A digitális korban, amikor az emberek többsége az interneten intézi ügyeit (vásárlások, tájékozódás, kommunikáció stb.) a cégek számára különösen hasznos információ lehet, hogy a látogatók milyen tartalmakat tekintenek meg webhelyükön, hogyan használják azt, honnan érkeznek oda, és így tovább.
A Google Analytics pontosan ezt kínálja, ráadásul további hasznos eszközöket is felsorakoztat, mint például az aktuális adatok összevetését egy korábbi időszakkal, vagy a valós idejű statisztikákat. Az Analytics e mellett egyéni célok kitűzését és nyomon követését is lehetővé teszi, tehát a konverziók és más célteljesülések is mérhetők a segítségével.
A Google Analytics persze számos hasznos jelentéssel szolgál, így nem feltétlenül lesz egyértelmű, hogy céged számára melyek a legfontosabbak. Nincs két egyforma stratégia, mégis vannak olyan jelentések, amelyek minden vállalat számára hasznosak lesznek a webhely teljesítményének fellendítésére. Lássuk, hogy melyek ezek!
1. Mobilforgalom áttekintése
Itt találod: Közönség > Mobil > Áttekintés
Manapság szinte mindenki használ legalább néha valamilyen mobileszközt (általában egy okostelefont), hogy gyorsan megnézzem vagy megvásároljon valamit az interneten. Ha tehát webhelyed lassú, vagy nehezen használható mobilkészülékeken, akkor az emberek nem szívesen böngészik majd, és máshová viszik a pénzüket.
A Mobil Áttekintés jelentés segít felfedezni ezeket a gyengepontokat webhelyed mobilos verzióján. Ha webhelyed nem mobilbarát, akkor a látogatók nem maradnak majd sokáig rajta, ami a rövid munkamenetekben mutatkozik meg. Ez azonban nem minden, hiszen a Google is alacsonyabb rangsorolással „jutalmazza” azokat a webhelyeket, amelyek nem működnek elég jól mobileszközökön.
Ebben a jelentésben megtekintheted továbbá, hogy a látogatók milyen mobileszközökről érik el webhelyedet (erre külön jelentés is van), és hogy milyen csatornáról jutnak el oda (ezt és más adatokat a „Másodlagos dimenzió” beállításával jelenítheted meg).
2. Csatornák
Itt találod: Ügyfélszerzés > Minden forgalom > Csatornák
Az egyik legfontosabb Google Analytics jelentés a csatornákkal foglalkozik. Itt ellenőrizheted, hogy webhelyed forgalma milyen arányban érkezik a közösségi médiáról, más webhelyekről, organikus keresésből és egyéb csatornákon keresztül.
Ezekbe a csatornákba részletesebben is betekinthetsz, és megnézheted például, hogy mennyi ideig tartózkodik webhelyeden egy átlagos közösségi médiáról érkező látogató, vagy hogy hány konverziót (célt) teljesítenek az organikus csatornákon érkező látogatók, és így tovább. Ezen információk birtokában megítélheted, hogy mennyire hatékonyak különböző csatornáid marketingstratégiái.
3. Navigáció összefoglalása
Itt találod: Viselkedés > Webhelytartalom > Minden oldal > Navigáció összefoglalása (a második lapfül a grafikon felett)
A Navigáció összefoglalása szintén egy fontos Google Analytics jelentés, ami megmutatja, hogy melyik az az átlagos útvonal, amelyen keresztül a látogatók eljutnak webhelyed egy-egy oldalára. Megadhatod, hogy melyik URL-t szeretnéd elemezni, illetve ne felejtsd el használni az időtartományt sem. A jelentés továbbá megmutatja, hogy a látogatók honnan érkeznek webhelyedre, és hogy hogyan hagyják el azt.
Ezek az információk rendkívül hasznosak lehetnek, hiszen segíthetnek rávilágítani látogatóid viselkedésére, és ez alapján azonosíthatod azokat az oldalakat, amelyek több odafigyelést igényelhetnek.
Ha például két oldal között logikus kapcsolatot tudsz teremteni, akkor összekötheted őket egy hivatkozással a gyorsabb navigáció érdekében. Ha a látogatók oda-vissza ugrálnak két oldal között, akkor meglehet, hogy egyik sem ad választ minden kérdésükre, ezért kiegészítésre szorulnak.
4. Céloldalak
Itt találod: Viselkedés > Webhelytartalom > Minden oldal > Céloldalak
A Céloldalak a webhely landing oldalainak statisztikáit jeleníti meg. Ha szeretnéd kideríteni, hogy a látogatók mely oldalakon keresztül érkeznek meg webhelyedre, akkor ezt a jelentést kell megvizsgálnod.
Szintén ez a jelentés mutatja meg, hogy hány célteljesülés (konverzió) történik, miután egy felhasználó egy adott oldalra érkezik a webhelyen.
Megnézheted továbbá, hogy hányan foglalkoznak az oldal tartalmával, miután megérkeztek rá, és hányan vannak azok, akik minden további nélkül távoznak is róla. Ha egy oldal visszafordulási aránya magas, akkor több olyan tartalomra lesz szükséged rajta, amik maradásra ösztönzik a látogatókat.
5. Webhelysebesség áttekintése
Itt találod: Viselkedés > Webhelysebesség > Áttekintés
Ez egy szintén fontos Google Analytics jelentés, ami a webhely sebességéről tájékoztat. A Google-t érzékenyen érinti, ha egy oldal nem elég gyors, de bizonyos esetekben meg is tudja indokolni, hogy miért véli őket lassúnak. A Google ilyenkor javaslatokat tesz a sebesség javítására, hogy több látogatót tudj megtartani és konverzióra ösztönözni.
Megnézheted továbbá az oldalak automatikus betöltési idejét, akár böngészőkre vagy országokra lebontva is. Ezek fontos információk, hiszen előfordulhat, hogy egyes népszerű böngészők valamiért lassabban töltik be tartalmaidat, amit persze minél előbb orvosolnod kell.
6. Célteljesülések
Itt találod: Konverziók > Célok > Áttekintés
Ha állítottál be célokat a Google Analytics felületén, akkor ebben a jelentésben tekintheted meg azok statisztikáit. A célok olyan interakciók, amelyek számát külön szeretnéd mérni webhelyeden – ezek lehetnek letöltések, egy adott oldal megnyitása, űrlapok kitöltése és így tovább.
Megnézheted, hogy mely oldalak konvertálnak és hogy milyen csatornákból érkeznek rájuk a konvertáló felhasználók.
Ne felejtsd el, hogy az adatokat ebben a jelentésben is összevetheted egy korábbi időtartománnyal, ami segít megállapítani, hogy hogyan változott a konverziók száma az idők során, vagy hogy mennyivel teljesült több/kevesebb cél egy előző időszakhoz képest.