Etikus manipuláció a marketingben - Létezik?

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!

Etikus manipuláció a marketingben

Máté Beatrix

szerző:
Máté Beatrix

A manipuláció körülvesz bennünket. Engem is, téged is, és még azokat is, akik csinálják. Megjelenik a médiában, csinálják a politikusok, és a hirdetők is – gyakorlatilag mindenki képes elhitetni veled bizonyos dolgokat, még ha eddig nem is hittél azokban.

De miért olyan könnyű manipulálni az embereket? A válaszért a tudatalattinkig kell, hogy ereszkedjünk. Elméd tudtodon kívül (vagyis tudat alatt) elképesztően keményen dolgozik azon, hogy értelmezd azokat a dolgokat, amikkel a hétköznapok során találkozol, ideértve minden audiovizuális és egyéb jellegű információ feldolgozását is. A tudatalatti gondolkodás nélkül elképzelhetetlen lenne az élet ilyen formában, amilyenben ismerjük.

Ebből következik, hogy internetezés közben – például amikor közösségi hírfolyamodat görgeted – is ez történik. Az agyad autópilótára kapcsol, és habár nem állsz meg mindent értelmezni, valójában minden, amit látsz befolyásolja a gondolkodásodat.

 

Hogyan működik a manipuláció a marketingben 


Sok márka szimplán azért lett olyan sikeres, mert kiharcolták, hogy mindenütt ott legyenek – a TV-ben, a rádióban, a hirdetőtáblákon, az újságokban, és természetesen az interneten is. Ha az emberek eleget látnak egy márkát, akkor idővel egy egyre erősebb kapcsolatot alakítanak ki azzal.

Hasonlóan működnek a politikai kampányok is – például a 2016-os elnökválasztás az Egyesült Államokban. A politikai csoportok úgy szereztek lendületet maguknak, hogy specifikus embercsoportokat céloztak meg üzeneteikkel, és olyan dolgokat tüntettek fel valósként az emberek előtt, amelyek nem feltétlenül voltak igazak.

A médiacsoportok, a politikusok, és a marketingesek is gyakran vesznek célba ilyen csoportokat, hogy érvényesítsék érdekeiket. Ez azért olyan hatékony módszer, mert egy evolúciós, kiirthatatlan jellemzőnk, hogy szeretünk valamilyen csoporthoz tartozni, akár vallásunk, akár korunk, akár politikai nézeteink, akár hobbijaink, vagy bármi más alapján.

Azonban ahogy az effajta manipulációt lehetővé tevő eszközök mindenki számára elérhetővé váltak (a Facebook, a Google, és más hirdetőplatformok algoritmusainak köszönhetően), úgy egyre nő a tét is, hiszen lényegében bárki képes megcélozni bizonyos embercsoportokat különféle szempontok alapján.

Bizony, a manipuláció mindenütt jelen van, és lehetetlen elkerülni. Sőt – ha történetesen egy cég vezetője vagy marketingfelelőse vagy, akkor konkrétan érdeked, hogy manipuláld célközönségedet.

 

Hogyan jelenik meg az etikus manipuláció a marketingben?


Habár elsőre nem hangzik túl kedvesen, de cégvezetőként vagy marketingesként a manipuláció hétköznapi feladat számodra. Egyszerűen szükséged van rá, hiszen csak így teheted izgatottá célközönségedet termékeid és/vagy szolgáltatásaid iránt, és így veheted rá őket, hogy kipróbálják azt, és bízzanak benned. 

A kérdés tehát nem az, hogy kell-e manipulálnod az embereket, mert azt csinálod, ha tetszik, ha nem. Viszont hogy mindezt hogyan teszed, az már egy teljesen jogos és fontos kérdés!

Ha megfelelően alkalmazod a manipulációt marketingedben, akkor cseppet sem kell, hogy bűntudatod legyen miatta. Hogy miért? Mert az etikus manipulációval célközönséged is jól jár.

Gondolj csak bele – megesett már, hogy egy online reklámon keresztül fedeztél fel egy együttest, akinek megtetszettek a zenéi? Volt már rá példa, hogy egy Facebook hirdetésnek köszönhetően találtál rá a legjobb fűnyíróra, amit valaha használtál?

Mindebből azt kell levonnod, hogy a megfelelően végzett manipuláció egy pozitív dolog. Befolyásoló hatalmának köszönhetően persze a „rossz kezekben” rengeteg negatív dologra lehet használni.

Te melyik utat választod?

 

Hogyan manipulálj etikusan

 

1. lépés

Ha szeretnél a dolgok etikus oldalán maradni, akkor az első lépés tudni, hogy mi is pontosan az, amit kínálsz.

 

  • Egy őszinte termékről vagy szolgáltatásról van szó?
  • Eredményezhet ez a valami pozitív változást egy fogyasztó számára?
  • Megkönnyítheti a hétköznapijait?
  • Megoldhatja a problémáit?

 

Őszintén hinned kell abban, amit csinálsz, és minden tőled telhetőt meg kell tenned annak érdekében, hogy a legjobb legyél benne.

 

2. lépés

Ha ezen túl vagy, akkor ki kell találnod, hogy kinek is lehet hasznos az, amit kínálsz. Meg kell ismerkedned a közönségeddel, hogy megismerhesd azokat a fájdalmas pontokat is, amelyek kínozzák őket. Vajon megpróbálnak menekülni ezek elől, vagy elkerülik őket, hogy ne kelljen szembenézniük velük? 

A kényelem utáni vágy a DNS-ünkbe van kódolva. Nem szívesen lépünk ki az úgynevezett „komfortzónánkból”, és általában arra törekszünk, elkerüljük a veszélyes, kockázatos helyzeteket – ez a túlélési ösztönünknek köszönhető. Mivel aktívan igyekszünk elkerülni ezeket a rossz helyzeteket, így gyakran nem próbálunk megoldást találni a problémáinkra – az etikus manipuláció ezekre hívja fel a figyelmünket, és (a marketingben) megoldást is kínál rájuk.

 

3. lépés

A te feladatod marketingesként – felfedni az embereknek, hogy milyen problémákkal küszködnek, még akkor is, ha nem is tudnak ezekről a problémákról. Ez után rögtön fel kell kínálnod a megoldást, hogy tudják, mit tehetnek a probléma megoldása érdekében.

Ha tehát segíteni akarsz közönségednek, akkor szó szerint manipulálnod kell őket, különben nem biztos, hogy magukról rájönnek ezekre a problémákra, vagy más használja majd ki a lehetőséget helyetted.

 

A kérdés csak az, hogy hogyan? 

 

  • Relevánsnak kell lenned – ne eladni próbálj nekik, hanem kínálj valami értékeset, amire szükségük van és ténylegesen segíthet nekik

 

  • Légy ott mindenhol, hogy minél jobban közönséged tudatába épülj a reklámok, hirdetések és más érintkezési pontok segítségével

 

  • Ne felejts el őszinte maradni – ha azt akarod, hogy bízzanak benned, akkor add önmagad.

 

Ha mindezt sikerül biztosítanod, akkor etikusan veheted rá célközönségedet arra, hogy megtegyék a következő lépést – az pedig, hogy mi ez a lépés, már csak rajtad múlik!

 

felhasznált irodalom : Entrepreneur


Értesülj elsőkézből legfrisseb híreinkről

Ha szeretnél még többet olvasni a témában,
iratkozz fel hogy azonnal értesülj legújabb cikkeinkről!

Ha hasznosnak találtad cikkemet, oszd meg ismerőseiddel is!


Még több cikk a témában

SEO nélkülözhetetlen elemei
2022-09-29

A keresőoptimalizálás 5 nélkülözhetetlen eleme

Az online kereskedők folyamatosan azt kutatják, hogy hogyan szerezhetnének még több forgalmat webáruházuk számára. Érdekes módon a keresőoptimalizálás, azaz a SEO gyakran elkerüli a figyelmüket. Ha azonban szeretnél a világ leglátogatottabb webhelyén (Google) megjelenni kínálatoddal, akkor muszáj leszel foglalkozni vele.

Mi azaz off-page SEO? Hogyan alkalmazd?
2022-09-27

Így segíti webhelyedet az off-page SEO

Amikor a keresőoptimalizálásról van szó, akkor a legtöbb on-page (vagy on-site) SEO feladat magától értetődő. Szükséged lesz egy nagy adag jó minőségű tartalomra, gondosan kiválogatott kulcsszavakra, néhány releváns belső hivatkozásra, és így tovább. De mi a helyzet az off-page SEO-val? Egyáltalán mit takar, és hogyan csinálhatod hatékonyan? Az alábbiakban többek között ezekre a kérdésekre kapsz választ!

SEO trendek az ünnepekre
2022-09-22

5 e-kereskedelmi SEO trend az ünnepekre

Habár épp, hogy véget ért a nyár, sokan már most az év végi ünnepi szezonra igyekeznek felkészíteni marketingstratégiájukat. A SEO, vagyis a keresőoptimalizálás természetesen idén is nélkülözhetetlen lesz az olyan márkák számára, amelyek szeretnék láthatóbbá tenni magukat az ünnepi vásárlók előtt.

A legfontosabb marketing stratégia: helyi egészségügyi SEO
2022-09-20

A helyi egészségügyi SEO alapjai

A helyi egészségügyi SEO az az orvosok, klinikák és kórházak egyik legfontosabb marketingstratégiája, amivel ezek a szolgáltatók láthatóbbá tehetik magukat a közelben kereső felhasználók, vagyis lehetséges pácienseik számára.  

helyi seo tippek
2022-09-15

A helyi SEO 5 alapfeltétele

A helyi SEO, azaz helyi keresőoptimalizálás segítségével a közeledben keresgélő felhasználóknak népszerűsítheted vállalatodat. A helyi SEO-val általában a Google felületét szokás megcélozni, de más keresőmotorokra is lehet helyileg optimalizálni. A keresőoptimalizálás e formája az online marketing egyik leghatékonyabb ágazata, amivel elérheted, hogy tartalmaid a kívánt keresésekre jelenjenek meg ideális ügyfeleid számára.

Plasztikai sebészeti webdesign elvek: Ezekre figyelj!
2022-09-13

3 alapvető webdesign elv plasztikai sebészeknek

Ha van egy színvonalas plasztikai sebészeted, akkor azt manapság csupán fél sikerként könyvelheted el. Az internet modern világában ezt a színvonalat webhelyednek is tükröznie kell, ráadásul nem csak megjelenésében, hanem működésében is. Hiába vagy tele plasztikai sikertörténetekkel, ha nem használod fel ezeket sebészeted webhelyén. Egy ilyen profinak, mint neked hasonlóan profi online jelenlétre is szüksége lesz, aminek a központja minden esetben egy jól kialakított, modern webhely. Akár egy új webhelyet szeretnél létrehozni sebészeted számára, akár a meglévőt tervezed felújítani, az alábbi elveket már az első lépéstől kezdve szem előtt kell tartanod.  

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt,
több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.
Legyen a Tied a következő sikertörténetünk!

Jelentkezz auditunkra még ma!