Saját webhelyaudit útmutató - Így vizsgáld át webhelyedet havonta és évente

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!

Így auditáld a webhelyedet havonta és évente - Útmutató!

Czifra Zsófia

szerző:
Czifra Zsófia

A mai modern világban egy webhely minden valamirevaló cég lételeme. Webhelyed lényegében digitális főhadiszállásod, és marketinged jó részének célja az, hogy ide vonzd be lehetséges ügyfeleidet. Hogy miért? Mert itt teljes valójában bemutathatod termékeid vagy szolgáltatásaid listáját, méghozzá pontosan úgy, ahogy te akarod.
 

Azonban egy webhelyet nem elég csak egyszer elkészíteni, majd azt várni, hogy „tegye a dolgát”, hiszen ahogy új technológiák és trendek jelennek meg (vagy futnak ki), a te feladatod biztosítani azt is, hogy online bázisod naprakész maradjon – ehhez pedig rendszeres karbantartást kell végezned rajta. Persze ehhez nem csak időre, de megfelelő tudásra is szükség van, éppen ezért állítottuk össze ezt a néhány lépéses webhely audit listát, amit akár te magad is elvégezhetsz!

 

Miért van szükség webhelyauditra?

A webhelyauditok lehetőséget nyújtanak arra, hogy ellenőrizd, minden megfelelően működik-e webhelyeden. Egy audit segít felállítani egy viszonyítási alapot, ha esetleg nagyobb változtatásokra, vagy rebrandingre készülsz webhelyeden, illetve az általános karbantartásokra is felkészülhetsz vele, hiszen tudni fogod, hogy mi igényel figyelmet, javítást, frissítést webhelyeden.

 

A legtöbb komplett webhelyaudithoz a technikai háttér ellenőrzése is hozzátartozik, azonban mi most inkább webhelyed tartalmaival, designjával, és felhasználói élményével foglalkozunk, hiszen a cél az, hogy látogatóidnak mindig a legjobb élményt nyújtsd, hogy aztán konvertáló ügyfeleiddé váljanak.

 

Miért kell rendszeres karbantartást végezni egy webhelyen?

Egy webhely karbantartása ugyan nem hangzik a legizgalmasabb feladatnak, de szerencsére nem is olyan vészes vállalkozás, mint amilyennek sokan gondolják. Egy megfelelően karbantartott webhely olyan, mint egy mindig tiszta, rendezett üzlethelység, igényes kirakattal.

 

Íme néhány jó ok, amiért nagyon fontos a rendszeres karbantartás webhelyeden:

Látogatóid arra számítanak, hogy a webhelyeden friss, naprakész információkat találnak majd. Ha azt szeretnéd, hogy elégedettek legyenek felhasználói élményükkel, és webhelyed pozitív első benyomást tegyen nekik márkádról, akkor a rendszeres ellenőrzésekkel biztosíthatod, hogy a látogatók mindig megtalálják, amit keresnek nálad, és ne ütközzenek elavult, régi tartalmakba.

 

A karbantartás a keresőmotorok szemszögéből is fontos. A Google célja, hogy a lehető legjobb találatokat kínálja a felhasználóinak, a legmegbízhatóbb forrásokból. A rendszeres karbantartással biztosíthatod, hogy a Google és más keresőmotorok egy naprakész, megbízható információforrást találjanak, amit megéri magas pozíciókba helyezni a találatok között.

 

Mindannyian emberek vagyunk, az emberek pedig hibáznak. Egy véletlen elírás még nem feltétlenül a világ vége, de egy elavult email cím, vagy telefonszám céged kapcsolati adatai között már sok kellemetlenséget okozhat azoknak a látogatóknak, akiket csak egy megválaszolatlan kérdés választ el a vásárlástól. Egy átfogó audit segít rátalálni ezekre a hibákra, hogy kijavíthasd őket. Továbbá amennyiben webhelyeden plugineket (beépülő modulokat) használsz, akkor meglehet, hogy azok frissítéséről is gondoskodnod kell majd, ha nem teszik ezt meg maguktól.

 

Webhelyed karbantartásához a következő három dologra lesz szükséged:

  • Egy havi webhelyauditra: Ennek célja, hogy kiszűrd az esetleges hibákat, hogy azonnal orvosolhasd őket.
  • Egy éves webhelyauditra: Tekintve, hogy webhelyed átfogó marketingstratégiád fontos része, elengedhetetlen, hogy mindig a legjobb formáját hozza, és illeszkedjen marketingtervedhez. Az éves (vagy akár féléves) audit során arra keresed a választ, hogy mi „vált be”, és mi az, amin javítani lehetne, vagy amit jobb elhagyni (például mert már kiment a divatból).
  • Egy tartalomnaptárra: A tartalomnaptár segít rendszerezni az elkövetkezendő időszak tartalomelosztását. Ez egyrészt segít előre felvázolni a teendőidet, másrészt elkerülheted, hogy két tartalom ütközzön egymással (ez különösen akkor fontos, ha többen is dolgoznak a tartalmakon).

 

Nem csak weboldaladat, de teljes online marketing kommunikációdat is átvizsgáljuk, hogy megtaláljuk a gyenge pontokat és a legerősebb elemeket! Az audit után felállítjuk saját, cégspecifikus online marketing stratégiádat, hogy az élmezőnybe törhess! Vedd fel velünk a kapcsolatot IDE kattintva!

 

Mi a teendő a havi webhelyaudit során?

Egy kisebb webhelyauditot havi rendszerességgel érdemes elvégezni. Nem kell azonban megijedni, ugyanis ez havi szinten csupán 1-2 órát vesz majd igénybe, és még ez is elegendő lesz arra, hogy a legtöbb komolyabb problémát orvosolhasd webhelyeden.

 

Lássuk, hogy miből áll egy havi webhelyaudit.

1. Ellenőrizd webhelyed forgalmát

A látogatók száma különféle problémákra hívhatja fel a figyelmedet, míg a konverziók mennyiségéből kiderítheted, hogy webhelyednek sikerül-e elérnie a célját, vagy sem. Ezekhez, és más hasznos adatokhoz a Google Analytics rendszerében juthatsz hozzá, ami a Google saját, teljesen ingyenes analitikai eszköze, és minden webhelyaudit elengedhetetlen kelléke.

 

Az Analytics böngészése során figyelj oda többek között arra, hogy mennyit változott a látogatottság az elmúlt hónaphoz (vagy tavalyi azonos időszakhoz) képest; hogy mely oldalak vonzották be a legtöbb látogatót; és hogy ezek mások-e, mint az elmúlt hónap legjobban teljesítő oldalai.

 

Persze a látogatottság mindig változni fog valamennyit, éppen ezért a jelentős eltérésekre érdemes inkább odafigyelni az előző hónaphoz mérten. Ha kiszúrsz egy-egy ilyen kilengést, akkor a következő feladatod kideríteni, hogy mi lehet ennek az oka, hiszen ha negatív a változás, akkor a jövőben jobb lenne elkerülni, ha pedig pozitív, akkor reprodukálni!

 

2. Ellenőrizd webhelyed tartalmát

A látogatottsági statisztikák csupán egy részét biztosítják a teljes képnek, hiszen maga webhelyed is számos fontos nyomot rejteget. Webhelyauditod során nézz utána, hogy webhelyed tartalmai párhuzamban állnak-e átfogó marketingcéljaiddal.

A következő dolgokra kell mindenképpen odafigyelned a havi ellenőrzés során:

  • Hogy naprakészek-e a legfontosabb információk (a cég elérhetőségei, nyitvatartási órák és napok, stb.)
  • Hogy aktuálisak-e a webhelyen használt képek
  • Hogy rendelkeznek a képek megfelelő ALT címkével
  • Hogy vannak-e túl régi tartalmak webhelyeden
  • Hogy atív vagy-e azokon a közösségi oldalakon, amelyekre linkelsz webhelyedről (A Google Plus már egy jó ideje nem is létezik)

 

3. Ellenőrizd a hibás hivatkozásokat

Ahogy egyre több hivatkozást helyezel el webhelyeden (akár külsőket, akár belsőket), úgy egyre nagyobb az esélye annak, hogy lesznek közöttük hibásak is. Ezek a link elhelyezésekor persze talán működtek , de a céltartalom azóta átköltözhetett máshová (átirányítás nélkül), vagy az is lehet, hogy egyszerűen elírtad az URL-t, és nem vetted észre.

 

A nem működő hivatkozások nem csak a felhasználói élményt csökkentik, hanem webhelyedet is rossz színben tűntetik fel a Google, és más keresőmotorok előtt, ugyanis ha ezek túl sok hibás linket találnak webhelyeden, akkor ezt úgy értelmezik majd, hogy nem tartod rendesen karban, ami a rangsorolás visszaesésével járhat.

 

Az interneten temérdek olyan eszközt találhatsz, amik segítenek megtalálni webhelyeden a hibás linkeket, de ha valami komolyabb SEO eszközre is előfizetsz, akkor jó eséllyel az is kínál ilyen funkciót.

 

4. Állíts össze egy kényelmes időbeosztást magadnak

Ha webhelyed nagyobb, és több száz oldalból áll, akkor meglehet, hogy szívesebben foglalkoznál csak X mennyiségű oldallal havonta. Egy másik megoldás csak egy-két konkrét problémát megcélozni, és kizárólag ezek szűrésével foglalkozni webhelyszinten – például hogy minden oldalon ki vannak-e töltve a meta címkék, illetve a képek ALT szövegei.

 

A munkateher szétosztásával átláthatóbbá válik a karbantartás menete, és elkerülheted, hogy olyan dolgok vonják el a figyelmedet, amikkel éppen nem szeretnél foglalkozni. A sűrűbb időszakokban érdemes a legfontosabb, aktuális oldalakra koncentrálni, a többit pedig következő hónapra hagyni. Bármilyen módszert is választasz, a lényeg, hogy legyen egy olyan rendszered, amivel hatékonyan tudsz haladni saját webhelyeden.

 

5. Tedd későbbre a nagyobb változtatásokat

A kisebb problémákat általában percekbe telik kijavítani, azonban a nagyobb változtatások több időbe telhetnek. Ne feledd, hogy havi webhelyauditod azért van, hogy ellenőrizhesd, megfelelően működik-e webhelyed, ezért nem muszáj minden változtatást azonnal kivitelezni. Írd fel őket egy naptárba,  hogy ne feledkezz meg róluk, és ne halogasd őket!

 

Mi a teendő egy éves webhelyaudit során?

Évente egy alkalommal megéri kicsit hátrébb lépni, hogy webhelyed egészére is vethess egy pillantást. A részleteket persze a különálló oldalak adataiból is kinyerheted, de évente webhelyed átfogó kiértékelésére is érdemes sort keríteni. Nézzük, hogy mit is jelent ez pontosan.

 

1. Ellenőrizd a számadatokat, és nézd meg, hogy min kellene változtatni

Erre a Google Analytics és a (szintén ingyenes) Google Search Console eszközöket érdemes használni, amelyek így párban nagyon alapos jelentéseket kínálnak webhelyed teljesítményéről. Lássuk, hogy mire érdemes odafigyelni egy éves webhelyaudit során:

  • Melyek voltak az év legforgalmasabb időszakai?
  • Mely oldalak kapták a legtöbb figyelmet?
  • Folyamatosan népszerűek voltak ezek az oldalak, vagy időnként ugrott meg jelentősen a látogatottságuk?
  • Mely oldalaknak átlag feletti a visszafordulási aránya?
  • Mely oldalakon töltötték a legtöbb és legkevesebb időt a látogatók?

 

Ezekre a kérdésekre megtalálod a választ az Analyticsben, azonban a dolgok miértjére már neked kell rájönnöd. Ha sikerül megfejtened néhány pozitív kilengés okát, akkor azokat már most elkezdheted feljegyezni a következő év (vagy félév, stb.) tartalomnaptárjába.

 

2. Értékeld átfogó marketingstratégiádat

Webhelyed átfogó marketingstratégiád szerves részét képezi, és ez márkád legfontosabb online reprezentációja is egyben. Éves webhelyauditod során mindenképpen vedd figyelembe az összes változtatást, amit az év során végeztél webhelyeden, és tedd fel magadnak a kérdést, hogy továbbra is párhuzamban áll-e átfogó üzleti és marketingcéljaiddal.

 

Megfelelnek ezeknek a céloknak tartalmaid? Ha nem, akkor a következő esztendőben változtatásokra lesz szükség, amiket az audit kiértékelése után már el is kezdhetsz tervezni.

 

Az éves webhelyaudit remek lehetőséget kínál arra, hogy visszatérj egy kicsit az alapokhoz. Emlékeztesd magad, hogy kiknek szól webhelyed, és hogy milyen műveletekre szeretnéd ösztönözni őket, amikor ellátogatnak rá.

 

Az éves ellenőrzés során a következő kérdéseket tedd fel magadnak webhelyeddel kapcsolatban:

  • Webhelyed még mindig ugyanazt a szerepet tölti be marketingstratégiádban?
  • Megváltozott a fogalmazás, előadási stílusod az előző évhez, vagy akár az idei év elejéhez képest?
  • Még mindig olyan tartalmakat készítesz, amelyeknek közük van márkádhoz, és érdekelhetik célközönségedet?
  • Vannak olyan oldalak, amiket érdemes lenne törölni, vagy tartalmukat hozzáadni egy másikhoz?
  • Vannak új oldalak, amiket érdemes lenne kialakítani webhelyeden?
  • Vannak olyan funkciók, amelyek hozzáadásával javíthatnád webhelyed felhasználói élményét?

 

3. Tervezd meg a változtatásokat

Gyakran az éves webhelyaudit során veszed észre, hogy mennyit is változott céged az elmúlt egy év alatt. Ha az eredmények láttán úgy döntesz, hogy változtatnod kellene stratégiádon, akkor érdemes jóval előre megtervezni ezeket a módosításokat.

 

Hogyan optiamlizáld tartalmaidat egy webhelyaudit után?

Mostanra már túl vagy a havi vagy éves webhelyauditon, és összeírtad azokat a dolgokat, amiken javítani szeretnél – ideje most ebbe belevágni!

 

Töltsd fel tartalomnaptárodat

A tervezés elengedhetetlen, hiszen egy könnyedén káoszba torkollhat, ha senki sem tudja, hogy mi a következő lépés. Szerencsére nem kell túl sokat foglalkoznod webhelytartalmaid megtervezésével, de mindenképpen megéri szánni rá egy kis időt, és persze ebbe a többi tartalomért felelős munkatársat is érdemes belevonni, ha többen vagytok.

 

Hagyj időt a frissítések előkészítésére

Ezt többféleképpen is elintézheted, ezért érdemes kísérletezni egy kicsit, hogy kiderítsd, mi számodra a legideálisabb módszer. Vannak akik azonnal szeretik kiposztolni tartalmaikat, míg mások többet készítenek elő, hogy aztán egy ideig ne kelljen ezzel fogllkozniuk.

 

Tervezd meg a publikációs időbeosztást

Habár egyértelmű, hogy egy webhelynek rendszeresen új tartalmakra van szüksége, az már nincs kőbe vésve, hogy konkrétan milyen sűrűn is kell új tartalmakat feltölteni rá. Első sorban valójában csak arra kell ügyelned, hogy látogatóid mindig megtalálják azt webhelyeden, amit keresnek. A tartalmak sűrűsége és mennyisége attól is függ, hogy hány munkatárs foglalkozik tartalomkészítéssel. Ha mindenki ír hetente, vagy kéthetente (felváltva) egyet-egyet, akkor is lesz bőven új tartalom webhelyeden. De tervezz többet kapacitásodnál!

 

A változtatások tegyék értékesebbé webhelyedet

Valahányszor frissíted a webhelyedet, vagy új tartalmakat adsz hozzá, törekedj rá, hogy ezek a látogatók igényeit szolgálják. Lehet szó egy új útmutatóról, vagy a webhely felgyorsításáról – mindig a felhasználók érdekei lebegjenek a szemeid előtt. Idővel a tervezésbe is belejössz majd, és tudni fogod, hogy mire mennyi időt és figyelmet érdemes fordítani, illetve hogy mik a fontosabb feladatok, amiket minél előbb érdemes elintézni.


Értesülj elsőkézből legfrisseb híreinkről

Ha szeretnél még többet olvasni a témában,
iratkozz fel hogy azonnal értesülj legújabb cikkeinkről!

Ha hasznosnak találtad cikkemet, oszd meg ismerőseiddel is!


Még több cikk a témában

Marketingest keresünk - marketinges állásajánlat
2021-03-22

Marketingest keresünk - marketinges állásajánlat

Milyen hülye megfogalmazás már ez, hogy marketingest keresünk… Kit kerestek igazából? Miért nem írjátok le pontosan? Mutatom...  

webáruház működése
2022-05-12

Hogy működik egy webáruház?

Az internet korában mindenkinek lehetősége van arra, hogy online környezetben értékesítsen. Legyen szó kézműves alkotásokról, vagy egy kisebb-nagyobb cég termékeiről, az online vásárlás manapság annyira elterjedt, hogy sokak számára az új normává vált.

Hogyan elemezzük megfelelően adatainkat az egészségügyben?
2022-05-10

Az egészségügyi adatelemzés problémái és megoldásai

A mai modern világban az egészségügyi szolgáltatók tisztában vannak vele, hogy az adatok részletes ismerete a tájékozott klinikai döntéshozás egyik alapfeltétele. Sok szervezet számára azonban még ennek ellenére is kihívást jelent az adatelemző eszközök hatékony alkalmazása. Szóval miért éri meg foglalkozni az egészségügyi adatelemzéssel, és milyen problémákra kínál megoldást a különböző szolgáltatóknak és szervezeteknek? Az alábbiakban ezekre olvashatsz néhány példát.

Integrált marketing az egészségügyben: Mi ez pontosan?
2022-05-03

Mi az az integrált marketing (és miért olyan fontos egy egészségügyi...

A cégvezetők minden iparágban tisztában vannak vele, hogy a morálnak mindig felülről kell érkeznie. Amikor a vezetőség összehangoltan végzi munkáját és együttes erővel tesznek azért, hogy közös üzenetük az egész céget átjárja, akkor ezzel hűséget, bizalmat és magabiztosságot ébresztenek alkalmazottjaikban saját márkájuk, küldetésük és céljaik iránt. Ideális esetben a marketing aztán ezt az üzenetet továbbítja a cég célközönségének. A marketing azonban manapság egyszerre számos csatornán és többféle formátumban zajlik, és sok márkának nehezére esik olyan üzeneteket megfogalmaznia, amelyet az összes ilyen csatornán képesek lennének terjeszteni. Ez a helyzet szedett-vetett marketinget, egymással össze nem függő...

első webshop eladás
2022-04-28

Így add el első termékedet webáruházadban

Ha épp most készült el online üzleted, akkor minden bizonnyal készen állsz az értékesítésre – a kérdés csak az, hogy mi legyen az első lépés…

google index
2022-04-21

A Google talán sosem indexel egyes felfedezett oldalakat

A Google szerint a Search Console lefedettségi jelentésében megjelenő „Felfedezve – Jelenleg nincs indexelve” állapot talán soha nem tűnik majd el, mert egyáltalán nem biztos, hogy egy webhely összes oldala valaha is indexelésre kerülne.

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt,
több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.
Legyen a Tied a következő sikertörténetünk!

Jelentkezz auditunkra még ma!