Nofollow
A nofollow definíciója
A nofollow attribútummal megjelölt hivatkozások nem adnak linkértéket a cél URL-en szereplő oldalnak. Ebből következik, hogy a nofollow-val megjelölt visszahivatkozásoknak nincs közvetlen SEO értékük, és nem befolyásolják a landing page (céloldal) rangsorolását (legalábbis nem közvetlenül).A nofollow linkeket a következőképpen a rel=”nofollow” attribútummal kell megjelölni:
http://www.webhelyemneve.hu/” rel=”nofollow”>Link horgonyszövege
A nofollow szerepe az interneten
A Google alapítói, Sergey Brin és Larry Page előálltak a PageRank algoritmussal, ami a keresőmotorok történelmének egyik legfontosabb pillanata volt. Leegyszerűsítve, PageRank lényegében az alapján rangsorolta az tartalmakat a Google találatai oldalain, hogy hány hivatkozás mutatott rájuk más webhelyekről.Ezek a linkek PageRank értéket továbbítottak az oldalak között – ha egyszerre több magas PageRank értékű oldal hivatkozott webhelyed egyik oldalára, akkor az az oldal több PageRankból részesült, és magasabb pozíciókat érhetett el a Google találatai között.
A SEO szakemberek persze hamar elkezdték mindenféle trükkökkel kihasználni a PageRank működését, és az interneten egyre több spam jellegű hivatkozás jelent meg, amelyek egyetlen célja az volt, hogy más weboldalak PageRankjét (és rangsorolását) erősítsék. A blogbejegyzések, fórumok és egyéb online felületek megteltek oda nem illő hivatkozásokkal, és gyakran használhatatlanná váltak a temérdek spam miatt. Egyesek a Wikipédián igyekeztek minél több (olykor több száz) oldalon elhelyezni hivatkozásaikat, így (átmenetileg) a világ kedvenc online lexikonja is megbízhatatlanná vált.
A Google-nak lépnie kellett, és 2005-ben bemutatta a nofollow attribútumot, ami mindent megváltoztatott.
A nofollow attribútum lehetővé tette a webmesterek számára, hogy értéktelenné tegyék az ilyen spam jellegű hivatkozásokat webhelyükön, ugyanis a nofollow linkek nem adnak át semmilyen PageRank értéket a megcélzott URL-eknek. A nofollow bevezetése után jelentősen visszaszorút a linkspamelés kultúrája, hiszen nem volt értelme minden blogbejegyzés alá, minden fórumra és minden Wikipédia oldalra linkeket elhelyezni.
Sajnos az ilyen spam hivatkozások még mindig tűntek el, de a nofollow nélkül mára teljesen használhatatlanná tettek volna egyes online felületeket.
Hol érdemes nofollow linkeket használni?
Webmesterként jogosan merül fel benned a kérdés, hogy webhelyed mely részein érdemes alkalmazni a nofollow attribútumot.A nofollow linkeket első sorban az alábbi helyeken érdemes használni:
• Vásárolt linkek (a Google nagyon szigorúan veszi ezt, hiszen a linkérték megvásárlása csalásnak számít)
• Hozzászólásokban elhelyezett linkek
• Fórumokon elhelyezett linkek
• Minden olyan tartalomra mutató link, ami kérdéses eredetű, vagy a Google szemében nem megbízható tartalomnak számíthat
A nofollow attribútumot sehol sem kötelező használni – ez mindig a webmester döntése.
A nofollow linkek és a SEO
A fentiek alapján egyértelműnek hangzik, hogy a nofollow linkeknek semmilyen értékük nincs SEO szemszögéből, ezért nem is érdemes időt és erőt pazarolni a megszerzésükre. Azonban fontos észben tartani, hogy a nofollow linkek ugyan úgy képesek forgalmat vonzani webhelyedre, mint a követett („dofollow”) linkek.Egy jól megbírt hozzászólás egy fórumon vagy egy blogbejegyzés alatt arra ösztönözheti az olvasókat, hogy meglátogassák webhelyedet, és megismerkedjenek márkáddal. Ezek a látogatók később konvertáló ügyfeleid lehetnek.
A Wikipédia cikkekben elhelyezett linkek szintén hasznosak lehetnek ilyen szempontból webhelyed számára, de csak akkor, ha tényleg kapcsolódnak is ahhoz a témához, amiben szerepelnek. A Wikipédia nagyon válogatós, ha a megjelölt forrásokról van szó, ezért nagyon egyedi, sajátos tartalmakat kell kínálnod, hogy bekerülhess ezek közé.
A linkérték továbbá, habár nagyon fontos, nem az egyetlen szempont, amelyet a Google és más keresőmotorok figyelembe vesznek a találatok rangsorolásakor.
A nofollow és dofollow linkek megkülönböztetése
A nofollow és dofollow hivatkozások a felhasználók részéről teljesen azonosak egymással, hiszen rájuk kattintva ugyan úgy egy másik weboldalra kerülnek át. Ha szeretnéd ellenőrizni, hogy egy-egy hivatkozás tartalmazza-e a nofollow attribútumot, vagy sem, akkor meg kell nyitnod az oldal forrását.Ehhez kattints jobb gombbal a hivatkozásra, majd válaszd a „Vizsgálat” opciót a megnyíló menüből (ez a legtöbb böngészőben „Vizsgálat”, „Elem vizsgálata” vagy hasonló fogalmazással jelenik meg). Ekkor megnyílik a fejlesztői nézet, és rögtön láthatod, hogy a hivatkozás címkéjében szerepel-e a rel=”nofollow” attribútum.
Egy másik lehetőség jobb gombbal az oldalra kattintani, majd az „Oldal forrásának megtekintése”, „Oldal forrása” stb. opciót választani (ez is különbözik a böngészők között, de mindenképpen a forrást kell keresni).
A forrás a legtöbb böngészőben a CTRL + U kombinációval is megjeleníthető. Ez után a CTRL + F kombinációval megnyílik a keresősáv, ahová a nofollow szót beírva rögtön láthatóvá válnak az oldalon elhelyezett nofollow linkek.