A világ legnagyobb közösségi hálózata vállalkozókkal hallgattatta végig és íratta át szöveges formába a hangalapú privát beszélgetéseket, derült ki egy augusztusi jelentésből.
A Bloomberg szerint a vállalkozók nem tudtak arról, hogy valójában hallgatózniuk kellett, és azt sem, hogy miért kell átírni a hallott beszédet szöveges formába. A Facebook mindezt megerősítette, illetve kijelentette, hogy felhagytak a hangos üzenetek átírásával: „Akárcsak az Apple és a Google, több mint egy hete mi is szüneteltetjük a hangfelvételek emberi elemzését”.
A Facebook szerint a felhasználók maguk szabhatták meg, hogy szeretnék-e a Messengerben küldött hangos üzeneteiket átíratni szöveges formába. A vállalkozók mesterséges intelligenciával működő technológiát teszteltek, hogy biztosítsák a hangos üzenetek megfelelő átírását.
A közösségi órásnak nem ez volt az egyetlen adatvédelmi botránya az utóbbi években. A Facebook már 2018 áprilisában is közölte, hogy elolvassák az emberek Messenger-beszélgetéseit. Mark Zuckerberg állítása szerint amikor „feltűnő” üzeneteket találnak, akkor „nem engedik továbbítani őket”.
Zuckerberg tavaly azt is elmondta a Bloombergnek, hogy habár a Messengerben folytatott beszélgetések privátnak minősülnek, a Facebook „átvizsgálja őket, és ugyan azokkal az eszközöket alkalmazza az erőszak megelőzésére, mint a platform többi részén is”.
A Facebook valójában hasonlóképpen figyeli meg a felhasználók üzeneteit, mint más nagy technológiai cégek. Áprilisban a Bloomberg nyilvánosságra hozta, hogy az Amazon több ezer munkást alkalmazott, hogy meghallgassák a felhasználók Amazon Alexa és Echo eszközeivel folytatott beszélgetéseket. Ezek a beszélgetések is átírásra kerültek szoftverfejlesztés céljából. Az Amazon szerint a felhasználók leiratkozhattak erről a funkcióról. Hasonlóképpen járt el az Apple a Sirivel illetve a Google a Segéddel folytatott beszélgetésekkel, habár elmondásuk szerint már egyik cég sem folytat ilyen tevékenységeket.
Ezek a cégek valójában nem titkolják el a megfigyelésüket: ahogy a Facebook szabályzatában is olvashatjuk:
„Gyűjtjük a tartalmakat, a kommunikációkat és az egyéb információkat, amelyeket a Termékeink használata során rendelkezésre bocsátasz, beleértve, amikor fiókot regisztrálsz, tartalmat hozol létre vagy osztasz meg, és másoknak üzenetet küldesz vagy velünk kommunikálsz.”
A szabályzat továbbá a következőt is állítja: „Rendszereink a kontextus és a tartalom alább megadott célból történő elemzése érdekében automatikusan feldolgozzák a te és mások tartalmait és kommunikációját.”
A Facebook számos vitát keltő szabályt fogalmazott meg fennállása során, és 2019-ben még egy 5 milliárd dolláros büntetést is kiszabott rá a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) az adatvédelmi szabályok megértése miatt, miután kiderült, hogy a platform a felhasználók beleegyezése nélkül alkalmazott rajtuk arcfelismerő technológiát, megtévesztő módszerekkel gyűjtött be felhasználói telefonszámokat, illetve hogy felhasználói adatokat osztott meg külső alkalmazásfejlesztőkkel.