Az internetes szállásfoglalás megjelenésével számos utazási iroda kapott az alkalmon és költözött át digitális környezetbe, hogy az útjaikat online tervezgető ügyfeleket is megkaparinthassák maguknak. Ezek az online utazási ügynökségek fontos szerepet játszanak a turisztikai létesítmények marketingjében, azonban semmi sincs ingyen.
Számos szálloda és üdülőhely túlságosan erősen támaszkodik ezekre a köztes felekre az új ügyfelek megszerzése céljából, de ezekért cserébe gyakran igen súlyos közvetítői díjakat kell fizetniükk. A megoldás persze nem az online ügynökségek kiiktatása – legalább is nem egyszerre. Ehelyett érdemes inkább olyan módszereket bevetni, amelyek segítenek, hogy minél több ilyen közvetített forrásból érkezű ügyfelet saját ügyféllé alakíts át. Hogyan? Nézzük…
1. Adatgyűjtés
A mai digitális világban az adatok aranyat érhetnek (persze, csak ha megfelelően használják őket). Érdemes az összes közvetített ügyfél alapadatait feljegyezni (minimum név és e-mail cím, esetleg telefonszám). Minél több adatot tudsz összegyűjteni ügyfeleidről, annál kevesebben jelennek majd meg a foglalási adatbázisban külső forrásból érkezett vendégként. A cél az, hogy a közvetített, vendégek a kijelentkezés után már ismert ügyfelekként távozzanak.
2. Exkluzív előnyök
Az opciók tucatjai között böngésző vendégek általában azt a foglalási lehetőséget választják, amely a lehető legtöbb értéket kínálja nekik a pénzükért. Ha közvetlen foglalásra ösztönző ajánlatokat kínálsz, akkor nem csak a weboldalodon ekresztül konvertáló vendégeknek biztosítasz valami pluszt, hanem a közvetített ügyfeleknek is okot adhatsz rá, hogy legközelebb inkább egyből nálad foglaljanak.
Az alábbiakban felsorolunk néhány példát az ilyen közvetlen foglalásra ösztönző ajánlatokból:
- Garantált legkedvezőbb ár: Tudasd ügyfeleiddel, hogy ha nálad foglalnak, akkor a lehető legjobb áron tehetik azt. Akár néhány százaléknyi kedvezmény is sokakat ösztönözhet arra, hogy a közvetlen utat válasszák. Ezt a garanciát tüntesd fel mindenhol, ahol csak tudod saját webhelyedtől kezdve a közösségi platformokig. Ez a fajta megoldás persze csak akkor alkalmazható, ha az utazási irodákkal kötött szerződésed nem követeli meg az árparitást.
- Későbbi kijelentkezés: Közvetlen foglalóidnak felkínálhatod, hogy az általános kijelentkezési határidőnél egy órával tovább maradhassanak bejelentkezve a szállodában. Ez persze kissé bezavarhat a távozás utáni szobaszerviz működési rendjében, de sokakat ösztönözhet a közvetlen foglalásra.
- Hűségprogramok: A hűségprogramokban résztvevő ügyfeleknek további bónuszokat kínálhatsz fel például az alapján, hogy hanyadjára járnak létesítményedben és hányszor foglaltak közvetlenül nálad.
- Egyszerű ajándékok: Az egyik legegyszerűbb és leggazdaságosabb megoldás apró ajándékokkal várni a közvetlenül foglaló ügyfeleket, ami lehet akár egy ingyenes reggeli, egy ajándék üveg pezsgő, vagy egy ingyenes masszázs.
3. Látogatás utáni kapcsolattartás
Vedd fel a kapcsolatot ügyfeleiddel (a közvetlenül nálad foglalókkal és a közvetítettekkel is) távozásuk után és következő foglalásuk előtt. Egy egyszerű, közvetített vendégeknek kiküldött emailben felhívhatod a figyelmüket arra, hogy következő látogatásukat még élvezetesebbé tehetik, ha közvetlenül nálad foglalnak.
Hogy mikor ideális kiküldeni ezt az üzenetet, az számos tényezőtől függ, de általában nagyjából két hónappal az előző foglalás egy éves évfordulója előtt érdemes felkeresni vele a korábbi ügyfeleket.
Itt bizonyul majd végtelenül értékesnek az első pontban kiemelt adatgyűjtés, aminek során saját adatbázisodba is felvetted közvetített ügyfeleid nevét és email címét is.
4. Fizetett márkahirdetések
Nem minden márkának jut eszébe saját márkanevére licitálni a fizetett hirdetések között. A vendéglátásban működő egységek azonban jobban teszik, ha fontolóra veszik ezt a lépést.
De miért? Nem elég csak a keresőoptimalizálásra hagyatkozni? Nos, ha egy szálloda vagy üdülőhely online utazási ügynökségekkel dolgozik együtt, akkor sajnos egyáltalán nem. Az ok egyszerű: mert az online irodákat semmi nem tarthatja vissza attól, hogy fizetett hirdetésekkel próbálják bevonzani a márkád iránt érdeklődő utazni vágyókat.
Érdemes tehát lecsapni saját márkanevedre a fizetett hirdetések között, biztosítva ezzel, hogy létesítményed neve (és közvetlen hivatkozása) jelenjen meg elsőként a keresőknek.
5. Közvetlen versengés
A közvetlen foglalásaikat visszaszerezni kívánó szállodák és üdülőhelyek kénytelenek lesznek szemtől szemben megküzdeni azokért az online ügynökségekkel. Szerencsére a Google Hotel Ads (Szállodahirdetések) és a TripAdvisor InstantBook programja pontosan erre ad lehetőséget.
Ezek a szolgáltatások egy fair, kiegyenlített mezőnyben sorolják fel a különböző opciókat az utazni vágyók számára, akik egy helyen hasonlíthatják össze a foglalási lehetőségeket és hozhatják meg végső döntésüket, hogy kinél és milyen módon szeretnének foglalni.