A marketingtrendek rohamosan váltják egymást. Csak 2022 első negyedévében láthattuk a rövid videók felemelkedését, az új platformok sikereit (és kudarcait), és persze a világjárvány mindent érintő hatásával is számolnunk kellett. Mindez azt jelenti, hogy a néhány évvel ezelőtt összeállított marketingstratégiák manapság már nem feltétlenül működnek úgy, mint eredetileg.
Ahhoz, hogy marketinged sikeres maradhasson – és megőrizhesd relevanciádat közönséged szemében – muszáj lépést tartanod ezekkel a trendekkel. Az alábbi útmutató ebben segít majd – megmutatjuk, hogy hogyan állíts össze egy sikeres marketingstratégiát 2022-ben, ami az összes fontosabb területet lefedi.
Kezdjük is!
Miért van szükséged marketingstratégiára?
Egy stabil marketingstratégia segít elérni ideális ügyfeleidet, beleértve azokat, akik már korábban vásároltak tőled, illetve azokat is, akik még soha nem is hallottak márkádról.
Egy jó stratégia nélkül csak céltalanul bolyonganál egy sötét szobában, ami rengeteg pénzedbe és idődbe kerülne. Ezzel szemben, ha van egy stratégiád, akkor ez segít:
• összehangolni a cég összes csapatát a fő célok alapján;
• a célokhoz igazítani tevékenységeidet;
• kideríteni, hogy mi hat pozitívan célközönségedre.
Egy sikeres marketingstratégia összeállításának hét fő lépése van, amelyekről az alábbiakban részletesebben is olvashatsz. Ha pedig úgy gondolod, hogy ez túl nagy falat neked vagy csak épp időd nincs rá, vedd fel velünk a kapcsolatot IDE kattintva, és engedd hogy segítsünk!
Egy sikeres marketingstratégia összeállításának lépései
1. Készítsd el marketingtervedet
Elsőre furán hangzik, hogy a marketingstratégiához tervre lesz szükség, ez a két fogalom azonban nem ugyan azt jelenti.
Marketingstratégiád egy átfogó képet fest arról, hogy marketinges csapatodnak miért van szüksége bizonyos erőforrásokra, hogy miért kell elvégeznie bizonyos feladatokat, illetve a stratégia keretein belül tűzöd majd ki céljaidat is.
A tervben azt fogalmazod meg, hogy milyen konkrét lépéseket teszel majd, hogy megvalósíthasd ezt a stratégiát és elérhesd a céljaidat.
Ehhez hasznos lehet egy jó sablon, amely segít megszabni éves költségkeretedet, felsorolni az elvégzendő feladatokat, illetve azokat a marketingcsatornákat, amelyeket felhasználsz majd ezen feladatok elvégzéséhez.
2. Készítsd el buyer personáidat
A buyer persona lényegében egy kitalált személy, aki ideális ügyfeleid összes releváns tulajdonságával rendelkezik.
Ha például csecsemők számára készített termékeket árulsz, akkor ideális ügyfeled egy olyan fiatal városi anyuka lehet, aki gyakran böngészi a Facebookot és az Instagramot, illetve megengedheti magának, hogy az általad képviselt árkategóriában vásároljon.
Ez alapján készíthetsz egy fiktív személyt, aki meghatározza majd, hogy milyen marketingüzeneteket fogalmazol meg, milyen csatornákon terjeszted ezeket az üzeneteket, milyen típusú hirdetéseket használsz majd és így tovább.
Fontos tehát, hogy már a stratégia elején ismerd célközönségedet, hogy tudd, kiknek szólnak marketingüzeneteid.
3. Tűzd ki marketingcéljaidat
Marketingcéljaidat első sorban üzleti céljaid diktálják majd.
Ha például azt szeretnéd elérni, hogy a fél év múlva megrendezett konferenciádra 500 fő érkezzen, akkor a marketingcélod lehetne például, hogy a hónap végére 10%-kal növeld a regisztrációk számát az előző hónaphoz képest.
Egy másik példa, hogy több érdeklődőt szeretnél bevonzani, amihez erősebb márkaismertségre lesz szükséged.
Most kell tehát kitűznöd azokat a célokat is, amelyeket szeretnél elérni stratégiáddal, hiszen a továbbiakban minden döntésedet ezen célok, illetve buyer personáid alapján kell majd meghoznod.
4. Válaszd ki a megfelelő eszközöket
Miután előtted vannak céljaid és buyer personáid, a sikeres marketinghez a megfelelő eszközökre is szükséged lesz.
Számos ingyenes és fizetős eszköz közül válogathatsz, amelyek az online marketing különböző területeihez nyújtanak segítséget. Léteznek többek között analitikai eszközök, közösségi média menedszer eszközök, webhelyelemzők és így tovább.
5. Vizsgáld meg meglévő médiatartalmaidat
Nézd meg, hogy jelenleg milyen tartalmaid vannak, amelyek segíthetnek stratégiád elkészítésében. Ezt a lépést megkönnyítheted, ha három nagyobb kategóriába sorolod ezeket a tartalmakat:
• Fizetett média: Ide tartozik minden olyan médium, amelyen pénzt is költesz, hogy új ügyfeleket szerezz céged számára. Gondolj a televíziós reklámokra, az újságokban feladott és internetes hirdetésekre, a közösségi médiás reklámokra és így tovább.
• Saját média: Azok a tartalmak, amelyeket céged állít elő: képek, videók, infografikák, e-könyvek és így tovább.
• Kiérdemelt média: Valahányszor egy ügyfél, felhasználó vagy egy publikáció megemlíti márkádat a közösségi médián, egy blogon, vagy készít egy képet márkáddal kapcsolatban, akkor ezek mind „kiérdemelt” vagy „elért” médiának számítanak. Ide tartoznak tehát többek között a felhasználói tartalmak is.
Gyűjts össze jónéhány példát ezekről az anyagokról egy közös helyre, hogy tudd, mik állnak rendelkezésedre, és hogy hogyan integrálhatod ezeket a tartalmakat épülő stratégiádba.
Tegyük fel például, hogy van egy blogod, amin minden héten valamilyen érdekes szakmai cikket osztasz meg (saját média). Ezt a blogot közösségi médiás hirdetésekkel is népszerűsítheted (fizetett média), hogy így minél több felhasználót érhess el, akik megosztják majd ismerőseikkel ezeket a tartalmakat (kiérdemelt média).
Ha vannak olyan tartalmaid, amik nem szolgálják céljaidat, akkor ne nagyon foglalkozz velük stratégiád részeként. Ha viszont vannak hiányosságaid, akkor azokat is ebben a lépésben azonosíthatod, hogy tudd, miket kell még pótolnod.
6. Auditáld és tervezd meg médiakampányaidat
Az előző lépés tökéletesen átvezet ide. Itt az idő eldönteni, hogy mely tartalmak lesznek hasznosak számodra.
Először is koncentrálj saját médiádra és a marketingcéljaidra. Segítene több résztvevőt szerezni a konferenciádra, ha módosítanád a blogbejegyzéseid végére helyezett felhívást?
Ez után jöhetnek a buyer personák. Tegyük fel, hogy kevésbé ismert sportszereket árulsz, és az egyik buyer personád célja kideríteni, hogy hogyan erősíthetné meg hasizmait. Készíthetnél erről egy szöveges cikket vagy akár egy videós bemutatót is, ami szemlélteti, hogy miként használható erre az adott sportszer.
Végezetül készíts egy tartalomtervet. Ez a terv tartalmazza, hogy a tartalmak milyen témacsoportba tartoznak, milyen céljaik vannak, milyen formátumban készülnek majd el és mely csatornákon publikálod őket. Ne felejtsd el feltüntetni, hogy egy tartalom buyer personáid mely problémáira kínálnak megoldást.
7. Élesítsd tervedet
Mostanra már a piackutatás és az eddigi tervek egy jó képet ábrázolnak arról, hogy hogyan és milyen eszközökkel kell kivitelezned stratégiádat.
Az utolsó feladat konkrét tevékenységeket rendelned ehhez a tervhez.
Készíts egy dokumentumot, és vázold fel benne, hogy milyen lépéseket kell tenned kampányod kivitelezéséhez. Más szavakkal: definiáld kampányodat.
Ez a dokumentum hosszútávra készüljön. Egy általános stratégiát 12 hónapra előre szokás megtervezni. Ez lesz a fő dokumentum, ami marketingtörekvéseid alapját biztosítja majd.
Ne feledd, hogy mivel céged egyedi, úgy online stratégiád és az ezt vázoló dokumentum is egyénileg kell, hogy elkészüljön. Csak győződj meg róla, hogy tartalmazza az előző pontokban felsorolt feladatokat!