Google Analytics használata - Adatok a Google Analyticsből, amiket rendszeresen monitoroznod kell

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!

15 Nélkülözhetetlen tipp a Google Analytics hatékony használatához

Czifra Zsófia

szerző:
Czifra Zsófia

A siker érdekében elengedhetetlen, hogy tiszta, teljes képed legyen webhelyed forgalmáról, és azokról a látogatókról, akik alkotják azt. A Google Analytics eszköze rengeteg adatot kínál webhelyedről, azonban sok webmester és marketinges azt sem tudja, hogy melyik irányból közelítse meg azt a rengeteg számot, amit az eszköz biztosít. A következőkben tehát ebben szeretnénk segíteni néhány tipp formájában. Cikkünk végére érve te is készen állsz majd, hogy fellendítsd webhelyed (és márkád) teljesítményét a Google Analytics adatai alapján!
 

1. Válassz egyéni dátumtartományt

A Google Analytics mind rövid, mint hosszútávú adatelemzést is lehetővé tesz. Ez azt jelenti, hogy te magad adhatod meg, hogy melyik elmúlt időszak adatait szeretnéd megjeleníteni és megvizsgálni, illetve akár össze is hasonlíthatod egy másik, tetszőleges időszakkal. A legtöbb jelentésben lehetőséged van egyéni dátumtartományt megadni, amit a jelentés jobb felső sarkában találsz. Az Analytics alapjáraton mindig az elmúlt 30 napot mutatja majd, de te bármekkora tartományt beállíthatsz egészen addig az időpontig visszamenőleg, amikor elkezdted használni webhelyeden az Analyticset.

 

Ha például megjeleníted az elmúlt évet, akkor megnézheted, hogy mely időszakok voltak forgalmasabbak webhelyeden, és kikövetkeztetheted azt is, hogy mely módosítások, vagy frissítések milyen változásokat eredményeztek webhelyed teljesítményében.


2. Hogyan viselkednek webhelyed látogatói?

A Google Analytics persze sokkal többet képes megmutatni annál, hogy hányan és mikor látogatták meg webhelyedet. Nyisd meg a Viselkedés > Webhelytartalom > Minden oldal jelentést, és vess egy pillantást az itt megjelenő oszlopokra, amik egy-egy mutatót jeleznek.

 

Az Oldalon töltött átlagos időtartam alapján például azonosíthatod azokat a tartalmakat webhelyeden vagy blogodon, amik nem teljesítenek valami jól. Van egy cikked, amit legalább 5 perc végigolvasni, mégis átlagosan csak 20 másodpercet töltenek rajta az embereke? Talán érdemes lenne utánanézni, hogy miért.

 

A Belépések oszlop mutatja, hogy hány látogató érkezett webhelyedre azon az oldalon keresztül – tehát hogy hány látogatás kezdődött azzal a bizonyos oldallal.

 

A Visszafordulási arány mutató azt jelzi, hogy hány látogató érkezett a webhelyedre azon az oldalon keresztül és lépett is vissza onnan anélkül, hogy megnézett volna más oldalakat is. Egy visszafordulásnak több oka is lehet – talán a felhasználó megtalálta, amit keresett, és nem volt szüksége több böngészésre, de lehet, hogy egyáltalán nem tetszett neki, amit lát, és gyorsan távozott is webhelyedről.

 

A Kilépések százalékos aránya nagyon hasonló a Visszafordulási arányhoz, azonban míg a visszafordulási arány azokat a látogatókat számolja, akik megérkeztek webhelyedre, és rögtön le is léptek onnan, addig a kilépések százalékos arányába beleszámít minden látogató, aki arról az oldalról hagyta el webhelyedet (még ha több oldalt is megnéztek ott, mielőtt távoztak volna).

 

Ezek az adatok mind segítenek többet megtudni arról, hogy webhelyed oldalai mennyire népszerűek a látogatók köreiben, illetve hogy melyek azok a tartalmak, amik némi extra figyelmet igényelhetnek, hogy jobban teljesítsenek.

 

3. Honnan böngésznek a látogatóid?

Ha érdekel, hogy látogatóid honnan érik el webhelyedet, akkor erről is részletes jelentést kaphatsz a Közönség > Földrajzi adatok > Hely jelentésben. Itt egy térképet láthatsz, amin a kék szín mélysége jelzi, hogy webhelyed mely országokban milyen népszerű. A különböző országokra kattintva egy részletesebb térképet találsz az adott területről. Magyarországon belül például megyékre lebontva láthatod a statisztikákat.

 

Ha például blogod bejegyzéseit más nyelvekre lefordítva is közzéteszed, akkor megnézheted, hogy mekkora forgalmat kapnak ezek a cikkek a megcélzott országokból.

 

4. Milyen eszközöket és böngészőket használnak látogatóid?

A Google Analytics azt is megmutathatja, hogy webhelyed látogatói milyen böngészőket, operációs rendszereket, felbontásokat, illetve eszközöket használnak tartalmaid megtekintésére. Ezek az adatok rendkívül hasznosak lehetnek, hiszen kikövetkeztetheted belőlük, hogy látogatóid milyen jellegű tartalmak iránt érdeklődhetnének jobban, de fontos eszköze a hibakeresésnek is. 

 

Például, ha az Android eszközökről böngésző felhasználók gyorsan visszafordulnak webhelyedről, akkor előfordulhat, hogy az nem jelenik meg megfelelően Androidos telefonokon és/vagy táblagépeken – ilyenkor érdemes ellenőrizni webhelyedet egy ilyen eszközről, és megállapítani a problémát.

 

Van még kérdésed? Szeretnél mélyebben belemerülni a Google Analytics által kínált adatokba és elemzésekbe, hogy azokat marketing stratégiád mozgatórugóiként használhasd fel? Segítünk! Vedd fel velünk a kapcsolatot IDE kattintva!

 

5. Melyek a legnépszerűbb kulcsszavaid?

Ha nem veszed félvállról a keresőoptimalizálást, akkor webhelyed látogatóinak nagy része különböző keresőmotorokból (nagy valószínűséggel főleg a Google-ból) érkezik. De vajon mire kerestek rá, hogy a te webhelyedet találták meg? Mik a legnépszerűbb kulcsszavak, amikből a legtöbb forgalmad származik?

 

Ezt az információt az Ügyfélszerzés > Minden forgalom > Forrás/médium jelentésben találod. Itt alapjáraton a Forrás/médium jelentés jelenik meg, de ha a táblázat felett (a grafikon alatt) az Elsődleges dimenziót átállítod Kulcsszóra, akkor máris láthatod, hogy a látogatók mely kulcsszavakra kerestek rá, mikor rátaláltak webhelyedre.

 

Sajnos a Google egy biztonsági frissítése miatt a kulcsszavak nagy része „(not set)” vagy „(not provided)” jelöléssel jelenik majd meg, ezért ez a jelentés kevésbé hasznos, mint régebben volt, azonban ha sikerül megcsípned néhány kulcsszót, akkor olyan adatokat is láthatsz itt hozzájuk, hogy  mennyi ideig tartózkodtak webhelyeden azok, akik az adott szót használták webhelyed felkeresésére.

 

Ha ismered a Google Search Console-t, akkor tudod, hogy ezt az információt azon az eszközön belül is megnézheted, azonban az Analytics ennél jóval több részletet képes megmutatni kulcsszavaiddal kapcsolatban (persze csak ha megjeleníti őket). Ha az Analytics és a Search Console fiókod össze van kapcsolva, akkor Search Console-adataid egy részét az Analyticsen belül is megtekintheted: Ügyfélszerzés > Search Console. Ha az adatok szerint egy-egy kulcsszó nagyon gyakran hoz látogatókat webhelyedre, akkor érdemes lehet azt a szót megcélozni és minél több azzal kapcsolatos tartalmat létrezhozni.

 

6. Hogy néz ki látogatóid útja webhelyeden?

A Google Analytics vizuálisan is képes ábrázolni, hogy felhasználóid milyen utat járnak be, miután webhelyedre érkeznek. Navigálj a Közönség > Felhasználói munkafolyamat jelentéshez, és vess egy pillantást a folyamatábrára.

 

Az első oszlop a forgalom forrását mutatja meg (itt többféle szempont közül választhatsz), a második, „Kezdőlap” oszlop pedig, hogy webhelyed mely oldalára érkezett a forgalom. Ez után minden oszlop a látogatók egy-egy lépését jelzi, tehát hogy mely oldalakra léptek át webhelyeden belül látogatásuk során. Minél vastagabb egy összekötő szál két oldal között, a forgalom annál nagyobb része követi ezt az útvonalat.

 

7. Mennyire elkötelezettek látogatóid?

Az elkötelezettség az Analytics rendszerén belül azt jelenti, hogy a látogatók milyen sokáig maradnak webhelyeden egy munkamenet során. Az Analytics ez alapján csoportosítja a felhasználókat, amit a Közönség > Viselkedés > Elköteleződés jelentésben láthatsz. Itt láthatod az egyéni látogatók munkameneteit, és az összes megtekintett oldaluk számát is.

 

8. Vizsgáld meg visszahivatkozásaidat

Az Ügyfélszerzés > Minden forgalom > Hivatkozások jelentésben megnézheted, hogy mely források hivatkoznak webhelyedre. A jelentés segít megállapítani, hogy mely domainekről származik forgalmad legnagyobb része.

 

A táblázat megmutatja, hogy mennyire elkötelezettek az adott forrásból érkező látogatók (tehát hogy átlagosan mennyi időt töltenek webhelyeden), illetve azt, hogy hány oldalt néznek meg látogatásaik során.


9. Elég gyors a webhelyed?

Webhelyed sebessége fontos felhasználói élmény szempont, amit a Google nagyon szigorúan kezel. Az emberek manapság elvárják, hogy az internetes tartalmak (köztük webhelyed is) másodpercek alatt megjelenjenek, és ha ezt nem biztosítod nekik, akkor hamar ráunnak majd a várakozásra, és máshol keresik azt, amit talán nálad is megtaláltak volna.

 

Webhelyed sebességét az Analyticsben is megtekintheted, mégpedig a Viselkedés > Webhelysebesség > Áttekintés jelentésben. Ha az egyes oldalak átlag betöltési idejére vagy kíváncsi, akkor szintén a Webhelysebességen belül válaszd az Oldalidők jelentést. Lesznek az átlag felett és alatt teljesítő oldalak is – ez általában attól függ, hogy milyen tartalmak szerepelnek rajtuk. A videók és képek betöltése általában jóval több időt vesz igénybe, mint az egyszerű szövegeké.

 

10. Közösségi hivatkozások

A látogatók gyakran osztják meg a webhelyek és blogok tartalmait különböző közösségi platformokon Facebook hozzászólások, Tweetek, és egyéb megnyilvánulások formájában. Ezeket az adatokat is érdemes megvizsgálni, hiszen megtudhatod belőlük, hogy az emberek milyen gyakran osztják meg tartalmaidat a közösségi hálózatokon, és hogy mekkora forgalmat termelnek neked ezzel.

 

Ezt az Ügyfélszerzés > Közösségi > Céloldalak jelentésben találod. Vess egy pillantást itt szereplő, legjobban teljesítő hivatkozásaidra, mert ezek alapján megállapíthatod, hogy mely tartalmaidat találják a legérdekesebbnek látogatóid.

 

11. Honnan érkezik közösségi forgalmad?

Közvetlenül a Céloldalak jelentés felett találod a Hálózati hivatkozások jelentést, ami megmutatja, hogy pontosan honnan is származik közösségi forgalmad. A közösségi forgalomnak saját folyamatábrája is van, amin megvizsgálhatod, hogy milyen utat járnak be látogatóid, miután bizonyos közösségi hálózatokról webhelyedre érkeznek. Ezt szintén a Közösségi almenüben, a Felhasználói munkafolyamat jelentésben találod.


12. Teljesülnek konverziós céljaid?

Ha webhelyed vagy blogod célja az, hogy tartalmaiddal egy bizonyos műveletre vedd rá látogatóidat (regisztráció, feliratkozás, vásárlás, stb.) akkor értelemszerűen jó tudni, hogy ezek a célok teljesülnek-e. Ezt a Konverziók > Célok > Áttekintés jelentésben ellenőrizheted, habár először be kell állítanod az Analytics-en belül, hogy milyen célokat kövessen a rendszer.

 

13. Mely oldalakról távoznak látogatóid?

A legtöbbeket első sorban az érdekli, hogy melyek a legjobban teljesítő oldalaik. De mi a helyzet azokkal az oldalakkal, amikről a leggyakrabban hagyják el webhelyedet a látogatók? Ezekkel az oldalakkal lehet, hogy valami nagyon nincs rendben, ezért érdemes vetni rájuk egy pillantást. Nézd meg őket a Viselkedés > Webhelytartalom > Kilépési oldalak jelentésben.

 

Persze attól, hogy egy adott oldalról sokan távoznak webhelyedről még nem jelenti azt, hogy mindenképpen baj van vele. Lehet, hogy a tartalom olyan jó, hogy sok kérdésre választ ad, és a felhasználóknak egyszerűen nincs szükségük arra, hogy tovább maradjanak webhelyeden.

 

14. Google AdSense az Analytics-ben

Amennyiben webhelyeden Google AdSense hirdetéseket is elhelyezel, ez a funkció hasznos lehet számodra. Az AdSense és az Analytics összeköthetők egymással, még több adatot kínálva elhelyezett hirdetéseid teljesítményéről. Miután összekötötted két fiókodat, az adatokat a Viselkedés > Kiadó almenüben találod.


15. Vizsgáld meg webhelyed kereséseit

A Google Analytics a webhelyeden belüli kereséseket is képes nyomon követni. Ehhez először is be kell állítanod, hogy az Analytics egyáltalán „odafigyeljen” ezekre a keresésekre. Ha ez megvan, akkor a kapcsolódó jelentést a Viselkedés > Webhelyről indított keresés > Áttekintés jelentésben találod.

 

Érdemes gyakran nézegetni ezt a jelentést, hiszen kiderítheted belőle, hogy látogatóid pontosan mire is kíváncsiak, miután webhelyedre érkeznek. Talán megérné elhelyezni ezeket a dolgokat az oldalsávban hivatkozások formájában, hogy többen hamarabb rájuk találjanak – ezzel sok visszafordulást és kilépést megakadályozhatsz. Ne feledd – a Google nem tökéletes, és néhány felhasználó igenis a te webhelyed keresőjét használja majd. Nézd meg a Keresési kifejezések jelentést is, hogy ötleteket meríts keresőoptimalizálásodhoz.
 


Értesülj elsőkézből legfrisseb híreinkről

Ha szeretnél még többet olvasni a témában,
iratkozz fel hogy azonnal értesülj legújabb cikkeinkről!

Ha hasznosnak találtad cikkemet, oszd meg ismerőseiddel is!


Még több cikk a témában

Marketingest keresünk - marketinges állásajánlat
2021-03-22

Marketingest keresünk - marketinges állásajánlat

Milyen hülye megfogalmazás már ez, hogy marketingest keresünk… Kit kerestek igazából? Miért nem írjátok le pontosan? Mutatom...  

webáruház működése
2022-05-12

Hogy működik egy webáruház?

Az internet korában mindenkinek lehetősége van arra, hogy online környezetben értékesítsen. Legyen szó kézműves alkotásokról, vagy egy kisebb-nagyobb cég termékeiről, az online vásárlás manapság annyira elterjedt, hogy sokak számára az új normává vált.

Hogyan elemezzük megfelelően adatainkat az egészségügyben?
2022-05-10

Az egészségügyi adatelemzés problémái és megoldásai

A mai modern világban az egészségügyi szolgáltatók tisztában vannak vele, hogy az adatok részletes ismerete a tájékozott klinikai döntéshozás egyik alapfeltétele. Sok szervezet számára azonban még ennek ellenére is kihívást jelent az adatelemző eszközök hatékony alkalmazása. Szóval miért éri meg foglalkozni az egészségügyi adatelemzéssel, és milyen problémákra kínál megoldást a különböző szolgáltatóknak és szervezeteknek? Az alábbiakban ezekre olvashatsz néhány példát.

Integrált marketing az egészségügyben: Mi ez pontosan?
2022-05-03

Mi az az integrált marketing (és miért olyan fontos egy egészségügyi...

A cégvezetők minden iparágban tisztában vannak vele, hogy a morálnak mindig felülről kell érkeznie. Amikor a vezetőség összehangoltan végzi munkáját és együttes erővel tesznek azért, hogy közös üzenetük az egész céget átjárja, akkor ezzel hűséget, bizalmat és magabiztosságot ébresztenek alkalmazottjaikban saját márkájuk, küldetésük és céljaik iránt. Ideális esetben a marketing aztán ezt az üzenetet továbbítja a cég célközönségének. A marketing azonban manapság egyszerre számos csatornán és többféle formátumban zajlik, és sok márkának nehezére esik olyan üzeneteket megfogalmaznia, amelyet az összes ilyen csatornán képesek lennének terjeszteni. Ez a helyzet szedett-vetett marketinget, egymással össze nem függő...

első webshop eladás
2022-04-28

Így add el első termékedet webáruházadban

Ha épp most készült el online üzleted, akkor minden bizonnyal készen állsz az értékesítésre – a kérdés csak az, hogy mi legyen az első lépés…

google index
2022-04-21

A Google talán sosem indexel egyes felfedezett oldalakat

A Google szerint a Search Console lefedettségi jelentésében megjelenő „Felfedezve – Jelenleg nincs indexelve” állapot talán soha nem tűnik majd el, mert egyáltalán nem biztos, hogy egy webhely összes oldala valaha is indexelésre kerülne.

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt,
több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.
Legyen a Tied a következő sikertörténetünk!

Jelentkezz auditunkra még ma!