkesztősége jóváhagyja az elhelyezett linkeket
     

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok