Influencer marketing hátrányok

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!

Miért nem hatékony jelenlegi formájában az influencer marketing?

Máté Beatrix

szerző:
Máté Beatrix

Nagyon sokat írtunk már az influencer és a hozzá szorosan kapcsolódó instagram marketingről, mégis tisztázzuk miről is van szó. Az influencer marketing azt jelenti, hogy termékeidet és/vagy szolgáltatásaidat egy olyan harmadik félen (általában egy személyen) keresztül terjeszted, akit sok olyan ember követ, akik érdeklődnének kínálatod iránt. Ezeket a népszerű személyeket nevezzük influencereknek, vagyis „befolyásolóknak”.

Az influencer marketing előnyei

Az effajta marketing azért hatékony, mert ezek az influencerek olyan stílusban és olyan formában képesek kommunikálni a te marketingüzenetedet közönségüknek, ami azok számára sokkal hitelesebb, mintha ugyanez egy márkától érkezne. Leegyszerűsítve: az emberek jobban bíznak az influencerekben, mint a márkákban.

 

Az influencer marketing a közösségi média elterjedésének köszönhetően jöhetett létre a digitális környezetben, ugyanis a közösségi platformok lehetőséget adtak az egyéneknek, hogy minden korábbinál nagyobb hatalomra tegyenek szert. Ez első sorban annak köszönhető, hogy a közösségi médiának köszönhetően sokkal egyszerűbben lehet elérni az embereket, mint azokban az időkben, amikor ehhez komoly összegek folyamatos befektetésére volt szükség.

 

Ahogy ez a hatalom a márkák mellett az egyének kezébe is belekerült, megszületett az influencer marketing fogalma. A közösségi média nem csupán többek számára tette lehetővé, hogy befolyásos személyiségekké váljanak, de ehhez számszerű mutatókat is biztosított követők, kedvelők, megosztások, kedvelések és hozzászólások formájában. Ezek a mutatók lehetővé tették az influencerek számára, hogy nyomon követhessék teljesítményüket.

Saját tapasztalatok és nemzetközi beszámolók alapján is egyértelműen kijelenthetjük, hogy az influencer marketing jelen formájában nem tartható fenn hosszútávon.

 

Mi a baj az influencer marketinggel?

 

1. Az emberek nem szeretik, ha megpróbálnak eladni nekik valamit

Elképesztő mennyiségű reklámmal és hirdetéssel vagyunk elárasztva minden egyes nap, és már-már „immunissá” váltunk rájuk. Egyszerűen unjuk őket.

 

2. Egyre inkább eltűnik a határ a hitelesség és a hirdetések között


Mivel manapság egyszerűbb dolog vállalkozásba kezdeni, mint valaha, így egyre több cég és vállalkozó száll versenybe egy véges mennyiségű fogyasztó kegyeiért. Habár ez azt is jelenti, hogy egyre több cég kényszerül arra, hogy innovatív ötletekkel álljon elő, az innovatív módszerek és az emberek szimpla megtévesztése között sajnos egy nagyon vékony határ húzódik meg. ( Az etikus marketingről már itt írtunk)

A márkák mára már szinte teljesen összemosták egymással az őszinte kommunikációz és a fizetett hirdetéseket, ami nemes egyszerűséggel egy félrevezető, és rosszindulatú lépés. A hirdetések megtévesztőkké váltak. A fogyasztókkal tudatni kell, hogy mikor reklámoznak nekik, és mikor nem.

Ezt az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (Federal Trade Commission) is megelégelte, és szigorú szabályokhoz kötötte az online hirdetések megjelenítését. A Szövetségi Kereskedelmi Bizottság döntéséről, és az influencer marketing jogi kérdéseiről ebben a cikkünkben olvashatsz bővebben.

 

3. A közösségi média negatív hatása a szellemi egészségre


Az Independent egyik tanulmánya szerint az Instagram a legrosszabb közösségi médiás platform a mentális egészség tekintetében.

 

Shirley Cramer, a kutatást végző RSPH (Royal Society for Public Health) igazgatója a következőt nyilatkozta:


„A közösségi médiáról megállapították, hogy addiktívabb, mint a cigaretták és az alkohol, és mára már annyira beékelődött a fiatalok életébe, hogy már lehetetlen figyelmen kívül hagyni, amikor a fiatalok mentális egészségének problémái kerülnek szóba. Érdekes látni, hogy az Instagram és a Snapchat bizonyultak a legkárosabbaknak a szellemi egészséget és jólétet illetően – mindkét platform nagyon képközpontú, és az elégtelenség, illetve a szorongás érzését erősíthetik a fiatalokban.” – Shirley Cramer CBE, vezérigazgató, RSPH

 

A kutatás eredményei futótűzként terjedtek a közösségi médián, ugyanis ez volt az első olyan felmérés, amely rávilágított a közösségi média mentális egészségre gyakorolt negatív hatására. Azóta több tanulmány is hasonló eredményekre jutott, aminek következtében feltehetően többen vesznek majd vissza a közösségi médiával eltöltött idejükből. Mindez azt jelenti, hogy a cégeknek alternatív csatornákat kell majd találniuk, amiken keresztül elérhetik célközönségük ezen tagjait, akár influencer marketingről legyen szó, akár másmilyenről.

 

 

Mi jelenthetné a megoldást? Van-e megoldás? Akarunk-e megoldást?

Az influencerek remek közvetítők a márkák és vásárlók között abban az esetben, ha maga az influencer is ugyanazokat az értékeket képviseli amelyet a márka is közvetít. A legtöbb influencer, tisztelet a kivételnek, egymásnak ellentmondó értékeket közvetít, akár naponta váltogatva, attól függően honnan remél nagyobb honoráriumot. Ha mégis influencer marketing mellett döntesz, tarts szem előtt néhány fontos dolgot :

 

1. Az emberek nyers, valós, azonosulható dolgokra vágynak


Az emberek – mint ahogy azt már említettük ¬– nem szeretik, ha megpróbálnak eladni nekik valamit. Ehelyett inkább kapcsolatokra vágynak, méghozzá olyanokra, amelyek nyersek, valódiak, és amikkel könnyedén azonosulhatnak.

A már említett tanulmány továbbá arra is rávilágított, hogy a millenárisok 62%-a nagyobb valószínűséggel válik egy márka hűséges ügyfelévé, ha az felveszi velük a kapcsolatot a közösségi médián. Más szavakkal nem csak azt várják el, hogy egy márka jelen legyen a közösségi médián, hanem hogy kapcsolatot is létesítsen velük. Ennek köszönhetően a márkáknál a márkaértékről (hűség, tudatosság, asszociáció, érzékelt minőség) a márkaintegritásra (közösség, közösségi jótettek, célokra, valódi minőség) helyeződött át a hangsúly.

 

2. Mindenki lehet influencer


Amikor az influencer marketing még gyerekcipőben járt, minden figyelmet azok a legfelső kategóriás influencerek kapták, akik milliónyi követővel rendelkeztek a közösségi médián. Ez az évek során sokat változott, és a figyelem egy jó részét a legkisebb (akár 10 ezer követő alatti) influencerek is élvezhetik. A jelenség oka, hogy ezekkel a személyekkel a hétköznapi emberek sokkal könnyebben azonosulnak, mint azokkal a celebekkel, akiknek minden héten többmilliós luxusutazásokra mennek.

 

3. Igyekezz hosszútávú kapcsolatokat építeni


Az influencerekkel való együttműködés során egy cég legfontosabb feladata minél tartósabb hosszútávú kapcsolatot kialakítani az adott befolyásolókkal, illetve aktívan részt venni a tartalmak elkészítésében.

Fontos, hogy a cégek még az előtt valódi kapcsolatot építsenek ki az influencerekkel, mielőtt fizetni kezdenének nekik. Ehhez egy alapos „ismerkedési” időszakra lesz szükség, amely során a cég eldöntheti, hogy az influencerek is azokat az értékeket képviselik-e, mint amelyeket maga a cég is, és hogy az influencerek is meggyőződhessenek róla, hogy valóban őszintén ajánlanák-e a felkínált termékeket és szolgáltatásokat közönségüknek.

Persze az influencerek oldalán is jelen kell lennie ennek a figyelmességnek. A befolyásos személyek számára fontos az integritásuk és szavahihetőségük megőrzése, és legtöbbjük nem szívesen adják a nevüket olyan dolgokhoz, amelyek veszélybe sodorhatják jó hírnevüket.

A legfontosabb, hogy egyik fél se hozzon döntéseket tisztán az alapján, hogy milyen pénzügyi előnyük származhat belőlük. Miután ez az „ismerkedési” időszak letelt, és kiépültek a kapcsolat alapjai, a márka és az influencer közötti párhuzam és bizalom egy olyan hiteles együttműködést tesz majd lehetővé, amelyek megfelelnek az emberek már említett nyers, valódi, azonosulható elvárásainak.

 


Értesülj elsőkézből legfrisseb híreinkről

Ha szeretnél még többet olvasni a témában,
iratkozz fel hogy azonnal értesülj legújabb cikkeinkről!

Ha hasznosnak találtad cikkemet, oszd meg ismerőseiddel is!


Még több cikk a témában

Marketingest keresünk - marketinges állásajánlat
2021-03-22

Marketingest keresünk - marketinges állásajánlat

Milyen hülye megfogalmazás már ez, hogy marketingest keresünk… Kit kerestek igazából? Miért nem írjátok le pontosan? Mutatom...  

webáruház működése
2022-05-12

Hogy működik egy webáruház?

Az internet korában mindenkinek lehetősége van arra, hogy online környezetben értékesítsen. Legyen szó kézműves alkotásokról, vagy egy kisebb-nagyobb cég termékeiről, az online vásárlás manapság annyira elterjedt, hogy sokak számára az új normává vált.

Hogyan elemezzük megfelelően adatainkat az egészségügyben?
2022-05-10

Az egészségügyi adatelemzés problémái és megoldásai

A mai modern világban az egészségügyi szolgáltatók tisztában vannak vele, hogy az adatok részletes ismerete a tájékozott klinikai döntéshozás egyik alapfeltétele. Sok szervezet számára azonban még ennek ellenére is kihívást jelent az adatelemző eszközök hatékony alkalmazása. Szóval miért éri meg foglalkozni az egészségügyi adatelemzéssel, és milyen problémákra kínál megoldást a különböző szolgáltatóknak és szervezeteknek? Az alábbiakban ezekre olvashatsz néhány példát.

Integrált marketing az egészségügyben: Mi ez pontosan?
2022-05-03

Mi az az integrált marketing (és miért olyan fontos egy egészségügyi...

A cégvezetők minden iparágban tisztában vannak vele, hogy a morálnak mindig felülről kell érkeznie. Amikor a vezetőség összehangoltan végzi munkáját és együttes erővel tesznek azért, hogy közös üzenetük az egész céget átjárja, akkor ezzel hűséget, bizalmat és magabiztosságot ébresztenek alkalmazottjaikban saját márkájuk, küldetésük és céljaik iránt. Ideális esetben a marketing aztán ezt az üzenetet továbbítja a cég célközönségének. A marketing azonban manapság egyszerre számos csatornán és többféle formátumban zajlik, és sok márkának nehezére esik olyan üzeneteket megfogalmaznia, amelyet az összes ilyen csatornán képesek lennének terjeszteni. Ez a helyzet szedett-vetett marketinget, egymással össze nem függő...

első webshop eladás
2022-04-28

Így add el első termékedet webáruházadban

Ha épp most készült el online üzleted, akkor minden bizonnyal készen állsz az értékesítésre – a kérdés csak az, hogy mi legyen az első lépés…

google index
2022-04-21

A Google talán sosem indexel egyes felfedezett oldalakat

A Google szerint a Search Console lefedettségi jelentésében megjelenő „Felfedezve – Jelenleg nincs indexelve” állapot talán soha nem tűnik majd el, mert egyáltalán nem biztos, hogy egy webhely összes oldala valaha is indexelésre kerülne.

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt,
több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.
Legyen a Tied a következő sikertörténetünk!

Jelentkezz auditunkra még ma!