Október közepén elég korainak tűnik a karácsonyra még csak gondolni is. De nem egy marketingesnek. (A különböző hipermarketekről pedig nem is beszélve). A marketingesek zöme tehát már gőzerővel készül a karácsonyi és újévi ünnepekre, és vannak, ahol már be is indultak az ezekhez kapcsolódó reklámkampányok, sőt aki keresőoptimalizálással próbál ráerősíteni az eladásokra már bőven ezzel a témával kel és fekszik. Néhol ezen már a nyár végén elkezdenek gondolkodni. De mégis miért van az, hogy alig telik le egy ünnep, és már a következőre kell készülni? Miért jelennek már meg hetekkel, hónapokkal előre a karácsonyi reklámok és díszítések? Miért őrülnek meg ennyire a marketingesek már akkor, amikor a gyerekek visszatérnek az iskolapadba a nyári szünetről?
Nos, valójában több oka is van annak, amiért a „marketingszezon” ennyivel megelőzi az ünnepeket (és itt nem feltétlenül csak a karácsonyra kell gondolni, hiszen ott van még a húsvét, vagy Amerikában a Halloween, stb.) A következőkben három fő indokot ismertetünk:
1. A cégek szeretnek előnyt szerezni a versenytársakkal szemben
Az ünnepek alatt a piac drasztikusan túltelített. Ilyenkor szinte minden márka egy ünnepi kampány kellős közepén jár majd. Ebben az elképesztő versenyben csak az érvényesülhet, aki mindenkinél előbb tűnik ki a tömegből, mert aki nem elég gyors, az elveszik az ünnepeket körüldongó médiazajban.
Aki elsőként, vagy közel elsőként áll elő ünnepi marketingkampányával, az sokkal mélyebbre belevésheti márkaképét a célközönségébe, mint a később érkezők – függetlenül attól, hogy a látszólag túl korai kampány idegesíti-e az embereket, vagy sem. A termék, szolgáltatás, és márkanév beleég az emberek tudatába, és ez a márkák célja.
Éppen úgy, ahogy az ember már a tél végén elülteti házon belül a magvakat, hogy a növények tavasszal már fiatal palántaként kerülhessenek ki a kertbe. A kulcsszó tehát az előny.
2. Az emberek látszólag egyre korábban állnak neki az ünnepi bevásárlásnak
A vásárlók igyekeznek minél előbb letudni az ünnepi bevásárlást, hiszen sokaknak ez már inkább kényszeres szenvedés, mint egy élvezetes tevékenység. Egy másik jó indok, hogy az ünnepek közeledtével egyre több mindenre kell odafigyelni az ember magánéletében és gyakran a munkahelyen is. Éppen elég stresszes ez az időszak, és az emberek nem szeretnének még azon is aggódni, hogy sikerül-e időben ajándékot találniuk szeretteiknek.
A marketingesek többek között ezeket a korai költekezőket is igyekeznek megcélozni kampányaikkal.
3. Jó, ha van idő a B tervre
Nem minden kampány talál be úgy, ahogyan azt a marketingesek eltervezik. Még legjobbnak tűnő kezdeményezések is napok alatt kudarcba fulladhatnak – ezt minden cég tapasztalta már. Elképzelhető, hogy éppen a karácsonyi kampány lesz az, ami nem úgy sül el, mint ahogy azt várták, és ilyenkor a legrosszabb dolog, amit egy cég tehet, hogy leállítja az ünnepi marketinget, és csendben ül tovább, hiszen az emberek figyelmét ilyenkor könnyedén elragadhatja egy rivális vállalat.
Ha korán kezded a marketinget, és elbuksz vele, akkor lesz időd leporolni magad, és implementálni a B tervet, hogy minél kevesebb üzlettől ess el.
Elképzelhető persze, hogy kampányod komoly sikerrel jár – ilyenkor nincs feltétlenül szükség B tervre, de a vészhelyzetre félretett ötletet ettől függetlenül is próbára teheted, hátha sikerül egy másik közönséget is elérned vele!