Egészségügyi reklámcélzás: Hogyan célozzunk majd 2023-tól sütik nélkül?

Egészségügyi reklámcélzás: Hogyan célozzunk majd 2023-tól sütik nélkül?

Reklámcélzás az egészségügyben a harmadik felek sütijei nélkül

A célzott hirdetések hosszú évek óta hatékony és eredményes marketingeszközöknek számítanak. Ehhez a marketingformához a közönségről összegyűjtött adatokra van szükség, amit a marketingesek mindezidáig olyan harmadik felektől szerezhettek be, mint a Google vagy az Apple. Ezeket az adatokat sütik formájában gyűjtötték össze, így kapták a nevüket a „harmadik felektől származó sütik”.
Mindez azonban hamarosan (várhatóan 2023-ban) megváltozik, és a hirdetőknek fel kell készülniük egy olyan környezetre, amelyben többé nem férhetnek hozzá ezekhez az értékes adatokhoz.
De egész pontosan milyen harmadik felektől származó adatokról van szó és miért tagadják meg a cégóriások a hozzáférést ezekhez az információkhoz? Az alábbiakban ezekre és hasonló fontos kérdésekre találsz választ!

Egészségügyi reklámcélzás: Hogyan célozzunk majd 2023-tól sütik nélkül?

A felhasználói adatok típusai – Az első és harmadik fél adatai

Első féltől származó adatok

Az első féltől származó adatok magukba foglalnak minden olyan információt, amelyeket egy webhely közvetlenül a látogatóktól gyűjt össze a böngészési élmény javítása céljából. Az első féltől származó adatok pontosak, megfelelnek a GDPR elvárásainak, és többek között az alábbiakat tartalmazzák:

  • Bejelentkezési adatok
  • Webhelyaktivitás
  • A bevásárlókosár tartalma
  • Vásárlási előzmények
  • Demográfiai adatok
  • Nyelvi beállítások
  • Email aktivitás
  • Értékesítési interakciók
  • Ügyfélszolgálati hívások

 

Harmadik féltől származó adatok

A harmadik féltől származó adatok ugyan ezeket a felhasználói adatokat jelentik, csak éppen más cégek gyűjtik össze őket, amelyeknek nincs közvetlen kapcsolatuk ezekkel a felhasználókkal.
Ezek a cégek gyakran fizetnek más webhelyeknek azért, hogy azok a rendelkezésükre bocsájtsák ezeket az információkat. Ezek az adatok aztán harmadik felek sütijeiként kerülnek eltárolásra, majd ezekből állítják össze egy-egy felhasználó profilját az internetes aktivitása alapján.
A harmadik felektől származó sütiket (más néven nyomkövető sütiket) marketingprofilok összeállításához szokás felhasználni, amelyek precíz hirdetéscélzást tesznek lehetővé.
A Google ezeket a sütiket tervezi kivezetni a Chrome böngészőből, aminek beláthatatlan következményei lesznek az egészségügyi és más hirdetők számára.

 

Miért vezeti ki a Google a harmadik felek sütijeit?

Egyre több felhasználót zavarja, hogy adataikat összegyűjtve profilokat készítenek róluk, amiket bármelyik cég megvásárolhat, ha célzott hirdetésekkel szeretné elérni ideális ügyfeleit. Az internethasználók nagyobb átlátszóságot követelnek meg a Google-tól és más cégóriásoktól, és több beleszólást abba, hogy milyen adatokat gyűjthetnek róluk, illetve hogyan használhatják fel azokat.
A Pew Reserach Center egyik kutatása szerint az emberek 72%-a érzi úgy, hogy majdnem minden internetes tevékenységüket nyomon követik a hirdetők, a technológiai cégek és más vállalatok. Mindemellett 81%-uk állítja, hogy az adatgyűjtéssel járó kockázat nem éri meg azokat az előnyöket, amit ez a technológia kínál számukra.
Ez a döntés néhány évvel a GDPR (általános adatvédelmi rendelet) bevezetése után született, amely minden olyan cégre vonatozik, amely európai ügyfelek adataival is foglalkozik (függetlenül attól, hogy maga a cég európai-e).

 

Mit jelentett be egész pontosan a Google?

2020 januárjában a Google bejelentette, hogy a harmadik felektől származó sütik kivezetésre kerülnek a Chrome böngészőből. A Google Chrome messze a legnépszerűbb és legtöbbet használt böngésző a világon, és egyben az egyetlen nagyobb böngésző, ami nem tiltja le automatikusan a harmadik felektől származó sütiket.
2021 júniusában a Google egy frissített ütemtervet is megosztott arról, hogy milyen lépésekben tervezi kivezetni a sütiket. A dokumentum szerint a kivezetés 2022 januárjától 2023 közepéig tart majd, amikorra teljesen befejezik a folyamatot.
David Temkin, a Google termeléssel és hirdetés-adatbiztonsággal foglalkozó igazgatója elmondta továbbá, hogy miután a harmadik felek sütijeit kivezették a Chrome-ból, nem készítenek majd helyettük alternatív azonosítókat, amelyek nyomon követik majd a felhasználókat az interneten, és nem használnak majd ilyeneket a termékeikben sem.
Egyes marketingesek úgy vélik, hogy miután a Google lecsap a harmadik felek sütijeire, akár 5-25%-kal nagyobb összegeket kell majd fordtaniuk a hirdetésekre, hogy ugyan olyan eredményeket érjenek el, mint 2021 és 2022 során.

 

A harmadik felek adatainak jelenlegi szerepe az egészségügyi marketingben

Az egészségügyi szervezetek és marketingesek olyan lehetséges ügyfelek megcélzására használják a harmadik felektől származó adatokat, akik ideális páciensek vagy vásárlók lennének számukra.
Ha például valaki Békéscsabán keres magának esztétikai fogorvost, akkor a harmadik felektől származó adatok segítségével az ilyen szakrendelők és magánpraxisok könnyedén megcélozhatják ezt a felhasználót hirdetéseikkel.

 

Mi történik az egészségügyi szervezetekkel a sütik kivezetése után?

Az egészségügy annyi előnyt élvez ebben a helyzetben, hogy az orvosoknak és egészségügyi szervezeteknek eddig is nagyon szigorúan kellett bánniuk a páciensek személyes adataival. Ettől függetlenül az egészségügyi marketingeseknek muszáj lesz igazodniuk ezekhez az új, drasztikusnak ígérkező változásokhoz.
Az első féltől származó (tehát saját gyűjtésű) adatok egyre fontosabbakká válnak majd. A marketingeseknek olyan értékes, hasznos, érdekes tartalmakat kell kínálniuk, hogy a felhasználók ezekért cserébe szívesen megosszák velük személyes információikat.

 

Három nagy technológiai cég is ellép a harmadik felek sütijei mellől

A Google, az Apple és a Meta (Facebook) is lépéseket tesz/tett a nyomkövetés megszüntetésére. Lássuk, hogy mit kell tudniuk ezekről a lépésekről az egészségügyi marketingeseknek

Google

Összefoglalva tehát, a Google 2023 végére szeretné kiiktatni a harmadik felektől származó sütiket a Chrome böngészőből. E mellett azonban igyekeznek megoldást találni arra, hogy a felhasználói adatok az anonimitás megőrzése mellett is elérhetők legyenek.
Ennek implementációjáról még nem tudunk részleteket, azonban a nemrég bejelentett Topics API segítségével a hirdetők értesülhetnek azokról a témákról, amik iránt friss böngészési adataik alapján a felhasználók éppen érdeklődnek.
A Chrome böngészőt használó kiadóknak módosítaniuk kell majd a harmadik feleket érintő webhelykódokat, felfedve ezzel, hogy miként követik nyomon a felhasználóakt az interneten. Ha nem tesznek eleget ennek az elvárásnak, a Google törli a sütijeiket.

 

Apple

2021 áprilisában az Apple egy új adatbiztonsági frissítést vezetett be, aminek a lényege az volt, hogy az alkalmazásoknak konkrét és közvetlen engedélyt kell kérniük a felhasználóktól ahhoz, hogy nyomon követhessék azok viselkedését a különböző eszközökön és webhelyeken.
Hacsak a felhasználók nem egyeznek bele a nyomkövetésbe, az alkalmazások fejlesztői nem követhetik őket a különböző platformokon, és nem célozhatják meg őket személyre szabott hirdetésekkel. Az iOS 14 és újabb operációs rendszerek használói a böngészőkben történő nyomkövetést is kikapcsolhatják, és összességében korlátozhatják, hogy a hirdetők mennyi adatot gyűjthetnek róluk.
A frissítés bevezetése óta az iPhone használók 62%-a kapcsolta ki a nyomkövetést.

 

Facebook

Graham Mudd, a Facebook hirdetési termékmarketingjének alelnöke szerint a cég célzott hirdetései szintén átalakulnak majd az elkövetkezendő 5 év során, ami a felhasználói adatbiztonságot szolgálja majd. Ennek következtében a hirdetők kevésbé aprólékos célzási opciókat használhatnak majd. Egyelőre nem derült ki túl sok részlet a változtatásokat illetően.
A Facebook továbbá a Konverziók API fejlesztésén is dolgozik. Ez a programozási segédeszköz egy közvetlen kapcsolatot létesít a hirdetők marketingadatai és a Facebook rendszerei között, ami segít majd a hirdetések precízebb célzásában.

 

Mi a teendő – Felkészülés a „sütimentes” hirdetések korára

Habár a fent leírt változások egy sötét jövőképet festenek az egészségügyi marketingesek számára, egyáltalán nincs minden veszve. Íme néhány taktika, amik segíthetnek alkalmazkodni az új berendezkedéshez:

 

1. Gyűjts saját (első féltől származó) adatokat

Egészségügyi marketingesként számos eszköz áll rendelkezésedre, amelyekkel közvetlenül szerezhetsz hiteles, hasznos felhasználói adatokat:

  • mobilalkalmazásod
  • webhelyed
  • közösségi média
  • SMS üzenetek
  • emailek
  • kérdőívek
  • ügyfélszolgálati kommunikáció
  • CRM rendszer

 

2. Frissítsd CRM-edet

Győződj meg róla, hogy ügyfélkezelő rendszered (CRM) megfelelően gyűjtse, rendszerezze és egyesítse az ügyfelek adatait. Egy jó CRM részletes ügyfélprofilokat képes összeállítani, amelyekhez különböző forrásokból gyűjti össze a szükséges információkat.

 

3. Használj alternatív módszereket

A kontextuális célzás például egy régi, de jó bevált taktika, ami a Google Display Hálózatán jeleníti meg hirdetéseidet olyan oldalakon, amelyek releváns témákat és kulcsszavakat tartalmaznak.
 

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok