Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!

Praktikus SEO tippek YouTube videóid fellendítéséhez

Czifra Zsófia

szerző:
Czifra Zsófia

Ha az ember meghallja, vagy olvassa valahol az „online videó” kifejezést, akkor szinte automatikusan a YouTube ugrik be neki. Ez nem meglepő, hiszen a Google tulajdonában álló videóplatform az online videó szinonimájává vált 13 éves fennállása során.

 

Áradozhatnánk róla, hogy a YouTube milyen fontos az online láthatóság kibővítéséhez, de erről 2018 második felében már minden online marketinges tud. Ehelyett inkább szeretnénk rávilágítani arra, hogy hogyan szerezhetsz még több megtekintést videóid számára.
 

A YouTube mozgatóereje

Habár sok helyen olvashatjuk, hogy a YouTube a világ második legnagyobb keresőmotorja (és technikailag ez tényleg így van), valójában az emberek első sorban nem a keresésen keresztül jutnak el a megtekintett videók nagy részéhez.

 

A YouTube megtekintések igazi mozgatóereje az Ajánlott videók szekció. Hogy mennyire jelentős forgalomról van szó? Az ajánlott videók teszik ki a videónézéssel töltött időtartam 70%-át!

 

Az ajánlott videókat a YouTube elképesztően fejlett algoritmusa kínálja fel a felhasználóknak, az esetek többségében nagyon is releváns találatokat összeválogatva az éppen megtekintett videó alapján. Habár a YouTube algoritmusa féltve őrzött kincs, maga a YouTube hozta nyilvánosságra azt a tanulmányt, amelyben az ajánlott videók mögött álló logikát boncolgatják. Ez mind szép és jó, de nem mindenkinek van ideje, vagy kedve végigolvasni ezt a vaskos angol nyelvű, technikai dokumentumot, ezért a következőkben kiemeljük a legfontosabb pontokat, és hogy mi közük van a YouTube keresőoptimalizálásához!

 

Metaadatok

Habár a metaadatok az évek során sokat veszítettek jelentőségükből a webhelyek optimalizálásában, a YouTube-on továbbra is a legfontosabb szempontok közé tartoznak. A YouTube manapság már képes valamilyen szinten automatikusan értelmezni, hogy miről szól a videó (automatikus feliratgenerálással, ami nem működik magyar nyelven vagy videófájl metaadatainak vizsgálatával), sokkal jobban teszed, ha nem bízod ezekre az automatizált funkciókra videóid sorsát (értsd: hogy bekerülnek-e az ajánlott videók közé).

 

A fent említett tanulmány szerint az ajánló algoritmus számára nagyon fontosak a metaadatok. Habár megemlítik, hogy az algoritmus képes a metaadatok teljes vagy részleges hiányában is megítélni a videók relevanciáját, értelemszerűen jobb, ha ezekkel nem kell bajlódnia a rendszernek. Fontos tehát, hogy a feltöltött fájlokból ne hiányozzanak az alábbi metaadatok.

 

Cím (title)

A címben ajánlatos elhelyezni a megcélzott kulcsszódat, de nem szabad, hogy ez a hangzatosság rovására menjen. Legyen a cím figyelemfelkeltő, informatív, és releváns a videóhoz. A figyelemfelkeltő címek sokkal fontosabbak a YouTube-on, mint egy blogra írt cikk esetén.

 

Leírás (description)

Szükséged lesz egy részletes leírásra is, ami tartalmazza a megcélzott kulcsszavadat.. Minél több hasznos információt tudsz beleszőni a leírásba, annál több adatot képes értelmezni és hasznosítani belőle a YouTube algoritmusa.

 

Említsd meg ebben a mezőben, hogy miről szól a videó, mi a célja, és még azokat a kérdéseket is felsorolhatod, amelyekre választ adsz benne. Kapcsolódó témákat is megemlíthetsz (ha valóban relevánsak), mert ez segíthet, hogy az algoritmus még több videóval párosítsa tiédet, és több videóhoz ajánlja azt.

 

Címke (tag)

A keresőmotorokkal ellentétben (amelyek már egy jó ideje nem veszik figyelembe a meta kulcsszavakat) a YouTube nagyon is komolyan veszi a megfelelő kulcsszavak használatát. Használd elsődleges kulcsszavad és legfontosabb változatait, a fő és említett témákat, és azokat a YouTube csatornákat, amelyeket megemlítesz a videóban, vagy feltűnnek benne.

 

Lejátszási lista (playlist)

Ha több videód is foglalkozik egy bizonyos témával, akkor ajánlott azokat lejátszási listákba rendezni. A lejátszási listák kényelmesebbé teszik a „maratoni” videózást, és ha így zsinórban több videót is megnéznek ezekről a listákról, akkor az algoritmus ezt úgy értelmezi majd, hogy jó tartalmaid vannak – hiszen sokáig megtartod a nézők figyelmét.

 

Feliratok (CC – closed captions)

Habár a YouTube egyre ügyesebb az automatikus feliratok generálásában, a magyar nyelv még nincs a támogatottak között. Azonban feltölthetsz egy külön átirat fájlt, amivel nem csak feliratozhatod videódat, de további szöveges tartalmat biztosíthatsz a YouTube-nak, ami alapján értelmezheti annak tartalmát. Ezen kívül lehetőséged van a YouTube felületén is elkészíteni ezeket a feliratokat videóidhoz.

 

Fájlnév (filename)

Miután videód elkészült, és mielőtt feltöltenéd, helyezd el a fájlnévben is a kulcsszót, amit meg szeretnél célozni. Kérdéses ugyan, hogy ez mennyit segít a SEO-ban, de ártani soha nem árthat.

 

Videóadatok

A videóban található adatoknak is fontos szerepük van. A fent említett tanulmányból kiderül, hogy a videó tartalma is információforrás. Mivel a YouTube bizonyos nyelveken képes automatikusan feliratozni a videókat, így fontos, hogy a megcélzott kulcsszó is elhangozzon bennük – tény, hogy ez még nem működik magyar nyelven, de ha valaha bővül az algoritmus, akkor mindenképpen haszna lehet ennek.

 

Ahogy a mesterséges intelligencia fejlődik, úgy egyre valószínűbb, hogy a YouTube képes lesz felismerni a videóban felbukkanó tárgyakat is. Ez azt jelenti, hogy még ha csak vlog stílusban is készülnek videóid, akkor is érdemes néha egy-egy szemléltető jellegű képet bevágni a szövegre, mert előbb vagy utóbb a YouTube így is képes lesz majd több információt kinyerni.

 

Felhasználói adatok

A felhasználói adatokba nem nyúlhatsz bele, de fontos, hogy tisztában légy azzal, milyen szerepet is képviselnek ezek az adatok az algoritmus szemében. A tanulmány szerint az algoritmus két kategóriába osztja szét a felhasználói adatokat: határozottra és burkoltra.

 

A határozott kategóriába tartoznak az olyan jelek, mint például a videók kedvelése vagy a csatornákra való feliratkozás. Burkolt, vagy határozatlan jelnek számít például a videóból megtekintett idő, ugyanis ez nem feltétlenül utal arra, hogy a felhasználó meg volt-e elégedve a tartalommal.

 

A tartalomkészítőknek első sorban tehát a határozott jelekre kell ösztönözniük a nézőket, emlékeztetve őket arra, hogy a videó kedvelése, megosztása és a feliratkozás sokat segít a csatornának, és lehetővé teszi, hogy még több tartalmat láthassanak tőle. Emellett persze a határozatlan, burkolt jelek is fontosak, tehát a tartalom elég jó kell legyen, hogy minél többet nézzenek meg belőle a felhasználók.

 

Tanulmányozd alaposan videóid statisztikái között a Közönségmegtartást, hogy megtudd, mely tartalmaid a leghatékonyabbak ilyen szempontból.

 

Együttes megtekintés

A tanulmány részletezi azt is, hogy a YouTube ajánló algoritmusának egyik legfontosabb része, hogy az algoritmus képes egy videót párosítani több hasonlóval.

 

Fontos megjegyezni, hogy ebben az esetben a hasonló videók alatt azokat a videókat értjük, amelyeket a felhasználók valószínűbb, hogy megtekintenének (és feltételezhetően élveznének), miután megnézték az eredeti videót. Ez azt jelenti, hogy a videók közötti hasonlóság érdeklődés alapú, nem pedig tartalmi – tehát egy olyan videó is lehet hasonló, aminek témájában vagy tartalmában alig van köze az eredetihez. Az ezzel a technikával való videópárosítást együttes megtekintésnek hívjuk.

 

Az együttes megtekintés értéke lényegében azt mutatja meg, hogy két videóból hányszor tekintették meg mindkettőt egy adott időszakon (például 12 órán) belül. Hogy eldöntse, mennyire kapcsolódik egymáshoz a két videó, az algoritmus elosztja ezt az értéket egy normalizáló függvénnyel, például a jelölt videó népszerűségével.

 

Ez azt jelenti, hogy még ha a jelölt videó nem is túl népszerű, ha az együttes megtekintés pontszáma magas egy másik videóval, akkor vélhetően erős a kapcsolat közöttük. Persze itt sok más szempont is közrejátszik, amelyek tovább bonyolítják az algoritmus munkáját.

 

Ha „optimalizálni” szeretnél az algoritmus viselkedésére, akkor el kell érned, hogy az emberek viszonylag rövid időn belül megtekintsék a te videódat, miután megnéztek egy olyan videót, ami mellett szeretnél ajánlottként megjelenni. Ezt többféleképpen elősegítheted:

  • Készíthetsz például válaszvideókat friss videókra, amik mellett szeretnél megjelenni.
  • Megoszthatsz videókat olyan platformokon, amelyekről egy másik népszerű videóra is sok forgalom érkezett.
  • Használhatsz olyan kulcsszavakat, amelyeket a másik videó is.

 

A személyre szabás szerepe

Hogy még tovább bonyolítsuk, a YouTube ajánló algoritmusa nem csak az alapján válogatja a videókat, hogy mennyi közük van egymáshoz. Az ajánlatok összeállítása minden felhasználó számára egyedi – állítja a tanulmány.

 

Ehhez egy csoport videót vesz elő az algoritmus, beleértve azokat is, amiket a felhasználó már korábban megtekintett, és az alapján súlyozza őket, hogy mennyi időt töltöttek a megtekintésükkel, kedvelték-e azokat, és így tovább.

 

A magyarázat itt komplikáltabbá válik, de a lényeg, hogy a YouTube az első tesztek során úgy vélte, hogy az ajánlott találatok halmaza túl szűk, és a felhasználók maguktól is megtalálták volna ezeket a videókat. Az ajánlatokat ezért kibővítették, és már nem feltétlenül muszáj, hogy közvetlenül egy másik videóval legyen magas együttes megtekintése saját videódnak – elég, ha egy olyan videóhoz kapcsolódik saját videód, ami együttes megtekintések alapján kapcsolódik ahhoz, ami mellett meg szeretnél jelenni.

 

Rangsorolási szempontok: A videó minősége, felhasználói testreszabás, és változatosság

A YouTube ajánló rendszere nem szimplán az alapján rangsorolja a videókat, hogy mennyire magas a hasonlósági pontszámuk – ez csak abban segít, hogy bekerülhetnek-e az ajánlott videók közé, vagy sem.

A rangsorolás maga több szempont alapján történik – a YouTube tanulmánya ezeket a szempontokat említi…

  • Videóminőség
  • Felhasználói értékelés
  • Hozzászólások
  • Felvétel a kedvencek közé
  • Megosztás
  • Feltöltés ideje
  • Megtekintések száma

 

Habár a tanulmány nem tér ki rá, de a munkamenet ideje szintén szempontnak számít – azok a videók, amelyek arra késztetik a felhasználót, hogy még több videót tekintsen meg, jobb rangsorolást kapnak.

 

Felhasználói testreszabás

Az ide tartozó jelek azokat a videókat segítenek előtérbe helyezni, amelyek a felhasználó videómegtekintési előzményei alapján megfelelőek lehetnek az adott felhasználó számára.

 

Változatosság

A YouTube igyekszik változatosabb videókat ajánlani, ezért azok a videók, amelyek túlságosan hasonlítanak az eredetire, nem kerülnek bele az ajánlottak listájába. Ezt a YouTube többféleképpen biztosítja, például csak egy bizonyos mennyiségű videót ajánl egy adott csatornától.


Értesülj elsőkézből legfrisseb híreinkről

Ha szeretnél még többet olvasni a témában,
iratkozz fel hogy azonnal értesülj legújabb cikkeinkről!

Ha hasznosnak találtad cikkemet, oszd meg ismerőseiddel is!


Még több cikk a témában

Szállodamarketing tippek
2021-07-29

Ezek 2021 legfontosabb szállodamarketing-stratégiái

Akár egy szerényebb szállodáért, akár egy egész szállodacsoport marketingjéért felelsz, érdemes az év során többször is értékelned stratégiádat, és bevezetni az esetleges szükséges változtatásokat, hogy mindig naprakész maradhass.

Hogyan érd el az idősebb korosztályt egészégügyi marketingeddel?
2021-07-27

Egészségügyi marketing az idősebb korosztálynak

Az idősebb korosztályt megcélzó marketingesek gyakran ítélik kudarcra saját magukat stratégiájukkal. Hogy miért? Mert célközönségük nem szereti, ha az idősebb korosztályba sorolják őket. Úgy érzik, hogy a marketingesek üzenetei olyan képeket festenek róluk, amelyek szerint már „lejárt az idejük”, és túl vannak életük fénykorán. Ezek az üzenetek gyakran egészségügyi témájúak. Némelyikük egy kórháztól, egészségügyi rendszertől érkezik, de sok közük a kereskedelmi reklám is, legyen szó hallókészülékekről, idősebbekre szabott fitnesz csomagokról, kozmetikai termékekről, vitaminokról, és így tovább. Hogyan lehet tehát megszólítani ezt a piaci szegmenset az egészségügyi marketingben?

Facebook algoritmus
2021-07-22

Amit a Facebook algoritmusáról tudni érdemes

A Facebook algoritmusa már rég óta okoz sok fejtörést és fejfájást a marketingeseknek, hiszen ez a rendszer szabályozza organikus láthatóságukat és eléréseiket. Amennyiben te is szeretnéd alkalmazni a Facebookot marketingstratégiád részeként, fontos, hogy megismerkedj ezzel a mindenható algoritmussal, és tudd, hogy hogyan rangsorolja a tartalmakat. Az alábbiakban pontosan erről lesz szó!

A Covid-19 hatása az egészségügyre: Új marketingtrendek
2021-07-20

6 új egészségügyi marketingtrend, amit a Covid-19 idézett elő

A koronavírus járvány a feje tetejére állította az egészségügyet, és vele együtt az egészségügyi marketinget. Elég csak visszatekinteni az elmúlt másfél évre, és rögtön láthatóvá válik, hogy milyen jelentős változásokat is eredményezett a vírushelyzet az orvosok illetve egészségügyi entitások, illetve pácienseik és ügyfeleik kommunikációjában. Akár magánorvosként praktizálsz, akár egy klinika marketingjéért felelsz, egészségügyi márkád csak akkor maradhat versenyképes, ha lépést tart ezekkel a változásokkal. Éppen ezért gyűjtöttük össze ma azokat a legfontosabb egészségügyi marketingtrendeket, amiket a koronavírus (Covid-19) járvány idézett elő.

seo alapok
2021-07-15

Amit a SEO-ról mindenképpen tudnod kell

Ha több ingyenes forgalmat szeretnél vonzani webhelyedre, akkor SEO-ra lesz szükséged. A SEO, habár már sokan próbálták eltemetni, valójában fontosabb az online marketingben, mint valaha. A Google a webhelyek forgalmának több, mint 57%-áért felel, amiről értelemszerűen nem éri meg lemaradni.

2021-07-13

Így hozz létre egy sikeres egészségügyi LinkedIn kampányt

A közösségi média marketing és az egészségügy szoros kapcsolata már rég óta ismeretes a legtöbb marketinges számára, azonban általában csak a B2C marketing kapcsán találkozunk velük egy bekezdésben. Mi a helyzet azonban az egészségügyi B2B cégekkel? Ők talán kimaradnak ebből a rengeteg üzleti lehetőségből, szimplán azért, mert nem olyan ideális számukra a Facebook, vagy épp az Instagram? Erre a problémára kínál megoldást a LinkedIn. A LinkedIn lényegében a szakemberek közösségi platformja, ahol macskás videók és a celebhírek helyett a szakmai témáké, trendeké, és a cégek, illetve vállalkozók közötti kapcsolatépítésé a főszerep. A LinkedIn a B2B cégek és vállalkozók „Facebookja”, ha úgy tetszik, habár ez egy...

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt,
több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.
Legyen a Tied a következő sikertörténetünk!

Jelentkezz auditunkra még ma!