Közösségi média - 5 heset, amikor a közösségi média szó szerint életeket mentett

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!

5 eset, amikor a közösségi média életeket mentett

Czifra Zsófia

szerző:
Czifra Zsófia

Számos happy enddel végződő történet bizonyítja hogy a közösségi média jót is tehet a társadalmunkban. Hatékony felületet biztosít azok számára, akiknek segítségre van szükségük, és hallatni szeretnék a hangjukat a nagyvilágban.
 

A Twitteren és a Facebookon megannyi példát láthattunk már erre – van, hogy bajba jutottak kérnek segítséget, és van, hogy egy-egy aktivista csoport használja a platformokat arra, hogy felhívják a figyelmet egy-egy fontosabb ügyre – például egy család, vagy akár egy egész katasztrófa sújtotta terület megsegítésére. Azonban a közösségi média, mint a társadalmi krízishelyzetek kezelésére használható eszköz jövője a szervezetektől és kormányoktól függ. Tény, hogy még mindig nem tudjuk, hogy hogyan használhatnánk teljes hatékonysággal a különböző hálózatokat a bajbajutottak kisegítésére, de több alkalommal is bizonyossá vált már, hogy jóval többet tehetünk néhány reménydús hashtag megosztásánál.

 

Mindennek azonban van árnyoldala is, hiszen egy olyan platformon, amelyet az emberek előszeretettel használnak információterjesztésre, a szeretteikkel, esetleg a hatóságokkal való kommunikációra, vagy éppen a krízishelyzetek kezelésére (óvóhelyek felkutatása, segítségnyújtás és –kérés stb.), éppen olyan könnyen terjednek a téves, vagy szándékosan hamis információk is, mint a segítség. A személyes és adatbiztonság kétségtelenül fontos kérdés ezekben a helyzetekben.  Ezek ellenére azonban egyre többen szólalnak fel a közösségi média veszélyhelyzetekben való alkalmazásáért, legyen szó egy viharjelzésről, vagy egy nemzeti krízishelyzet kezeléséről.

 

Igen, a profilképed leváltása, és egy megható videó megosztása talán segít némileg felhívni a figyelmet egy fontos, nemes ügyre, de a közvetkező példák megmutatják, hogy a közösségi média ennél sokkal többre képes!

 

1. Amikor 10 ezer munkást mentett meg az éhezéstől

A közösségi médiának sikerült felhívnia az indiai nagykövetség figyelmét több ezer elbocsátott, éhező munkásra Szaúd-Arábiában. Az országban több cég is külföldi munkaerőt foglalkoztat, javarészt indiai származású dolgozókkal, azonban a csökkenő olajárak miatt többektől akár hét hónapig is visszatartották a béreket, és nagy részüket el is bocsátották mindenféle végkielégítés vagy egyéb kompenzáció nélkül. 10 ezer indiai munkás maradt munka, pénz, és így élelem nélkül.

 

Szerencsére az indiai kormány több mint 16 tonna élelmiszert bocsátott a rendelkezésükre nem sokkal később, és kiadta, hogy senkit se hagyjanak éhezni. Az akció főképp Imran Khohkar üzletembernek volt köszönhető, aki a Twitteren egy 800 éhező indiai munkást ábrázoló képet osztott meg az indiai külügyminiszterrel Shushma Swaraj-zsal. Swaraj ez után személyes Twitter fiókján szolgáltatott friss információkat a helyzetről, és igyekezett megnyugtatni az éhező munkásokat (és Indiát), hogy a helyzetet kezelni fogják. A kormány később tervezni kezdte azon munkások légi hazaszállítását, akik önerőből nem lettek volna képesek hazajutni.

 

2. Amikor életveszélyes időjárást jelez előre

Katasztrófák idején nem csak a gyors reagció a fontos, hiszen az előzetes felkészülés és tájékozottság is életeket menthet. A közösségi média egyre inkább létfontosságú eszközzé válik az életveszélyes időjárás előrejelzésében, különösen az Egyesült Államokban. Az AccuWeather, a Nemzeti Időjárási Szolgálat (National Weather Service), és más meteorológiai szervezeteknek már kész protokolljuk van a tornádók, földrengések, tűzvészek és más életveszélyes környezeti katasztrófák előrejelzésére olyanok számára, akik esetleg veszélyben lehetnek.

 

Az egyetlen komolyabb probléma csak az, hogy sok esetben nehéz lehet folyamatos internetkapcsolatot megtartani a különféle katasztrofális helyzetek során (ami erősen limitálja a létfontosságú értesítések és frissítések áramlását) – azonban a közösségi platformokért felelős cégek ezen is igyekeznek változtatni. A jelentések szerint a Facebook és más megavállalatok sztratoszférába felengedett légballonokkal és drónokkal kísérleteznek, hogy még a legsúlyosabb károkat elszenvedett területeken is folyamatos internetelérést biztosítsanak.

 

3. Amikor a menekülteken segít

A Szíriából Európa irányába induló menekültekről szóló történeteknek köszönhetően a világ az elmúlt években több ízben is értesült arról, hogy milyen életveszélyes vállalkozás lehet átkelni az Égei-tengeren. Egy hajóban, vagy csónakban való átkelés könnyedén halálos kimenetelű lehet, éppen ezért igyekszik egyre több civil a közösségi médián keresztül segíteni a menekültek útját, és biztosítani a túlélésüket.

 

Egy volt menekültek által kezelt privát Facebook csoport óránkénti jelentést biztosít a hullámok magasságáról és az időjárásról, navigációs tanácsokat kínál a menekülteknek telefonon keresztül, és segíti őket a vízi járművek motorjainak hibaelhárításában is, mindemellett továbbá a parti őrséget is igyekszik az érkezők elé küldeni, amennyiben fennáll a süllyedés veszélye.

 

4. Amikor életmentő kezelést segített találni

2016-ban nagyon veszélyes helyzetbe került az, aki Venezuelában betegedett meg. Az országot egy súlyos egészségügyi válság sújtotta akkoriban: a kórházakban hiány volt az alapvető gyógyszerekből, a tiszta vízből, és az élelmiszerekből is. Az ország kormánya visszautasította a nemzetközi egészségügyi segítséget, mondván az veszélyezteti nemzeti szuverenitásukat.

 

Jobb lehetőségek híján a súlyos betegségekben szenvedők a közösségi hálózatokhoz fordultak, hogy bármilyen lehetséges módon hozzájussanak az orvosságokhoz, és életben maradhassanak. Az emberek lejárt, megmaradt, vagy leárazott gyógyszereket kértek, hogy ne kelljen az ország feketepiacához fordulniuk.

 

5. Amikor természeti katasztrófákat segít túlélni

A Google-tól a Facebookig mindenki komolyan elgondolkodott már azon, hogy hogyan használhatnánk a közösségi médiát a természeti katasztrófák sújtotta vagy háborús övezetekben élők megsegítésére. Nem kétséges, hogy az emberi cselekedeteket az információterjesztés egyik leggyorsabb és legegyszerűbb módjának tartják az ilyen nehéz helyzetekben.

 

2013-ban a TechRadar arról számolt be, hogy a természeti katasztrófák és a terrorizmus új fejlesztéseket ösztönöztek a közösségi média iparában. A Twitter figyelmeztető szolgáltatása (Alert service), a Google Személykeresője, és a Facebook biztonsági ellenőrzője mind azért jöttek létre, hogy az emberek gyorsan és egyszerűen értesíthessék családtagjaikat és szeretteiket arról, hogy biztonságban vannak, és hogy a bajbajutottakra is rátalálhassanak a kaotikus körülmények között.


Értesülj elsőkézből legfrisseb híreinkről

Ha szeretnél még többet olvasni a témában,
iratkozz fel hogy azonnal értesülj legújabb cikkeinkről!

Ha hasznosnak találtad cikkemet, oszd meg ismerőseiddel is!


Még több cikk a témában

Marketingest keresünk - marketinges állásajánlat
2021-03-22

Marketingest keresünk - marketinges állásajánlat

Milyen hülye megfogalmazás már ez, hogy marketingest keresünk… Kit kerestek igazából? Miért nem írjátok le pontosan? Mutatom...  

SEO trendek az ünnepekre
2022-09-22

5 e-kereskedelmi SEO trend az ünnepekre

Habár épp, hogy véget ért a nyár, sokan már most az év végi ünnepi szezonra igyekeznek felkészíteni marketingstratégiájukat. A SEO, vagyis a keresőoptimalizálás természetesen idén is nélkülözhetetlen lesz az olyan márkák számára, amelyek szeretnék láthatóbbá tenni magukat az ünnepi vásárlók előtt.

A legfontosabb marketing stratégia: helyi egészségügyi SEO
2022-09-20

A helyi egészségügyi SEO alapjai

A helyi egészségügyi SEO az az orvosok, klinikák és kórházak egyik legfontosabb marketingstratégiája, amivel ezek a szolgáltatók láthatóbbá tehetik magukat a közelben kereső felhasználók, vagyis lehetséges pácienseik számára.  

helyi seo tippek
2022-09-15

A helyi SEO 5 alapfeltétele

A helyi SEO, azaz helyi keresőoptimalizálás segítségével a közeledben keresgélő felhasználóknak népszerűsítheted vállalatodat. A helyi SEO-val általában a Google felületét szokás megcélozni, de más keresőmotorokra is lehet helyileg optimalizálni. A keresőoptimalizálás e formája az online marketing egyik leghatékonyabb ágazata, amivel elérheted, hogy tartalmaid a kívánt keresésekre jelenjenek meg ideális ügyfeleid számára.

Plasztikai sebészeti webdesign elvek: Ezekre figyelj!
2022-09-13

3 alapvető webdesign elv plasztikai sebészeknek

Ha van egy színvonalas plasztikai sebészeted, akkor azt manapság csupán fél sikerként könyvelheted el. Az internet modern világában ezt a színvonalat webhelyednek is tükröznie kell, ráadásul nem csak megjelenésében, hanem működésében is. Hiába vagy tele plasztikai sikertörténetekkel, ha nem használod fel ezeket sebészeted webhelyén. Egy ilyen profinak, mint neked hasonlóan profi online jelenlétre is szüksége lesz, aminek a központja minden esetben egy jól kialakított, modern webhely. Akár egy új webhelyet szeretnél létrehozni sebészeted számára, akár a meglévőt tervezed felújítani, az alábbi elveket már az első lépéstől kezdve szem előtt kell tartanod.  

Fogászati Facebook hirdetések: Tippek a sikerért!
2022-09-06

Így szerezz több fogászati pácienst a Facebook hirdetésekkel

A Facebook a világ legnagyobb közösségi platformja, amelyet a legtöbb magyar felhasználó is napi szinten meglátogat. Ennek köszönhetően a Facebook egy remek páciensforrás lehet bármely fogászat számára, amiben sokat segíthetnek a platform fizetett hirdetései. Ezek a reklámok hívásra ösztönözhetik az érdeklődőket, akik rögtön az alkalmazásból tárcsázhatják rendelődet (vagy eljuthatnak egy olyan oldalra, ahol megtalálják telefonszámodat). Fogászati marketingesként jól tudod, hogy mennyire értékes csatornát is jelentenek ezek a hívások egy praxis számára, hiszen sokkal kedvezőbb arányban konvertálnak, mint a webes érdeklődők. Az alábbi fogászati Facebook marketing tippek segítenek a legtöbbet kihozni hirdetéseidből.  

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt,
több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.
Legyen a Tied a következő sikertörténetünk!

Jelentkezz auditunkra még ma!