Manapság rengetegen keresnek megoldást problémáikra az interneten. A “rengetegen” talán nem is elég jó kifejezés, hiszen gyakorlatilag mindenki. Lehet, hogy csak egy kérdésre szeretnénk választ kapni, de az is lehet, hogy van egy igényünk, amit ki szeretnénk elégíteni (például egy termékre van szükségünk).
Hogyan használd fel mindezt online kommunikációdban? Ha tartalmaiddal információt, megoldásokat, válaszokat kínálsz ezeknek a felhasználóknak, akkor jó eséllyel rád találnak majd.
Ez az inbound marketing lényege - és ez teszi olyan hatékonnyá az ügyfélszerzés e formáját –, hogy az emberek konkrétan olyan dolgokra keresnek rá, amiket te kínálsz. Nem kell arról győzködnöd őket, hogy szükségük van ezekre a dolgokra, hiszen alapból ezzel a gondolattal kezdik meg a keresésüket, és így több köztük a lehetséges konvertáló ügyfél is.
Ez azonban nem jelenti azt, hogy az inbound marketing automatikusan ügyfelek ezreit vonzza majd webhelyedre. Mint minden marketingforma esetén, az inboundnál is szükséged lesz egy stratégiára, ami a következő 10 ponton alapszik.
1. Tűzz ki magad elé egy célt
Egyetlen kampányt sem érdemes beindítani anélkül, hogy lenne egy tisztán definiált célod vele. A tervezési fázis első lépéseként ki kell tűznöd magad elé, hogy mit szeretnél elérni inbound kampányoddal. Függetlenül attól, hogy milyen célt, vagy célokat sorolsz fel, fontos, hogy a célok alapján meghatározz bizonyos teljesítménymutatókat (KPI-ket), hogy még pontosabb képed legyen arról, amit igyekszel elérni.
Természetesen szükséged lesz legalább egy olyan eszközre is, ami segít nyomonkövetni a teljesítménymutatókat – a Google Analytics általában kiváló eszköz erre. Persze meg kell győződnöd róla, hogy ezek a mutatók és célok életképesek-e egyáltalán. Ehhez fel kell mérned céged, vagy vállalkozásod jelenlegi állapotát, és azonosítanod kell az esetleges hiányosságokat. A hiányosságok alapján könnyebben eldöntheted majd, hogy mire is kell összpontosítanod inbound marketing kampányodat. Például: van elegendő forgalma webhelyednek jelenleg, hogy elérd a kitűzött céljaidat?
2. Körvonalazd ügyfélperszónáidat, és vedd figyelembe vásárló útját
Céljaid kitűzéséhez szükséged lesz legalább egy ügyfélperszóna megalkotására. Egy ügyfélperszóna lényegében egy fiktív személy, ami ideális ügyfeled minden tulajdonságával rendelkezik (szükségletek, kor, nem, célok, vágyak, kereset, viselkedés, stb.) Elengedhetetlen legalább egy ilyen perszóa létrehozása, hiszen kampányod sok tekintetben attól függ majd, hogy kinek is szól.
Egy másik fontos tényező a vásárló útja, tehát az a folyamat, amin a lehetséges ügyfél végighalad, mielőtt konkrétan megvásárolna egy terméket vagy szolgáltatást. Ebben a folyamatban az inbound marketingben három szakaszt kell megkülönböztetnünk:
- Tudatosság: Amikor a lehetséges ügyfél felismeri, hogy van egy problémája.
- Megfontolás: Amikor a lehetséges ügyfél definiálja ezt a problémát, és aktívan elkezd keresni egy megoldást rá.
- Döntés: Amikor a lehetséges ügyfél kiválasztja az opciók közül, hogy melyik megoldás a legideálisabb számára.
A célkitűzéshez érdemes előre megszabni, hogy melyik szakaszra, vagy szakaszokra szeretnél koncentrálni a kampányoddal.
3. Válassz tartalomtípust
Kampányod célja, célközönsége, és a választott vásárlói útszakasz határozza meg, hogy milyen tartalmakat használsz majd fel, és hogy milyen médiumon keresztül terjeszted majd azokat.
Ha például a megfontolási szakaszban lévő lehetséges ügyfeleket célzod meg, akkor rdemes valamilyen informatív jellegű tartalmat kínálni nekik, ami segít meghozni a végleges döntésüket. Ez az informatív tartalom érkezhet egy e-könyv, egy online útmutató, vagy számos egyéb tartalomtípus formájában is.
Sok kampány esetén nem csupán egyetlen tartalom és tartalomtípus alkalmazható – gyakran érdemes többet is bevetni, hogy több csatornán keresztül is bevonzhasd az érdeklődőket (leadeket).
4. Válaszd ki, hogy hogy szeretnéd terjeszteni tartalmaidat
Ha tartalmad, vagy tartalmaid készen állnak, akkor a következő lépésként el kell érned, hogy célközönséged tagjai könnyedén rátalálhassanak az interneten. Számtalan csatorna áll rendelkezésedre a tartalomterjesztéshez, azonban nem mindegyik lesz megfelelő minden célközönség és tartalomtípus számára. Derítsd ki, hogy ideális ügyfeleid milyen csatornákat használnak szívesen az információkeresésre, és használd ezeket a terjesztésedhez.
5. Ragadd meg az érdeklődőket
Hogy állunk most? Megvan a tartalmad, és gondoskodtál arról is, hogy az emberek rátaláljanak az interneten. Azonban, ha valaki csak megtekinti tartalmaidat, az még csak fél siker. A célod innentől kezdve az, hogy elegendő információt szerezz látogatóidról, hogy ügyfelekké konvertálhasd őket.
Meg kell győznöd a látogatókat arról, hogy megéri megadniuk az email címüket – ha ez sikerül, akkor máris egy lépéssel közelebb vagy a sikeres konverzióhoz. Ezt többféleképpen is megteheted – az egyik gyakori taktika felkínálni valamilyen értéket egy email címért cserébe. Ezt hívják kapu mögé zárásnak (gating). A tartalmakat nem muszáj (vagy célszerű) kapu mögé zárni. Ha elég értékes információt vagy képes szolgáltatni tartalmaiddal, akkor az igazi érdeklődők előbb vagy utóbb megadják a szükséges információkat, vagy maguktól továbbhaladnak a vásárlói úton (egy számodra kedvező irányba).
6. Mérd fel a versenyhelyzetet
Minden marketingkampányon sokat segíthet, ha megismerkedsz a szektorodra jellemző versenyhelyzettel. Ahogy a sportcsapatok is órákon át elemzik egymás játékainak felvételeit, úgy te is szétnézhetsz versenytársaid háza táján, hogy mit csinálnak (vagy mit nem). Ha például egy versenytársad abban a témában készít tartalmakat, amire a te inbound kampányod is fókuszál, akkor próbálj valami hasonlót készíteni, de sokkal jobb minőségben, több tartalommal, mint ahogy ő csinálja. Ha több értéket kínálsz, többek figyelmét is kelted majd fel.
Egy másik lehetőség az esetleges hiányosságok azonosítása a piacon, és kipótolni őket olyan tartalmakkal, amiket senki, vagy csak kevesen dolgoznak fel. Az ilyen tartalmaknak minimális konkurenciája lesz, és egyszerű velük ügyfeleket bevonzani.
7. Ügyelj a minőségre
Volt idő, amikor az inbound marketing sokkal egyszerűbb feladat volt, mert nem volt szükség kiváló minőségű tartalmak megalkotására, hogy egy márka kitűnhessen a tömegből – nem volt olyan nagy a verseny, mint manapság. Ez azóta változott, és ahogy egyre több játékos csatlakozik a mezőnyhöz, úgy egyre több tartalom – és egyre több remek tartalom – kerül fel az internetre. Ma egy cég csak úgy biztosíthatja inbound marketing kampánya sikerét, ha folyamatosan kimagasló minőségű tartalmakat, értékeket kínál célközönségének – lehetőleg jobbat, mint bárki más.
8. Vesd be szakértelmedet
Ha szeretnél kitűnni a tömegből, akkor az adott iparággal kapcsolatos szakértelem sokat segíthet, hiszen nem lehet meghamisítani. Kérd fel céged szakembereit, hogy segítsenek a tartalmak előállításában – még ha nem is ők maguk írják a cikkeket, ha segítenek azok ellenőrzésében és tökéletesítésében, akkor máris sokkal stabilabb alappal indulsz.
9. Gondozd érdeklődőidet (avagy a lead gondozás lényege)
Sok marketinges elköveti azt a hibát, hogy nem lépnek kapcsolatba azokkal a lehetséges ügyfelekkel (vagy legalábbis nem elég hatékonyan teszik azt), akik érdeklődésüket fejezték ki a márka iránt. Ez szinte teljesen hatástalanítja az inbound kampányokat.
Az érdeklődőket az emailektől kezdve az újracélzáson át a közösségi kapcsolatfelvételig számos csatornán keresztül el lehet érni. A lényeg, hogy ne feledkezz meg arról, hogy itt hosszútávú kapcsolatok kiépítése a cél, nem pedig az, hogy rögtön ráerőltesd kínálatodat az érdeklődőkre. Az alapos, kitartó és aktív lead gondozással nyerheted csak el igazán célközönséged bizalmát.
10. Ügyelj az időigényre
Az inbound marketing kampányok nem rövidtávú projektek. Ne várd el, hogy egy-két nap alatt záporozni kezdjenek az érdeklődők, különösen, ha terjesztésedben erősen támaszkodsz a keresőoptimalizálásra.
Ne lepődj meg, ha csak hosszú hónapokkal később kezded el látni az eredményeket – az inbound kampányoknak sok időre van szükségük, hogy igazán beinduljanak. A lényeg, hogy ne szakítsd meg kampányodat, ha fél évig nem tűnik hatékonynak.