Kattints

Mik azok a nofollow linkek? Hol és hogyan használhatod a nofollow linkeket? Nofollow linkek optimalizálása

Nofollow linkek működése

Nofollow

Nofollow

A nofollow definíciója

A nofollow attribútummal megjelölt hivatkozások nem adnak linkértéket a cél URL-en szereplő oldalnak. Ebből következik, hogy a nofollow-val megjelölt visszahivatkozásoknak nincs közvetlen SEO értékük, és nem befolyásolják a landing page (céloldal) rangsorolását (legalábbis nem közvetlenül).
A nofollow linkeket a következőképpen a rel=”nofollow” attribútummal kell megjelölni:
http://www.webhelyemneve.hu/” rel=”nofollow”>Link horgonyszövege
 

A nofollow szerepe az interneten

A Google alapítói, Sergey Brin és Larry Page előálltak a PageRank algoritmussal, ami a keresőmotorok történelmének egyik legfontosabb pillanata volt. Leegyszerűsítve, PageRank lényegében az alapján rangsorolta az tartalmakat a Google találatai oldalain, hogy hány hivatkozás mutatott rájuk más webhelyekről.

Ezek a linkek PageRank értéket továbbítottak az oldalak között – ha egyszerre több magas PageRank értékű oldal hivatkozott webhelyed egyik oldalára, akkor az az oldal több PageRankból részesült, és magasabb pozíciókat érhetett el a Google találatai között.

A SEO szakemberek persze hamar elkezdték mindenféle trükkökkel kihasználni a PageRank működését, és az interneten egyre több spam jellegű hivatkozás jelent meg, amelyek egyetlen célja az volt, hogy más weboldalak PageRankjét (és rangsorolását) erősítsék. A blogbejegyzések, fórumok és egyéb online felületek megteltek oda nem illő hivatkozásokkal, és gyakran használhatatlanná váltak a temérdek spam miatt. Egyesek a Wikipédián igyekeztek minél több (olykor több száz) oldalon elhelyezni hivatkozásaikat, így (átmenetileg) a világ kedvenc online lexikonja is megbízhatatlanná vált.
A Google-nak lépnie kellett, és 2005-ben bemutatta a nofollow attribútumot, ami mindent megváltoztatott.
A nofollow attribútum lehetővé tette a webmesterek számára, hogy értéktelenné tegyék az ilyen spam jellegű hivatkozásokat webhelyükön, ugyanis a nofollow linkek nem adnak át semmilyen PageRank értéket a megcélzott URL-eknek. A nofollow bevezetése után jelentősen visszaszorút a linkspamelés kultúrája, hiszen nem volt értelme minden blogbejegyzés alá, minden fórumra és minden Wikipédia oldalra linkeket elhelyezni.
Sajnos az ilyen spam hivatkozások még mindig tűntek el, de a nofollow nélkül mára teljesen használhatatlanná tettek volna egyes online felületeket.
 

Hol érdemes nofollow linkeket használni?

Webmesterként jogosan merül fel benned a kérdés, hogy webhelyed mely részein érdemes alkalmazni a nofollow attribútumot.
A nofollow linkeket első sorban az alábbi helyeken érdemes használni:

•    Vásárolt linkek (a Google nagyon szigorúan veszi ezt, hiszen a linkérték megvásárlása csalásnak számít)
•    Hozzászólásokban elhelyezett linkek
•    Fórumokon elhelyezett linkek
•    Minden olyan tartalomra mutató link, ami kérdéses eredetű, vagy a Google szemében nem megbízható tartalomnak számíthat

A nofollow attribútumot sehol sem kötelező használni – ez mindig a webmester döntése.
 

A nofollow linkek és a SEO

A fentiek alapján egyértelműnek hangzik, hogy a nofollow linkeknek semmilyen értékük nincs SEO szemszögéből, ezért nem is érdemes időt és erőt pazarolni a megszerzésükre. Azonban fontos észben tartani, hogy a nofollow linkek ugyan úgy képesek forgalmat vonzani webhelyedre, mint a követett („dofollow”) linkek.
Egy jól megbírt hozzászólás egy fórumon vagy egy blogbejegyzés alatt arra ösztönözheti az olvasókat, hogy meglátogassák webhelyedet, és megismerkedjenek márkáddal. Ezek a látogatók később konvertáló ügyfeleid lehetnek.

A Wikipédia cikkekben elhelyezett linkek szintén hasznosak lehetnek ilyen szempontból webhelyed számára, de csak akkor, ha tényleg kapcsolódnak is ahhoz a témához, amiben szerepelnek. A Wikipédia nagyon válogatós, ha a megjelölt forrásokról van szó, ezért nagyon egyedi, sajátos tartalmakat kell kínálnod, hogy bekerülhess ezek közé.
A linkérték továbbá, habár nagyon fontos, nem az egyetlen szempont, amelyet a Google és más keresőmotorok figyelembe vesznek a találatok rangsorolásakor. 
 

A nofollow és dofollow linkek megkülönböztetése

A nofollow és dofollow hivatkozások a felhasználók részéről teljesen azonosak egymással, hiszen rájuk kattintva ugyan úgy egy másik weboldalra kerülnek át. Ha szeretnéd ellenőrizni, hogy egy-egy hivatkozás tartalmazza-e a nofollow attribútumot, vagy sem, akkor meg kell nyitnod az oldal forrását.

Ehhez kattints jobb gombbal a hivatkozásra, majd válaszd a „Vizsgálat” opciót a megnyíló menüből (ez a legtöbb böngészőben „Vizsgálat”, „Elem vizsgálata” vagy hasonló fogalmazással jelenik meg). Ekkor megnyílik a fejlesztői nézet, és rögtön láthatod, hogy a hivatkozás címkéjében szerepel-e a rel=”nofollow” attribútum.

Egy másik lehetőség jobb gombbal az oldalra kattintani, majd az „Oldal forrásának megtekintése”, „Oldal forrása” stb. opciót választani (ez is különbözik a böngészők között, de mindenképpen a forrást kell keresni).

A forrás a legtöbb böngészőben a CTRL + U kombinációval is megjeleníthető. Ez után a CTRL + F kombinációval megnyílik a keresősáv, ahová a nofollow szót beírva rögtön láthatóvá válnak az oldalon elhelyezett nofollow linkek.
 

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok