5 UX elem, amelyet mindenképp építs be webáruházadba!

webáruház ux elemek

5 UX elem, amik sikerre vihetik e-kereskedelmi webhelyedet

Amikor egy márka úgy dönt, hogy az interneten is képviseltetni szeretné magát, az első lépés mindig egy saját webhely kialakítása. A márkák webhelyei gyakran e-kereskedelmi jellegűek is, ami azt jelenti, hogy pénzügyi tranzakciók bonyolíthatók le rajta – általában valamilyen online vásárlás formájában. 

webáruház ux elemek

Ahhoz, hogy webhelyeden a lehető legtöbb értékesítést bonyolíthasd le, nem csak termékeidnek és/vagy szolgáltatásaidnak, hanem magának felhasználói élménynek (röviden UX) is kiválónak kell lennie. Sokan itt ütköznek korlátokba, holott csak annyit kell észben tartani, hogy az emberek gyors, egyszerű, és biztonságos vásárlási élményre vágynak. 

 

A következőkben 5 olyan elemet sorolunk fel, amelyek minősége esszenciális a kiváló felhasználói élményhez!

 

Tartalmas, de nem túlbonyolított kezdőlap

Épp ahogy egy üzlet tulajdonosa nagy gonddal rendezi be kirakatát a járókelők bevonzására, úgy egy webmester is hasonló céllal csinosítja ki webhelye kezdőlapját. Tény persze, hogy egy webhely kezdőlapját nem látják a felhasználók, míg nem látogatják meg azt, de gyakran ez az oldal dönti el, hogy tovább maradnak-e a webhelyen, vagy rögtön elhagyják azt.

 

A kezdőlap az ügyfelek utazásának egyik legelső szakasza, ezért fontos, hogy biztatóan hasson a látogatókra. Nem feltételezheted minden felhasználótól, hogy tudják, mivel foglalkozik céged – a kezdőlap egyik feladata röviden és érthetően megfogalmazni és szemléltetni ezt számukra.

 

Mivel a kezdőlap sokak számára a böngészés kiindulópontja, fontos, hogy egyszerű, intuitív navigációt kínálj rajta. Biztosítsd, hogy még a kevésbé tapasztalt felhasználók is könnyedén elérhessék webhelyed minden fontos részét a kezdőlapról anélkül, hogy túl sok almenüt kelljen végigkattintgatniuk.

 

Ha van valami, ami igazán egyedivé teszi márkádat a versenytársakkal szemben, vagy egy átmeneti különleges ajánlatot tudsz felmutatni (például ingyenes próbaverzió, vagy ingyenes szállítás a következő rendelésre, stb.), akkor ne légy rest büszkén és jól láthatóan jelezni ezt a kezdőlapon. Használj fel mindent, amivel további böngészésre ösztönözheted a látogatókat.

 

Hatékony keresési funkció, jól látható helyen

Egy e-kereskedelmi webhelyen (még azokon is, amelyek nem webáruházakként működnek) elengedhetetlen, hogy a keresés funkció tökéletesen működjön. Akik a keresést használják, sokkal valószínűbb, hogy konkrét vásárlási szándékkal érkeztek a webhelyre, mint azok, akik csak kattintgatnak és nézelődnek. Ha a keresősáv nem működik megfelelően, akkor ezek a felhasználók nem biztos, hogy megtalálják, amit keresnek, és elégedetlenül távoznak majd webhelyedről.

 

Szóval hogyan biztosíthatod, hogy a keresés funkció hozzáadjon a felhasználói élményhez ahelyett, hogy elvenne belőle?

 

Először is ügyelj rá, hogy a felhasználók könnyedén megtalálják azt - ne rejtsd egy nagyító ikon mögé valahol a menüsorban. Ezen kívül legyen elég nagy és hosszú, hogy a legtöbb lehetséges keresés könnyedén elférjen benne.

 

Amikor felsorolod a találatokat, kínálj lehetőséget, hogy a felhasználók lista és rács nézetben is megtekinthessék azokat, illetve hogy tudják őket ár, név, népszerűség, és készlet státusz szerint is sorrendezni. Minden terméknél tüntesd fel, hogy készleten van-e, vagy nincs, illetve hogy várhatóan mikor lesz újra elérhető (függetlenül attól, hogy készlet szerint rendezik-e a találatokat a felhasználók, vagy nem).

 

Tedd lehetővé a felhasználók számára, hogy gyorsan megtekinthessék egy termék legfontosabb jellemzőit anélkül hogy el kellene hagyniuk ehhez a találati oldalt. Ezt számítógépeken például az egér ráhúzásával, vagy egy „Gyors adatok” jellegű gombbal oldhatod meg a termékek mellett (ez az utóbbi megoldás ajánlott mobileszközökön). Ugyan itt jeleníts meg több képet is a termékről.

 

Érdemes továbbá lehetőséget kínálni a felhasználóknak, hogy egy adott kategórián belül is kereshessenek. Kínálj lehetőséget arra, hogy termékkódok megadásával is lehessen keresni.

 

Biztosíts automatikus keresőjavaslatokat, hogy ennyivel is gördülékenyebbé tedd a vásárlást a látogatók számára. Állítsd össze úgy a keresőrendszert, hogy a félregépelt szavakra, illetve az egyes/többes számú megnevezésekre is megfelelő termékek jelenjek meg.

 

Ne felejts el kapcsolódó/ajánlott termékeket is megjeleníteni a termékek adatlapjain. Lehetőleg kövesd nyomon a felhasználók vásárlási szokásait webáruházadban, hogy idővel személyre szabott ajánlatokat kínálhass nekik. Ehhez egy gépi tanulással működő rendszerre lesz szükséged.

 

Meggyőző, minőségi vizuális elemek

Habár az online üzleteknek számos kényelmi előnyük van, ha vizuálisan szeretnének hatni az érdeklődőkre, akkor ilyen téren jelentős hátrányban állnak a hagyományos boltokhoz képest. Egy hagyományos üzletben az emberek tüzetesen átvizsgálhatják a legtöbb terméket, elolvashatják a csomagolás feliratait, és gyakran kézbe is vehetik, kipróbálhatják azokat, mielőtt pénzt adnának rájuk.

 

Az e-kereskedelmi webhelyeknek jobban meg kell erőltetniük magukat, hogy ehhez hasonló felhasználói élményt nyújtsanak vásárlóiknak:

 

Jó minőségű képek

Fontos, hogy kínálatodról nagy felbontású, jó minőségű, éles, profin megvilágított képeket kínálj vásárlóidnak – lehetőleg többet is egy-egy termékről, más szögekből, és más részletekről. Érdemes továbbá olyan képeket is mellékelni a stúdiós fotók mellé, amik használat közben, „valódi” helyszíneken készültek.

 

Videók

Számos terméket érdemes videón is bemutatni használat közben, hogy az érdeklődőknek legyen fogalmuk róla, pontosan milyen célt is szolgál az adott árucikk. Ezen kívül instrukciós videókat, és véleményvideókat is megjeleníthetsz a termékek adatlapján.

 

360°-os modell

Egy termékről készült, bármilyen szögből megtekinthető 360°-os digitális modell kínálja a legközelebbi élményt a közvetlen érintéshez, ezért érdemes minél több termékedről kínálni ilyen ábrázolást (persze csak ha ez kivitelezhető).

 

Felhasználói tartalmak

A vásárlók 77%-a szívesebben tekint meg olyan fotókat a termékekről, amiket más felhasználók készítettek, mint amiket a márka biztosít róluk. Ez persze nem jelenti azt, hogy nincs szükség profi fényképész által készített képekre, de a felhasználói tartalmak sokat segíthetnek a hiteles ábrázolásban.

 

Ösztönözd ügyfeleidet arra, hogy készítsenek képeket a termékekről, és osszák meg azokat nyilvánosan egy márkás hashtaggel a közösségi médián. Ezeket a tartalmakat aztán megjelenítheted webhelyeden is, például egy beágyazott bejegyzés formájában.

 

Változatos, biztonságos fizetési módok

A fizetés az a rész, ahol a legtöbb e-kereskedelmi webhely temérdek vásárlótól esik el. Az egyik legnagyobb hiányosság, hogy sok webhely nem biztosít megbízható fizetési opciókat a vásárlók számára, vagy nem teszi egyértelművé, hogy a tranzakció biztonságos rendszerben történik.

 

Minden valamirevaló e-kereskedelmi webhelynek rendelkeznie kell egy úgynevezett SSL tanúsítvánnyal, ami titkosított adatküldést biztosít a szerver és a felhasználói készüléke között.

 

Felhasználóbarát design, átlátható felépítés

Hiába van mutatós kezdőlapod, robosztus keresőfunkciód, szép képgalériád minden termékről, és biztonságos fizetési opcióid, ha mindezt nem fogja össze egy egységes, felhasználóbarát ux design.

 

Fontos, hogy mindig a felhasználó legyen a központban. Tartsd észben, hogy milyen célokkal érkeznek a látogatók webhelyedre, és hogy hogyan teheted egyszerűbbé számukra, hogy elérjék ezeket. Minden a funkcionalitásról szóljon – a látvány másodlagos. Ne áldozd fel a teljesítményt a vizualitásért. Elég csak megnézni az Amazont, vagy az eBay-t: vizuális téren nem épp díjnyertesek, de a felhasználói mindent azonnal megtalál rajtuk, amire csak szüksége van.

 

Az UX intuitív kell legyen, hiszen nem várhatod el minden látogatódtól, hogy veterán internetezők legyenek. Nem árt néha egy kevésbé tapasztalt felhasználót felkérni, hogy véleményezze a webhely használatát, és feljegyezni minden észrevételét, amikre esetleg egy rutinos webmester nem is gondolna.

 

Mobilon is – de főleg mobilon!

felhasználói élmény mobileszközökön
Habár az okostelefonok már több, mint egy évtizede lehetővé teszik az internet böngészését, az e-kereskedelmi webhelyek 77%-a még mindig nem kínál zökkenőmentes felhasználói élményt mobilos látogatói számára. Íme néhány tipp, amivel javíthatod webhelyed mobil UX-értékelését:

•    Használj egyszerű felhasználói felületet
•    Tedd kényelmessé a webhely kezelését mobileszközökre
•    Tedd lehetővé a kétkoppintásos nagyítást a képek nézegetése közben
•    Helyezd előtérbe a legfontosabb funkciókat (keresősáv, kategóriák, bevásárlókosár, kedvencek listája, megrendelések listája, fiókadatok, stb.) és tedd könnyedén elérhetővé őket minden oldalról
•    Kapcsold ki az automatikus javítást a rendelési adatok megadásánál
•    Tedd minél gyorsabbá webhelyedet
•    Mentsd el a látogatók adatait a későbbi látogatásokra
•    Kínálj lehetőséget a bevásárlókosár elmentésére
•    Kínálj mikrointerakciókat, hogy interaktívabbá tedd a vásárlási élményt
•    Alkalmazz színpszichológiát a designban, hogy megfelelő irányba tereld látogatóid érzelmeit és gondolatait, miközben azok kínálatodat böngészik
•    Mindig tesztelj alaposan!
 

 

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok