Struktúrált adatok a SEO-ban: fontos vagy sem?

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!

A Google szerint a strukturált adatok „rendkívül enyhe jelek”

Csonka Nikoletta

szerző:
Csonka Nikoletta

A strukturált adatok már rég óta vita tárgyát képezik a SEO közösségben, de John Mueller néhány nappal ezelőtt néhány nagyon hasznos információt osztott meg arról, hogy miként is kezeli ezeket a Google algoritmusa.

Mueller a Twitteren tisztázta a dolgokat, miután felmerült két egymással ütköző állítás a Google és a strukturált adatok kapcsolatáról. Ezekbe a részletekbe most nem is igazán érdemes belemenni, az alábbiakban a lényegesebb tweeteket olvashatjuk…

 

Extra strukturált adatok

Mueller először azt tisztázta, hogy mik számítanak „extra” strukturált adatoknak. E kapcsán a magától értetődő adatokról beszélt:
„A helyzet az, hogy sok „extra” strukturált adat szuper egyértelmű. „Ez egy webhely” na, ez aztán meglepő, főleg, hogy webhelyeket térképezünk fel. Rengeteg más strukturált adat egyértelműen kivehető a szövegből (egy Ford autóról szól, vagy a Ford elnökéről? Nincs szükség strukturált adatokra, hacsak nem fogalmazol nagyon kreatívan).”

 

A WebPage strukturált adattípus egy igazán átlagos jelölés, és Mueller szerint teljesen egyértelmű is. Valójában még a Schema.org WebPage adattípussal foglalkozó oldalán is azt olvashatjuk, hogy:
„Minden weboldalt alapértelmezetten WebPage típusúnak tekintünk…”

 

Ez alapján arra következtehetünk, hogy felesleges megjelölni egy weboldalt WebPage-ként, hiszen magától értetődik, hogy az. Ennek köszönhetően tehát akár egy konkrétabb adatjelölést is használhatsz a WebPage besorolás helyett.

 

A Google-nek szánt strukturált adatokat két fő típusba sorolhatjuk:

•    Bővített találatokhoz kötődő strukturált adatok
•    Nem bővített találatokhoz kötődő strukturált adatok

 

A bővített találatokhoz kötődő strukturált adatjelölések használatával lehetőséged nyílik arra, hogy találataidban plusz információkat jelenítsen meg a Google a kereső felhasználók számára. Ha tartalmadban nem használsz ilyen jelelöléseket, akkor találataid sem jelenhetnek meg bővítettekként.

 

Érdemes tehát konkrétabb jelöléseket használni. Például egy tartalmat sokkal inkább érdemes Article (cikk), NewsArticle (hírcikk), vagy HowTo (útmutató) jelöléssel ellátni, mint simán WebPage-ként megjelölni, hiszen az csak annyit jelent, hogy a tartalom egy weboldal, ami teljesen magától értetődik.

 

Na persze, ezek a jelölések még önmagukban nem teszik lehetővé, hogy tartalmaid bővített találatokként jelenjenek meg a felhasználóknak.

 

Persze az AboutPage megjelölést ettől függetlenül használhatod arra, hogy elmagyarázd a Google-nak, miről szól az oldal, de ezt a szöveges tartalom elemzéséből valószínűleg úgyis kitalálja. Ártani tehát nem árt, ha plusz információkat adsz a Google-nak arról, hogy miről is szól egy tartalmad, csak sok esetben erre talán egyáltalán nincs szükség.

 

Azok a találatok számítanak bővítetteknek, amelyek több adatot kínálnak a kereső felhasználónak a tartalmakról. Például ilyen a receptek elkészítési ideje, kalóriatartalma, vagy a csillagos értékelések.

 

Nem bővített találatokhoz kötődő strukturált adatok

Mueller ez után a nem bővített találatokhoz kötődő strukturált adatokról beszélt, és arról, hogy némileg ezek is hasznosak lehetnek:
„Mi a helyzet a nem bővített találatokhoz kötődő strukturált adatokkal, amik egyáltalán nem egyértelműek az oldal tartalmából? Hasznosak lehetnek, de nagyon kevés extra információt kínálnak.”

 

A strukturált adatok, mint jelek

Az előző tweet a következő megjegyzéssel folytatódik és zárul:
„Hogyan rangsorolhatsz valamit kizárólag a strukturált adatok szerint? Ezek rendkívül enyhe rangsorolási jelek. Ha aggódsz, akkor tedd egyértelműbbé tartalmaidat.”

 

De vajon mit kell itt gyenge jelek alatt érteni? A strukturált adatok nem annyira fontosak a rangsorolásban? Vagy a Google kevésbé veszi figyelembe őket, hogy megállapítsa, miről szól a tartalom? Ez sajnos nem volt egyértelmű és később sem került tisztázásra.

 

A strukturált adatok és a bővített találatok

Abban biztosak lehetünk, hogy a strukturált adatok értékesek lehetnek a Google szemében, főleg ha más jelekből nem képes pontosan értelmezni a tartalom részleteit – erre szintén Mueller hívta fel a figyelmet:
„Látom a bővített találatokkal kapcsolatos strukturált adatok hosszútávú értékét az olyan esetekben, amikor nehezebb értelmezni az oldalt. Eseménydátumok? Helyszínek telefonszáma? Értékelések? A cikk dátuma? Lehetséges, de nehéz, plusz minden oldalon/webhelyen egyedi, és kínos, ha nem megfelelően emeljük ki ezeket.”

 

A strukturált adatok tehát hasznosak lehetnek olyan információk kiemelésére, amelyeket mindenképpen fontos pontosan ábrázolni. Már csak arra lenne jó rájönni, hogy mit értett Mueller „rendkívül gyenge jelek” alatt…
 


Értesülj elsőkézből legfrisseb híreinkről

Ha szeretnél még többet olvasni a témában,
iratkozz fel hogy azonnal értesülj legújabb cikkeinkről!

Ha hasznosnak találtad cikkemet, oszd meg ismerőseiddel is!


Még több cikk a témában

SEO nélkülözhetetlen elemei
2022-09-29

A keresőoptimalizálás 5 nélkülözhetetlen eleme

Az online kereskedők folyamatosan azt kutatják, hogy hogyan szerezhetnének még több forgalmat webáruházuk számára. Érdekes módon a keresőoptimalizálás, azaz a SEO gyakran elkerüli a figyelmüket. Ha azonban szeretnél a világ leglátogatottabb webhelyén (Google) megjelenni kínálatoddal, akkor muszáj leszel foglalkozni vele.

Mi azaz off-page SEO? Hogyan alkalmazd?
2022-09-27

Így segíti webhelyedet az off-page SEO

Amikor a keresőoptimalizálásról van szó, akkor a legtöbb on-page (vagy on-site) SEO feladat magától értetődő. Szükséged lesz egy nagy adag jó minőségű tartalomra, gondosan kiválogatott kulcsszavakra, néhány releváns belső hivatkozásra, és így tovább. De mi a helyzet az off-page SEO-val? Egyáltalán mit takar, és hogyan csinálhatod hatékonyan? Az alábbiakban többek között ezekre a kérdésekre kapsz választ!

SEO trendek az ünnepekre
2022-09-22

5 e-kereskedelmi SEO trend az ünnepekre

Habár épp, hogy véget ért a nyár, sokan már most az év végi ünnepi szezonra igyekeznek felkészíteni marketingstratégiájukat. A SEO, vagyis a keresőoptimalizálás természetesen idén is nélkülözhetetlen lesz az olyan márkák számára, amelyek szeretnék láthatóbbá tenni magukat az ünnepi vásárlók előtt.

A legfontosabb marketing stratégia: helyi egészségügyi SEO
2022-09-20

A helyi egészségügyi SEO alapjai

A helyi egészségügyi SEO az az orvosok, klinikák és kórházak egyik legfontosabb marketingstratégiája, amivel ezek a szolgáltatók láthatóbbá tehetik magukat a közelben kereső felhasználók, vagyis lehetséges pácienseik számára.  

helyi seo tippek
2022-09-15

A helyi SEO 5 alapfeltétele

A helyi SEO, azaz helyi keresőoptimalizálás segítségével a közeledben keresgélő felhasználóknak népszerűsítheted vállalatodat. A helyi SEO-val általában a Google felületét szokás megcélozni, de más keresőmotorokra is lehet helyileg optimalizálni. A keresőoptimalizálás e formája az online marketing egyik leghatékonyabb ágazata, amivel elérheted, hogy tartalmaid a kívánt keresésekre jelenjenek meg ideális ügyfeleid számára.

Plasztikai sebészeti webdesign elvek: Ezekre figyelj!
2022-09-13

3 alapvető webdesign elv plasztikai sebészeknek

Ha van egy színvonalas plasztikai sebészeted, akkor azt manapság csupán fél sikerként könyvelheted el. Az internet modern világában ezt a színvonalat webhelyednek is tükröznie kell, ráadásul nem csak megjelenésében, hanem működésében is. Hiába vagy tele plasztikai sikertörténetekkel, ha nem használod fel ezeket sebészeted webhelyén. Egy ilyen profinak, mint neked hasonlóan profi online jelenlétre is szüksége lesz, aminek a központja minden esetben egy jól kialakított, modern webhely. Akár egy új webhelyet szeretnél létrehozni sebészeted számára, akár a meglévőt tervezed felújítani, az alábbi elveket már az első lépéstől kezdve szem előtt kell tartanod.  

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt,
több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.
Legyen a Tied a következő sikertörténetünk!

Jelentkezz auditunkra még ma!