Struktúrált adatok a SEO-ban: fontos vagy sem?

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!

A Google szerint a strukturált adatok „rendkívül enyhe jelek”

Csonka Nikoletta

szerző:
Csonka Nikoletta

A strukturált adatok már rég óta vita tárgyát képezik a SEO közösségben, de John Mueller néhány nappal ezelőtt néhány nagyon hasznos információt osztott meg arról, hogy miként is kezeli ezeket a Google algoritmusa.

Mueller a Twitteren tisztázta a dolgokat, miután felmerült két egymással ütköző állítás a Google és a strukturált adatok kapcsolatáról. Ezekbe a részletekbe most nem is igazán érdemes belemenni, az alábbiakban a lényegesebb tweeteket olvashatjuk…

 

Extra strukturált adatok

Mueller először azt tisztázta, hogy mik számítanak „extra” strukturált adatoknak. E kapcsán a magától értetődő adatokról beszélt:
„A helyzet az, hogy sok „extra” strukturált adat szuper egyértelmű. „Ez egy webhely” na, ez aztán meglepő, főleg, hogy webhelyeket térképezünk fel. Rengeteg más strukturált adat egyértelműen kivehető a szövegből (egy Ford autóról szól, vagy a Ford elnökéről? Nincs szükség strukturált adatokra, hacsak nem fogalmazol nagyon kreatívan).”

 

A WebPage strukturált adattípus egy igazán átlagos jelölés, és Mueller szerint teljesen egyértelmű is. Valójában még a Schema.org WebPage adattípussal foglalkozó oldalán is azt olvashatjuk, hogy:
„Minden weboldalt alapértelmezetten WebPage típusúnak tekintünk…”

 

Ez alapján arra következtehetünk, hogy felesleges megjelölni egy weboldalt WebPage-ként, hiszen magától értetődik, hogy az. Ennek köszönhetően tehát akár egy konkrétabb adatjelölést is használhatsz a WebPage besorolás helyett.

 

A Google-nek szánt strukturált adatokat két fő típusba sorolhatjuk:

•    Bővített találatokhoz kötődő strukturált adatok
•    Nem bővített találatokhoz kötődő strukturált adatok

 

A bővített találatokhoz kötődő strukturált adatjelölések használatával lehetőséged nyílik arra, hogy találataidban plusz információkat jelenítsen meg a Google a kereső felhasználók számára. Ha tartalmadban nem használsz ilyen jelelöléseket, akkor találataid sem jelenhetnek meg bővítettekként.

 

Érdemes tehát konkrétabb jelöléseket használni. Például egy tartalmat sokkal inkább érdemes Article (cikk), NewsArticle (hírcikk), vagy HowTo (útmutató) jelöléssel ellátni, mint simán WebPage-ként megjelölni, hiszen az csak annyit jelent, hogy a tartalom egy weboldal, ami teljesen magától értetődik.

 

Na persze, ezek a jelölések még önmagukban nem teszik lehetővé, hogy tartalmaid bővített találatokként jelenjenek meg a felhasználóknak.

 

Persze az AboutPage megjelölést ettől függetlenül használhatod arra, hogy elmagyarázd a Google-nak, miről szól az oldal, de ezt a szöveges tartalom elemzéséből valószínűleg úgyis kitalálja. Ártani tehát nem árt, ha plusz információkat adsz a Google-nak arról, hogy miről is szól egy tartalmad, csak sok esetben erre talán egyáltalán nincs szükség.

 

Azok a találatok számítanak bővítetteknek, amelyek több adatot kínálnak a kereső felhasználónak a tartalmakról. Például ilyen a receptek elkészítési ideje, kalóriatartalma, vagy a csillagos értékelések.

 

Nem bővített találatokhoz kötődő strukturált adatok

Mueller ez után a nem bővített találatokhoz kötődő strukturált adatokról beszélt, és arról, hogy némileg ezek is hasznosak lehetnek:
„Mi a helyzet a nem bővített találatokhoz kötődő strukturált adatokkal, amik egyáltalán nem egyértelműek az oldal tartalmából? Hasznosak lehetnek, de nagyon kevés extra információt kínálnak.”

 

A strukturált adatok, mint jelek

Az előző tweet a következő megjegyzéssel folytatódik és zárul:
„Hogyan rangsorolhatsz valamit kizárólag a strukturált adatok szerint? Ezek rendkívül enyhe rangsorolási jelek. Ha aggódsz, akkor tedd egyértelműbbé tartalmaidat.”

 

De vajon mit kell itt gyenge jelek alatt érteni? A strukturált adatok nem annyira fontosak a rangsorolásban? Vagy a Google kevésbé veszi figyelembe őket, hogy megállapítsa, miről szól a tartalom? Ez sajnos nem volt egyértelmű és később sem került tisztázásra.

 

A strukturált adatok és a bővített találatok

Abban biztosak lehetünk, hogy a strukturált adatok értékesek lehetnek a Google szemében, főleg ha más jelekből nem képes pontosan értelmezni a tartalom részleteit – erre szintén Mueller hívta fel a figyelmet:
„Látom a bővített találatokkal kapcsolatos strukturált adatok hosszútávú értékét az olyan esetekben, amikor nehezebb értelmezni az oldalt. Eseménydátumok? Helyszínek telefonszáma? Értékelések? A cikk dátuma? Lehetséges, de nehéz, plusz minden oldalon/webhelyen egyedi, és kínos, ha nem megfelelően emeljük ki ezeket.”

 

A strukturált adatok tehát hasznosak lehetnek olyan információk kiemelésére, amelyeket mindenképpen fontos pontosan ábrázolni. Már csak arra lenne jó rájönni, hogy mit értett Mueller „rendkívül gyenge jelek” alatt…
 


Értesülj elsőkézből legfrisseb híreinkről

Ha szeretnél még többet olvasni a témában,
iratkozz fel hogy azonnal értesülj legújabb cikkeinkről!

Ha hasznosnak találtad cikkemet, oszd meg ismerőseiddel is!


Még több cikk a témában

Marketingest keresünk - marketinges állásajánlat
2021-03-22

Marketingest keresünk - marketinges állásajánlat

Milyen hülye megfogalmazás már ez, hogy marketingest keresünk… Kit kerestek igazából? Miért nem írjátok le pontosan? Mutatom...  

webáruház működése
2022-05-12

Hogy működik egy webáruház?

Az internet korában mindenkinek lehetősége van arra, hogy online környezetben értékesítsen. Legyen szó kézműves alkotásokról, vagy egy kisebb-nagyobb cég termékeiről, az online vásárlás manapság annyira elterjedt, hogy sokak számára az új normává vált.

Hogyan elemezzük megfelelően adatainkat az egészségügyben?
2022-05-10

Az egészségügyi adatelemzés problémái és megoldásai

A mai modern világban az egészségügyi szolgáltatók tisztában vannak vele, hogy az adatok részletes ismerete a tájékozott klinikai döntéshozás egyik alapfeltétele. Sok szervezet számára azonban még ennek ellenére is kihívást jelent az adatelemző eszközök hatékony alkalmazása. Szóval miért éri meg foglalkozni az egészségügyi adatelemzéssel, és milyen problémákra kínál megoldást a különböző szolgáltatóknak és szervezeteknek? Az alábbiakban ezekre olvashatsz néhány példát.

Integrált marketing az egészségügyben: Mi ez pontosan?
2022-05-03

Mi az az integrált marketing (és miért olyan fontos egy egészségügyi...

A cégvezetők minden iparágban tisztában vannak vele, hogy a morálnak mindig felülről kell érkeznie. Amikor a vezetőség összehangoltan végzi munkáját és együttes erővel tesznek azért, hogy közös üzenetük az egész céget átjárja, akkor ezzel hűséget, bizalmat és magabiztosságot ébresztenek alkalmazottjaikban saját márkájuk, küldetésük és céljaik iránt. Ideális esetben a marketing aztán ezt az üzenetet továbbítja a cég célközönségének. A marketing azonban manapság egyszerre számos csatornán és többféle formátumban zajlik, és sok márkának nehezére esik olyan üzeneteket megfogalmaznia, amelyet az összes ilyen csatornán képesek lennének terjeszteni. Ez a helyzet szedett-vetett marketinget, egymással össze nem függő...

első webshop eladás
2022-04-28

Így add el első termékedet webáruházadban

Ha épp most készült el online üzleted, akkor minden bizonnyal készen állsz az értékesítésre – a kérdés csak az, hogy mi legyen az első lépés…

google index
2022-04-21

A Google talán sosem indexel egyes felfedezett oldalakat

A Google szerint a Search Console lefedettségi jelentésében megjelenő „Felfedezve – Jelenleg nincs indexelve” állapot talán soha nem tűnik majd el, mert egyáltalán nem biztos, hogy egy webhely összes oldala valaha is indexelésre kerülne.

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt,
több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.
Legyen a Tied a következő sikertörténetünk!

Jelentkezz auditunkra még ma!