Számtalan cég hibákat követ el a marketing kommunikációjában a koronavírus krízis alatt - Figyelj, hogy te megfelelően kommunikálj a vásárlóiddal ebben az időszakban!

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!

Kerüld az erényfitogtatást a céged marketing kommunikációjában a COVID-19-cel kapcsolatban

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Mint mindenki más, a marketing és kommunikációs szakértők is nagy kihívásokkal néztek szembe az elmúlt hetekben. Ahogy a járvány terjed, tapasztalható, hogy a szakértők a tőlük telhető lehető legtöbbet megtették, hogy kitartsanak és gyorsan áthidalják a változásokat a fogyasztók és cégek szükségleteiben.

Gyorsan eljutottunk egy olyan szakaszból, amikor a cégek vitatkoztak arról, hogy kellene-e kommunikálniuk a COVID-19-ről a mostani helyzetig, amikor egy vállalkozás kezét lábát töri, hogy a versenytársai előtt kiküldje a koronavírussal kapcsolatos emailjeit a vásárlóinak. Ha a te beérkező leveleid is úgy néznek ki, mint az enyéim, akkor szinte egyetlen cégtől sem kaptál a vírusról üzenetet egy héttel ezelőttig, de az elmúlt héten a számuk szinte felrobbant. Eljutottak a tagadás fázisából a FOMO-ig, azaz a lemaradástól való félelemig csupán néhány nap alatt.


Pénteken több, mint 30 üzenetet kaptam a vírusról. A gond az, hogy ezek közül csupán néhányban volt fogyasztó központú a megközelítés, ehelyett inkább egy verseny ment. Fontold meg a vásárlóid szükségleteit és hogy mit akarnak hallani a szervezetedtől ahhoz, hogy a legjobbat hozd ki a helyzetből és elkerüld a lehetséges kockázatokat.


Kerüld az erényfitogtatást


Azt nevezzük erényfitogtatásnak (Virtue signalling), amikor egy cég feltűnően kifejezi értékeit úgy, hogy valójában nem tesz lépéseket annak érdekében, hogy aszerint is működjön. Ma már nem elég elmondani a fogyasztóknak, hogy tudatában vagy a járvány jelenlétével és reagálsz rá – mert mindenki ezt teszi. Arról sem kell tudniuk, hogy a céged figyel az alkalmazottjaira – remélik, hogy ez általában is így van. Végül pedig senkit sem érdekel, hogy a céged törekszik arra, hogy zavartalanul folytathassa a működését – az lenne az igazi hír, ha nem így tennél. Ha mindössze ennyit tudsz jelenteni a vásárlóidnak, akkor jelenleg inkább ne is kommunikálj semmit a vírussal kapcsolatban.  


Például az egyik cég, akiknél a hitelem van és amivel csakis digitális kapcsolatban állok, úgy érezte, írnia kell nekem egy „Fontos üzenet”-et. „A vásárlóink és alkalmazottjaink egészsége és biztonsága a legfontosabb számunkra most is, ahogy mindig.” Mégis milyen hatással van a fizikai egészségemre ez a cég, ami havi egyszer feldolgozza az automatikusan küldött befizetésemet? És miért kellene bármelyik vállalkozásnak mondania, hogy foglalkozik a dolgozói egészségével? Ez is egy olyan dolog, amiről azt feltételezem, hogy minden cég esetében igaz, emiatt pedig nem is kell mondani, főleg, mivel erre jogszabályok is kötelezik.


Az a gond az olyan marketing üzenetekkel, amik csupán jelzik a céged erényeit anélkül, hogy bármi továbbit is tennének, hogy csak vesztegetik a fogyasztók idejét és nagyon keveset tesznek a köztetek lévő kapcsolatért. Valójában az ilyen üzenetek inkább árthatnak, mert ami hiányzik, az a fontosság a vásárló számára. Amit valaki fontos üzenetként várna egy hitelezőtől ebben a globális egészségügyi krízisben az az információ, hogy mi fog történni, ha az ügyfelei nem tudják fizetni a tartozásukat. Az email nem erről szólt és ezen tartalom kihagyása, hogy segítsen vagy megnyugtassa az ügyfeleket, a céget csak még öncentrikusabb erényfitogtatóvá teszi.


Ne mutasd, hogy mennyire kétségbe vagy esve


Ezek most kisebb és nagyobb vállalkozásoknak egyaránt nehéz idők és csak meg keményebb lesz a helyzet az elkövetkező hetekben és hónapokban. Az emberek megbocsáthatják a cégeknek, hogy meg akarják tartani a vásárlóikat, de azt már nem, ha önérdekből és kétségbeesésből ír nyilvánvaló dolgokat a marketing kommunikációjában.


Nagyjából a vírussal kapcsolatos üzenetek negyede, amit pénteken kaptam olyan cégektől jött, aminek van boltja és tudatni akarták, hogy rendszeresen takarítanak, hazaküldik azokat az alkalmazottakat, akik betegek és még mindig nyitva vannak. Ezek a levelek nem tartalmaznak semmilyen segítő tartalmat és semmiben sem különbözeti meg őket az összes többi márkától, aki ugyanezt mondja. Ha most azon gondolkodsz, hogy kiküldesz egy hasonló üzenetet annak érdekében, hogy bevonzd a vásárlókat az üzletedbe – nos, ez a vonat már elment.


Azt javasolják az embereknek, hogy tartsanak egymástól 2 méter távolságot, a média tele van azzal, hogy az emberek maradjanak otthon és a társadalmi nyomás, hogy ezzel életeket menthetsz, egyre csak nő. Hacsaknem az üzleted különösen fontos (másoknak, nem csak neked), akkor lehet, hogy itt az ideje, hogy változtass a stratégiádon és próbáld csökkenteni a személyes látogatások számát.


Láttam például ilyet is: „Mi nyitva vagyunk, élő zene van és a dolgozóink örömmel megvendégelnek egy csésze kávéval!”


Semmi sem fejezi ki jobban a vásárlóidnak, hogy mennyire (nem) érdekelnek téged, mint az, ha azt mondod, hogy szegjék meg a MOK tanácsait, hogyan menthetnek életeket a globális vírus alatt.


A másik háromnegyede a vírussal kapcsolatos emailjeimnek online üzletektől jött, amiben nyilván azt írták, hogy azt akarják, hogy vásároljak. Az egyik ruházati márka például, amit szeretek, azzal keltett bennem csalódást, hogy küldött nekem egy hosszú, 393 szavas levelet a … nos, a semmiről. Elmondta, hogy a kommunikáció a legfontosabb az ilyen időkben és hogy mennyire érdekli az egészségem és a biztonságom, ajánlotta, hogy nézzem a megbízható oldalakat és emlékeztetett, hogy van egy webshopja.


Első pillantásra teljesen ártalmatlannak tűnik, de egy olyan 3 perces olvasmány volt, ami semmi váratlant vagy jelentőset nem adott a vásárlóinak a nehéz időkben. Az ilyesfajta üzenet lehet, hogy segítőkésznek és helyénvalónak tűnt volna múlt héten, mielőtt mindenki email fiókja tele lett volna hasonlókkal, de most az ilyen kiküldése csak egyértelművé teszi a valódi szándékot. Nem, nem azt, hogy „Nagyon érdekelnek a vásárlóink”, hanem azt, hogy „Még mindig itt vagyunk, szükségünk van rád és reméljük, hogy költesz nálunk egy kis pénzt.”


Nem azt mondom, hogy nincs olyan fontos és valóban értékes üzenet, amit megoszthatsz a vásárlóiddal a krízis alatt, de az már a te felelősséged, hogy az tényleg lényeges és hasznos legyen a fogyasztóidnak és nem csak a cégednek.



Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Tanulmányainkat, cikkeinket heti rendszerességgel elküldjük neked amennyiben feliratkozol hírlevelünkre!