Minden marketinges tudja, hogy a tartalommarketing alapvetően az új tartalmak elkészítéséről szól. Azonban ez önmagában még édeskevés, hiszen célközönséged tagjai millió másik webhely közül válogathatnak az interneten, és ha szeretnéd felhívni magadra a figyelmüket és elnyerni a bizalmukat, akkor hasznos, színvonalas tartalmakat kell kínálnod nekik.
Ehhez több szempontot is figyelembe kell venned, például, hogy milyen típusú tartalmakat készíts számukra. Mivel nincs két egyforma cég-közönség felállás, egyáltalán nem biztos, hogy ami egy versenytársadnak működött, az neked is sikereket hoz majd.
A tartalommarketing fő tartalomtípusai
Órákig vitázhatnánk azon, hogy pontosan mi számít tartalomnak, és mi nem. Az egyszerűség kedvéért most mondjuk azt, hogy bármi, amit céged készít, és nem tartalmaz nyílt értékesítési üzenetet (tehát nem reklámok, hirdetések stb.).
Na persze, ez nem szűkíti túlzottan a kört, szóval ideje meghatározni néhány tartalomtípust, amelyekkel szinte minden cégnek érdemes foglalkoznia:
1. Blogtartalmak
A blogok a mai napig az internetes tartalmak túlnyomó hányadát teszik ki, méghozzá nem véletlenül.
Azok a cégek, amelyek blogot is vezetnek, 97%-kal több hivatkozást szereznek webhelyük számára, és 434%-kal nagyobb arányban vannak jelen a keresőmotorok indexeiben. Ennél több indokra igazából nem is lenne szükség arra, hogy miért érdemes blogot indítani. A blogok ráadásul rettenetesen olcsón fenntarthatók, ezért még a kisebb cégek számára is ideálisak.
A blogbejegyzések – mint bármelyik más tartalomtípus – akkor a leghatékonyabbak, ha az olvasókra koncentrálnak, nem pedig saját márkádra. A helyett, hogy arról írnál, hogy hogyan változtathatja meg egy új terméked ügyfeleid életét, inkább olyan témákról írj, amelyek kapcsolódnak ugyan kínálatodhoz, de ténylegesen érdekelhetik is ügyfeleidet.
Ha sikerül márkádat egy megbízható ipari tekintélyként pozícionálnod ezekkel a hasznos tartalmakkal, akkor termékeid és szolgálatásaid lényegében saját magukat értékesítik majd – nem kell neked is külön „fényezned” őket. Kínálj valami újat és értékeset olvasóidnak, amivel kiemelkedhetsz a megannyi másik blog közül.
Olvasóid kíváncsiak rá, hogy mi mindent tudsz és hogy hogyan tervezed megoldani a problémáikat – ne ugyan azt ismételgesd, amit mindenki más is. Ne foglalkozz túl sokat a kulcsszavakkal sem, hiszen a felhasználói élmény manapság már sokkal fontosabb.
2. Infografikák
Az infografikák még a tapasztaltabb marketingeseken is hajlamosak kifogni. Egy jó infografika azonban rengeteg figyelmet, megosztást és hasznos visszahivatkozást szerezhet céged számára. A legjobb infografikák egyszerűek, lényegre törők és érdemlegesek. Céljuk, hogy az összetett, száraz információkat (gyakran számadatokat, statisztikákat) egy emészthetőbb formában közöljék.
Na persze bármilyen hasznosak is, az infografikáknak is megvan a maguk helye és ideje tartalomstratégiádban – nem készítheted el az összes tartalmadat ilyen formában!
Nagyon hasznosak például írott blogbejegyzések kiegészítésére, de akár önálló tartalmakként is megállják a helyüket blogodon vagy a közösségi platformokon.
3. Podcastek
Egyes marketingesek sikert sikerre halmoznak a minőségi podcastekkel, habár ezek sem feltétlenül olyan tartalmak, amelyek mindenki számára ideálisak lennének.
A podcastek elkészítése meglehetősen egyszerű, ha megfelelő felszerelésed van hozzá, ha pedig megtalálod a számodra legideálisabb podcast platformokat, akkor rengeteg hallgatót érhetsz el ezekkel a tartalmakkal. Fontos, hogy mint minden más tartalmat, a podcasteket is előre megtervezd, és ne próbáld rögtönözni őket. Legalább egy részletes vázlatot készíts a mondandóidról.
Egy színvonalas podcast segíthet felhívni az emberek figyelmét márkádra, különösen a nehezebben meghódítható piaci réseken belül, ráadásul márkád személyiségét is bemutathatod vele.
Még ha podcast hálózatot is használsz, ezeket az anyagokat könnyedén beágyazhatod céged webhelyére és közösségi oldalaira, hogy még több tartalmat oszthass meg így követőiddel.
4. Videók
A videós tartalmak előállítása mind anyagilag mind idő tekintetében költséges projekt lehet, a videók népszerűsége miatt azonban megéri foglalkozni vele. Habár sok felhasználó az írott tartalmakat preferálja, már a közösségi platformok algoritmusai is előnyben részesítik a videókat más bejegyzésekkel szemben.
Egy jól elkészített videó céged egy egészen új arcát mutathatja be ügyfeleid számára (mint ahogy egy podcast is), és vizuális demonstrációkra is lehetőséget nyújt.
A videók többek között oktató célúak is lehetnek. Megmutathatod például valakinek, hogy hogyan üzemeltessen egy speciális lámpát, vagy hogy hogyan tisztítson meg egy fényképezőt. Nagyszerű videós tartalmak a „színfalak mögötti” felvételek is, amelyeken keresztül elkalauzolhatod nézőidet a gyártási területekre és egyéb helyekre cégeden belül.
Ne felejtsd el feliratozni videóidat! A kész tartalmakat bárhol használhatod, sok közösségi platformon azonban a felhasználók automatikusan lenémítva kezdik el megtekinteni a videókat, ezért jó, ha rögtön láthatják a feliratokat is rajtuk.
5. Közösségi médiás tartalmak
A tartalommarketingen belül gyakran külön kezelik a közösségi médiát, hiszen nem csak sajátos szabályok vonatkoznak rá, hanem mindegyik platformnak is megvannak a saját jellemzői is, amik egyedi körülményekhez vezetnek.
Más digitális tartalmakkal ellentétben a közösségi média marketing fő célja közvetlen aktivitásra ösztönözni az embereket.
Nem feltétlenül egyszerű megtalálni azokat a témákat és tartalomtípusokat, amelyekre közösségi követőid pozitívan reagálnak majd, de ha már eddig is foglalkoztál más tartalmak elkészítésével, többségét könnyedén újrahasznosíthatod közösségi bejegyzésekként is.
Ne felejtsd el nyomon követni a használt platformok statisztikai felületeit. Ezek segítenek megállapítani, hogy közönséged milyen tartalmakra vevő és melyek késztetik őket interakciókra. Így könnyedén módosíthatod majd stratégiádat, hogy abból kínálj többet nekik, amit a legjobban szeretnek.