Etikus manipuláció a marketingben - Létezik?

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!

Etikus manipuláció a marketingben

Máté Beatrix

szerző:
Máté Beatrix

A manipuláció körülvesz bennünket. Engem is, téged is, és még azokat is, akik csinálják. Megjelenik a médiában, csinálják a politikusok, és a hirdetők is – gyakorlatilag mindenki képes elhitetni veled bizonyos dolgokat, még ha eddig nem is hittél azokban.

De miért olyan könnyű manipulálni az embereket? A válaszért a tudatalattinkig kell, hogy ereszkedjünk. Elméd tudtodon kívül (vagyis tudat alatt) elképesztően keményen dolgozik azon, hogy értelmezd azokat a dolgokat, amikkel a hétköznapok során találkozol, ideértve minden audiovizuális és egyéb jellegű információ feldolgozását is. A tudatalatti gondolkodás nélkül elképzelhetetlen lenne az élet ilyen formában, amilyenben ismerjük.

Ebből következik, hogy internetezés közben – például amikor közösségi hírfolyamodat görgeted – is ez történik. Az agyad autópilótára kapcsol, és habár nem állsz meg mindent értelmezni, valójában minden, amit látsz befolyásolja a gondolkodásodat.

 

Hogyan működik a manipuláció a marketingben 


Sok márka szimplán azért lett olyan sikeres, mert kiharcolták, hogy mindenütt ott legyenek – a TV-ben, a rádióban, a hirdetőtáblákon, az újságokban, és természetesen az interneten is. Ha az emberek eleget látnak egy márkát, akkor idővel egy egyre erősebb kapcsolatot alakítanak ki azzal.

Hasonlóan működnek a politikai kampányok is – például a 2016-os elnökválasztás az Egyesült Államokban. A politikai csoportok úgy szereztek lendületet maguknak, hogy specifikus embercsoportokat céloztak meg üzeneteikkel, és olyan dolgokat tüntettek fel valósként az emberek előtt, amelyek nem feltétlenül voltak igazak.

A médiacsoportok, a politikusok, és a marketingesek is gyakran vesznek célba ilyen csoportokat, hogy érvényesítsék érdekeiket. Ez azért olyan hatékony módszer, mert egy evolúciós, kiirthatatlan jellemzőnk, hogy szeretünk valamilyen csoporthoz tartozni, akár vallásunk, akár korunk, akár politikai nézeteink, akár hobbijaink, vagy bármi más alapján.

Azonban ahogy az effajta manipulációt lehetővé tevő eszközök mindenki számára elérhetővé váltak (a Facebook, a Google, és más hirdetőplatformok algoritmusainak köszönhetően), úgy egyre nő a tét is, hiszen lényegében bárki képes megcélozni bizonyos embercsoportokat különféle szempontok alapján.

Bizony, a manipuláció mindenütt jelen van, és lehetetlen elkerülni. Sőt – ha történetesen egy cég vezetője vagy marketingfelelőse vagy, akkor konkrétan érdeked, hogy manipuláld célközönségedet.

 

Hogyan jelenik meg az etikus manipuláció a marketingben?


Habár elsőre nem hangzik túl kedvesen, de cégvezetőként vagy marketingesként a manipuláció hétköznapi feladat számodra. Egyszerűen szükséged van rá, hiszen csak így teheted izgatottá célközönségedet termékeid és/vagy szolgáltatásaid iránt, és így veheted rá őket, hogy kipróbálják azt, és bízzanak benned. 

A kérdés tehát nem az, hogy kell-e manipulálnod az embereket, mert azt csinálod, ha tetszik, ha nem. Viszont hogy mindezt hogyan teszed, az már egy teljesen jogos és fontos kérdés!

Ha megfelelően alkalmazod a manipulációt marketingedben, akkor cseppet sem kell, hogy bűntudatod legyen miatta. Hogy miért? Mert az etikus manipulációval célközönséged is jól jár.

Gondolj csak bele – megesett már, hogy egy online reklámon keresztül fedeztél fel egy együttest, akinek megtetszettek a zenéi? Volt már rá példa, hogy egy Facebook hirdetésnek köszönhetően találtál rá a legjobb fűnyíróra, amit valaha használtál?

Mindebből azt kell levonnod, hogy a megfelelően végzett manipuláció egy pozitív dolog. Befolyásoló hatalmának köszönhetően persze a „rossz kezekben” rengeteg negatív dologra lehet használni.

Te melyik utat választod?

 

Hogyan manipulálj etikusan

 

1. lépés

Ha szeretnél a dolgok etikus oldalán maradni, akkor az első lépés tudni, hogy mi is pontosan az, amit kínálsz.

 

  • Egy őszinte termékről vagy szolgáltatásról van szó?
  • Eredményezhet ez a valami pozitív változást egy fogyasztó számára?
  • Megkönnyítheti a hétköznapijait?
  • Megoldhatja a problémáit?

 

Őszintén hinned kell abban, amit csinálsz, és minden tőled telhetőt meg kell tenned annak érdekében, hogy a legjobb legyél benne.

 

2. lépés

Ha ezen túl vagy, akkor ki kell találnod, hogy kinek is lehet hasznos az, amit kínálsz. Meg kell ismerkedned a közönségeddel, hogy megismerhesd azokat a fájdalmas pontokat is, amelyek kínozzák őket. Vajon megpróbálnak menekülni ezek elől, vagy elkerülik őket, hogy ne kelljen szembenézniük velük? 

A kényelem utáni vágy a DNS-ünkbe van kódolva. Nem szívesen lépünk ki az úgynevezett „komfortzónánkból”, és általában arra törekszünk, elkerüljük a veszélyes, kockázatos helyzeteket – ez a túlélési ösztönünknek köszönhető. Mivel aktívan igyekszünk elkerülni ezeket a rossz helyzeteket, így gyakran nem próbálunk megoldást találni a problémáinkra – az etikus manipuláció ezekre hívja fel a figyelmünket, és (a marketingben) megoldást is kínál rájuk.

 

3. lépés

A te feladatod marketingesként – felfedni az embereknek, hogy milyen problémákkal küszködnek, még akkor is, ha nem is tudnak ezekről a problémákról. Ez után rögtön fel kell kínálnod a megoldást, hogy tudják, mit tehetnek a probléma megoldása érdekében.

Ha tehát segíteni akarsz közönségednek, akkor szó szerint manipulálnod kell őket, különben nem biztos, hogy magukról rájönnek ezekre a problémákra, vagy más használja majd ki a lehetőséget helyetted.

 

A kérdés csak az, hogy hogyan? 

 

  • Relevánsnak kell lenned – ne eladni próbálj nekik, hanem kínálj valami értékeset, amire szükségük van és ténylegesen segíthet nekik

 

  • Légy ott mindenhol, hogy minél jobban közönséged tudatába épülj a reklámok, hirdetések és más érintkezési pontok segítségével

 

  • Ne felejts el őszinte maradni – ha azt akarod, hogy bízzanak benned, akkor add önmagad.

 

Ha mindezt sikerül biztosítanod, akkor etikusan veheted rá célközönségedet arra, hogy megtegyék a következő lépést – az pedig, hogy mi ez a lépés, már csak rajtad múlik!

 

felhasznált irodalom : Entrepreneur


Értesülj elsőkézből legfrisseb híreinkről

Ha szeretnél még többet olvasni a témában,
iratkozz fel hogy azonnal értesülj legújabb cikkeinkről!

Ha hasznosnak találtad cikkemet, oszd meg ismerőseiddel is!


Még több cikk a témában

Marketingest keresünk - marketinges állásajánlat
2021-03-22

Marketingest keresünk - marketinges állásajánlat

Milyen hülye megfogalmazás már ez, hogy marketingest keresünk… Kit kerestek igazából? Miért nem írjátok le pontosan? Mutatom...  

webáruház működése
2022-05-12

Hogy működik egy webáruház?

Az internet korában mindenkinek lehetősége van arra, hogy online környezetben értékesítsen. Legyen szó kézműves alkotásokról, vagy egy kisebb-nagyobb cég termékeiről, az online vásárlás manapság annyira elterjedt, hogy sokak számára az új normává vált.

Hogyan elemezzük megfelelően adatainkat az egészségügyben?
2022-05-10

Az egészségügyi adatelemzés problémái és megoldásai

A mai modern világban az egészségügyi szolgáltatók tisztában vannak vele, hogy az adatok részletes ismerete a tájékozott klinikai döntéshozás egyik alapfeltétele. Sok szervezet számára azonban még ennek ellenére is kihívást jelent az adatelemző eszközök hatékony alkalmazása. Szóval miért éri meg foglalkozni az egészségügyi adatelemzéssel, és milyen problémákra kínál megoldást a különböző szolgáltatóknak és szervezeteknek? Az alábbiakban ezekre olvashatsz néhány példát.

Integrált marketing az egészségügyben: Mi ez pontosan?
2022-05-03

Mi az az integrált marketing (és miért olyan fontos egy egészségügyi...

A cégvezetők minden iparágban tisztában vannak vele, hogy a morálnak mindig felülről kell érkeznie. Amikor a vezetőség összehangoltan végzi munkáját és együttes erővel tesznek azért, hogy közös üzenetük az egész céget átjárja, akkor ezzel hűséget, bizalmat és magabiztosságot ébresztenek alkalmazottjaikban saját márkájuk, küldetésük és céljaik iránt. Ideális esetben a marketing aztán ezt az üzenetet továbbítja a cég célközönségének. A marketing azonban manapság egyszerre számos csatornán és többféle formátumban zajlik, és sok márkának nehezére esik olyan üzeneteket megfogalmaznia, amelyet az összes ilyen csatornán képesek lennének terjeszteni. Ez a helyzet szedett-vetett marketinget, egymással össze nem függő...

első webshop eladás
2022-04-28

Így add el első termékedet webáruházadban

Ha épp most készült el online üzleted, akkor minden bizonnyal készen állsz az értékesítésre – a kérdés csak az, hogy mi legyen az első lépés…

google index
2022-04-21

A Google talán sosem indexel egyes felfedezett oldalakat

A Google szerint a Search Console lefedettségi jelentésében megjelenő „Felfedezve – Jelenleg nincs indexelve” állapot talán soha nem tűnik majd el, mert egyáltalán nem biztos, hogy egy webhely összes oldala valaha is indexelésre kerülne.

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt,
több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.
Legyen a Tied a következő sikertörténetünk!

Jelentkezz auditunkra még ma!