Marketingpszichológia webáruházaknak: tippek és trükkök amikkel több vásárlóra tehetsz szert

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!

Marketingpszichológia webáruházaknak: ezeket a trükköket érdemes alkalmaznod!

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

A legtöbb hétköznapi vásárló tisztában van vele, hogy a marketingesek válogatott taktikákkal próbálják rávenni őket a vásárlásra. Ez az úgynevezett marketingpszichológia, amivel az emberek félelmeit, aggodalmát, izgalmát és gyönyör iránti vágyát használják fel, hogy minél több vevőt szerezzenek maguknak.

Manapság azonban egyre több vásárlás zajlik az interneten, és a marketingeseknek digitális közegben kell alkalmazniuk a marketingpszichológia alapelveit. A következőkben megmutatjuk, hogy mik ezek a taktikák, és hogy hogyan veheted te is webáruházad látogatóit a vásárlásra! Ha úgy érzed, az információk áradatában már nem boldogulsz egyedül – vagy csupán nincs “mindenre is” időd, keress minket bizalommal IDE kattintva, és lendítsük fel együtt webáruházad forgalmát! 

A sürgősségérzet felkeltése a hiányra való figyelemfelhívással

Azzal, hogy valamit korlátozott elérhetőségben kínálsz automatikusan értékesebbé teszed azt a vásárlók szemében. Gyémántot sem találni minden kisboltban, és nézd csak meg, hogy az ékszerkereskedők milyen áron adhatnak el valamit, ami szimplán csak szép, de haszna nincs.

 

A „Már csak X db maradt” taktika

A webáruházak kínálatában gyakran láthatod feltüntetve, hogy „már csak X db maradt” egy adott termékből, ahol az X általában egy nagyon kis mennyiséget jelez.

 

Az Amazonon kereskedők többsége például tudja, hogy ha egy 20-nál kisebb értéket adsz meg készletnek, akkor a webhely automatikusan megjeleníti azt a vásárlók számára, figyelmeztetve őket arról, hogy érdemes minél előbb megvenniük, különben lemaradnak róla. Ez a lemaradástól való félelem az egyik leggyakoribb vásárlói érzelem, amit a marketingesek felhasználnak a haszonszerzéshez.

 

A „Korlátozott ideig kapható” taktika

Azzal, hogy időlimitet szabsz ki egy vásárlói döntésre, sokkal hamarabb érheted el, hogy egy lehetséges vevő beadja a derekát. Ezt a taktikát rengeteg kedvezményes ajánlatokat felsorakoztató webáruház használja, de találkozhatsz vele szinte bármilyen webhelyen, ahol valaki megpróbál eladni valamit.

 

Ehhez nem kell mást tenned, mint egy visszaszámlálást elhelyezni a termék landing oldalán vagy webáruházi adatlapján, biztosítva ezzel, hogy az érdeklődők lássák, hogy nincs sok idejük élni ezzel a lehetősséggel. Ha legjobb árban szeretnék megvenni az adott terméket, akkor ideje most cselekedniük, mert néhány óra múlva visszatér a régi ár.

 

A „Rendeld meg X időn belül, hogy már holnap kiszállítsuk” taktika

A legtöbben azért vásárolnak, mert megoldást keresnek egy problémájukra, vagy mert egy termék olyan élvezetet nyújthat nekik, amire nagyon vágynak. Ki ne szeretné minél előbb kézhez kapni azt az áhított valamit, ami szebbé, egyszerűbbé teheti a hétköznapokat?

 

Emeld ki vásárlóid számára, hogy ha X időn belül rendelik meg a terméket, akkor már holnap (vagy a következő legrealisztikusabb napon) kézhez is kaphatják azt.

 

A veszteség elkerülése

Az emberek a lehető leghatékonyabban szeretnék elkölteni a pénzüket – a lehető legjobb értéket szeretnék megszerezni vele. Erre a gondolkodásmódra több taktikával is hathatsz.

 

Az „X% megtakarítás” taktika

Ha rendszeresen azt látod, hogy egy webáruház akciós termékeket próbál rád tukmálni, az nem véletlenül van, hiszen a marketingesek jól tudják, hogy az emberek foggal-körömmel küzdenek azért, hogy elkerüljék az esetleges veszteségeket.

 

A leggyakoribb taktika erre az, amikor egy webáruházban az eredeti ár mellett nem csak az akciós ár, hanem a megtakarított összeg is szerepel, százalékos arányban megadva. Ennek a taktikának az a célja, hogy a vásárló azt higgye, hogy a termékről való lemaradás ára nagyobb, mint a terméké. Másképpen megfogalmazva: többet veszítesz azzal, hogy nem vásárolod meg a terméket, mint azzal, hogy megvásárolod.

 

A megtakarítás százalékos értékének feltüntetése a horgonyzás, azaz az anchoring taktikájával is kapcsolatos. A horgonyzás elve szerint az emberek az első megpillantott árhoz mérik az utána látott összes többi árat is (ez lesz a „horgonyuk”), és a későbbi vásárlási döntéseiket is ez alapján hozzák meg.

 

Tehát például látsz egy 25 ezer forintos terméket, ami most 22 ezer forintért kapható, 3 ezer forintnyi megtakarítással, akkor értékesebbnek tartod majd a terméket, mintha rögtön 22 ezer forinttért árulnák.

 

A „Legjobb érték” taktika

A veszteség elkerülésével kapcsolatos másik nagyon népszerű taktika az, amikor egy webáruház több hasonló opciót kínál egy adott szolgáltatásból vagy termékből. Ezt különösen az előfizetéses szolgáltatásoknál látni gyakran, ahol van egy jó, egy jobb, és egy legjobb opció. Ilyenkor általában a jobb opciót szokás kiemelni, mint „legjobb értékű” vagy „legnépszerűbb” választás.

 

Itt is megjelenik a horgonyzás elve, hiszen a legtöbben legolcsóbb verziót veszik alapul, amihez képest a legdrágább sokaknak túl drágának tűnik – így összesen két választás marad. A legtöbben pénzt szeretnének spórolni, de leginkább egy jó ár/érték arányú ajánlatra vágynak. Ezért áll kiemelten a legolcsóbb (jó) opció mellett a közepesen olcsó (jobb) opció, mint legértékesebb, legnépszerűbb ajánlat. Ez az opció értékesebbnek tűnik, szimplán azért, mert többe kerül a legolcsóbb alternatívánál, és jobb ár/érték arányúnak a legdrágábbnál.

 

Sokan szeretnék elkerülni a jó (de valójában legrosszabb) opciót, de nem szeretnének túl sokat sem költeni, így marad a köztes választás. Az ember azt gondolná, hogy az eladó fél ezzel veszít, pedig mindig is az volt a célja, hogy ezt az opciót válaszd, legalább is az olcsóbb helyett.

 

Az „X értékű rendelés felett ingyenes szállítás” taktika

Az ingyenes szállítás csábító ajánlat, és egyre több webáruház kínálja őket némi versenyelőny reményében. Azonban a szállítási kedvezmény gyakran egy minimális elköltött összeghez kötött.

 

Ez persze rögtön tetszetősebben hangzik az ügyfél részéről, de a taktika célja persze az, hogy a vevők nagyobb értékben vásároljanak, mint amennyiben egyébként terveztek.

 

Ha találsz egy 14 ezer Ft-os cipőt, akkor miért ne vennéd meg hozzá azt a cipőkrémet vagy azt a 2 pár zoknit, ha az amúgy is kifizetnéd ezt az árat a szállításra?

 

Ha webáruházad szállítási díjat is felszámol, akkor jelenítsd meg a termékek árát a szállítás költségével együtt közvetlenül a termék adatlapján. Az emberek leggyakrabban a váratlan költségek miatt mondanak le egy vásárlásról, amit így könnyedén elkerülhetsz. Ha a szállítási költség távolságtól függ, akkor kínáld fel a lehetőséget, hogy a felhasználó beüthesse egy település nevét vagy irányítószámát egy pontosabb árajánlatért.

 

A kockázat elkerülése

Az online vásárlástól sokan a mai napig tartanak, hiszen van egy bizonyos kockázatérzet abban, hogy az ember úgy fizet ki valamit, hogy előtte nem láthatta és próbálhatta ki. Ez a kockázattól való félelem fokozódik, ha az ember egy olyan helyről tervez vásárolni, ahonnan korábban nem vett még semmit. Ilyenkor olyan jogos kérdések merülhetnek fel webáruházad látogatóiban, mint például „Segítőkész az ügyfélszolgálat?” vagy „Mi lesz, ha mégsem jó, amit rendeltem?” Egy jó webáruház már az előtt szétoszlatja ezeket az aggályokat, mielőtt megfogalmazódnának a vásárlóban.

 

„Pénzvisszafizetési garancia”, „élettartam garancia”, „ingyenes visszaszállítás” és a többiek

Az élettartam garanciák és az indoklás nélkül visszaküldött termékek népszerű marketingtaktikák az e-kereskedelemben. Nem csak a vásárlókat teszik határozottabbá, hanem segítenek több terméket is eladni, hiszen megbízható, biztonságos opciókként tűntetik fel őket.

 

Ha egy termékhez élettartam garancia jár, vagy a kereskedő ingyenes visszaszállítást kínál hozzá, akkor sokkal biztonságosabbnak érzed majd meghozni a döntést, mintha ugyan ezt a terméket ezek nélkül vásárolhatnád meg. Tudod, hogy jó eséllyel elégedett leszel a vásárolt termékkel, hiszen a gyártó olyan magabiztosan kiáll mögötte, hogy hajlandó rögtön visszavenni, ha gondod lenne vele.

 

A hátrahagyott bevásárlókosarak elkerülése

3-ból 2 digitális bevásárlókosár tartalmát sosem vásárolják meg a webáruházak „majdnem ügyfelei”. Az e-kereskedelmi marketingesek és webáruház-tulajdonosok különféle taktikákkal kerülhetik el, hogy lemaradjanak egyébként fizetni hajlandó ügyfeleikről.

 

A „Van kuponkódod?” taktika

A fizetési felületen érdemes elhelyezni egy kuponkódot elfogadó mezőt, amivel a vásárló egy jelképes kedvezményre tehet szert. Sokan ilyenkor megnyitnak egy másik lapot böngészőjükben, hogy felkutathassanak valahonnan egy megfelelő kódot a vásárláshoz.

 

Ez a taktika kétélű fegyver lehet, mert vannak olyan esetek is, ahol a vásárlók pont azért hagynak fel a vásárlással, mert nem találnak kódot hozzá.

 

Az „Azonnali vásárlás” taktika

Az emberek nem csak pénzt, hanem időt is szeretnek megtakarítani. Kínálj egy kattintásos vásárlási lehetőséget ügyfeleidnek, hogy ne kelljen minden alkalommal végigzongorázniuk a rendelési procedúrát, újra megadniuk az adataikat, és így tovább.

 

A „Megfeledkeztél a kosaradról” emailek

Talán téged is felkeresett már egy webáruház nem sokkal az után, hogy meglátogattad, de végül nem vásároltad meg kosarad tartalmát. A hátrahagyott kosarak ügyében kiküldött emailek egyre népszerűbbek, hiszen képesek megmenteni elszalasztott lehetőségeidet.

 

A SalesCycle statisztikái szerint a hátrahagyott kosarakról szóló emailek 46%-át nyitják meg, és 13,3%-ukon belül kattintanak a mellékelt hivatkozásra. Ezen kattintások 35%-a vásárlásban végződik.

 

Sokaknak tényleg csak egy kis emlékeztető kell, hogy folytassák a vásárlást, hiszen lehet, hogy csak elfelejtették megrendelni, amit egyébként akartak. Bizonyos esetekben egy kisebb kedvezményt is kínálhatsz ügyfeleidnek, ha másodjára sem élnek a lehetőséggel.
 

 

Garancia

Az emberek – különösen az interneten – általában többet adnak egy vadidegen véleményére, mint arra, amit egy márka állít magáról. Ha tehát egy döntésképtelen leendő ügyfél azt látja, hogy másoknak bevált egy termék, nagyobb valószínűséggel vásárolja majd meg azt.

 

Az „5 csillagra értékelt!” taktika

Számos webáruház kínál értékelési lehetőséget vásárlóinak, hogy megoszthassák véleményüket egy adott termékről annak adatlapján. Sok helyen még csillagos értékelésre is lehetőség van, ami egy további, vizuális jelet kínál a termék minőségéről.

 

Sok webhely sajnos ki is használja ezt, és előszeretettel alkalmaz álnéven értékelőket, hogy termékeit jobb színben tüntesse fel. Más webáruházak nem alkalmaznak ilyen kérdéses taktikákat (webhelyük szabályzatában is tiltják), de nem is tesznek sokat az ellen, ha más ír kitalált véleményeket termékeikről.

 

Éppen ezért nem szabad vakon hinni mindennek, amit az ember az interneten olvas, de megéri lehetőséget nyújtani a vásárlóknak, hogy megosszák tapasztalataikat termékeidről. Ez is azt mutatja, hogy bízol annyira bennük, hogy tudod, hogy szinte csak jókat mondanak majd róluk az emberek.
 



Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Tanulmányainkat, cikkeinket heti rendszerességgel elküldjük neked amennyiben feliratkozol hírlevelünkre!