Influencer marketing hátrányok

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!

Miért nem hatékony jelenlegi formájában az influencer marketing?

Máté Beatrix

szerző:
Máté Beatrix

Nagyon sokat írtunk már az influencer és a hozzá szorosan kapcsolódó instagram marketingről, mégis tisztázzuk miről is van szó. Az influencer marketing azt jelenti, hogy termékeidet és/vagy szolgáltatásaidat egy olyan harmadik félen (általában egy személyen) keresztül terjeszted, akit sok olyan ember követ, akik érdeklődnének kínálatod iránt. Ezeket a népszerű személyeket nevezzük influencereknek, vagyis „befolyásolóknak”.

Az influencer marketing előnyei

Az effajta marketing azért hatékony, mert ezek az influencerek olyan stílusban és olyan formában képesek kommunikálni a te marketingüzenetedet közönségüknek, ami azok számára sokkal hitelesebb, mintha ugyanez egy márkától érkezne. Leegyszerűsítve: az emberek jobban bíznak az influencerekben, mint a márkákban.

 

Az influencer marketing a közösségi média elterjedésének köszönhetően jöhetett létre a digitális környezetben, ugyanis a közösségi platformok lehetőséget adtak az egyéneknek, hogy minden korábbinál nagyobb hatalomra tegyenek szert. Ez első sorban annak köszönhető, hogy a közösségi médiának köszönhetően sokkal egyszerűbben lehet elérni az embereket, mint azokban az időkben, amikor ehhez komoly összegek folyamatos befektetésére volt szükség.

 

Ahogy ez a hatalom a márkák mellett az egyének kezébe is belekerült, megszületett az influencer marketing fogalma. A közösségi média nem csupán többek számára tette lehetővé, hogy befolyásos személyiségekké váljanak, de ehhez számszerű mutatókat is biztosított követők, kedvelők, megosztások, kedvelések és hozzászólások formájában. Ezek a mutatók lehetővé tették az influencerek számára, hogy nyomon követhessék teljesítményüket.

Saját tapasztalatok és nemzetközi beszámolók alapján is egyértelműen kijelenthetjük, hogy az influencer marketing jelen formájában nem tartható fenn hosszútávon.

 

Mi a baj az influencer marketinggel?

 

1. Az emberek nem szeretik, ha megpróbálnak eladni nekik valamit

Elképesztő mennyiségű reklámmal és hirdetéssel vagyunk elárasztva minden egyes nap, és már-már „immunissá” váltunk rájuk. Egyszerűen unjuk őket.

 

2. Egyre inkább eltűnik a határ a hitelesség és a hirdetések között


Mivel manapság egyszerűbb dolog vállalkozásba kezdeni, mint valaha, így egyre több cég és vállalkozó száll versenybe egy véges mennyiségű fogyasztó kegyeiért. Habár ez azt is jelenti, hogy egyre több cég kényszerül arra, hogy innovatív ötletekkel álljon elő, az innovatív módszerek és az emberek szimpla megtévesztése között sajnos egy nagyon vékony határ húzódik meg. ( Az etikus marketingről már itt írtunk)

A márkák mára már szinte teljesen összemosták egymással az őszinte kommunikációz és a fizetett hirdetéseket, ami nemes egyszerűséggel egy félrevezető, és rosszindulatú lépés. A hirdetések megtévesztőkké váltak. A fogyasztókkal tudatni kell, hogy mikor reklámoznak nekik, és mikor nem.

Ezt az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (Federal Trade Commission) is megelégelte, és szigorú szabályokhoz kötötte az online hirdetések megjelenítését. A Szövetségi Kereskedelmi Bizottság döntéséről, és az influencer marketing jogi kérdéseiről ebben a cikkünkben olvashatsz bővebben.

 

3. A közösségi média negatív hatása a szellemi egészségre


Az Independent egyik tanulmánya szerint az Instagram a legrosszabb közösségi médiás platform a mentális egészség tekintetében.

 

Shirley Cramer, a kutatást végző RSPH (Royal Society for Public Health) igazgatója a következőt nyilatkozta:


„A közösségi médiáról megállapították, hogy addiktívabb, mint a cigaretták és az alkohol, és mára már annyira beékelődött a fiatalok életébe, hogy már lehetetlen figyelmen kívül hagyni, amikor a fiatalok mentális egészségének problémái kerülnek szóba. Érdekes látni, hogy az Instagram és a Snapchat bizonyultak a legkárosabbaknak a szellemi egészséget és jólétet illetően – mindkét platform nagyon képközpontú, és az elégtelenség, illetve a szorongás érzését erősíthetik a fiatalokban.” – Shirley Cramer CBE, vezérigazgató, RSPH

 

A kutatás eredményei futótűzként terjedtek a közösségi médián, ugyanis ez volt az első olyan felmérés, amely rávilágított a közösségi média mentális egészségre gyakorolt negatív hatására. Azóta több tanulmány is hasonló eredményekre jutott, aminek következtében feltehetően többen vesznek majd vissza a közösségi médiával eltöltött idejükből. Mindez azt jelenti, hogy a cégeknek alternatív csatornákat kell majd találniuk, amiken keresztül elérhetik célközönségük ezen tagjait, akár influencer marketingről legyen szó, akár másmilyenről.

 

 

Mi jelenthetné a megoldást? Van-e megoldás? Akarunk-e megoldást?

Az influencerek remek közvetítők a márkák és vásárlók között abban az esetben, ha maga az influencer is ugyanazokat az értékeket képviseli amelyet a márka is közvetít. A legtöbb influencer, tisztelet a kivételnek, egymásnak ellentmondó értékeket közvetít, akár naponta váltogatva, attól függően honnan remél nagyobb honoráriumot. Ha mégis influencer marketing mellett döntesz, tarts szem előtt néhány fontos dolgot :

 

1. Az emberek nyers, valós, azonosulható dolgokra vágynak


Az emberek – mint ahogy azt már említettük ¬– nem szeretik, ha megpróbálnak eladni nekik valamit. Ehelyett inkább kapcsolatokra vágynak, méghozzá olyanokra, amelyek nyersek, valódiak, és amikkel könnyedén azonosulhatnak.

A már említett tanulmány továbbá arra is rávilágított, hogy a millenárisok 62%-a nagyobb valószínűséggel válik egy márka hűséges ügyfelévé, ha az felveszi velük a kapcsolatot a közösségi médián. Más szavakkal nem csak azt várják el, hogy egy márka jelen legyen a közösségi médián, hanem hogy kapcsolatot is létesítsen velük. Ennek köszönhetően a márkáknál a márkaértékről (hűség, tudatosság, asszociáció, érzékelt minőség) a márkaintegritásra (közösség, közösségi jótettek, célokra, valódi minőség) helyeződött át a hangsúly.

 

2. Mindenki lehet influencer


Amikor az influencer marketing még gyerekcipőben járt, minden figyelmet azok a legfelső kategóriás influencerek kapták, akik milliónyi követővel rendelkeztek a közösségi médián. Ez az évek során sokat változott, és a figyelem egy jó részét a legkisebb (akár 10 ezer követő alatti) influencerek is élvezhetik. A jelenség oka, hogy ezekkel a személyekkel a hétköznapi emberek sokkal könnyebben azonosulnak, mint azokkal a celebekkel, akiknek minden héten többmilliós luxusutazásokra mennek.

 

3. Igyekezz hosszútávú kapcsolatokat építeni


Az influencerekkel való együttműködés során egy cég legfontosabb feladata minél tartósabb hosszútávú kapcsolatot kialakítani az adott befolyásolókkal, illetve aktívan részt venni a tartalmak elkészítésében.

Fontos, hogy a cégek még az előtt valódi kapcsolatot építsenek ki az influencerekkel, mielőtt fizetni kezdenének nekik. Ehhez egy alapos „ismerkedési” időszakra lesz szükség, amely során a cég eldöntheti, hogy az influencerek is azokat az értékeket képviselik-e, mint amelyeket maga a cég is, és hogy az influencerek is meggyőződhessenek róla, hogy valóban őszintén ajánlanák-e a felkínált termékeket és szolgáltatásokat közönségüknek.

Persze az influencerek oldalán is jelen kell lennie ennek a figyelmességnek. A befolyásos személyek számára fontos az integritásuk és szavahihetőségük megőrzése, és legtöbbjük nem szívesen adják a nevüket olyan dolgokhoz, amelyek veszélybe sodorhatják jó hírnevüket.

A legfontosabb, hogy egyik fél se hozzon döntéseket tisztán az alapján, hogy milyen pénzügyi előnyük származhat belőlük. Miután ez az „ismerkedési” időszak letelt, és kiépültek a kapcsolat alapjai, a márka és az influencer közötti párhuzam és bizalom egy olyan hiteles együttműködést tesz majd lehetővé, amelyek megfelelnek az emberek már említett nyers, valódi, azonosulható elvárásainak.

 


Értesülj elsőkézből legfrisseb híreinkről

Ha szeretnél még többet olvasni a témában,
iratkozz fel hogy azonnal értesülj legújabb cikkeinkről!

Ha hasznosnak találtad cikkemet, oszd meg ismerőseiddel is!


Még több cikk a témában

SEO nélkülözhetetlen elemei
2022-09-29

A keresőoptimalizálás 5 nélkülözhetetlen eleme

Az online kereskedők folyamatosan azt kutatják, hogy hogyan szerezhetnének még több forgalmat webáruházuk számára. Érdekes módon a keresőoptimalizálás, azaz a SEO gyakran elkerüli a figyelmüket. Ha azonban szeretnél a világ leglátogatottabb webhelyén (Google) megjelenni kínálatoddal, akkor muszáj leszel foglalkozni vele.

Mi azaz off-page SEO? Hogyan alkalmazd?
2022-09-27

Így segíti webhelyedet az off-page SEO

Amikor a keresőoptimalizálásról van szó, akkor a legtöbb on-page (vagy on-site) SEO feladat magától értetődő. Szükséged lesz egy nagy adag jó minőségű tartalomra, gondosan kiválogatott kulcsszavakra, néhány releváns belső hivatkozásra, és így tovább. De mi a helyzet az off-page SEO-val? Egyáltalán mit takar, és hogyan csinálhatod hatékonyan? Az alábbiakban többek között ezekre a kérdésekre kapsz választ!

SEO trendek az ünnepekre
2022-09-22

5 e-kereskedelmi SEO trend az ünnepekre

Habár épp, hogy véget ért a nyár, sokan már most az év végi ünnepi szezonra igyekeznek felkészíteni marketingstratégiájukat. A SEO, vagyis a keresőoptimalizálás természetesen idén is nélkülözhetetlen lesz az olyan márkák számára, amelyek szeretnék láthatóbbá tenni magukat az ünnepi vásárlók előtt.

A legfontosabb marketing stratégia: helyi egészségügyi SEO
2022-09-20

A helyi egészségügyi SEO alapjai

A helyi egészségügyi SEO az az orvosok, klinikák és kórházak egyik legfontosabb marketingstratégiája, amivel ezek a szolgáltatók láthatóbbá tehetik magukat a közelben kereső felhasználók, vagyis lehetséges pácienseik számára.  

helyi seo tippek
2022-09-15

A helyi SEO 5 alapfeltétele

A helyi SEO, azaz helyi keresőoptimalizálás segítségével a közeledben keresgélő felhasználóknak népszerűsítheted vállalatodat. A helyi SEO-val általában a Google felületét szokás megcélozni, de más keresőmotorokra is lehet helyileg optimalizálni. A keresőoptimalizálás e formája az online marketing egyik leghatékonyabb ágazata, amivel elérheted, hogy tartalmaid a kívánt keresésekre jelenjenek meg ideális ügyfeleid számára.

Plasztikai sebészeti webdesign elvek: Ezekre figyelj!
2022-09-13

3 alapvető webdesign elv plasztikai sebészeknek

Ha van egy színvonalas plasztikai sebészeted, akkor azt manapság csupán fél sikerként könyvelheted el. Az internet modern világában ezt a színvonalat webhelyednek is tükröznie kell, ráadásul nem csak megjelenésében, hanem működésében is. Hiába vagy tele plasztikai sikertörténetekkel, ha nem használod fel ezeket sebészeted webhelyén. Egy ilyen profinak, mint neked hasonlóan profi online jelenlétre is szüksége lesz, aminek a központja minden esetben egy jól kialakított, modern webhely. Akár egy új webhelyet szeretnél létrehozni sebészeted számára, akár a meglévőt tervezed felújítani, az alábbi elveket már az első lépéstől kezdve szem előtt kell tartanod.  

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt,
több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.
Legyen a Tied a következő sikertörténetünk!

Jelentkezz auditunkra még ma!