YouTube marketin - YouTube SEO, ami garantáltan fellendíti csatornádat

YouTube marketin - SEO és stratégia az alapoktól

Praktikus SEO tippek YouTube videóid fellendítéséhez

czsofi Szerző:
czsofi

Ha az ember meghallja, vagy olvassa valahol az „online videó” kifejezést, akkor szinte automatikusan a YouTube ugrik be neki. Ez nem meglepő, hiszen a Google tulajdonában álló videóplatform az online videó szinonimájává vált 13 éves fennállása során.

 

Áradozhatnánk róla, hogy a YouTube milyen fontos az online láthatóság kibővítéséhez, de erről 2018 második felében már minden online marketinges tud. Ehelyett inkább szeretnénk rávilágítani arra, hogy hogyan szerezhetsz még több megtekintést videóid számára.
 

YouTube marketin - SEO és stratégia az alapoktól

A YouTube mozgatóereje

Habár sok helyen olvashatjuk, hogy a YouTube a világ második legnagyobb keresőmotorja (és technikailag ez tényleg így van), valójában az emberek első sorban nem a keresésen keresztül jutnak el a megtekintett videók nagy részéhez.

 

A YouTube megtekintések igazi mozgatóereje az Ajánlott videók szekció. Hogy mennyire jelentős forgalomról van szó? Az ajánlott videók teszik ki a videónézéssel töltött időtartam 70%-át!

 

Az ajánlott videókat a YouTube elképesztően fejlett algoritmusa kínálja fel a felhasználóknak, az esetek többségében nagyon is releváns találatokat összeválogatva az éppen megtekintett videó alapján. Habár a YouTube algoritmusa féltve őrzött kincs, maga a YouTube hozta nyilvánosságra azt a tanulmányt, amelyben az ajánlott videók mögött álló logikát boncolgatják. Ez mind szép és jó, de nem mindenkinek van ideje, vagy kedve végigolvasni ezt a vaskos angol nyelvű, technikai dokumentumot, ezért a következőkben kiemeljük a legfontosabb pontokat, és hogy mi közük van a YouTube keresőoptimalizálásához!

 

Metaadatok

Habár a metaadatok az évek során sokat veszítettek jelentőségükből a webhelyek optimalizálásában, a YouTube-on továbbra is a legfontosabb szempontok közé tartoznak. A YouTube manapság már képes valamilyen szinten automatikusan értelmezni, hogy miről szól a videó (automatikus feliratgenerálással, ami nem működik magyar nyelven vagy videófájl metaadatainak vizsgálatával), sokkal jobban teszed, ha nem bízod ezekre az automatizált funkciókra videóid sorsát (értsd: hogy bekerülnek-e az ajánlott videók közé).

 

A fent említett tanulmány szerint az ajánló algoritmus számára nagyon fontosak a metaadatok. Habár megemlítik, hogy az algoritmus képes a metaadatok teljes vagy részleges hiányában is megítélni a videók relevanciáját, értelemszerűen jobb, ha ezekkel nem kell bajlódnia a rendszernek. Fontos tehát, hogy a feltöltött fájlokból ne hiányozzanak az alábbi metaadatok.

 

Cím (title)

A címben ajánlatos elhelyezni a megcélzott kulcsszódat, de nem szabad, hogy ez a hangzatosság rovására menjen. Legyen a cím figyelemfelkeltő, informatív, és releváns a videóhoz. A figyelemfelkeltő címek sokkal fontosabbak a YouTube-on, mint egy blogra írt cikk esetén.

 

Leírás (description)

Szükséged lesz egy részletes leírásra is, ami tartalmazza a megcélzott kulcsszavadat.. Minél több hasznos információt tudsz beleszőni a leírásba, annál több adatot képes értelmezni és hasznosítani belőle a YouTube algoritmusa.

 

Említsd meg ebben a mezőben, hogy miről szól a videó, mi a célja, és még azokat a kérdéseket is felsorolhatod, amelyekre választ adsz benne. Kapcsolódó témákat is megemlíthetsz (ha valóban relevánsak), mert ez segíthet, hogy az algoritmus még több videóval párosítsa tiédet, és több videóhoz ajánlja azt.

 

Címke (tag)

A keresőmotorokkal ellentétben (amelyek már egy jó ideje nem veszik figyelembe a meta kulcsszavakat) a YouTube nagyon is komolyan veszi a megfelelő kulcsszavak használatát. Használd elsődleges kulcsszavad és legfontosabb változatait, a fő és említett témákat, és azokat a YouTube csatornákat, amelyeket megemlítesz a videóban, vagy feltűnnek benne.

 

Lejátszási lista (playlist)

Ha több videód is foglalkozik egy bizonyos témával, akkor ajánlott azokat lejátszási listákba rendezni. A lejátszási listák kényelmesebbé teszik a „maratoni” videózást, és ha így zsinórban több videót is megnéznek ezekről a listákról, akkor az algoritmus ezt úgy értelmezi majd, hogy jó tartalmaid vannak – hiszen sokáig megtartod a nézők figyelmét.

 

Feliratok (CC – closed captions)

Habár a YouTube egyre ügyesebb az automatikus feliratok generálásában, a magyar nyelv még nincs a támogatottak között. Azonban feltölthetsz egy külön átirat fájlt, amivel nem csak feliratozhatod videódat, de további szöveges tartalmat biztosíthatsz a YouTube-nak, ami alapján értelmezheti annak tartalmát. Ezen kívül lehetőséged van a YouTube felületén is elkészíteni ezeket a feliratokat videóidhoz.

 

Fájlnév (filename)

Miután videód elkészült, és mielőtt feltöltenéd, helyezd el a fájlnévben is a kulcsszót, amit meg szeretnél célozni. Kérdéses ugyan, hogy ez mennyit segít a SEO-ban, de ártani soha nem árthat.

 

Videóadatok

A videóban található adatoknak is fontos szerepük van. A fent említett tanulmányból kiderül, hogy a videó tartalma is információforrás. Mivel a YouTube bizonyos nyelveken képes automatikusan feliratozni a videókat, így fontos, hogy a megcélzott kulcsszó is elhangozzon bennük – tény, hogy ez még nem működik magyar nyelven, de ha valaha bővül az algoritmus, akkor mindenképpen haszna lehet ennek.

 

Ahogy a mesterséges intelligencia fejlődik, úgy egyre valószínűbb, hogy a YouTube képes lesz felismerni a videóban felbukkanó tárgyakat is. Ez azt jelenti, hogy még ha csak vlog stílusban is készülnek videóid, akkor is érdemes néha egy-egy szemléltető jellegű képet bevágni a szövegre, mert előbb vagy utóbb a YouTube így is képes lesz majd több információt kinyerni.

 

Felhasználói adatok

A felhasználói adatokba nem nyúlhatsz bele, de fontos, hogy tisztában légy azzal, milyen szerepet is képviselnek ezek az adatok az algoritmus szemében. A tanulmány szerint az algoritmus két kategóriába osztja szét a felhasználói adatokat: határozottra és burkoltra.

 

A határozott kategóriába tartoznak az olyan jelek, mint például a videók kedvelése vagy a csatornákra való feliratkozás. Burkolt, vagy határozatlan jelnek számít például a videóból megtekintett idő, ugyanis ez nem feltétlenül utal arra, hogy a felhasználó meg volt-e elégedve a tartalommal.

 

A tartalomkészítőknek első sorban tehát a határozott jelekre kell ösztönözniük a nézőket, emlékeztetve őket arra, hogy a videó kedvelése, megosztása és a feliratkozás sokat segít a csatornának, és lehetővé teszi, hogy még több tartalmat láthassanak tőle. Emellett persze a határozatlan, burkolt jelek is fontosak, tehát a tartalom elég jó kell legyen, hogy minél többet nézzenek meg belőle a felhasználók.

 

Tanulmányozd alaposan videóid statisztikái között a Közönségmegtartást, hogy megtudd, mely tartalmaid a leghatékonyabbak ilyen szempontból.

 

Együttes megtekintés

A tanulmány részletezi azt is, hogy a YouTube ajánló algoritmusának egyik legfontosabb része, hogy az algoritmus képes egy videót párosítani több hasonlóval.

 

Fontos megjegyezni, hogy ebben az esetben a hasonló videók alatt azokat a videókat értjük, amelyeket a felhasználók valószínűbb, hogy megtekintenének (és feltételezhetően élveznének), miután megnézték az eredeti videót. Ez azt jelenti, hogy a videók közötti hasonlóság érdeklődés alapú, nem pedig tartalmi – tehát egy olyan videó is lehet hasonló, aminek témájában vagy tartalmában alig van köze az eredetihez. Az ezzel a technikával való videópárosítást együttes megtekintésnek hívjuk.

 

Az együttes megtekintés értéke lényegében azt mutatja meg, hogy két videóból hányszor tekintették meg mindkettőt egy adott időszakon (például 12 órán) belül. Hogy eldöntse, mennyire kapcsolódik egymáshoz a két videó, az algoritmus elosztja ezt az értéket egy normalizáló függvénnyel, például a jelölt videó népszerűségével.

 

Ez azt jelenti, hogy még ha a jelölt videó nem is túl népszerű, ha az együttes megtekintés pontszáma magas egy másik videóval, akkor vélhetően erős a kapcsolat közöttük. Persze itt sok más szempont is közrejátszik, amelyek tovább bonyolítják az algoritmus munkáját.

 

Ha „optimalizálni” szeretnél az algoritmus viselkedésére, akkor el kell érned, hogy az emberek viszonylag rövid időn belül megtekintsék a te videódat, miután megnéztek egy olyan videót, ami mellett szeretnél ajánlottként megjelenni. Ezt többféleképpen elősegítheted:

  • Készíthetsz például válaszvideókat friss videókra, amik mellett szeretnél megjelenni.
  • Megoszthatsz videókat olyan platformokon, amelyekről egy másik népszerű videóra is sok forgalom érkezett.
  • Használhatsz olyan kulcsszavakat, amelyeket a másik videó is.

 

A személyre szabás szerepe

Hogy még tovább bonyolítsuk, a YouTube ajánló algoritmusa nem csak az alapján válogatja a videókat, hogy mennyi közük van egymáshoz. Az ajánlatok összeállítása minden felhasználó számára egyedi – állítja a tanulmány.

 

Ehhez egy csoport videót vesz elő az algoritmus, beleértve azokat is, amiket a felhasználó már korábban megtekintett, és az alapján súlyozza őket, hogy mennyi időt töltöttek a megtekintésükkel, kedvelték-e azokat, és így tovább.

 

A magyarázat itt komplikáltabbá válik, de a lényeg, hogy a YouTube az első tesztek során úgy vélte, hogy az ajánlott találatok halmaza túl szűk, és a felhasználók maguktól is megtalálták volna ezeket a videókat. Az ajánlatokat ezért kibővítették, és már nem feltétlenül muszáj, hogy közvetlenül egy másik videóval legyen magas együttes megtekintése saját videódnak – elég, ha egy olyan videóhoz kapcsolódik saját videód, ami együttes megtekintések alapján kapcsolódik ahhoz, ami mellett meg szeretnél jelenni.

 

Rangsorolási szempontok: A videó minősége, felhasználói testreszabás, és változatosság

A YouTube ajánló rendszere nem szimplán az alapján rangsorolja a videókat, hogy mennyire magas a hasonlósági pontszámuk – ez csak abban segít, hogy bekerülhetnek-e az ajánlott videók közé, vagy sem.

A rangsorolás maga több szempont alapján történik – a YouTube tanulmánya ezeket a szempontokat említi…

  • Videóminőség
  • Felhasználói értékelés
  • Hozzászólások
  • Felvétel a kedvencek közé
  • Megosztás
  • Feltöltés ideje
  • Megtekintések száma

 

Habár a tanulmány nem tér ki rá, de a munkamenet ideje szintén szempontnak számít – azok a videók, amelyek arra késztetik a felhasználót, hogy még több videót tekintsen meg, jobb rangsorolást kapnak.

 

Felhasználói testreszabás

Az ide tartozó jelek azokat a videókat segítenek előtérbe helyezni, amelyek a felhasználó videómegtekintési előzményei alapján megfelelőek lehetnek az adott felhasználó számára.

 

Változatosság

A YouTube igyekszik változatosabb videókat ajánlani, ezért azok a videók, amelyek túlságosan hasonlítanak az eredetire, nem kerülnek bele az ajánlottak listájába. Ezt a YouTube többféleképpen biztosítja, például csak egy bizonyos mennyiségű videót ajánl egy adott csatornától.

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok