Az e-kereskedelmi webhelyek, vagy más néven webshopok, vagy webáruházak üzemeltetői számára nem egyszerű feladat kitűnni a tömegből – pedig ez az egyetlen módja annak, hogy fellendítsék online értékesítéseiket, ami általában az ilyen jellegű cégek első számú célja. Szerencsére az interneten több eszköz áll a kereskedők rendelkezésére, mint bármilyen más környezetben. Az egyik leghasznosabb és legsokoldalúbb marketingcsatorna a közösségi média, amelyet még a legkisebb, újdonsült webáruházak is eredményesen használhatnak értékesítéseik gyarapítása érdekében.
A következőkben röviden bemutatjuk a közösségi média marketing lényegét és előnyeit, majd kitérünk néhány hatékony és praktikus technikára, amelyeket bevethetsz a közösségi médián!
A közösségi média marketingről dióhéjban
Talán senkit nem lep meg, hogy a közösségi média marketing lényege egy személy, márka, cég, termék, vagy szolgáltatás népszerűsítése különböző közösségi platformok segítségével. A legtöbb közösségi hálózat mind ingyenes, mind fizetett eszközöket is kínál erre a célra.
A Facebookot és a Twitter, mint közösségi óriásokat senkinek nem kell bemutatni, de léteznek olyan kisebb hálózatok is, amelyek ugyan nem rendelkeznek több százmillió, vagy több milliárd felhasználóval, rendszeres látogatóik talán éppen olyan termékek iránt érdeklődnének, amelyekre egy-egy webáruház specializálódik. Fontos tehát megállapítani, hogy mely platform lenne számodra az ideális attól függően, hogy milyen célközönséget szeretnél elérni online marketingedben.
A közösségi média marketing – ha megfelelően használják – észrevehetően előnyösnek bizonyulhat szinte minden cégtípus (ideértve természetesen az e-kereskedelmi vállalatokat is) számára. Azonban nem csak több online értékesítés vonzható be vele. A közösségi platformok minden eddiginél közvetlenebb csatornát biztosítanak a cégek és az ügyfelek számára a kétirányú kommunikációra is. Ennek nagy előnyei többek között a fogyasztói visszajelzések és az online ügyfélszolgálat lebonyolítása.
Lássunk tehát néhány kivitelezhető módszert a közösségi média effektív használatára, webáruházaknak!
Közösségi média marketing módszerek webáruházaknak
1. Rendszeresen tegyél közzé minőségi tartalmakat
A közösségi médián gyakori cél több követőt, kedvelőt szerezni. Ennek egyik alapfeltétele, hogy rendszeresen jó minőségű tartalmakat kell közzétenni (vagy „posztolni”). Minden cég közösségi közönsége egyedi, és más rendszerességű bejegyzéseket várnak el.
Nem érdemes tehát konkrét posztolási gyakoriságot keresni – sokkal jobb taktika kitapasztalni, hogy közönséged milyen sűrűségű bejegyzésekre reagál a legpozitívabban. Ez függeni fog attól is, hogy mely platformot használod – a Twitteren általában néhánnyal több bejegyzést fogadnak pozitívan az emberek (napi kb. 3-5), mint a Facebookon (napi 1).
A legfontosabb azonban nem az, hogy ki legyen mérve, hogy naponta vagy hetente konkrétan X számú bejegyzést teszel közzé. Sokkal nagyobb hangsúly a bejegyzések jellegén. Hasznos a tartalom, amit megosztasz? Reagálásra készteti az embereket? Hozzászólnak majd? Megosztják bejegyzéseidet ismerőseikkel? Ne csak azért posztolj tartalmakat, hogy „legyen valami posztolva” – legyen célja bejegyzéseidnek.
A bejegyzések ütemezésére számos profi eszközt használhatsz, amelyek segítenek előre beidőzíteni tartalmaidat, lehetővé téve ezzel, hogy egyszerre akár több közösségi hálóra is megoszd őket azonnal, vagy későbbi időpontokban.
2. Rövid tartalmak a felhasználók figyelnének megkaparintására
Ha belegondolsz, hogy az emberek általában mikor és hogyan használják a közösségi médiát, akkor felfigyelhetsz valami igazán érdekesre. Nézzük csak: vannak, akik egy öt perces buszozás során veszik elő telefonjukat, hogy szétnézzenek a Facebookon, mások gyorsan felnéznek az Instagramra a munkahelyi 5 perces szünetük során, vagy abban a pár percben, míg a reklámok mennek a TV-ben kedvenc sorozatuk kellős közepén.
Látható, hogy az emberek általában csak rövid időre pillantanak fel a közösségi hálókra, hiszen gyakran csak erre van idejük. Közösségi tartalmaid összeállításánál ezt a szempontot is figyelembe kell venned. Fontos, hogy kisméretű, rövid tartalmakat is megossz időnként, hogy az ilyen felhasználók (a legtöbb ember) figyelmét is megragadd.
Tegyük fel, hogy webáruházad konyhai eszközöket forgalmaz, blogodon pedig rendszeresen osztasz meg recepteket, hiszen ez is a konyhai témához kapcsolódik. A helyett azonban, hogy mindig hosszabb, tartalmasabb receptjeidet osztanád át a közösségi médiára, válassz ki egyet-egyet közülük, amiket egy fél perc alatt át lehet futni, és kevés dolog kell hozzá. Egy néhány soros bejegyzést elolvasni sokkal szívesebben állnak meg a hírfolyamot görgető felhasználók, mint egy hosszú, féloldalas receptet.
3. Használd a Twitter chateket, hogy kapcsolatba lépj közönségeddel
A közösségi média a kapcsolatteremtésről és az online közösségekről (is) szól. A Twitteren szokássá vált úgynevezett chateket indítani, vagy belépni azokba, amelyek egy meglehetősen sajátos módját képezik a nyilvános kommunikációnak.
A Twitter chatek lényege, hogy valaki feldob egy témát, és készít hozzá egy egyéni hashtaget. A többi érdeklődő felhasználó ez után a hashtag használatával szólhat hozzá a „beszélgetéshez” anélkül, hogy külön fórumra, vagy chatszobába kellene belépnie hozzá.
A Twitter chateket szokás napokra szétosztani, például szerdán az egyik téma hashtagjéhez szokás hozzászólni (vagy új gondolatot felvetni benne), míg egy másik nap egy másikéhoz. A márkás hashtagek segítik a márka nevének terjedését, és az ilyen chatek bizonyítják követőidnek, hogy valóban odafigyelő emberek állnak a márka neve mögött, akiket érdekel az ügyfelek visszajelzése és véleménye.
4. Rendezz Pinterest kincskeresést
A Pinterest kincskeresés célja a követők aktivizálása, és ezzel az online értékesítések fellendítése. A Pinterest kincskeresések úgy működnek, hogy felkeresed néhány partneredet, és megkéred őket, hogy pineljenek egy-egy képet valamelyik Pinterest táblájukra. Minden képen van egy nyom, ami a következő képes nyomra vezet rá a kincskeresésben.
A kincskeresés egy blogbejegyzéssel kezdődik, amiben elmagyarázod a játékszabályokat, és linkelsz az első képes nyomra. Azok a felhasználók, akik elsőként találnak rá az utolsó képre, egy titkos oldalra kerülnek át, ahol megadhatják adataikat, hogy részt vehessenek a sorsolásban.
A szabályokat ezen kívül tetszőlegesen módosíthatod, például hogy csak az első 10 játékos vehet részt a sorsolásban, vagy csak az első 5 játékos nyerhet, de mindegyikük kap valamilyen nyereményt.
5. Tedd könnyedén oszthatóvá termékeidet
A közösségi megosztó gombok minden webáruház fontos elemei. Minél egyszerűbbé teszed (egy gombnyomás) az emberek számára, hogy megosszák termékeidet a közösségi platformokon (a Facebook, a Twitter és a Pinterest mind alapvetőek), annál többen teszik majd ezt, így termékeid és webáruházad neve annál többekhez juthat majd el.
Ha extra figyelmes és igényes szeretnél lenni, akkor használj olyan közösségi gombokat webshopodban, amelyek passzolna az oldalak designjához. Ha túl kevesen használják őket, akkor azonban érdemes visszaállítani ezeket eredeti, feltűnőbb színükre.
8. Kövesd és használd a legfontosabb hashtageket
A hashtagek segítségével bármelyik márka beszállhat az éppen felkapott beszélgetésekbe, de fontos, hogy ezek témája valamilyen módon kapcsolódjon az adott márka jellegéhez.
Ezen releváns hashtagek nyomon követését több közösségi megfigyelő eszköz is lehetővé teszi. Ezek általában összeszedik azokat a bejegyzéseket és hozzászólásokat, amelyek tartalmazzák a megadott hashtageket, így egy helyről reagálhatsz ezekre.
Fontos észben tartani, hogy habár a hashtagek hasonlóan működnek az összes közösségi hálózaton, céljuk, és ebből következően használatuk merően eltérhet egymástól. A Twitteren például átlagosan jobban teljesítenek azok a tweetek, amelyekben csak egy, de nagyon jó hashtag szerepel, mint azok, amelyekben három, vagy több. Az Instagramon nem ritkák az olyan képek és videók, ahol 10, vagy annál is több hashtag szerepel a leírásban, míg a Facebookon meglehetősen ritkák az olyan bejegyzések, amelyekben egyáltalán van hashtag.
Ha például iparágadban egy nagyobb nyilvánosságú, font esemény készül, akkor készülj fel rá, és csatlakozz a kommentelőkhöz az esemény hashtagjével, vagy akár élőben is „közvetítheted” azt a Twitteren, szintén a hashtag használatával. A lényeg, hogy érdekes, értékes bejegyzéseket írj a hashtaggel, és ne éreztesd azt, hogy szeretnéd magadra vonni vele a figyelmet.
7. Építsd fel bejegyzéseidet egy aktuális, népszerű téma köré
A trendek jönnek-mennek, az emberek pedig holnap talán teljesen más dolgokra figyelnek majd fel, mint ma teszik. Közösségi tartalmaidat időnként megéri az ilyen trendek köré felépíteni. Figyeld az éppen népszerű hashtageket és témákat, és próbáld valahogy átültetni azokat saját márkád világába.
Ezzel a már sokat emlegetett beszélgetésekhez csatlakozhatsz, és (ha az adott téma és márkád jellege megengedi) akár viccesre is veheted a hangnemet.
8. Használj infografikákat
Az infografikák több ízben is segíthetik webshopod teljesítményét. Például sok visszahivatkozás szerezhető velük, ami sokat dobhat webhelyed keresőoptimalizáltságán. Akár az infografikára írt hivatkozáson, akár a mellékelt linken, akár a Google találatai közül jutnak el az emberek webáruházadba, az infografikák növelhetik webhelyed forgalmát.
Egy mutatós infografika igényes designt követel meg, nem beszélve az adatok pontosságáról. Habár az utóbbiakat érdemes neked (pontosabban) biztosítani az ábrázoláshoz, azt ajánlatos egy tapasztalt designerre bízni, ha a cégen belül senki nem tud ilyet készíteni.
Persze te magad is megpróbálkozhatsz vele – a Canva (https://www.canva.com/) és számos más online grafikus eszköz sokat segíthet ebben. Ilyen eszközöket már mutattunk neked, IDE kattintva érheted el őket!
9. Kvízek és hasonló interaktív tartalmak
Az interaktív tartalmak közül talán a kvízek a legnépszerűbbek az interneten. Ezek a közösségi médián megosztva is remekül szerepelnek, persze főleg csak akkor, ha a „játékosoknak” lehetőségük van a nyilvánossággal is megosztani eredményeiket.
Olyan kvízeket ajánlott készíteni, amelyek segítenek az embereknek, hogy többet tudjanak meg saját magukról, és amelyek eredményeit szívesen osztják majd meg másokkal is.
10. Rögzítsd legfontosabb bejegyzéseidet profilod falának tetején
Minden közösségi platformon fontos az első benyomás, ami az emberekben kialakul, amikor először profilodra kattintanak. Itt jelenik meg nekik profilképed nagyobb változata, egy borítókép (a Facebookon vagy a Twitteren), és egyéb olyan jellegzetességek, amiket te állíthatsz be márkád oldalára.
Ilyenek a rögzített bejegyzések is. Néhány közösségi platform lehetővé teszi, hogy kiemelj egy-egy bejegyzést, ami aztán mindaddig profilod legfelső, elsőként látható bejegyzéseként jelenik majd meg, amíg nem váltod le, vagy távolítod el a rögzített pozícióból.
Ha már profilod optimalizálásánál jársz – ne felejts el egy jó leírást megadni márkádról, és egy hivatkozást is, ami webáruházadra mutat.
11. Legyen egy kiegészítő jellegű táblád a Pinteresten
Ha még több értéket szeretnél kínálni ügyfeleidnek, akkor olyan termékekről is kínálhatsz nekik hasznos információkat, amiket egyébként nem forgalmazol.
Ha a konyhai példánál maradunk, akkor készíthetnél egy Pinterest táblát, ahová recepteket, főzési tippeket és hozzávalókról szóló leírásokat gyűjtesz össze. Ezzel egyrészt plusz értéket kínálsz látogatóidnak, akik biztosan érdeklődnének az ilyen témák iránt, másrészt felhívhatod magadra azon márkák figyelmét is, amelyek a te Pinterest tábládról kapják majd így az újdonsült forgalmat.
Ha mégsem jeleznek vissza erről, akkor nyugodtan értesítsd őket, hogy megjelenítetted néhány terméküket a különböző közösségi platformokon – még az is lehet, hogy cserébe viszonozzák a szívességedet!
12. Könnyítsd meg a vásárlást Instagram követőid számára
Az Instagram továbbra sem ideális platform a hivatkozások elhelyezésére, így igen nehézkesé feladattá válik a forgalom átterelése a képekről a webhelyekre. Szerencsére van néhány módszer, amivel megkönnyítheted követőid dolgát, akik érdeklődnének valamely feltüntetett termék iránt, és esetleg meg is szeretnék vásárolni azt.
Az Instagramon lehetőséged nyílik virtuális árcédulákat elhelyezni képeiden, amelyekre rábökve követőid láthatják a megjelölt termék árát, és még egy bökéssel további információkhoz juthatnak arról és a vásárlást is lebonyolíthatják.
13. Használd ki a Facebook csoportok lehetőségeit
A Facebook csoportok olyan zárt vagy nyilvános közösségek a Facebookon belül, amibe a felhasználók szabadon, vagy a moderátorok engedélyével csatlakozhatnak. Ezek a csoportok általában valamilyen közös érdeklődés köré épülnek fel, és általában nem nehéz olyanokat találni, ami esetleg releváns lehet webáruházad szempontjából.
A legtöbb csoport azonban nem nézi jól szemmel a reklámozást (sokban tilos is), ezért fontos, hogy értékes tartalmakkal és hozzászólásokkal járulj hozzá a beszélgetésekhez. Ha ezt sikerül fenntartanod, akkor idővel egyre több csoporttag kezd majd el érdeklődni kínálatod iránt, és néz majd körül webshopodban.
Természetesen saját Facebook csoportot is indíthatsz, ahol persze más jellegű tartalmakat is megoszthatsz, mint külön Facebook oldaladon (ugyan azokat megosztani nem túl hasznos módszer). Itt sokkal közelebb kerülhetsz azon ügyfeleidhez és követőidhez, akikből később akár a legelszántabb márkahírnökök is válhatnak.
14. Használd ki a fizetett hirdetéseket
Sokan fogcsikorgatva gondolnak a fizetett hirdetésekre, azonban a közösségi platformokon sajnos egyre nehezebbé válik organikus, vagyis ingyenes módon érvényesülni. A hálózatok algoritmusai a felhasználók nagy része elől elrejtik az oldalak tartalmait, arra késztetve ezzel őket, hogy fizetett módszerekhez folyamodjanak (ha szeretnék elérni követőbázisuk egy nagyobb részét).
A közösségi platformok meglehetősen részletes célzási opciókat kínálnak az oldaltulajdonosoknak, akik pontosan olyan felhasználók elé juttathatják el így fizetett marketingüzeneteiket, akik valószínűleg érdeklődnének is a kínálat iránt (elkerülve ezzel a feleslegesen kidobott hirdetésköltségeket).
Az újracélzott hirdetésekkel például olyan felhasználóknak jelenítheted meg termékeidet, akik jártak már valaha webshopodban. Ez persze csak a temérdek célzási kritérium egyike, amit beállíthatsz – a legjobb platform erre a Facebook.
15. Indíts Facebook áruházat
A Facebook számos funkciója közül az egyik egy platformon üzemeltethető „webáruház”. Márkád Facebook oldalán kialakíthatsz egy külön részleget, amelyen keresztül ügyfeleid megvásárolhatják termékeidet egy sokkal kényelmesebb felületen (értsd: közvetlenül a Facebookról).
A Facebook ezen funkciója összekapcsolódik webáruházaddal, így nincs szükség rá, hogy minden termékedet egyenként feltöltsd rá.
16. Kérd infulencerek segítségét
Az influencer marketing az elmúlt évek során a legeredményesebb marketingformákká nőtte ki magát, ma pedig már széles körben használják az interneten. Először is találnod kell néhány olyan befolyásos online személyt, akiknek tartalmai és követőbázisa párhuzamban áll webáruházad kínálatával, majd felkeresheted őket, hogy készítsenek valamilyen szponzorált tartalmat, lehetővé téve ezzel, hogy márkád neve eljusson követőbázisukhoz (akik érdeklődnének is kínálatod iránt).
Bizonyos influencerek pénzt, mások ingyen termékeket kérnek majd ezekért a szolgáltatásokért. Próbáld megtalálni a közös hangot azokkal, akiket érdemesnek tartasz az ilyen egyűttműködésre. Hogy hogyan teheted ezt meg? IDE kattintva olvashatsz bővebben az influencer marketingről!