UX design jelentése

UX design

UX design

ux design

Mi az a UX design?

A UX, azaz a felhasználói élmény minden olyan interakciót magába foglal, amelyet egy felhasználó egy termék vagy szolgáltatás használata során végez.

A UX design (user experience design, azaz felhasználói élmény tervezés) minden olyan elemet figyelembe vesz, amelynek hatása lehet erre a felhasználói élményre: hogy milyen érzéseket váltanak ki a felhasználóból, illetve hogy hogyan könnyítik meg a felhasználó számára, hogy elvégezze a feladatát.

Ide tartozik tehát például, hogy mennyire egyszerű a rendelési folyamat a webáruházban, vagy éppen, hogy mit érez a felhasználó egy termék használata közben.

A UX design fő célja egyszerű, hatékony, releváns és összességében kellemes, pozitív felhasználói élményeket teremteni.

 

Mit csinál egy UX designer?

A UX designerek, azaz a felhasználói élmény tervezői feladatkörébe tartozik a piackutatás, a termékfejlesztés, a stratégiák kialakítása, és persze maga a tervezés is. Ezek segítségével biztosítanak pozitív élményeket a termékeket vagy szolgáltatásokat igénybe vevő felhasználókkal.

A UX design nem csak az interneten van jelen, hiszen minden termék és szolgáltatás tervezése és előállítása során fontos szempont, hogy milyen élményt nyújt majd a felhasználó számára.

 

UX design és UI design – Mi a különbség?

A UX design kapcsán gyakran kerül említésre a UI design fogalma is. Ez a két kifejezés gyakran követi egymást, azonban fontos észben tartani, hogy nem ugyan azt jelentik.

A UX design a felhasználói élmény megtervezésével, míg a UI design a felhasználói felület vizuális megtervezésével foglalkozik. Az UI designerek feladatkörébe tartozik például megálmodni, hogy milyen betűkészletet használjon egy felhasználói felület, hogy milyen színek jelenjenek meg rajta, hogy hogyan nézzenek ki a gombok, és így tovább.

A felhasználói felület (UI) persze a felhasználói élményt (UX) is nagyban befolyásolja, de a két fogalom nem cserélhető fel egymással.

 

Miért fontos a UX design?

A UX design nem csupán a végfelhasználó, hanem a felhasználói élményt kínáló cég számára is rendkívül értékes.

A színvonalas UX design lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy gördülékenyen, gond nélkül elvégezhessék azokat a feladataikat, amikhez a termékre vagy szolgáltatásra van szükségük.

A cég szemszögéből a kiváló felhasználói élmény nélkülözhetetlen a felhasználók elégedettségéhez, ami hosszútávon márkahűséget eredményez majd. Egyértelmű, hogy egy ügyfél csak akkor tér vissza egy céghez újbóli vásárlás céljából, ha egy korábban tőlük vásárolt termék vagy szolgáltatás pozitív élményekkel gazdagította.

 

A felhasználói élmény tervezése során a UX designereknek el kell gondolkodniuk rajta, hogy hogyan kínálhatnának értékeket az összes felhasználó számára. ehhez inkluzív, azaz univerzális, vagy hozzáférhető designt kell alkalmazniuk.

 

Univerzális design

Az univerzális design célja olyan felhasználói élményeket tervezni, amelyek mindenki számára teljes mértékben elérhetők, élvezhetők és érthetők, függetlenül a felhasználók korától és képességeitől.

Az univerzális design hét fő elven alapszik:

Méltányos használat: A design eltérő képességű felhasználók számára is hasznossá teszi a terméket.

Rugalmas használat: A design többféle személyes preferenciának és képességnek is megfelel.

Egyszerű és intuitív használat: A termék használata könnyedén értelmezhető a felhasználó tapasztalataitól, tudásától, nyelvi képességeitől, illetve aktuális koncentrációjától függetlenül.

Észlelhető információ: A design hatékonyan kommunikálja a szükséges információkat a felhasználó irányába, függetlenül a környezeti viszonyoktól vagy a felhasználó érzékelési kapacitásától.

Hibatűrés: A design biztosítja, hogy a termék vagy szolgáltatás nem rendeltetésszerű használata minél kevesebb negatív következménnyel járjon.

Minimális fizikai erőfeszítés: A design biztosítja, hogy a termék hatékonyan és kényelmesen, minimális erőfeszítéssel használható legyen.

A megközelítéshez és használathoz szükséges méret és hely: A design kellő mennyiségű teret és méretet biztosít a termékhez való hozzáféréshez, a termék manipulációjához, illetve a termék használatához, a felhasználó méretétől, testtartásától és mozgékonyságától függetlenül.

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok