Struktúrált adatok a SEO-ban: fontos vagy sem?

struktúrált adatok

A Google szerint a strukturált adatok „rendkívül enyhe jelek”

A strukturált adatok már rég óta vita tárgyát képezik a SEO közösségben, de John Mueller néhány nappal ezelőtt néhány nagyon hasznos információt osztott meg arról, hogy miként is kezeli ezeket a Google algoritmusa.

struktúrált adatok

Mueller a Twitteren tisztázta a dolgokat, miután felmerült két egymással ütköző állítás a Google és a Strukturált adatok kapcsolatáról. Ezekbe a részletekbe most nem is igazán érdemes belemenni, az alábbiakban a lényegesebb tweeteket olvashatjuk…

 

Extra strukturált adatok

Mueller először azt tisztázta, hogy mik számítanak „extra” strukturált adatoknak. E kapcsán a magától értetődő adatokról beszélt:
„A helyzet az, hogy sok „extra” strukturált adat szuper egyértelmű. „Ez egy webhely” na, ez aztán meglepő, főleg, hogy webhelyeket térképezünk fel. Rengeteg más strukturált adat egyértelműen kivehető a szövegből (egy Ford autóról szól, vagy a Ford elnökéről? Nincs szükség strukturált adatokra, hacsak nem fogalmazol nagyon kreatívan).”

 

A WebPage strukturált adattípus egy igazán átlagos jelölés, és Mueller szerint teljesen egyértelmű is. Valójában még a Schema.org WebPage adattípussal foglalkozó oldalán is azt olvashatjuk, hogy:
„Minden weboldalt alapértelmezetten WebPage típusúnak tekintünk…”

 

Ez alapján arra következtehetünk, hogy felesleges megjelölni egy weboldalt WebPage-ként, hiszen magától értetődik, hogy az. Ennek köszönhetően tehát akár egy konkrétabb adatjelölést is használhatsz a WebPage besorolás helyett.

 

A Google-nek szánt strukturált adatokat két fő típusba sorolhatjuk:

•    Bővített találatokhoz kötődő strukturált adatok
•    Nem bővített találatokhoz kötődő strukturált adatok

 

A bővített találatokhoz kötődő strukturált adatjelölések használatával lehetőséged nyílik arra, hogy találataidban plusz információkat jelenítsen meg a Google a kereső felhasználók számára. Ha tartalmadban nem használsz ilyen jelelöléseket, akkor találataid sem jelenhetnek meg bővítettekként.

 

Érdemes tehát konkrétabb jelöléseket használni. Például egy tartalmat sokkal inkább érdemes Article (cikk), NewsArticle (hírcikk), vagy HowTo (útmutató) jelöléssel ellátni, mint simán WebPage-ként megjelölni, hiszen az csak annyit jelent, hogy a tartalom egy weboldal, ami teljesen magától értetődik.

 

Na persze, ezek a jelölések még önmagukban nem teszik lehetővé, hogy tartalmaid bővített találatokként jelenjenek meg a felhasználóknak.

 

Persze az AboutPage megjelölést ettől függetlenül használhatod arra, hogy elmagyarázd a Google-nak, miről szól az oldal, de ezt a szöveges tartalom elemzéséből valószínűleg úgyis kitalálja. Ártani tehát nem árt, ha plusz információkat adsz a Google-nak arról, hogy miről is szól egy tartalmad, csak sok esetben erre talán egyáltalán nincs szükség.

 

Azok a találatok számítanak bővítetteknek, amelyek több adatot kínálnak a kereső felhasználónak a tartalmakról. Például ilyen a receptek elkészítési ideje, kalóriatartalma, vagy a csillagos értékelések.

 

Nem bővített találatokhoz kötődő strukturált adatok

Mueller ez után a nem bővített találatokhoz kötődő strukturált adatokról beszélt, és arról, hogy némileg ezek is hasznosak lehetnek:
„Mi a helyzet a nem bővített találatokhoz kötődő strukturált adatokkal, amik egyáltalán nem egyértelműek az oldal tartalmából? Hasznosak lehetnek, de nagyon kevés extra információt kínálnak.”

 

A strukturált adatok, mint jelek

Az előző tweet a következő megjegyzéssel folytatódik és zárul:
„Hogyan rangsorolhatsz valamit kizárólag a strukturált adatok szerint? Ezek rendkívül enyhe rangsorolási jelek. Ha aggódsz, akkor tedd egyértelműbbé tartalmaidat.”

 

De vajon mit kell itt gyenge jelek alatt érteni? A strukturált adatok nem annyira fontosak a rangsorolásban? Vagy a Google kevésbé veszi figyelembe őket, hogy megállapítsa, miről szól a tartalom? Ez sajnos nem volt egyértelmű és később sem került tisztázásra.

 

A strukturált adatok és a bővített találatok

Abban biztosak lehetünk, hogy a strukturált adatok értékesek lehetnek a Google szemében, főleg ha más jelekből nem képes pontosan értelmezni a tartalom részleteit – erre szintén Mueller hívta fel a figyelmet:
„Látom a bővített találatokkal kapcsolatos strukturált adatok hosszútávú értékét az olyan esetekben, amikor nehezebb értelmezni az oldalt. Eseménydátumok? Helyszínek telefonszáma? Értékelések? A cikk dátuma? Lehetséges, de nehéz, plusz minden oldalon/webhelyen egyedi, és kínos, ha nem megfelelően emeljük ki ezeket.”

 

A strukturált adatok tehát hasznosak lehetnek olyan információk kiemelésére, amelyeket mindenképpen fontos pontosan ábrázolni. Már csak arra lenne jó rájönni, hogy mit értett Mueller „rendkívül gyenge jelek” alatt…
 

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok