Sok kisvállalkozás tisztában van vele, hogy a branding, azaz a márkaépítés milyen fontos is egy cég számára. Tudják, hogy a sikerhez egy erős márkát kell megalkotniuk, és hogy a branding többől áll, mint egy mutatós logó. De valami mégis hiányzik.
A legtöbb kisebb (és jó néhány nagyobb) vállalkozás egyszerűen nem ismeri fel, hogy az igazán sikeres cégeknél nem csak egy feladatként kezelik a brandinget, hanem stratégiájuk egyik alappilléreként – egyes cégek annyira komolyan veszik a márkaépítést, hogy a márka és a cég fogalma szinte teljesen összemosódik náluk.
De mi is az a branding?
A branding az a folyamat, amely során definiálod cégedet saját magad, csapatod, és közönséged számára. A branding azonban nem csak az, ahogyan a külső szemlélők látják márkádat – hozzátartoznak azok az értékek is, amiket céged képvisel. Ez nagyon fontos szempont, hiszen az emberek manapság könnyedén felismerik, ha egy cég csak azért teszi nekik a szépet, hogy több profitot tudjon termelni.
A brandingnek több előnye is van. Első sorban segít, hogy a lehetséges ügyfelek érzelmileg is kötődjenek márkádhoz, különösen ha az olyan értékeket képvisel, amikben ők is hisznek. A branding segít, hogy márkád kiemelkedjen a szemükben a többi alternatíva közül. Mindez persze tartósabb márkahűséghez vezet, néhány ügyfél pedig még márkanagykövetté is válhat.
Mi kell a jó márkaépítéshez?
Akár csak most kezdesz bele a márkaépítésbe, akár jelenlegi branding stratégiádat szeretnéd bővíteni, a következő tippek neked szólnak.
1. Definiáld márkádat
Vizsgáld meg alaposan azt a terméket és/vagy szolgáltatást, amit céged kínál. Tudd meg, hogy milyen pozíciót képvisel a piacon, és ismerkedj meg lehetséges ügyfeleid szükségleteivel, illetve aggodalmaival is. Egy márka személyiségének célja az, hogy népszerűbbé tegye a céget, amihez tartozik, kapcsolatot teremtsen annak ügyfélbázisával, és megkülönböztesse azt a versenytársaktól.
2. Hozz létre egy személyiséget márkádnak
Az emberek összetett lények – mindenki sajátos nézetek, értékrendek szerint vizsgálja a dolgokat, és más célokat tűz ki maga elé. Mindenkinek van egy személyisége, ami meghatározza, hogy hogyan viszonyul a dolgokhoz, hogyan reagál azokra, és hogyan viselkedik.
A branding célja, hogy márkádat is ellásd egy ilyen személyiséggel. Hogy miért? Mert az emberek sokkal könnyebben tudnak kapcsolódni valamihez, ami olyan nézeteket és értékeket képvisel, mint ők maguk.
3. Definiáld, hogy mi hajtja előre márkádat
Mi márkád célja, és mi az, amiben hisz? Ezek a dolgok segíthetnek meghatározni, hogy márkád milyen stílusban kommunikál majd közönségeddel.
4. Törekedj a hitelességre
Ne ígérj olyasmit, amit nem tartasz be – a branding célja, hogy egy őszinte képet fess márkádról, és ragaszkodj azokhoz az értékekhez, amiket márkád képvisel, és amelyek nap mint nap előrehajtják. Az efféle őszinteséget ügyfeleid hosszútávú márkahűséggel viszonozzák majd.
5. Találd meg márkád hangját
Ha mindig egy egységes hangnemben, stílusban kommunikálsz ügyfeleiddel márkádon keresztül, akkor azok tudni fogják, hogy mire is számíthatnak termékeidtől és szolgáltatásaidtól.
6. Ne hajtogasd mindig ugyanazt
Célszerű több üzenetet is megfogalmazni márkád nevében, és ezeket együttesen használva kiépíteni egy összefüggő márkaidentitást.
7. Ne próbáld meg leutánozni a nagyobb játékosokat
A cél az, hogy márkád egy teljesen egyedi, sajátos identitással rendelkezzen. Az embereket gyakran a független vállalatok irányába húzza a szívük, éppen ezért még a nagyobb cégek is igyekeznek leutánozni azt a képet, amit egy kisvállalkozás fest magáról.
8. Merj kísérletezni, és állj ki amellett, amiben hiszel
A cégóriásokat rengeteg belső szem figyeli, és a kreatív munkatársaknak gyakran meg van kötve a kezük, ha a márka identitásáról van szó. Egy kisvállalatnak ezzel szemben lehetősége van rugalmasabbnak lenni, és szabadon alkalmazkodni az ügyfelek szükségleteihez és a változó trendekhez.
9. Ne engedj márkád büszkeségéből
Ne azzal próbáld magadhoz csalogatni az ügyfeleket, hogy engedsz az árakból. Ehelyett kínálj inkább többet – rendezz értékes promóciókat, hogy megerősítsd márkád küldetését az ügyfelek szemében.
10. Nem elég csak egy logót rárakni mindenre
A branding jövője rugalmas és aktivitásra ösztönző. Tiszteld ügyfeleid intelligenciáját azzal, hogy nem fedsz fel mindent egyből. Keltsd fel az érdeklődésüket, de hagyd, hogy maguk ismerjék meg márkádat. Az emberek szívesebben mesélnek másoknak valamiről, ha ők fedezték azt fel.