Közösségi média - 5 heset, amikor a közösségi média szó szerint életeket mentett

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!

5 eset, amikor a közösségi média életeket mentett

Czifra Zsófia

szerző:
Czifra Zsófia

Számos happy enddel végződő történet bizonyítja hogy a közösségi média jót is tehet a társadalmunkban. Hatékony felületet biztosít azok számára, akiknek segítségre van szükségük, és hallatni szeretnék a hangjukat a nagyvilágban.
 

A Twitteren és a Facebookon megannyi példát láthattunk már erre – van, hogy bajba jutottak kérnek segítséget, és van, hogy egy-egy aktivista csoport használja a platformokat arra, hogy felhívják a figyelmet egy-egy fontosabb ügyre – például egy család, vagy akár egy egész katasztrófa sújtotta terület megsegítésére. Azonban a közösségi média, mint a társadalmi krízishelyzetek kezelésére használható eszköz jövője a szervezetektől és kormányoktól függ. Tény, hogy még mindig nem tudjuk, hogy hogyan használhatnánk teljes hatékonysággal a különböző hálózatokat a bajbajutottak kisegítésére, de több alkalommal is bizonyossá vált már, hogy jóval többet tehetünk néhány reménydús hashtag megosztásánál.

 

Mindennek azonban van árnyoldala is, hiszen egy olyan platformon, amelyet az emberek előszeretettel használnak információterjesztésre, a szeretteikkel, esetleg a hatóságokkal való kommunikációra, vagy éppen a krízishelyzetek kezelésére (óvóhelyek felkutatása, segítségnyújtás és –kérés stb.), éppen olyan könnyen terjednek a téves, vagy szándékosan hamis információk is, mint a segítség. A személyes és adatbiztonság kétségtelenül fontos kérdés ezekben a helyzetekben.  Ezek ellenére azonban egyre többen szólalnak fel a közösségi média veszélyhelyzetekben való alkalmazásáért, legyen szó egy viharjelzésről, vagy egy nemzeti krízishelyzet kezeléséről.

 

Igen, a profilképed leváltása, és egy megható videó megosztása talán segít némileg felhívni a figyelmet egy fontos, nemes ügyre, de a közvetkező példák megmutatják, hogy a közösségi média ennél sokkal többre képes!

 

1. Amikor 10 ezer munkást mentett meg az éhezéstől

A közösségi médiának sikerült felhívnia az indiai nagykövetség figyelmét több ezer elbocsátott, éhező munkásra Szaúd-Arábiában. Az országban több cég is külföldi munkaerőt foglalkoztat, javarészt indiai származású dolgozókkal, azonban a csökkenő olajárak miatt többektől akár hét hónapig is visszatartották a béreket, és nagy részüket el is bocsátották mindenféle végkielégítés vagy egyéb kompenzáció nélkül. 10 ezer indiai munkás maradt munka, pénz, és így élelem nélkül.

 

Szerencsére az indiai kormány több mint 16 tonna élelmiszert bocsátott a rendelkezésükre nem sokkal később, és kiadta, hogy senkit se hagyjanak éhezni. Az akció főképp Imran Khohkar üzletembernek volt köszönhető, aki a Twitteren egy 800 éhező indiai munkást ábrázoló képet osztott meg az indiai külügyminiszterrel Shushma Swaraj-zsal. Swaraj ez után személyes Twitter fiókján szolgáltatott friss információkat a helyzetről, és igyekezett megnyugtatni az éhező munkásokat (és Indiát), hogy a helyzetet kezelni fogják. A kormány később tervezni kezdte azon munkások légi hazaszállítását, akik önerőből nem lettek volna képesek hazajutni.

 

2. Amikor életveszélyes időjárást jelez előre

Katasztrófák idején nem csak a gyors reagció a fontos, hiszen az előzetes felkészülés és tájékozottság is életeket menthet. A közösségi média egyre inkább létfontosságú eszközzé válik az életveszélyes időjárás előrejelzésében, különösen az Egyesült Államokban. Az AccuWeather, a Nemzeti Időjárási Szolgálat (National Weather Service), és más meteorológiai szervezeteknek már kész protokolljuk van a tornádók, földrengések, tűzvészek és más életveszélyes környezeti katasztrófák előrejelzésére olyanok számára, akik esetleg veszélyben lehetnek.

 

Az egyetlen komolyabb probléma csak az, hogy sok esetben nehéz lehet folyamatos internetkapcsolatot megtartani a különféle katasztrofális helyzetek során (ami erősen limitálja a létfontosságú értesítések és frissítések áramlását) – azonban a közösségi platformokért felelős cégek ezen is igyekeznek változtatni. A jelentések szerint a Facebook és más megavállalatok sztratoszférába felengedett légballonokkal és drónokkal kísérleteznek, hogy még a legsúlyosabb károkat elszenvedett területeken is folyamatos internetelérést biztosítsanak.

 

3. Amikor a menekülteken segít

A Szíriából Európa irányába induló menekültekről szóló történeteknek köszönhetően a világ az elmúlt években több ízben is értesült arról, hogy milyen életveszélyes vállalkozás lehet átkelni az Égei-tengeren. Egy hajóban, vagy csónakban való átkelés könnyedén halálos kimenetelű lehet, éppen ezért igyekszik egyre több civil a közösségi médián keresztül segíteni a menekültek útját, és biztosítani a túlélésüket.

 

Egy volt menekültek által kezelt privát Facebook csoport óránkénti jelentést biztosít a hullámok magasságáról és az időjárásról, navigációs tanácsokat kínál a menekülteknek telefonon keresztül, és segíti őket a vízi járművek motorjainak hibaelhárításában is, mindemellett továbbá a parti őrséget is igyekszik az érkezők elé küldeni, amennyiben fennáll a süllyedés veszélye.

 

4. Amikor életmentő kezelést segített találni

2016-ban nagyon veszélyes helyzetbe került az, aki Venezuelában betegedett meg. Az országot egy súlyos egészségügyi válság sújtotta akkoriban: a kórházakban hiány volt az alapvető gyógyszerekből, a tiszta vízből, és az élelmiszerekből is. Az ország kormánya visszautasította a nemzetközi egészségügyi segítséget, mondván az veszélyezteti nemzeti szuverenitásukat.

 

Jobb lehetőségek híján a súlyos betegségekben szenvedők a közösségi hálózatokhoz fordultak, hogy bármilyen lehetséges módon hozzájussanak az orvosságokhoz, és életben maradhassanak. Az emberek lejárt, megmaradt, vagy leárazott gyógyszereket kértek, hogy ne kelljen az ország feketepiacához fordulniuk.

 

5. Amikor természeti katasztrófákat segít túlélni

A Google-tól a Facebookig mindenki komolyan elgondolkodott már azon, hogy hogyan használhatnánk a közösségi médiát a természeti katasztrófák sújtotta vagy háborús övezetekben élők megsegítésére. Nem kétséges, hogy az emberi cselekedeteket az információterjesztés egyik leggyorsabb és legegyszerűbb módjának tartják az ilyen nehéz helyzetekben.

 

2013-ban a TechRadar arról számolt be, hogy a természeti katasztrófák és a terrorizmus új fejlesztéseket ösztönöztek a közösségi média iparában. A Twitter figyelmeztető szolgáltatása (Alert service), a Google Személykeresője, és a Facebook biztonsági ellenőrzője mind azért jöttek létre, hogy az emberek gyorsan és egyszerűen értesíthessék családtagjaikat és szeretteiket arról, hogy biztonságban vannak, és hogy a bajbajutottakra is rátalálhassanak a kaotikus körülmények között.


Értesülj elsőkézből legfrisseb híreinkről

Ha szeretnél még többet olvasni a témában,
iratkozz fel hogy azonnal értesülj legújabb cikkeinkről!

Ha hasznosnak találtad cikkemet, oszd meg ismerőseiddel is!


Még több cikk a témában

Marketingest keresünk - marketinges állásajánlat
2021-03-22

Marketingest keresünk - marketinges állásajánlat

Milyen hülye megfogalmazás már ez, hogy marketingest keresünk… Kit kerestek igazából? Miért nem írjátok le pontosan? Mutatom...  

Egészségügyi reklámcélzás: Hogyan célozzunk majd 2023-tól sütik nélkül?
2022-05-17

Reklámcélzás az egészségügyben a harmadik felek sütijei nélkül

A célzott hirdetések hosszú évek óta hatékony és eredményes marketingeszközöknek számítanak. Ehhez a marketingformához a közönségről összegyűjtött adatokra van szükség, amit a marketingesek mindezidáig olyan harmadik felektől szerezhettek be, mint a Google vagy az Apple. Ezeket az adatokat sütik formájában gyűjtötték össze, így kapták a nevüket a „harmadik felektől származó sütik”. Mindez azonban hamarosan (várhatóan 2023-ban) megváltozik, és a hirdetőknek fel kell készülniük egy olyan környezetre, amelyben többé nem férhetnek hozzá ezekhez az értékes adatokhoz. De egész pontosan milyen harmadik felektől származó adatokról van szó és miért tagadják meg a cégóriások a hozzáférést ezekhez az információkhoz? Az alábbiakban ezekre és hasonló fontos kérdésekre találsz választ!

webáruház működése
2022-05-12

Hogy működik egy webáruház?

Az internet korában mindenkinek lehetősége van arra, hogy online környezetben értékesítsen. Legyen szó kézműves alkotásokról, vagy egy kisebb-nagyobb cég termékeiről, az online vásárlás manapság annyira elterjedt, hogy sokak számára az új normává vált.

Hogyan elemezzük megfelelően adatainkat az egészségügyben?
2022-05-10

Az egészségügyi adatelemzés problémái és megoldásai

A mai modern világban az egészségügyi szolgáltatók tisztában vannak vele, hogy az adatok részletes ismerete a tájékozott klinikai döntéshozás egyik alapfeltétele. Sok szervezet számára azonban még ennek ellenére is kihívást jelent az adatelemző eszközök hatékony alkalmazása. Szóval miért éri meg foglalkozni az egészségügyi adatelemzéssel, és milyen problémákra kínál megoldást a különböző szolgáltatóknak és szervezeteknek? Az alábbiakban ezekre olvashatsz néhány példát.

Integrált marketing az egészségügyben: Mi ez pontosan?
2022-05-03

Mi az az integrált marketing (és miért olyan fontos egy egészségügyi...

A cégvezetők minden iparágban tisztában vannak vele, hogy a morálnak mindig felülről kell érkeznie. Amikor a vezetőség összehangoltan végzi munkáját és együttes erővel tesznek azért, hogy közös üzenetük az egész céget átjárja, akkor ezzel hűséget, bizalmat és magabiztosságot ébresztenek alkalmazottjaikban saját márkájuk, küldetésük és céljaik iránt. Ideális esetben a marketing aztán ezt az üzenetet továbbítja a cég célközönségének. A marketing azonban manapság egyszerre számos csatornán és többféle formátumban zajlik, és sok márkának nehezére esik olyan üzeneteket megfogalmaznia, amelyet az összes ilyen csatornán képesek lennének terjeszteni. Ez a helyzet szedett-vetett marketinget, egymással össze nem függő...

első webshop eladás
2022-04-28

Így add el első termékedet webáruházadban

Ha épp most készült el online üzleted, akkor minden bizonnyal készen állsz az értékesítésre – a kérdés csak az, hogy mi legyen az első lépés…

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt,
több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.
Legyen a Tied a következő sikertörténetünk!

Jelentkezz auditunkra még ma!