Sokan nem is gondolnák, de a Twitter egy hihetetlenül hatékony marketingcsatornaként is használható. Temérdek felhasználója miatt egyáltalán nem nehéz biztosítani, hogy üzeneteid sok kíváncsi szempár hírfolyamán megjelenjenek… vagy mégis?
Bizonyos szempontból a Twitter népes felhasználóbázisa egyben a legnagyobb átka is. Az elképesztő forgalomnak köszönhetően egyetlen tweet átlagosan nagyjából 18 percig marad „friss”. Ha ehhez hozzávesszük, hogy másodpercenként nagyjából 7 000 új tweet lát napvilágot, akkor nem nehéz elképzelni, hogy milyen tiszavirág-életűek is a platform bejegyzései. Ennél még egy Facebook bejegyzés is tovább marad releváns, és már ott sem egyszerű elérni, hogy üzeneteid kellő mennyiségű érdeklődőhöz jussanak el.
A megoldás? Olyan tweeteket kell készítened, amelyek maradandó hatással vannak az emberekre, és cselekvésre, gondolkodásra késztetik őket. Egy mondatban összefoglalni egy ekkora tippet nevetséges is lenne, ezért itt van máris 12 bevált taktika, amiket érdemes bevetni a Twitter-sikerek érdekében!
1. Profilod megjelenése fontosabb, mint hitted
A profil azonosítója
Minden Twitter azonosítódnak (handle) felismerhetőnek, könnyedén megjegyezhetőnek és rövidnek kell lennie, hogy bárki gyorsan meg tudjon jelölni. Sokan ezt az azonosítót használják, amikor szeretnének rákeresni profilodra.
Az egységes márka image érdekében elengedhetetlen továbbá, hogy Twitter neved egyezzen a többi közösségi platformon használd neveddel és/vagy azonosítóddal. Ezzel is csak megkönnyíted azok dolgát, akik egy másik közösségi hálón már felvették veled a kapcsolatot, és most a Twitteren kíváncsiak rád.
Hacsak márkád, vagy vállalatod neve nem tartalmaz számokat, ne használj ilyeneket azonosítódban, és semmiképpen ne írj bele írásjeleket. Válassz egy rövid, tömör, könnyedén begépelhető azonosítót.
A rövid azonosító különösen fontos a Twitteren, hiszen a felhasználóknak csak egy bizonyos mennyiségű karakterszám áll a rendelkezésükre, így nagyobb valószínűséggel jelölnek meg bejegyzéseikben, ha kevesebb karaktert kell rááldozniuk erre.
A profil képe
A profilkép szintén könnyedén felismerhető kell legyen, és egyértelműen közvetlenül kapcsolódnia kell márkádhoz. A márka vagy vállalat logója egy gyakori és biztonságos választás – ha megnézed a legnagyobb márkákat, a legtöbbjük logóját használja a Twitteren, és más közösségi profiljain is.
Ha a maximumot szeretnéd kihozni Twitter-profilképedből, akkor válaszd logód egy olyan egyszerűbb, letisztultabb változatát, amely kis méretben, tömörített minőségben is felismerhető és mutatós. Ha Twitter fiókod személyes jellegű, és perszonális márkád számára készült, akkor válassz hozzá egy jó minőségű, előnyös arcképet.
A fejléc
A profil felett elhelyezkedő fejléckép további felületet biztosít némi extra brandingre. Természetesen legyen releváns, mutatós, és figyelemfelkeltő is, szükség szerint pedig különböző promóciók vagy új bejelentések „kitűzésére” is használhatod.
Ha mindez megvan, jöhet a bemutatkozás.
2. A bemutatkozás megfelelő kitöltése
Mint a legtöbb nagyobb közösségi platform, úgy természetesen a Twitter is biztosít egy kis felületet egy tetszőleges bemutatkozás megadásához, ami közvetlenül a profilkép és név alatt jelenik meg.
A bemutatkozás, vagy „bio” mező összesen 160 karaktert tartalmazhat, így ennyiben kell összefoglalnod, hogy ki vagy mi az a márka, vagy személy, amelyet a profil képvisel a platformon.
Egy jó bemutatkozás leírja, hogy ki, vagy mi áll az adott profil mögött, és felsorolja a legjellemzőbb tudnivalókat, amelyek felkelthetik a látogatók érdeklődését.
A leírás lehetőséget nyújt számodra, hogy megismertethesd az érdeklődőkkel profilodat. Nem kötelező végtelenül komoly bemutatkozást írni – egy kis humor egyértelműen arra utal, hogy egy ismert logo mögött is valódi emberek állnak.
Ne habozz továbbá felsorolni azokat a minősítéseket, eredményeket amelyekre büszke vagy. Megjelentél egy neves újságban? Rendszeresen tartasz előadásokat egy nívós nemzetközi konferencián? Valaminek az alapítója vagy? Tudasd az emberekkel!
Érdemes azon a nyelven megfogalmazni bemutatkozásodat, amivel célközönséged is megszólítanád. Lehetőség szerint használj olyan hashtageket benne, amelyekre szeretnél megjelenni a keresési találatok között a platformon.
Végezetül jelöld meg benne azokat a márkákat, amikkel szoros kapcsolatban állsz – például sajátjaidat, ha személyes fiókról van szó.
3. Tudd, hogy mikor „kell” tweetelni
Biztosan magadon is észrevetted, hogy vannak napok a héten, és olyan napszakok, amikor több időd van az internetet böngészni – ez a legtöbbeknél hasonlóan rendszeres.
Az egész útmutatót azzal indítottuk, hogy egy tweet átlagosan nem egészen 20 percig marad friss, mert a többi újdonság egyszerűen a háttérbe szorítja azt. Fontos tehát tisztában lenned vele, hogy követőid mikor a legaktívabbak a platformon, hogy ilyenkor tweetelhess nekik, és minél többüket azonnal elérhesd.
Általánosságban jellemző, hogy péntektől kezdve az egész hétvégén aktívabbak az emberek a Twitteren, ami bizonyára nem is meglepő. Persze ez nem jelenti azt, hogy csak ilyenkor érdemes új bejegyzéseket írni – a munkanapokon is fontos, hogy hallasd hangodat a platformon, csak meg kell találnod azokat a napszakokat, amikor az emberek oda tudnak figyelni erre.
Munkanapokon például dél és este 6 óra között nagy a forgalom, de 6 után (amikor a legtöbbek már hazaérnek a munkából) még több elérésre számíthatsz.
Persze legideálisabb tweetelési napjaid és napszakaid első sorban attól függenek majd, hogy milyen célközönségnek szólnak üzeneteid. Ne feledd továbbá, hogy amíg te alszol, mások ettől függetlenül ugyan úgy internetezhetnek tovább – vannak, akik csak éjszaka érnek rá.
4. Hashtagelj, de csak mértékkel
A hashtagek szerepével mindenki tisztában van, aki csak egy keveset is használta már a Tiwttert (vagy bármelyik komolyabb közösségi hálózatot az elmúlt években). Ezek az interaktív, egyéni címkék segítenek kereshetőbbé tenni bejegyzéseidet az érdeklődő felhasználók számára.
Azzal kapcsolatban nincs aranyszabály, hogy pontosan hány hashtaget érdemes használni bejegyzéseidben. Egyesek szerint 2-5 az ideális, mások az 5-10 tartományra esküznek, és vannak, akik nem is igazán figyelnek oda rá. Ez valójában platformonként változik, de a Twitteren mindenképpen érdemes inkább spórolni a hashtagekkel, és nem telehalmozni velük tweetjeidet.
5. Használd a részletes keresőt
A Twitter részletes keresője segít olyan felhasználókat találni, akik érdeklődést mutattak márkáid, hashtageid, vagy kínálatod iránt. Keress rá ágazatodhoz kapcsolódó kulcsszavakra, és találj olyan embereket, akik bejegyzéseik és újratweeteléseik alapján akár ügyfeleid is lehetnének.
A Twitterre jellemző, hogy az emberek gyakran osztják meg véleményeiket – különösen a negatívokat – a nyilvánossággal a platformon. Ha a részletes kereső funkción keresztül sikerül találnod egy elégedetlen vásárlót, aki nincs megelégedve egy másik márka szolgáltatásaival, akkor keresd fel őt és kínáld fel segítségedet.
6. Használj képeket tweetjeidben
Egy kép többet mond ezer szónál. A képekkel kiegészített tweetekre többen kattintanak rá, és többen osztják újra őket a platformon, mint a simán szöveges bejegyzéseket. Persze nem elég akármilyen képet bebiggyeszteni tweettedbe – fontos, hogy kapcsolódjon annak tartalmához, és jó minőségű is legyen.
Ha például egy korábbi blogbejegyzésedről tweetelsz, akkor mellékelj hozzá egy képet a cikkből, és persze ne felejtsd el a cikkre mutató URL-t is beleírni a tweet szövegébe (használj egy linkrövidítőt, hogy értékes karaktereket spórolj meg – a www.bit.ly kiválóan alkalmas erre). Ha van képed arról, amiről tweeted szól, töltsd fel azt is hozzá – ezt nem igazán tudjuk tovább ragozni!
7. A videók a Twittert is meghódították – használd ki őket!
Ha egy kép többet mond ezer szónál, akkor szerinted mi a helyzet a videókkal, amelyek másodpercenként több tucat képet jelenítenek meg a nézőknek? Ha arra gondolsz, hogy a videós bejegyzések még a képeknél is jobban teljesítenek a Twitteren, akkor rátapintottál a lényegre.
A márkás videók jóval több figyelmet kapnak a platformon, mint a képes tweetek (a szövegesek pedig fel sem vehetik velük a versenyt). A videókkal rengeteg információt oszthatsz meg követőiddel – jóval többet, mint amire bármilyen más jellegű bejegyzés képes lenne.
A videók továbbá rengeteg kreativitásnak adnak teret – készíthetsz felvételeket a „kulisszák mögötti” történésekről, körbevezetheted követőidet az irodában, az étteremben, vagy a szállodában, amit be szeretnél mutatni. Megmutathatod továbbá, hogy hogyan készül egy terméked, vagy hogy hogyan dolgoznak munkatársaid, hogy ügyfeleid a legjobb minőséget kapják. A lista végtelen.
A videók kapcsán muszáj megemlítenünk az élő közvetítéseket is, amikre ugyan jobban fel kell készülni, de ezek szintén nagyon népszerűek manapság minden közösségi platformon, amelyek között természetesen a Twitter is ott van. Az élő videók a közvetítés után automatikusan mentésre kerülnek, így később azok is bármikor visszanézhetik őket, akik nem értek rá korábban.
8. Indíts szavazásokat
Ha szeretnéd aktivizálni követőidet, akkor írj ki nekik egy szavazást. Ehhez nincs más dolgod, mint belekezdeni egy új tweetbe, ahol megjelenik a szavazás opció is (a média hozzáadása és a helyszín megadása gombok mellett).
Van valami pszichológiailag vonzó a szavazásokban, ami olyan népszerűvé teszi őket a felhasználók számára, de valójában nagyon is sokat segíthetnek célközönséged megismerésében. A Twitter szavazások lehetőséget nyújtanak számodra ahhoz, hogy aranyat érő adatokat gyűjthess össze követőidről, amelyeket aztán a későbbiekben további marketingtevékenységeidben is felhasználhatsz.
Az egyetlen „kihívás” egy olyan kérdés megfogalmazása, ami gondolkodásra készteti a felhasználókat, és/vagy érzelmeket vált ki belőlük. Próbálj továbbá olyan válaszlehetőségeket megadni, amikkel az emberek könnyedén tudnak azonosulni.
9. Találj ki kreatív CTA-kat
A Twitter marketing célja arra ösztönözni az embereket, hogy egy-egy érdekes tweettel felkeltsd érdeklődésüket kínálatod iránt, és minél több konverziót sikerüljön lebonyolítanod. Időnként tehát fontos egy-egy olyan tweetet készíteni (és tényleg csak módjával adagolni ezeket), amelyek egy kívánt cselekvésre buzdítják követőidet. Ha a marketing nem újdonság számodra, akkor biztosan tudod, hogy most a CTA-król van szó.
A Twitteren beírhatsz egy-egy bejegyzésbe egy „Ha tetszett, retweeteld!” felhívást – vagy valami hasonló megfogalmazású CTA-t. Azonban ennél több rövid (kevés karaktert felemésztő), hatékony felhívást is használhatsz bejegyzéseidben, attól függően, hogy miről szól az adott tweet.
„Tudj meg többet”, „Nézz szét kínálatunkban”, „Látogass el weboldalunkra”, „Töltsd le itt” – és így tovább. A lényeg, hogy a felhívásra a felhasználók azonnal válaszolhassanak, ezért rögtön a CTA mellé illeszd be a linket, amelyet követve megtehetik a kívánt lépéseket.
10. Twitter A/B tesztelésre? Igen!
A Twitter kiválóan alkalmas különböző főcímek tesztelésére. Először is kelleni fog egy cikk, aminek a címét tesztelheted. Ez után derítsd ki, hogy követőid mikor a legaktívabbak a felületen. Ezekben az időszakokban oszd meg cikkedet különböző főcímekkel (amire egy A/B tesztelő eszközt is használhatsz). Ezek után nincs más dolgod, mint megfigyelni, hogy mely verziók kaptak több figyelmet a felhasználóktól.
11. Vedd fel a kapcsolatot néhány befolyásos infulencerrel
Az influencer marketing fogalma 2018-ban senkinek sem újdonság. Ha sikerül csak egy befolyásos online személyre bukkanod, aki megnyerőnek találja tartalmaidat, akkor egy megosztással óriásit emelhet márkád teljesítményén.
Először természetesen fel kell térképezni azokat az influencereket, akik hasonló témakörökkel foglalkoznak, mint amivel te is. Ezek után érdemes megnézni, hogy volt-e már kapcsolatod valamelyikőjükkel – esetleg megosztottál már tőlük valamit, vagy kedvelték egy twettedet, talán hozzá is szóltak ahhoz.
Vizsgáld meg a profiljukat – mennyire kapcsolódnak tartalmaik sajátjaidhoz? Mennyire népszerűek a követőszámuk alapján? Mennyien kedvelik, osztják újra, vagy kommentelik bejegyzéseiket? Ha ezek alapján úgy érzed, hogy egy lehetséges influencerre találtál, akkor keresd fel őt egy privát üzenetben, és ajánld neki valamelyik tartalmadat, ami érdekelhetné őt és követőit.
12. Hirdess a Twitteren – megéri!
Végezetül, ne zárd ki rögtön a lehetőségek közül a Twitter hirdetéseket. Ez a funkció lassan minden közösségi platformon megjelenik, és hihetetlenül sokat segíthet, ha kevés követővel indítasz a Twitteren. A Twitter hirdetésekért kicsit mélyebbre kell nyúlnod a zsebedben, mint a Facebook kampányokért, de egy jól megtervezett reklám nagyon eredményes lehet. A Twitteren különféle hirdetéstípusok használhatók – ide tartoznak például a promotált tweetek, a leghatékonyabbnak bizonyult fizetett tartalmak is.