Eltűnő Instagram like-ok: mit jelent az nekünk?

Eltűnő Instagram like-ok: mit jelent az nekünk?

Az Instagram, és az eltűnő kedvelések esete

Már egy ideje hallhattunk arról, hogy az Instagram el fogja tüntetni a kedveléseket a felhasználók profiljairól, és a kísérleti országok közé novemberben az Egyesült Államok bizonyos részei is bekerültek – sőt, mi is tapasztaltuk a jelenséget! 

Eltűnő Instagram like-ok: mit jelent az nekünk?

Az idei San Franciscói Wired 25 eseményen Adam Mosseri, az Instagram feje bejelentette, hogy hamarosan az amerikai felhasználók egy része is megtapasztalja majd, hogy milyen is az Instagram kedvelések nélkül. A „lájkok” elrejtését 2019 során már Ausztráliában, Japánban, Kanadában, és Írországban is tesztelték. Az új rendszerben a felhasználók nem láthatják, hogy mások feltöltései hány kedvelést kaptak, csak azokét, amelyeket ők maguk töltöttek fel.

 

Habár az ötletet a jelenlévő közönség tapssal fogadta, több híresség kritizálta a kezdeményezést. Nicki Minaj például azzal fenyegetőzött, hogy nem fog többet posztolni az Instagramra, ha eltűnnek a kedvelések. Néhány népszerű, több millió követőt felhalmozó ausztrál influencer is negatív véleményének adott hangot a döntéssel szemben.

 

Mosseri állítása szerint a döntés nem a nagyobb nevekről szól, hanem a fiatalokról:
„A cél az, hogy csökkentsük a nyomást az Instagramon, hogy kevésbé szóljon a versenyről, és teret adjunk az embereknek, hogy arra koncentrálhassanak, hogy olyan emberekkel kerüljenek kapcsolatba, akiket szeretnek, és akik inspirálják őket.”

 

Az influencerek és a marketingesek persze jogosan ízlelgetik a kérdést, hogy vajon mit jelent mindez számukra a befektetések megtérülése tekintetében. Vajon lesz-e lehetőségük még az embereknek híressé válniuk az Instagramon, vagy erről már lecsúszott az, aki eddig nem hozta össze?

 

Az eltűnő like-ok, és a marketingesek ügye

A Takumi egy szoftverszolgáltató cég az Egyesült Királyságban, amely célja, hogy közelebb vigye egymáshoz a márkákat és az influencereket. „Az influencer marketingben sokféleképpen lehet rosszul csinálni a dolgokat” olvasható a Takumi küldetésében. „Mi a helyes útra törekszünk.”

 

Nem a Takumi az egyetlen ilyen berendezkedésű cég. Ott van a SocialPubli is, amely szeretné sokszínűbbé tenni az influencer marketinget, és megtartani annak hitelességét. Ha a megtérülésról van szó, a kedveléseket általánosságban nem szokás fontos mutatóként kezelni.

 

Ezt Adam Williams, a Takumi ügyvezető igazgatója is megerősítette. A cég „alternatív teljesítménymutatókat” tesztelt, például tartalmak garantált megjelenítéseit, csökkentve ezzel az „ál elérésekből” származó problémák számát.
„Nem hiszem, hogy a kedvelések elrejtése hatással lesz ránk, mint cégre, hiszen szoros együttműködésben dolgozunk az influencerekkel, hogy bővebb rálátást nyerjünk, és ne támaszkodjunk kizárólag a platformra.”

 

Brian Solis, az Altimeter volt igazgatója (ma független elemző) állítása szerint érti, hogy az influencereket miért zaklatta fel a változtatás.
„Elvégre, az influencerek olyan személyek, akik aktív közösségeket építettel fel személyes márkájuk köré, és megtanulták, hogy hogyan tegyenek szert jövedelmező ajánlatokra a hirdetőkkel, akiknek a termékeit kiemelik bejegyzéseikben.”
… írta a LinkedInen.


„A kedvelések az influencerek és a marketingesek számára afféle valuták, ahogyan a követők is.”

 

Williams kételkedik abban, hogy a változtatást bárki közösségi bevételét is befolyásolná:
„Nem valószínű, hogy [az Instagram] olyan változásokat eszközölne, amelyekkel hosszútávon ártana saját üzleti modelljének”

 

Hozzátette továbbá, hogy: „A felelősségteljes hirdetők már most is olyan stratégiákat kellene, hogy alkalmazzanak, amelyek nem az olyan üres mutatókra helyezik a hangsúlyt, mint a „kedveslések”, hanem inkább a ROI mérésével kellene foglalkozniuk a közönség relevanciáján és az olyan értékes aktivitáson keresztül, mint például az átkattintások.”

 

Mi a helyzet a felhasználókkal?

Szóval mit jelent a változás az Instagram és más közösségi platformok jövője számára?

 

Solis már jó ideje foglalkozik a közösségi média által kondicionált viselkedés és állapot témájával – a folytonos telefonnézegetéssel, a telefonok zsebben történő fantomrezgésével, és azzal a szorongással, amit egy új bejegyzés közzététele okoz sokak számára. Nemrégiben kiadott könyve, a Lifescale egy mély utazásra invitálja az olvasót saját elméjébe, hogy rendet tehessen abban, és bizonyos értelemben kezdetét vehesse a gyógyulás folyamata is. Solis szerint ezek a hatások mély digitális sebeket hagynak az emberben, a legtöbben mégis apró vágásokként kezelik őket.

 

Természetesen ezek a hatások mind a technológiai óriások szándékos pszichológiai és társadalmi manipulációjának eredményei. A Kahlua egy augusztusi tanulmányából kiderült, hogy az amerikai millenárisok egyharmada ellenőrzi a kedvelések számát mindössze egy perccel az után, hogy posztolt egy bejegyzést a közösségi médiára.

 

Mosseri bejelentését követően Solis is megerősítette ezt az elméletet: „A közösségi média, az online játékok, és alkalmazások a világszintű társadalmi manipuláció valósidejű példái. Az ilyen alkalmazások célja elszakítani bennünket a meglévő normáinktól és értékeinktől” írta. „Az Instagram, a Facebook, a Twitter, és hasonlók elillanó társadalmi megerősítéssel és egyéb változó jutalmakkal jutalmazzák a felhasználókat.”

 

„Valójában a figyelemgazdaságról szól minden” tette hozzá. „A figyelmünk egy valuta. Megszerezzük és elköltjük azt. Minél többet adunk belőle egy platformnak, annál több pénzt tud csinálni belőle.

 

Októberben a Facebooknál is bejelentették, hogy tervben van a kedvelések elrejtése bizonyos területeken. Habár tisztában vannak a két platform közötti különbséggel, ismét szóba került a „minőség a mennyiség helyett” elv, és a mentális egészségügyi szakemberek pozitív véleménye is. Az üzleti felhasználók továbbra is hozzájutnak majd az eddigi mutatókhoz.
 

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok