Kattints

Breadcrumps seo tippek: így használd a navigációt SEO-ra!

breadcrumps seo

SEO tippek a breadcrumb navigáció mobil-első kialakításához

Csonka Nikoletta Szerző:
Csonka Nikoletta

A breadcrumb navigáció a webhelyek egyik legelterjedtebb eszköze, ami már hosszú évek óta játszik fontos szerepet a SEO-ban is. Meglepő módon mégis sok webhelynek továbbra is nehezére esik megfelelően implementálni ezt a funkciót. Egyesek egyszerűen nem is foglalkoznak vele, ami sok esetben óriási hiba a modern, mobil-első internet világában.

breadcrumps seo

A breadcrumb navigáció nem csak a SEO-t, hanem a felhasználói élményt is javítja, ehhez azonban megfelelően kell megvalósítani azt mobilos (és asztali) webhelyeken is. Íme minden, amit tudnod kell róla!

 

Egyáltalán mi az a breadcrumb navigáció?

A breadcrumb (magyarul „kenyérmorzsa”) navigáció egy sor kontextuális hivatkozás, ami azt mutatja, hogy a felhasználó hol jár épp a webhelyen.

 

Mindenképpen szükség van breadcrumb navigációra?

Nem minden webhelyen muszáj implementálni ezt a másodlagos navigációs funkciót. Ha egy webhely:
•    nem tartalmaz alkönyvtárakat és egyéb navigációs szinteket;
•    vagy nincs logikus hierarchiája;
•    vagy lineáris élménynek lett elkészítve,
akkor nem kell (és nincs is értelme) breadcrumb navigációt használni rajta.


Ha egy webhelynek csupán néhány oldala van, és a felhasználó 1-2 kattintáson keresztül megtalál rajta minden tartalmat, akkor nincs igazán szükség „elszórni” ezeket a navigációs kenyérmorzsákat.


Ugyan ez vonatkozik bizonyos nagyobb webhelyekre is – ha egy híreket összefoglaló webhelyen több ezer cikk található, akkor nem feltétlenül muszáj több szintnyi navigációt kialakítani rajta.


Ezzel szemben, ha egy webhely összetett hierarchikus szerkezetet használ, akkor nélkülözhetetlen rajta a breadcrumb navigációs sáv. A leggyakrabban webáruházakban találkozhatsz vele, de más jellegű webhelyeken is hasznosak lehetnek.

 

Szóval hogyan alakíthatsz ki olyan breadcrumb navigációt webhelyeden, ami mind a felhasználók, mind pedig a Google számára (tehát seo szempontból) is hasznos?

Kapcsolatfelvétel

Űrlapunkon megadott elérhetőségeid egyikén hamarosan felvesszük veled a kapcsolatot.

 

A breadcrumb navigáció típusai

A breadcrumb navigációjának három fő típusát különböztetjük meg:
•    Útvonalalapú (vagy előzményalapú) breadcrumb sávok
•    Attribútumalapú breadcrumb sávok
•    Hierarchiaalapú (vagy helyalapú) breadcrumb sávok

 

A keresőoptimalizálás érdekében kizárólag a hierarchiaalapú, vagyis helyalapú breadcrumb navigáció használata javasolt. Lássuk közelebbről a három típust, és nézzük meg, hogy miért:
 

Útvonalalapú breadcrumb navigáció

Az útvonalalapú breadcrumb navigáció azokat az oldalakat sorolaj fel egymás után, amiket a felhasználó meglátogatott, mielőtt az aktuális oldalra jutott volna el a webhelyen.

 

Például:
Landing oldal > 1. oldal > 2. oldal > 3. oldal > 1. oldal > 4. oldal > Aktuális oldal


seo szempontjából ez több okból is problémás:
•    Az előző oldalakat a böngésző „Vissza” gombjával is újra meg lehet látogatni.
•    Egyáltalán nem hasznos azoknak a látogatóknak, akik egy mélyebb oldalra érkeznek meg a webhelyen.
•    Általában túl hosszú, és sok ismétlést tartalmaz, könnyedén összezavarva ezzel a látogatót.
•    Mivel ez a breadcrumb sáv dinamikus és minden munkamenetben egyedi, a keresőmotorok nem veszik figyelembe a bennük megjelenő hivatkozásokat.

 

Egy breadcrumb navigációs sáv akkor logikus, ha a hierarchiát mutatja, nem pedig az előzőleg meglátogatott oldalakat.

 

Attribútumalapú breadcrumb navigáció

Az attribútumalapú breadcrumb navigáció akkor hasznos, ha egy oldal tartalma több kategória tagja egyszerre, illetve több attribútum (tulajdonság) is jellemző rá. Egy cipő például lehet piros színű és magassarkú egyben.


Ezeket nem feltétlenül lehet egymás alá vagy fölé helyezni egy hierarchikus szerkezetben – ilyenkor az alábbi sorrendek mind megfelelők lehetnek:
Főoldal > Cipők > Fekete szín > Magassarkú cipők > Sarok magassága
vagy
Főoldal > Cipők > Magassarkú cipők > Fekete szín > Sarok magassága
és így tovább.


Egyesek egy elsődleges útvonalat választanak ki erre a célra a felhasznált tulajdonságok vagy a lekérdezés alapján. Mások személyre szabott breadcrumb sávot jelenítenek meg, ami a felhasználó személyes előzményeit jeleníti meg a webhelyen. Ezek mind rossz megoldások.


A helyett, hogy egy lineáris szerkezetet próbálnál kialakítani olyasmikből, amiket nem lehet igazán sorrendbe állítani, a különböző tulajdonságokat kiválasztható szűrőkként érdemes inkább megjeleníteni:
Kategória > 1. tulajdonság | 2. tulajdonság | 3. tulajdonság


Ilyenkor bármelyik tulajdonságot lehet törölni a listából (vagy hozzá lehet adni másokat), és az oldal tartalma ez alapján változik majd.
 

 

Hierarchiaalapú breadcrumb navigáció

A hierarchiaalapú breadcrumb sávok azt mutatják meg, hogy a felhasználó hol jár éppen a webhely fix szerkezetében. Ez mindig a főoldallal kezdődik, majd ezt követik az egyre aprólékosabb, konkrétabb alkönyvtárak és/vagy alkategóriák. Az utolsó elem mindig az aktuális szint vagy oldal:
Főoldal > Fő kategória > 1. alkategória > 2. (konkrétabb) alkategória > Aktuális oldal


A hierarchiaalapú breadcrumb navigáció a legelterjedtebb mind közül, hiszen a legtöbb webhelyen ez a leghasznosabb a felhasználók számára, és egyedül ez erősíti ténylegesen a seo-t.


 


 

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok