Online marketing tanácsok helyi vállalkozások számára

Online marketing helyi vállalkozásoknak

Egyszerű online marketing technikák, melyek segíteni fognak helyi vállalkozásod fellendítésében

Beatrix Szerző:
Beatrix

Azoknak a helyi cégeknek, amelyek szeretnék megélni a holnapot, el kell sajátítaniuk az alkalmazkodás művészetét. Hogy mihez kell alkalmazkodniuk? A marketing mai, modern világához. Amennyiben értékesítéseid száma már aggasztó ideje stagnál, vagy egész egyszerűen csökken, akkor kétségtelenül itt az ideje, hogy felfrissítsd marketingstratégiádat. Ha céged éppenséggel jól teljesít, akkor is a versenymezőny élén kell maradnod, hogy sikereidet hosszútávon is bebiztosíthasd magadnak.

Online marketing helyi vállalkozásoknak

Vészesen kevés kisvállalkozás éli meg a 10. évfordulóját. Ha nem szeretnél a negatív statisztika részévé válni, akkor olvasd el a következő marketing tippeket, helyi vállalkozásod számára!

 

1. Regisztráld cégedet a Google Cégem rendszerében


Egy helyi vállalkozásnak nagyon el kell gondolkodnia azon, hogy hogyan találnak rá ügyfelei. Ha régimódi vagy, akkor minden bizonnyal a szóbeszédre, a rádiós reklámokra, és nyomtatott hirdetésekre támaszkodsz ügyfélköröd bevonzása céljából. Azonban egyre több ember az interneten kezdi keresését, ha egy helyi cégre szeretne rálelni. Éppen ezért van szüksége vállalatodnak egy ingyenes Google Cégem fiókra.

Az emberek többsége a Google-on kezdi online kutatgatását, és egy Google Cégem fiók segít, hogy üzleted közvetlenül a szemeik elé kerüljön, valahányszor releváns kulcsszavakra keresnek rá a Google-ban a közeledben. Egy Google Cégem adatlap rengeteg hasznos információt tartalmaz a kereső felhasználók számára, úgymint céged nevét, címét, telefonszámát és nyitva tartási óráit. Persze ezek csak az alapok, hiszem erősen ajánlott feltölteni néhány képet is üzletedről, és észben tartani, hogy ezt a felhasználók is megtehetik), megadni szolgáltatásaidat, és egy rövid leírást is cégedről.

Érdemes továbbá odafigyelni a felhasználók által írt véleményekre és csillagos értékelésekre, ugyanis ez az értékelés az, ami a leginkább befolyásolja az emberek döntését, ha több alternatíva közül kell választaniuk (ezt magadon is észre vehetted már). Természetesen a vélemények tartalma is fontos döntő tényező lehet.

 

2. Indíts blogot


Mivel az emberek többsége az interneten talál rá a helyi cégekre, így oda kell figyelned a keresőoptimalizálásra is, más szóval arra, hogy webhelyed oldalai minél magasabb helyen jelenjenek meg a Google találatai között. Ez persze azért fontos, mert az emberek általában az első találatok közül kattintanak valamire, hiszen bíznak benne, hogy a Google a legjobb találatokat helyezi a legelső helyekre. A keresőoptimalizálás tehát segít minél többet megszerezni az ilyen értékes kattintások közül. Minél több kattintás, annál nagyobb forgalom, és annál több profit. Papíron ilyen egyszerű az egész. Azzal, hogy blogodra rendszeresen új tartalmakat töltesz fel, egyrészt lesz mit optimalizálnod, másrészt a Google látni fogja, hogy folyamatosan frissíted tartalomkínálatodat, ami szintén segít majd, hogy magasabb pozíciókat érj el.

Blogtartalmaiddal továbbá visszatérő olvasókat szerezhetsz, akik előszeretettel osztogatják meg cikkeidet a közösségi médián ismerőseikkel, vagy hasonló érdeklődésű csoportokkal (ami csak még több forgalmat, és lehetséges ügyfelet jelent számodra).

 

3. Csatlakozz egy helyi csoporthoz


A helyi jellegű cégek aktív tagjai kell legyenek közösségeiknek. Egy helyi csoportba belépve erősebb kapcsolatokat építhetsz ki, a közeli lakosokkal és más cégekkel. Természetesen előfordulhat, hogy konkurens cégek, vagy azok képviselői is tagjai ezeknek a közösségeknek, de ha emiatt elkerülöd őket, akkor azzal csak a versenytársaidnak adsz óriási előnyt. Az ilyen helyi csoportok, közösségek egyik nagy előnye, hogy a cégek (hacsak nem egymás versenytársai) szívesen támogatják, segítik egymást. Például ha egy helyi rendezvényre valakinek étkeztetésre van szüksége, és te pont ilyesmivel foglalkozol, akkor jó eséllyel hozzád fordulnak majd előbb, mint egy külső, ismeretlen vállalkozót.


4. Támogasd a közösséget


Ha egy helyi közösség tagja vagy, akkor illik adni is, ha kapni szeretnél. Ha nagylelkű és adakozó vagy, akkor pedig ne szerénykedd el az ilyen nemes ügyekben való részvételedet. Miért? Mert az emberek szívesen hallanak arról, hogy hogyan támogatja vállalatod a helyi jótékony ügyeket. A kutatások szerint az emberek 91%-a váltana át egy másik márkára, hogy olyan céget támogasson, ami része valamilyen nemes, jótékonysági ügynek. Emellett az emberek 85%-ában egy pozitívabb kép alakul ki helyi cégedről, ha egy olyan jótékonysági ügyet támogatsz, ami érdekli őket.

Egész egyszerűen meg is kérdezheted közösségedet és ügyfeleidet, hogy melyik ügyet támogasd. Több üzlet is valamilyen szavazási rendszert alkalmaz, amivel az ügyfelek kezébe adja a döntés lehetőségét – ez szintén egy jó pont az emberek szemében. A helyi jótékonysági ügyek támogatásával mindenki jól jár. Amellett, hogy valami fontosat támogatsz, sokkal közelebb is kerülhetsz közösségedhez. Ez a segítség több formában is megtörténhet. Lehet például egy évente egyszeri hozzájárulás egy jótékonysági projekthez. Rendezhetsz továbbá rendszeres leárazásokat, amelyek profitját mindig valamilyen jótékonysági szervezet kapja majd meg. De nem kell mindig pénzügyi támogatásra gondolni. Ha például egy éttermed van, vagy ruhaüzleted, akkor értelemszerűen számos egyéb opciód is van, amivel támogathatsz például egy otthont, egy iskolai rendezvényt, és így tovább.

 

5. Rendezz versenyeket


A versenyek remek eszközök arra, hogy izgatottá tedd az embereket helyi céged iránt. Manapság az ilyen versenyeket legegyszerűbb (és legcélszerűbb) az interneten lebonyolítani, első sorban különféle közösségi platformjaidon. Érdemes olyan versenyeket rendezni, amelyek felhasználói tartalmakat elkészítésére szólítják fel a nevezni vágyókat. Például kösd a nevezést cégedhez kapcsolódó képek feltöltéséhez: amelyik felhasználó a legtöbb kedvelést kapja képére, az nyer. Mindezzel te is nyersz, méghozzá rengeteg publicitást, növekvő követőbázist, és olyan hiteles, nem fizetett, valódi, elégedett ügyfelektől származó tartalmakat, amiket bizonyítékul használhatsz fel marketingstratégiádban céged fényezésére.

 

6. Indíts hűségprogramot


A hűségprogramok legjobb része, hogy anélkül szerezhetsz nagyobb bevételt, hogy új ügyfeleket kellene bevonzanod, és meggyőznöd arról, hogy tőled vásároljanak. A hűségprogramok lényege ugyanis az, hogy meglévő ügyfeleidet ösztönözd arra, hogy többet költsenek nálad. 10-ből 8 ügyfél szívesebben vásárol olyan üzletekben, amelyek hűségprogramot is biztosítanak. Hűségprogramodnak két célja kell legyen: gyakoribb és nagyobb értékű vásárlásra ösztönözni az embereket. Egy hűségprogram természetesen több formát is ölthet. Lehet egy egyszerű matricagyűjtő rendszer, ahol a vásárló minden 10-edig vásárlására X%-ú kedvezményt, vagy egy jelképes ingyenes terméket kap. Vagy kidolgozhatsz egy összetettebb rendszert is, amelyben azok, akik többet költenek, nagyobb értékű jutalmakra számíthatnak.

 

...ezek eddig egyszerű lépések, ha azonban már most úgy érzed nem fog egyedül menni és komplex marketingre van szükséged, segítünk!

 

7. Kínálj kedvezményeket


Az emberek nagyon érzékenyek az árakra. Ez olyasmi, amivel helyi vállalatként tisztában kell lenned, és ennek a tudtában kell megszabnod áraidat is. Meglehet, hogy attól tartasz, hogy az árengedmények csökkentik márkád értékét a vásárlók szemében. Előfordulhat, hogy az a gond, hogy ha alacsonyabb áron adnád termékeidet, akkor nem termelnének neked profitot. Ez esetben érdemes emelned valamennyit alapáraidon, és azokból kedvezményt kínálni. Egyszerű pszichológia – ha a vásárlók úgy érzik, hogy egy jó ajánlatot kapnak, akkor szívesebben vásárolnak majd. Ha egy helyi webáruhzáat üzemeltetsz, akkor akciós kódokat is bevethetsz, amikkel vásárlásra ösztönözheted az embereket.

 

8. Építsd ki jelenlétedet a közösségi médián


A közösségi médiát korábban már említettük, mint kiváló platformot a különböző versenyek megrendezésére. Ahhoz azonban, hogy ezeknek a versenyeknek egyáltalán esélyük legyen a sikerre, meg kell erősítened márkád közösségi jelenlétét. Persze a Facebookon bizonyára rajta vagy, de ez nem feltétlenül elég manapság. Vállalatod jellegétől függően az olyan platformokat is érdemes lehet megcéloznod, mint az Instagram, a YouTube, vagy akár a Twitter, illetve a Pinterest. Ha pedig egy helyi B2B cég vagy, akkor mindenképpen jelen kell lenned a LinkedInen is!

Természetesen érdemes utána nézni, hogy ügyfélköröd mely közösségi platformokat használja szívesen, hiszen felesleges időt és erőforrásokat pazarolni egy Twitter-jelenlét kialakítására és fenntartására, ha senkit sem érdekel amit oda posztolsz. Meglepő módon a kisvállalkozások kevesebb, mint fele oszt meg tartalmakat és lép kapcsolatba közönségével napi szinten. Neked is ezt a tábort kell erősítened.

Na persze tény, és nem vitatjuk, hogy egy kisvállalkozás működtetése kemény dió. Gyakran csak azért túlórázik az ember, hogy másnap ne kelljen olyan sokat túlóráznia. Szerencsére megannyi eszköz létezik, amelyek sokkal egyszerűbbé tehetik egy vagy akár egyszerre több közösségi platform aktív működtetését, de ha végképp nincs időd, akkor jobb, ha ide kattintasz, és igazi profikra bízod marketingedet!

 

9. Állj össze egy helyi influencerrel


Ha szeretnéd új szintre emelni közösségi média marketingedet, akkor érdemes szétnézni a helyi influencerek kínálatában. Az influencerek olyan emberek, akiknek népes követőtáboruk, vagy akár egy saját közösségük van, akikre komoly befolyást tudnak gyakorolni. Az influencer marketing lényege, hogy ilyen elismert, sokak által követett embereket kérsz fel arra, hogy népszerűsítsék márkádat, vagy konkrét termékeidet, szolgáltatásaidat (természetesen valamilyen kompenzáció fejében).

Amennyiben sikerül megfelelő influencereket találni az ilyen együttműködésekhez, valószínűleg meglehetősen olcsón kijössz majd, főleg hogy sokan termékeket is elfogadnak pénz helyett egy-egy bejegyzésért (persze ez mindenkinél máshogy van, amit előre le kell egyeztetned velük). Az influencerek nagy értéke hitelességükben rejlik. Ha sikerül olyasvalakivel társulnod, akire igazán felnéznek követői, és bíznak is benne, akkor ez a hitelesség elképesztő aktivitást gerjeszt márkád körül, aminek a híre futótűzként terjed majd egy érdeklődő közösségen belül.

 

10. Indíts ajánlási programot ügyfeleidnek


Egy ügyfélajánlási program segít számos új ügyfelet szerezned anélkül, hogy lényegében bármit tenned kellene ezért. A program lényege, hogy az új ügyfelek beszerzését meglévő ügyfeleidre bízod. Ezzel egyszerre fókuszálsz az ügyfelek megtartására és az újak toborzására, amelyek – mint azt bizonyára tudod – a kiskereskedelem legfontosabb mozgatórugói. Hogy ajánlati programod sikeres lehessen, először is valamilyen ösztönzőt kell kínálnod mindkét fél számára. Jutalmazd meg meglévő ügyfeleidet minden egyes beajánlott új ügyfélért, hogy arra késztesd őket, hogy minél több embernek javasolják helyi cégedet. E mellett azoknak is kedveskedj valamivel, akiknek ajánlják cégedet, hogy arra ösztönözd őket, hogy nézzenek utána cégednek.

Amikor aztán ezek az új ügyfelek úgy érzik, hogy elégedettek márkáddal, ők maguk is elkezdenek új embereket toborozni. Az ajánlati programok azért lehetnek olyan sikeresek, mert az emberek 86%-a mindennél nagyon erősen megbízik ismerősei, barátai véleményében és ajánlataiban.

 

11. Szerezz feliratkozókat email listádra


Habár az email marketing nem a leglátványosabb, vagy legújabb marketingtaktika, a mai napig nem szabad alábecsülni az elektronikus kommunikáció ezen régies formáját. Kutatások szerint a kisvállalkozások tulajdonosainak 81%-a állítja, hogy ügyfélszerzésük egy jó részét az email marketing teszi ki, míg 80%-uk szerint sikeresen alkalmazták az email marketinget az ügyfelek megtartására. Persze egy email stratégia csak akkor lehet sikeres, ha vannak is feliratkozók, akinek elküldheted ezeket az emaileket – manapság már nem lehet mindenkinek csak úgy marketingüzeneteket küldeni. Igyekezz tehát minél nagyobb feliratkozói listát gyűjteni a webhelyeden regisztráló és vásárló felhasználókból, illetve kínálj különféle ösztönzőket a feliratkozásért cserébe (e-könyvek, kedvezményes kódok, ingyenes szállítás az első rendelésre, stb.)

 

13. Készíts mobilalkalmazást


Bármilyen jellegű céged is van, és bármilyen ipart képviselsz, biztos lehetsz benne, hogy az okostelefonok ügyfeleid mindennapi életének részei. Ha van elegendő pénzügyi és emberi erőforrásod rá, gondolkodj el egy mobilalkalmazás létrehozásán ügyfeleid számára.

A tanulmányok szerint az emberek 63%-a szívesebben használ alkalmazásokat webhelyek helyett, mert ez kényelmesebb megoldás számukra. A felhasználók 57%-a azért kedveli inkább az applikációkat, mert gyorsabbak, mint a webhelyek. Persze talán jelenleg még nem tart ott céged, hogy indokolt legyen egy saját alkalmazást fejlesztened neki, de előbb vagy utóbb biztosan egyre nagyobb lesz a nyomás, főleg ahogy versenytársaid is ezt teszik majd. Ha tehát még nem is állsz készen erre, legalább kezdj bele a tervezgetésbe!

 

13. Használd a Google Alerts szolgáltatást


A Google Alerts segít, hogy figyelemmel kövesd mindazt, amit rólad, márkádról, vagy termékeidről mondanak az interneten.

A szolgáltatás jelentéseket állít össze neked arról, hogy hol tesznek nyilvános említést ezekről az interneten, és ezeket emailben kaphatod meg az általad beállított időközökben. Ez lehetővé teszi, hogy a hírek (akár jók, akár rosszak) időben elérjenek hozzád, és megtehesd a szükséged lépéseket, ha erre lenne szükség. Meglehet, hogy valaki egy márkádat emlegető cikket írt a blogjára, de elfelejtett bele hivatkozást tenni webhelyedre. A jelentésben megtalálod ezt az említést, és ez alapján felkeresheted a cikk szerzőjét, hogy megköszönd neki, és hogy megkérd a link elhelyezésére.

A negatívumokra könnyedén válaszolhatsz, ha pedig egy nevesebb lap ír cégedről, akkor azt máris büszkén oszthatod meg közönségeddel.

 

14. Erősítsd meg ügyfélszolgálatodat


Helyi cégednek kiváló ügyfélszolgálatot kell biztosítania. Hogy miért? Mert a lehetséges ügyfelek többféle platformot és eszközt használnak majd, hogy rátaláljanak cégedre. Ezek a felhasználók elolvassák majd a cégedről írt online véleményeket, megnézik a közösségi médiádat, és kikérik ismerőseik véleményét rólad. Ha jó minőségű ügyfélszolgálatot biztosítasz, akkor azt az ügyfelektől érkező vélemények és hozzászólások is reflektálják majd, ezt pedig azok is látni fogják, akik még csak most ismerkednek cégeddel!
 

 

felhasznált irodalom : Quicksprout

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok