Mindössze másfél évtizeddel ezelőtt senki sem gondolta volna, hogy az internet közösségi felületei egyszer az egészségügyi marketing szerves részét képezik majd. Ha azonban egy orvos, klinika vagy egészségügyi szervezet nincs jelen a legnépszerűbb közösségi platformokon, akkor óriási hátrányt szenved el versenytársaival szemben.
A legtöbben még ma is csak odáig jutnak el, hogy regisztrálják rendelőjüket a Facebookra vagy az Instagramra, de itt meg is szakadnak a dolgok. Szóval hogyan hozhatod ki a legtöbbet a közösségi médiás egészségügyi marketingből? Az alábbiakban ehhez kínálunk néhány tanácsot!
1. Oktasd közönségedet
Függetlenül attól, hogy egy magánpraxist, egy klinikát, vagy valamilyen egészségügyi szervezetet vezetsz, az egyik legfontosabb közösségi feladatod közönséged tájékoztatása és oktatása. Hogy miért? Mert a legtöbben pont, hogy ezért kezdik el követni profiljaidat ezeken a platformokon. Az emberek információért fordulnak hozzád, és ha nem adod meg nekik, amire vágynak, máshol fogják keresni azt.
Ezeket az információkat többféle formában is közölheted követőiddel a közösségi médián, például videós tartalmakként, egy kísérőszöveggel ellátott képes ábrázolásként, vagy szöveges bejegyzéseken keresztül. A közösségi platformokon nem szokás hosszú cikkeket írni (kivéve a LinkedInen), és mindinkább már meglévő blogcikkeket érdemes inkább linkek formájában megosztani követőiddel.
2. Tisztázd a leggyakoribb egészségügyi tévhiteket
Az egészségügy tele van téves, félrevezető, olykor veszélyes információkkal. Akik nincsenek otthon ezekben a témákban, azok számára az egészségügyi egy meglehetősen szürke terület lehet. Rengeteg értéket kínálhatsz követőidnek azzal, hogy megbízható szakmai tényeket osztasz meg velük, és ezzel egy hiteles forrássá válsz a szemükben.
Habár némi időre lesz szükséged ahhoz, hogy szaktekintéllyé válj az az interneten, hosszútávon mindez kifizetődő lesz márkád számára. A tévhiteket többféleképpen és szétoszlathatod: készíthetsz interjúkat más szakemberekkel, összefoglalhatod néhány érdekes tanulmány eredményeit, megoszthatod saját tudásodat is közönségeddel, és így tovább.
3. Működj együtt influencerekkel
Az influencerek egészségügyi márkád hasznos partnerei lehetnek, főleg a közösségi médián. Az influencerek olyan személyek, akik egy hűséges, aktív követőtábort gyűjtöttek maguk köré valamelyik közösségi platformon (vagy egy blogon), és ezek a személyek lehetnek olyan egészségügyi szakértők is, akik erős közösségi jelenléttel rendelkeznek.
Ez fontos, hiszen az emberek általában jobban bíznak közvetlenül egy orvosban, mint azokban a tartalmakban, amiket az interneten olvasnak.
Te magad is hitelesebbé teheted márkádat tehát azzal, ha eléred, hogy más tekintélyes szakemberek is a nevüket adják hozzá. Ha melléd áll egy olyan egészségügyi influencer, akinek erős online jelenléte van, akkor az ő közönségéhez is hozzáférsz majd rajta keresztül.
Ehhez a következőkre lesz szükséged:
- Hiteles kapcsolatokat kell kiépítened ezekkel a szakemberekkel.
- Mindenképpen olyan influencerekkel állj össze, akiknek a követői érdeklődnének kínálatod iránt – legyen az egy termék vagy szolgáltatás.
- Fontos, hogy az influencer hajlandó legyen együttműködni veled – ehhez egy olyan ajánlatot kell tenned neki, ami minden fél számára jövedelmező lehet.
Ha úgy véled, hogy találtál valakit, aki hajlandó lenne ezekre, akkor keresd fel őket egy konkrét és korrekt ajánlattal.
4. Kövesd figyelemmel teljesítményedet
A mellett, hogy rendszeresen kell új tartalmakat posztolnod a közösségi médián, ügyelned e tartalmak változatosságára is. Nem oszthatsz meg rendszeresen ugyan olyan bejegyzéseket, mert közönséged hamar ráun majd az ismétlésre.
Ennek ellenére lesznek olyan posztok, amik jobban teljesítenek, mint mások, ezért lesz muszáj odafigyelned tartalmaid teljesítményére. Persze a változatosság mindig elengedhetetlen lesz, de a bejegyzések statisztikái segítenek majd eldönteni, hogy milyen tartalmakat érdemes gyakrabban megosztanod követőiddel, és melyeket ritkábban.
Minden valamirevaló közösségi platform kínál valamilyen analitikai felületet, amin hozzájuthatsz ezekhez az adatokhoz. Azonban mivel mindegyik másképpen működik, készülj fel rá, hogy ismerkedned kell majd velük egy keveset, hogy a legtöbbet hozhasd ki belőlük.
Szükséged lesz továbbá néhány tartalomra is, hiszen egy üres fióknak nem igazán lesznek hasznos statisztikái.
Az idők során összegyűjtött adatok alapján aztán hatékonyan optimalizálhatod jövendőbeli tartalmaidat. Ha például azt látod, hogy az egészségügyi tippeket kínáló képek sokkal népszerűbbek, mint más bejegyzések, akkor meglehet, hogy érdemes lenne rendszeresíteni ezeket profilodon.
5. Használd ki a vélemények erejét
Egy egészségügyi márka közösségi médiás marketingjében a vélemények is fontos szerepet játszanak. Hogy miért? Mert az emberek többsége manapság előszeretettel olvasgatja az interneten, hogy milyen tapasztalatokkal távoztak egy orvostól vagy klinikáról a korábbi páciensek. Ezek az információk csupán néhány kattintásnyira vannak, és nagyon sokan élnek is ezzel a lehetőséggel.
Mind a vélemények, mind a terjedelmesebb beszámolók fontosak közösségi médiás stratégiádhoz, azonban készülj fel rá, hogy ez egy hosszútávú stratégia lesz. Kérd meg elégedett pácienseidet, hogy írjanak véleményt praxisodról vagy klinikádról az erre alkalmas felületeken, többek között a közösségi médián is. Idővel egyre több ilyen pozitív vélemény gyűlik majd össze márkádról, amit mások is láthatnak majd, amikor felkeresik azt valamelyik platformon.
A Facebook például külön „Ajánlások” funkciót is kínál ehhez.
Ezeket a véleményeket továbbá webhelyeden is felhasználhatod, tehát nem csak a közösségi médián segítik majd márkádat.
A hosszabb beszámolókkal pácienseid még többet erősíthetnek márkád hírnevén. Ezek készülhetnek írott szövegekként vagy akár egy videós interjú formájában is, amiben a páciensek őszintén mesélik el, hogy miért választották márkádat, és miért voltak elégedettek vele. A videós interjúk persze sokkal hitelesebbek és meggyőzőbbek, hiszen az érdeklődők közvetlenül egy páciensedtől hallhatják, hogy mikre is számíthatnak nálad.
6. Építs közösséget márkád köré
Egészségügyi marketinged közösségi sikereit ne feltétlenül az alapján ítéld meg, hogy hány új ügyfelet szereztél vele. E helyett egy hosszútávú projektként tekints rá, aminek a célja egy erős közösség kialakítása.
Szóval, hogy jöhet létre ez a közösség? Ehhez mindenekelőtt foglalkoznod kell közönséged tagjaival. Amikor csak teheted, nézd végig hozzászólásaikat a legújabb bejegyzéseiden, és reagálj, illetve válaszolj azokra. Már az is sokat jelenthet, ha megköszönöd az embereknek, hogy megosztják tartalmaidat másokkal.
Na persze, minél több a követőd, annál inkább muszáj lesz szelektálnod a hozzászólások között, hogy melyikre válaszolj. Próbálj azokra válaszolni valamit, amik értelmes beszélgetéseket indíthatnak meg a többi hozzászóló között is, vagy amikre hasznos tudnivalókat oszthatsz meg válaszodban. Ahhoz, hogy egy egészséges közösséget építhess márkád köré nagyon fontos, hogy akarj is segíteni az embereknek ezekkel az interakciókkal, és ne csak üzleti célból foglalkozz velük.
Ne feledkezz meg a privát üzenetekről sem. Sokan közvetlen üzenetek formájában próbálják majd felvenni veled a kapcsolatot ezeken a platformokon. Egyesek kérdésekkel fordulnak majd hozzád, míg mások hálájukat fejezik majd ki. Ezek az üzenetek mind lehetőséget kínálnak arra, hogy szorosabb, személyesebb kapcsolatot alakíts ki közönségeddel.
7. Indíts hirdetéskampányokat
A közösségi médiás hirdetések sokat segíthetnek közösségi fiókjaid növekedésében. Legyen szó egy új fiók gyors felfuttatásáról vagy új közönségek eléréséről, ezek a reklámok közösségi stratégiád szerves részét képezik majd.
A legtöbb platformon többféle hirdetési típus közül is választhatsz, habár a legtöbb helyen a videós reklámok a legelterjedtebbek. Ezen kívül általában készíthetsz még képes, szöveges és interaktív hirdetéseket is, attól függően, hogy mire reagálna pozitívabban célközönséged.
Ne felejtsd el kihasználni a platformok célzási opcióit sem, amikkel nagyon precízen megszabhatod, hogy kiknek jelenjenek meg hirdetéseid.
További tanácsok az egészségügyi marketing közösségi részéhez
1. Tégy meg mindent azért, hogy megerősítsd márkád közösségét
Online közösséged márkád egyik leghasznosabb eszköze lehet. Szolgálhat többek között értékes információk, illetve hasznos beszélgetések forrásaként is közönséged számára. Ha szeretnéd igazán hatékonnyá tenni ezt a közösséget, akkor többféle lehetőséget is biztosítanod kell számukra az aktivitásra.
Ehhez fókuszált közösségeket kell kialakítanod.
Egy Facebook oldalon követőid csak a bejegyzések hozzászólásai között kommunikálhatnak egymással az adott témáról. Oldalad azonban minden témát lefed. Ha például egy egész kórház markatingjéért felelsz, akkor a hozzászólások között a röntgenfelvételektől kezdve a légúti zavarokig mindenféle témáról szó eshet.
E helyett kialakíthat egy-egy külön közösséget is e témák köré, ahol az emberek sokkal aktívabban és részletesebben beszélhetnek azokról. Ezek a közösségek szorosan összekovácsolódhatnak, hiszen van valami közös, ami nem csak márkádhoz, hanem egymáshoz is köti őket.
Ehhez oldalad nevében privát csoportokat alakíthatsz ki a Facebookon.
2. Figyelj oda rá, hogy kikhez adod a nevedet
Egészségügyi márkaként csak olyan szakemberekkel működj együtt a közösségi médián (és máshol is), akik hiteles háttérrel rendelkeznek. A hírnévkezelés különösen fontos az egészségügyben, hiszen ezen múlnak egy márka sikerei.
Bizonyára te sem vásárolnál szívesen egy olyan márkától (és főleg nem bíznád rá az egészségedet), akit egy korábban elítélt, vagy egyéb okból botrányos személy is nyíltan támogat.
A bizalom egészségügyi márkád legfontosabb eszköze, és más márkákkal ellentétben sokkal nehezebben tisztíthatod meg hírnevedet, ha valami miatt folt keletkezik rajta.
3. Időzítsd bejegyzéseidet
Közösségi stratégiádon sokat segíthet, ha bejegyzéseidet a megfelelő időpontokban publikálod a különböző platformokon. Szerencsére minden valamirevaló közösségi hálózat lehetővé teszi, hogy előre időzítsd ezeket a bejegyzéseket, így nem muszáj minden egyes alkalommal a számítógép vagy okostelefonod közelében lenni, ha szeretnél megosztani valamit közönségeddel.
Hogy mikor érdemes megosztani ezeket a bejegyzéseket, azt az adott platform statisztikái segítenek majd eldönteni. Figyeld meg, hogy követőid mikor a legaktívabbak a platformon, és igyekezd ezekre az időszakokra időzíteni legfontosabb tartalmaidat.
4. Használj több közösségi platformot is (de ne túl sokat)
Minél több közösségi platformon vagy jelen aktívan márkáddal, annál szélesebb közönségeket érhetsz el. Azonban minél több platformmal foglalkozol egyszerre, annál kevesebb időd marad mindegyikre külön-külön, ami a teljesítményed is tükröz majd. Ha egy kis csapat (vagy egy fő) foglalkozik csak marketingeddel, akkor nem ajánlatos túl sokat vállalni egyszerre.
Koncentrálj tehát csak azokra a platformokra, ahol ideális pácienseid vagy ügyfeleid a legtöbb idejüket töltik a nap során.