Attól függően, hogy milyen területen foglalkozol vele, az e-kereskedelemre rettenetes verseny lehet jellemző, amiben sok kisebb cég képtelen érdemlegesen érvényesülni. Számukra jelenthet megoldást a gépi tanulással működő mesterséges intelligencia (MI), ami egészen új szintre emelheti egy online üzlet forgalmát, és az ügyfelek vásárlói élményét is.
A mesterséges intelligencia gyökeresen megváltoztatja az online vásárlás menetét és jellegét, és ez nem afféle jóslat, hanem egy jelenleg zajló folyamat. Lássuk tehát, hogy miben nyilvánul meg mindez!
1. A hátrahagyott bevásárlókosarak megmentése
Az online kosarak hátrahagyása, elfelejtése komoly problémákat okoz a kereskedőknek.
A mesterséges intelligencia segíthet összegyűjteni a webáruházadban böngésző „majdnem vásárlók” információit, hogy aztán ezek alapján releváns, célzott hirdetéseket, emlékeztetőket jeleníthess meg nekik az internet más felületein, vagy éppen emailben is.
Ezeket a lehetőségeket nem szabad kihagyni, elvégre ezek a „majdnem vásárlók” egyértelműen jelezték, hogy érdeklődnek kínálatod iránt, amikor elkezdték megpakolni digitális kosaraikat. Jó eséllyel tehát többségük visszatér majd, hogy lebonyolítsa a vásárlást.
2. Hatékonyabb keresés a webhelyen
Ha igazán kiváló ügyfélélményt szeretnél nyújtani a webáruházadban böngészőknek, akkor jó, ha tudod, hogy miért látogattak el hozzád az interneten. Fontos, hogy egy jó keresőfunkciót is biztosíts számukra, ami nem csak az ő dolgukat könnyíti meg, hanem te is egyre több adatot gyűjthetsz arról, hogy mikre van szüksége az embereknek.
Itt lép színre az MI, amely természetes nyelvfeldolgozó technológiák segítségével értelmezi ezeket a kereséseket, hogy a lehető legrelevánsabb találatokat kínálja rájuk kínálatodból.
3. Az érdeklődők automatikus újracélzása remarketinggel
Rengeteg olyan e-kereskedelmi üzlet van, amelyik remarketing kampányokkal szerez új ügyfeleket magának. Ez sokban hasonlít az első pontban említett bevásárlókocsis probléma megoldására, csak éppen azokat a felhasználókat célozhatod vele meg személyre szabott hirdetésekkel, akik webáruházad bizonyos oldalait látogatták meg, de még nem kezdték el a vásárlást (tehát üres a kosaruk).
A mesterséges intelligencia segíthet eldönteni, hogy kiket milyen ajánlatokkal érdemes újra felkeresni, és kik azok, akiket kevésbé érdekelne kínálatod. Ez rengeteg találgatást kivesz az egyenletből a biztosabb eredmények érdekében.
Amint elegendő adatot szerez egy látogatóról, az algoritmus tudni fogja, hogy milyen üzenetekkel, ajánlatokkal érdemes megcélozni őt.
4. Az ügyfélélmény javítása
Ha van valami az e-kereskedelemben, ami segíthet még több forgalmat szerezni webáruházad számára, az az ügyfélélmény. Ez logikus, elvégre ha egy látogató nincs megelégedve webáruházaddal, akkor jó eséllyel nem is vásárol majd szívesen tőled, és másoknak sem javasolja majd ezt.
Az ügyfélélményen persze sokat javíthat, ha az érdeklődők segítséget tudnak kérni valakitől a vásárlással vagy más ügyekkel kapcsolatban. Ebben segíthetnek sokat a mesterséges intelligenciával (pontosabban gépi tanulással) felruházott chatbotok, amelyek önállóan képesek ügyfélszolgálati feladatokat ellátni webáruházadban.
Ezek a robotok 24/7 rendelkezésre állnak, és egyszerre több ügyféllel is képesek foglalkozni. A chatbotok folyamatosan elemzik a felhasználók üzeneteit, és igyekeznek ezek alapján testre szabni válaszaikat és javaslataikat. E mellett alapvető ügyfélszolgálati feladatokat is elvégeznek, mint például problémarögzítés, rendelés státuszának lekérdezése, és így tovább.
A fiatalabb korosztály kifejezetten kedveli a chatbotokat. Egy felmérés szerint a millenárisok 40%-a napi szinten használ valamilyen chatbotot, ugyanis nagy részük inkább chaten kommunikál, mint telefonon. Na persze, fontos szempont, hogy a chatbotok azonnal válaszolnak, és mindig rendelkezésre állnak.
A chatbotok persze nem helyettesíthetik az emberi ügyfélszolgálatos kollégákat, de levehetik a vállukról a kisebb terheket, hogy ők inkább a komplexebb problémákkal foglalkozhassanak.
5. Vizuális keresés
Bizonyára veled is előfordult már, hogy egy webáruházban próbáltál rátalálni egy termékre, de nem tudtad megfogalmazni, hogy pontosan mire van szükséged. Tudod, hogy hogy néz ki, amit keresel, de nem tudod a pontos nevét, és még körülírni sem tudod rendesen. Mennyivel egyszerűbb lenne, ha mutathatnál egy képet az áruház keresőjének, ami ez alapján megtalálná neked, amire gondoltál, nem igaz?
Nos, ma már ez sem a jövő fantáziája, ugyanis egyes webáruházakban már képek alapján is rákereshetünk a kívánt termékekre, amiket a rendszer általában pontosan és gyorsan fel is ismer.
A leendő vásárlók így nem pazarolják az idejüket a keresgéléssel, ráadásul a találatok is pontosabbak lehetnek, mint a begépelt keresések esetében.
6. Az ügyfélvélemények ellenőrzése
Köztudott tény, hogy a vásárlók döntéseit nagyban befolyásolják azok a vélemények és értékelések, amelyeket az előző ügyfelek fogalmaznak meg egy márkáról vagy annak kínálatáról. Ezek a megelőlegezett bizalom alapjai, hiszen egy új ügyfél máshonnan nem fogja tudni, hogy érdemes-e tőled vásárolnia, vagy sem.
A mesterséges intelligencia segít kiszűrni a hamis véleményeket, és kiemelni a hiteleseket. Az Amazon például már ilyen rendszert használ a vélemények szűrésére, rangsorolására és megjelenítésére.
7. Az ügyféladatok értelmezése
Ha szeretnél több értékesítést lebonyolítani webáruházadban, akkor ismerned kell ügyfeleid igényeit, szükségleteit és preferenciáit is, és meg is kell felelned ezeknek.
Persze mindezt csak akkor értelmezheted, ha tudod, hogy mit akarnak webáruházad látogatói. Az MI itt is segíthet, méghozzá testre szabott ajánlatok formájában. Ezeket az ajánlatokat az algoritmus állítja össze úgy, hogy a lehető legjobban passzoljanak az egyes vásárlók igényeihez.
Minél több információt sikerül szereznie az algoritmusnak a vásárlókról és a látogatókról, annál pontosabb ajánlatokat állíthat majd össze nekik.