SEO Audit és stratégia | Marketing Professzorok

SEO audit átvilágítás

Miért olyan fontosak a SEO auditok?

Egy webhely általános „egészségét” mind belső, mind külső használhatóság szempontjából ajánlott rendszeresen elemezni. Ellenőrizned kell többek között a webhelytérképet, a horgonyszövegeket, és még a közösségi platformokat is. A betöltési idő az egyik legfontosabb tényező felhasználói élmény szempontjából, így arra is fokozott figyelmet kell fordítanod. 

A SEO auditok azt is segítenek kideríteni, hogy nem sérti-e webhelyed a Google irányelveit, ami alacsonyabb rangsorolást eredményez majd. A Google számos apróság miatt szabhat ki büntetéseket, és egy SEO szakember segítsége nélkül nagyon nehéz lehet rátalálni ezekre a hibákra, és orvosolni őket. 

Egy teljeskörű SEO audit nagyon összetett, technikai jellegű feladat, minden SEO ügynökségnek meg van a maga módszere, technikái és know-howja. 

SEO auditot legalább évente érdemes tartani, azonban a SEO eredményeit naponta érdemes monitorozni (kulcsszó pozíciók, SERP).

Miket kell ellenőrizni egy SEO audit során?

Íme csupán néhány a legfontosabb tényezők közül, amelyeket ellenőrizni kell egy SEO audit során: 
  • Kulcsszavak: Az audit segít kideríteni, hogy megfelelő (releváns, hatékony stb.) kulcsszavakat használsz-e tartalmaidban, és általánosságban webhelyeden. 
  • LSI: Az LSI a felhasználók által indított keresések kontextusára és szándékára utal. Ahogy a technológia (főleg a mesterséges intelligencia) egyre fejlődik, úgy a keresőmotorok is egyre jobban megértik majd a felhasználók kereséseit, hogy a legrelevánsabb tartalmakat válogathassák össze számukra. Ehhez többek között a másodlagos és a long-tail kulcsszavakat is ellenőrzik. 
  • Organikus rangsorolás: Egy SEO audit segít kideríteni, hogy milyen jól rangsorolsz (milyen pozíciókban jelensz meg) a különböző keresésekre. Ha több előkelő pozíciót is sikerült megszerezned, akkor akár csökkentheted is a fizetett hirdetésekre fordított összegeket. 
  • Versenyelemzés: Versenytársaid is ugyan úgy foglalkoznak a rendszeres SEO auditokkal, tehát saját ellenőrzéseid segítenek biztosítani hogy lépést tarthass velük, vagy megőrizd versenyelőnyödet a keresőtalálati oldalakon. Egy kiterjesztett SEO audit során továbbá versenytársaid stratégiáját is ellenőrizned kell. 
  • Ágazati trendek: A SEO auditokat mindig az aktuális ágazati trendek kontextusában kell elvégezni. Ez segít majd releváns tartalomötleteket találni, illetve kideríteni, hogy márkádat más webhelyeken is emlegetik-e (és hogyan). 
  • Technikai háttér: Az audit során a webhely technikai hátterét is ellenőrizni kell, ami többek között a weboldalak forráskódját, a beépülő modulokat, a webtárhelyt és magát a szervert jelenti. Egy lassú, hibás, kényelmetlen felhasználói élményt nyújtó webhely nem számíthat magas rangsorolásra a keresőmotoroktól. 
 

Egy SEO audit lépései 

Egy átfogó SEO audit számos összetett lépésből áll. Íme a legfontosabb részletek: 

1. Webhelyed feltérképezése 


Minden alapos SEO audit a webhely teljes feltérképezésével kezdődik. Ez segít felmérni aktuális helyzetedet és azonosítani az esetleges problémákat. A feltérképezés lényegében megalapozza az audit további folyamatát. 

Érdemes legalább havi rendszerességgel elvégezni egy automatikus feltérképezést, és odafigyelni a visszafordulási arányok, konverziók, oldalmegtekintések és egyéb alapvető tényezők alakulására. Gyakran már ezek a statisztikák is segítenek rávilágítani a nagyobb problémákra, mint például a hibás hivatkozásokra, helytelen oldalcímekre, duplikált tartalomra és így tovább. Ezeket a munkákat is ránk bízhatod egy havidíjas SEO tanácsadói szerződés keretén belül. Ilyen esetben az eredményekről és a javaslatokról havi reportot készítünk.  

A SEO audit ezen technikai részében többek között az alábbi területekre koncentrálunk: 
  • URL-szerkezet: Minden URL-ed egyedi, letisztult és könnyedén olvasható? 
  • Tartalom: Jól megírt, helyesen formázott, informatív és friss tartalmaid vannak? 
  • Meta leírások: Minden oldalhoz egyedi, releváns és megfelelő hosszúságú meta description tartozik? 
  • Linkek: Hivatkoznak egymásra a releváns tartalmak? Helyesen működnek a webhelyeden elhelyezett hivatkozások? 
  • Képek: Releváns leírást mellékeltél minden képhez? 

A webhely szerkezete: Átlátható és könnyedén navigálható? Hány kattintásba telik rátalálni a legfontosabb tartalmakra? 


Egy alapos audit során továbbá a landing oldalakat, a webhely felhasználóbarát jellegét, illetve a bannerek és hirdetések hatékonyságát is ellenőrizzük. 
 

2. Mérjük webhely sebességét 

A webhely sebessége szintén egy fontos tényező, amelyet ellenőriznünk kell SEO auditod során. A gyorsan betöltődő oldalak a felhasználói élmény alapvető tényezői – ha az embereknek túl sokat kell várniuk minden egyes oldal megjelenésére, akkor hamar távoznak majd webhelyedről. Még Google is magasabb rangsorolással díjazza azokat a webhelyeket, amelyek nem váratják meg látogatóikat. 

Egy-egy weboldal sebességének ellenőrzésére a Google PageSpeed Insights-t használjuk. Ez az eszköz asztali és mobilos kontextusban is ellenőrzi a megadott oldal sebességét, illetve javaslatokat is tesz, hogy hogyan tehetnéd még gyorsabbá azt. Hasonló funkciókat tölt be a YSlow is, míg a Pingdom Website Test eszköze az egész webhely összes elemét ellenőrzi, és részletes listát is kínál azok méretéről és betöltési idejéről. 

Az ilyen sebességtesztek legfőbb célja kideríteni, hogy mely elemek lassítják a webhely és az oldalak működését, hogy megfelelően optimalizálhasd őket. 
 

3. Ellenőrizzük a webhely szerkezetét 


Egy jó webhelyszerkezet pozitív felhasználói élményt eredményez, illetve a feltérképező robotok dolgát is megkönnyíti. Ezért olyan fontos egy olyan webhelyet felépíteni, amelynek letisztultságát és logikus rendezettségét a webhelytérkép is jól tükrözi. 

Szintén fontos egy jó URL szerkezetet kialakítása. Az URL-ek struktúrája igazodjon a webhelyéhez, ellenőrizzük, elég egyszerűek-e a megnevezések és (ahol lehet) mellőzve vannak-e a számok és speciális karakterek. 

Ellenőrizzük,  hogy legfontosabb oldalaid mind szerepeljenek a felső navigációs menüben. Így mind a látogatók, mind pedig a keresőrobotok gyorsan rátalálhatnak azokra a tartalmakra, amelyekre a legtöbben kíváncsiak. 

Ellenőrizzük a belső hivatkozások elhelyezését is – össze vannak-e kötve egymással a releváns tartalmú oldalak, ezzel megkönnyítve a látogatók és keresőrobotok dolgát. Egy logikus belső hivatkozási szerkezet a SEO-dat is erősíti. 
 

4. elemezzük webhelyed tartalmait 


A tartalom az egyik legalapvetőbb on-site SEO tényező, ami nagyban befolyásolja webhelyed hatékonyságát. A Google az olyan webhelyeket preferálja, amelyek rendszeresen publikálnak jó minőségű, a kereső felhasználók érdeklődéséhez kapcsolódó tartalmakat. Az előkelő rangsorolás érdekében tehát erre is törekednünk kell. 

A tartalmak ellenőrzése a SEO audit egyik legfontosabb része. Elemezzük, hogy meglévő tartalmaid a megfelelő kulcsszavakat használják-e, és ha nem, akkor akár fel is kérhetsz bennünket arra, hogy pótoljuk ezeket a hiányosságokat. Ezt egy külön tartalomgyártói szerződés keretein belül tesszük meg.  

Elemezzük a kulcsszóhasználatot, fontos, hogy ne ess túlzásba. Ha túl sűrűn ismételgeted ugyan azt a szót vagy kifejezést, akkor mind az olvasók, mind pedig a Google spamnek ítélheti meg tartalmadat, amely így sokat veszít majd értékéből. Kísérleteinkből, szoftveres elemzéseinkből tudjuk, milyen a megfelelő kulcsszószám és kulcsszó sűrűség.  

Ha megbízol bennünket a tartalmak készítésével, készítünk egy tartalomnaptárt, amelyben akár hónapokra előre megtervezhetjük, hogy ki, milyen témában és milyen kulcsszavakkal készít majd tartalmat webhelyedre. 
 

5. Ellenőrizzük a tageket 


Olyan rövid, de beszédes title tagekre, azaz címekre lesz szükséged, amelyek egyértelműen kommunikálják az olvasókkal az adott weboldal célját. Ha túl hosszú címeket írsz, akkor a keresőmotorok találatai között nem jelennek majd meg végig, ezért próbáld rövidre fogni őket. Elengedhetetlen továbbá, hogy a legfontosabb kulcsszó is szerepeljen az adott oldal címében. 

A meta tagek, vagyis meta címkék lényegében az oldal tartalmát foglalják össze. Ellenőrizzük, hogy meggyőzően fogalmazod-e meg őket, hiszen fontos, hogy minél többen kattintsanak rá tartalmaidra a keresőtalálati oldalakon. Ez a „title” és „description” tagekre vonatkozik – ez a két legfontosabb meta címke. 

A képek „alt” tagjei a látássérült, szövegfelolvasót használó vendégek, illetve az oldalakra érkező keresőmotor-robotok számára fontosak, ezért ezek kitöltését is elemezzük. 

Szintén fontos tag még a kanonikus címke is, ami segít elkerülni a többször előforduló, vagy közel azonos tartalmakból származó problémákat. 
 

6. Foglalkozzunk a visszahivatkozásokkal 


A keresőmotorok, főleg a Google, különösen fontosnak tartják, hogy milyen más webhelyek hivatkoznak saját webhelyed tartalmaira. Minél több igényes, releváns témájú és tekintélyes webhelytől sikerült linkeket (visszahivatkozásokat) szerezned, annál valószínűbb, hogy előkelő pozíciókban jelennek majd meg ezek a tartalmak a keresőtalálatok között. 

Számos SEO audit eszköz segít a visszahivatkozási profil ellenőrzésében. Fontos észben tartani, hogy néhány tekintélyes domain egy-egy hivatkozása többet ér majd, mint egy-két ócska webhely tucatnyi linkje. 
 

A SEO audit eszközei 

Számos olyan SEO audit eszköz létezik, amelyek segít a SEO auditok elvégzésében. Az, hogy melyiket használjuk weboldalad elemzésében az árajánlat függvényében szerződésünk tartalmazza.  

Jarvis SEO  

A Jarvis SEO saját fejlesztésű keresőoptimalizáló szoftverünk, melyet immáron 5. éve fejlesztünk. Ügynökségi tapasztalataink és SEO eredményeink legjavát tartalmazza, így olyan összefüggéseket tár fel, melyeket semelyik másik SEO eszköz nem tud.  

 

Screaming Frog: SEO Spider 

Egy nagyon hasznos feltérképező eszköz, melynek segítségével rengeteg értékes információt kapunk weboldaldról.  

Google Analytics 

A Google Analytics minden online marketinges nélkülözhetetlen statisztikai eszköze. A GA4 számtalan hasznos adatot kínál webhelyedről, amelyeket keresőoptimalizálásodhoz, tartalomstratégiádhoz és egyéb feladataidhoz is felhasználhatunk. A Google Analytics a Screaming Frog eszközével is összekapcsolható, hogy még részletesebb jelentéseket tekinthessünk meg webhelyed teljesítményéről.  

 

Google Search Console 

A Search Console a Google eszköze webmesterek számára, amely kifejezetten a webhely feltérképezésével és keresőteljesítményével kapcsolatban kínál hasznos információkat. 

 

Check My Links 

A Check My Links segítségével kielemezzük webhelyed hivatkozásait, és ellenőrizzük, hogy hasznosak-e számodra, vagy épp ártanak a teljesítménynek. Segítségével felderítjük többek között a hibás hivatkozásokat, az ideális hivatkozási sűrűséget, illetve egyéb tudnivalókat is a belső és külső hivatkozásokról. 

 

SEO Report Card 

Ez az eszköz ellenőrzi webhelyedet, majd megmutatja, hogy mennyire teljesít jól SEO tekintetében a versenytársakkal szemben. Elemzi többek között a rangsorolást, a linképítési szerkezeteket, a bizalmi mutatókat és a tekintélyt is. Mindemellett felméri a webhely általános sebességét és felhasználóbarát jellegét. 

 

Moz: Site Crawl 

 A Site Crawl segít jobb rangsorolást elérni bizonyos kulcsszavakra és hasznos jelentéseket is kínál a változásokról. 

 

Browseo7 

Ez az eszköz lehetővé teszi, hogy egy keresőmotor „szemein” keresztül vizsgálhass meg egy webhelyet. Ez rengeteget segíthet a SEO audit technikai szakaszában. 

 

Majestic 

A Majestic SEO eszköze hatalmas linkadatbázisával reklámozza magát, és többek között segít kideríteni, hogy ki hivatkozik webhelyedre, illetve, hogy ezek a linkek tényleg hasznosak-e számodra. 

 

Semrush 

A Semrush számos SEO eszközt kínál, amelyek többek között linkelemzést, kulcsszóelemzést és egyéb gyakori keresőoptimalizálási feladatokat könnyítenek meg. Lehetőségünk nyílik például összevetni linkprofilodat több versenytársadéval is, hogy kiderítsd, honnan szerezhetnél további visszahivatkozásokat webhelyed számára. 

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok