Habár egy jó webhelyen minden oldal fontosnak számít (hiszen információkat kínálnak látogatóid számára), vannak köztük olyanok, amelyekre fokozott figyelmet kell fordítanod.
Amennyiben webhelyed szerkezetileg és esztétikailag is készen áll a publikációra, a következő lépés elgondolkodni azon, hogy mely oldalak igénylik a legalaposabb optimalizálást. Egyes oldalak fontosabbak, mint a többi, hiszen megfelelő SEO-val új látogatókat vonzhatnak webhelyedre, és kulcsfontosságú információkkal láthatják el őket.
Mik azok a weboldalak?
A weboldalakat gyakran keverik a webhelyekkel. Fontos azonban észben tartani, hogy ez a két fogalom, habár közel állnak egymáshoz, nem ugyan azt jelentik. Egy webhely több weboldalból áll, amelyek mind külön URL címmel érhetők el egy domainen belül. Egy weboldal is több részből, szakaszból állhat, de általában minden weboldal egy-egy konkrét dologgal foglalkozik, míg a webhely több témát és témakört is magába foglalhat.
Egy webhelynek lehet 1-2, vagy akár 10-20 ezer oldala is. Minél nagyobb egy webhely, annál fontosabb azonosítani a legfontosabb oldalakat rajta, hiszen egy bizonyos oldalszámon túl lehetetlenné válik az összes tartalmat egyenként optimalizálni.
Mik tehát egy webhely legfontosabb oldalai?
• Főoldal: Ez általában az első oldal, amire a legtöbb látogató megérkezik webhelyedre. Általában egy áttekintést kínál a webhely tartalmáról.
• Rólunk: A „rólunk” oldal az adott webhely mögött álló céget vagy személyeket mutatja be. Itt esik szó a vállalat történetéről, illetve gyakran külön kiemeli az alapítót, a tulajdonost stb.
• Kapcsolat: A kapcsolat oldalon jelennek meg a webhely, illetve a cég elérhetőségei – a telefonszám, a cím, a legfontosabb emailek és minden egyéb nyilvános kapcsolatfelvételi információ.
• Blog: A blog gyakran egy egész „mini webhely” a nagyobb webhelyen belül, ahol minden blogbejegyzés saját oldalra kerül. A bloghoz tartozó oldalak segíthetnek tartalmakkal feltölteni a webhelyet, erősítve ezzel a SEO-t és a szakmai tekintélyt is.
A webhely jellegétől függően más oldalak is kulcsfontosságúak lehetnek, például:
• Egy fényképész webhelyén nélkülözhetetlen a galéria.
• Egy webáruházban oda kell figyelni a termékkategóriákra és a termékek adatlapjaira.
• Egy étterem webhelye nem is létezhet naprakész étlap nélkül.
• Egy szépségszalon, fodrászüzlet, műkörmös stb. muszáj, hogy árlistát is kínáljon szolgáltatásaihoz.
Mely oldalakra érdemes koncentrálni?
A fent említett oldalakon kívül persze másokat is fontos optimalizálnod, de mi alapján lehet eldönteni egy weboldalról, hogy extra odafigyelést érdemel-e? Íme a fontosabb szempontok:
• Forgalom: Melyek azok az oldalak, amelyek tartalma a legjobban vonzanák látogatóidat? Talán a webes boltod vagy a blogod érdekli jobban őket? Ahogy webhelyed egyre több látogatót szerez, könnyebb lesz megállapítani, hogy mely oldalakkal éri meg többet foglalkoznod.
• Első benyomás Mely oldalak befolyásolják leginkább webhelyed legújabb látogatóit? Egyes tanulmányok szerint egy felhasználó kevesebb, mint egy másodperc alatt véleményt alkot márkádról, ezért fontos, hogy webhelyed azonnal jó benyomást tegyen rájuk. A legtöbb felhasználó első körben főoldaladra érkezik majd, de ahogy egyre több landing oldal jön létre webhelyeden, fontos, hogy mindegyiket öröm legyen böngészni.
• Márkád képviselete: Minden olyan oldal fontos, amelyik képes meggyőzni látogatóidat márkád értékéről. Ezek a már emlegetett „Kapcsolat” és „Rólunk” oldalak, amelyek kulcsfontosságú információkat kínálnak cégedről.
A legfontosabb oldalak optimalizálása
A fentiek alapján bizonyára sikerült összeírnod egy listát azokról az oldalakról, amiket szeretnél még jobban optimalizálni, függetlenül attól, hogy egy új vagy egy régebbi webhelyről van szó. Az alábbiakban az általánosságban legfontosabb oldalak optimalizálásához olvashatsz néhány hasznos tanácsot.
Főoldal
Mivel a legtöbb látogató erre az oldalra érkezik először webhelyeden, fontos, hogy kiváló első benyomást tégy vele. Figyelj oda a következőkre:
• Használj méretes fejlécet: Ez lehet egy kép vagy akár egy nagy, látványos szöveg is. A lényeg, hogy magára vonja az emberek figyelmét, és egyértelműen utaljon márkádra (tartalmazza céged nevét, logóját stb.)
• Ne kínálj túl sok információt: Ne próbálj meg mindenről egyszerre beszélni a főoldalon. Ha muszáj sok szöveget elhelyezned rajta, használj képeket és videókat is, hogy megtörd a nagyobb bekezdéseket.
• Készíts egy átlátható menüt: Menüd mindenképpen könnyedén értelmezhető és átlátható kell legyen, hogy felhasználóid egyszerűen és akadálymentesen navigálhassanak webhelyeden.
Rólunk oldal
Látogatóid erre az oldalra navigálnak, ha szeretnének többet megtudni cégedről. Biztosítsd rajta az alábbiakat:
• Csak a lényeggel foglalkozz: A látogatók nem kisregényt szeretnének olvasni, hanem egy tömör összefoglalóra kíváncsiak cégedről.
• Tüntesd fel díjaidat: Amennyiben céged, márkád vagy termékeid díjakat vagy más elismeréseket érdemeltek ki, sorold fel büszkén ezeket is.
Kapcsolat oldal
A felhasználók itt tudhatják meg, hogy hogyan érhetik el cégedet. Nem hiányozhatnak róla az alábbiak:
• Alapvető elérhetőségek: céged címe(i), telefonszáma(i) és az ügyintézők, kapcsolattartók email címei. Ágyazz be egy (vagy több) interaktív Google Térképet is, amin feltünteted céged legfontosabb címeit.
• Ne helyezz el felesleges tartalmakat: Nincs szükség körítésre – fókuszálj a legfontosabb adatokra.