Utazási hajlandóság 2020-ban, a COVID-19 járvány után Magyarországon

Utazási hajlandóság, turizmus a covid-19 után

Hogyan tovább Magyarország? Mutatjuk, hol üdül a magyar idén!

450 ember véleményét vizsgálta a Marketing Professzorok egy internetes kutatásban, amiből kiderült, idén még akár rekord nagyságú bevétele is lehet a magyar turizmus bizonyos szereplőinek. A verseny azonban öldöklő lesz. 

Utazási hajlandóság, turizmus a covid-19 után

A marketing Professzorok Kft. legújabb kutatását ismét arra a 3 millió Facebook rajongóra, valamint online újságaik olvasóira alapozva készítette el, melyek eddigi kutatásaiban is segítették munkájukat. A május végi kutatásban arra voltunk kíváncsiak, mi várható az idei szezonban, hová mennek a magyar emberek nyaralni, mire és hogyan hajlandóak költeni, mit kell tegyen egy szálloda ahhoz, hogy sikeresen zárja a nehezen induló 2020-as évet.

 

A kutatást megelőzte a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) 2020. április 8-a és 15-e között végzett kutatása, melyek alapján a magyarok több, mint fele készül utazni a COVID-19 járványhelyzet lecsengése után még idén nyáron. Ennek részleteit és aspektusait vizsgálta a Marketing Professzorok május 3. és június 2. között végzett kutatása is. 

 

Arra voltunk kíváncsiak mit jelent ez pontosan a belföldi szállodáknak, és mire, hogyan érdemes felkészülni szállodatulajdonosként az intézkedésekben és a kommunikációban? Arra is kerestük a választ, hogy mekkora versenyre számíthatunk az idei szezonban a belföldi szállásadók körében, és milyen intézkedéseket, milyen kommunikációs megoldásokat érdemes alkalmazni annak érdekében, hogy szállodánk, hotelünk a lehető legtöbbet tudja kihozni ebből a szezonból? 

 

2020 eddig rengeteg kihívást és drámai veszteségeket okozott a turizmusban külföldön és belföldön egyaránt. Egy soha nem látott helyzettel kellett szembe nézniük a szállodatulajdonosoknak és éttermeknek, valamint nekünk, erre a területre specializálódott marketing tanácsadó cégnek is. A bizonytalanság, az emberekben egyre növekvő félelem a járványtól, valamint a – szükséges, ámde minden kétséget kizáróan kellemetlen – rendeletek és szabályozások rengeteg turizmusból élő céget tettek tönkre, vagy legalábbis ültették kispadra egy időre… A szakmán belül rengeteg megválaszol(hat)atlan kérdéssel kellett szembe néznünk: vajon lőttek az idei szezonnak? Ha igen, miből, hogyan élhetjük túl ezt a válságot? Ha nem, mit kell tennünk, hogy versenyhelyzetünket javíthassuk, és milyen intézkedéseknek kell (vagy éppen ajánlott) majd megfelelnünk?  Mikor, és hogyan lesz vége a járványhelyzetnek?


Hazánkban az elmúlt hét eseményei és adatai alapján elmondhatjuk, hogy a védekezés sikeresnek bizonyult, és a korlátozások feloldásával lassanként visszatér az élet a turisztikai központokba is. A szezon bár kicsit megkésve, de annál nagyobb lendülettel  indulhat újra az MTÜ kutatásai alapján. 

 

A magyarok több mint fele készül utazni a járvány után, még az idei szezonban

A Magyar Turisztikai Ügynökség hivatalos podcastjában Guller Zoltán vezérigazgató arra figyelmeztet bennünket, hogy a „legeslegfontosabb szempont utazási döntés meghozatala előtt már nem az élménykeresés lesz, hanem a biztonság”. 


A 2000-es mintaszámot feldolgozó kutatás alapján elmondhatjuk, hogy a magyarok több, mint 50%-a tervez még idén nyáron belföldi nyaralást, azonban csupán 12%-uk utazna külföldre. A külföldi utazási döntés meghozatalakor a kutatás alapján kifejezetten fontos szempont, hogy a célországot milyen mértékben sújtotta a járvány – ha pedig feltételezhetjük, hogy a külföldi turisták is hasonlóképp gondolkodnak, úgy az idei szezonban nem csak a belföldi szállásfoglalókkal, de a külföldről érkező látogatókkal is számolhatunk. 

 


A döntéshozatalban – mind belföldön, mind külföldön – elsődleges szerepet kap a biztonság kérdése az utazási döntés meghozatala előtt. Az MTÜ kutatásai alapján két fő biztonsági szempont foglalkoztatja leginkább az utazókat:
-    a pénzügyi biztonság (lemondás lehetősége, visszafizetési garancia)
-    az egészségügyi biztonság (az előírásoknak megfelelés, az innovatív egészségügyi kockázatokat csökkentő intézkedések bevezetése; valamint az esetleges bekövetkezett problémák, fertőzés esetében az elvárható intézkedések)

 

Az utazási hajlandóság vizsgálata a Marketing Professzorok Kft. kutatása alapján

Lévén a turizmus az egyik fő profilunk, az idei év veszteségei minket is nagyban érintettek. Számos ügyfelünk – éttermek és hotelek, szállodák – vesztették el a bevételüket egyik napról a másikra, és élnek bizonytalanságban mind a mai napig. Ügyfeleink egy része annyira rossz helyzetbe került, hogy el kellett küldenie minden alkalmazottat, megállt minden működése. Azok, akik rendelkeztek tartalékkal, tudták, ha spórolni akarnak, és ezt a marketing költségeken teszik, olyan, mintha összetörnék az órát, hogy megálljon az idő. Ők most sikeresebben veszik az újra indulást. 

 

A válságból való kilábalás nagyban múlik a marketingen is, ezért 2020 májusában egy 434 fő bevonásával készült kutatást készítettünk kiegészítendő az MTÜ által rendelkezésünkre bocsátott adatokat hogy felmérjük, mikor, mire és hogyan érdemes felkészülniük ügyfeleinknek – mind intézkedésben, mind pedig kommunikációban. A kutatás során kiemelten vizsgáltuk a vendégek korábbi tapasztalatait, jövőbeni terveit és az utazási döntés meghozatalakor vizsgált tényezőket. 

 

A vendégek tapasztalatai a COVID-19 okozta válság alatt

Mind a belföldi, mind a külföldi turizmus esetében fontosnak találtuk vizsgálni, hogy milyen negatív – vagy pozitív – tapasztalatokkal „gazdagodtak” az utazni vágyók. Hányuknak kellett lemondani a már előre lefoglalt nyaralást, és mennyire ment ez simán?


A kérdőív elemzésekor kiderült, hogy bár a megkérdezettek 45,2%-ának volt az idei évre foglalása, amely meghiúsult a járvány miatt, csupán 6,1%-uk számolt be arról, hogy a szálláshely hozzáállása és kommunikációja nem volt kielégítő, és csalódottságra adott okot. A negatív élmények főbb okaiként a pénzvisszafizetés visszatartását, és a további lehetőségek felajánlását hiányolták a legtöbben, ami mindenképp jó tanulságként szolgálhat a szállásadók számára a válságkommunikációban. Persze egy lemondott utazás – még ha az viszonylag zökkenőmentesen zajlik is – mindenki számára stresszfaktor, így az ilyen esetek kezelésére érdemes alaposan – és ügyfélbarát módon – felkészíteni egy szállodát. 

 

Utazási hajlandóság és tervek a COVID-19 járványt követően

Kutatásunkban kontrollkérdésként mi is rákérdeztünk, hogy a szabályozások enyhítését követően a válaszadók milyen arányban utaznának külföldre vagy belföldre. A válaszadók 83,6%-a, azaz kiemelkedő többsége nyilatkozott úgy, hogy az idei évben a belföldi utazást, nyaralást preferálják – első sorban a biztonság miatt.

 
Kíváncsiak voltunk továbbá arra is, hogy a megkérdezettek milyen feltételekhez kötik az utazás megkezdését:
-    26,7%: „Attól teszem függővé, hogy milyen mértékben nő a megbetegedések aránya, amikor az emberek elindulnak utazni”
-    25,1%: „Amint lehet, azonnal megyek”
-    22,4%: „Megvárom, hogy lecsengjen a vírus, a kijárási korlátozás lejárta után még nem mennék azonnal”
-    18,8%: „Megvárom a kijárási korlátozás végét, ezt követően indulok útnak”. 
-    7%: „Egyéb”

 

A fentiekből tehát jól látható, hogy a belföldi utazást tervező célközönség nagyrésze is rendkívül óvatos, sokan apellálnak a járványhelyzetben ismeretes adatokra, a fertőzöttségi szintre az utazási döntés meghozatala előtt. 

 

Annak érdekében, hogy tovább árnyaljuk a kérdést, a belföldi utazást tervezőktől megkérdeztük, hogy akkor is ellátogatna-e a beföldi hotelbe, szállodába, ha a vírusfertőzés lehetősége továbbra is fennállna? A válaszadók csupán 23,7%-a nyilatkozta azt, hogy ezesetben az utazást elképzelhetetlennek tartja. További 27% minden követelmény nélkül szavazott az „Igen” lehetőségre, az utazást tervezők 49,3%-a azonban kikötötte, hogy bár szívesen utazna a járványhelyzet vége előtt is, csak akkor teszi meg ha megbizonyosodott róla, hogy a szálláshelyen a lehető legnagyobb körültekintéssel tartják be a biztonsági intézkedéseket. Ugyan így mutatja az óvatos döntéshozatalt az is, hogy azok közül, akik nem tervezik idén a nyaralást vagy hosszabb kirándulást belföldön sem, a legtöbben (57,3%) ezt az egészségügyi kockázat miatt hanyagolják, míg 22,3%-uk az anyagi okokat nevezték meg akadályként.

 

Ez alapján elmondhatjuk, hogy az utazást tervező célközönség mintegy felének különleges elvárásai vannak a járványhelyzet után a szállásadók felé. Ez mind az intézkedésekben, mint pedig azok kommunikációjában egy rendkívül fontos adat, hiszen a most következő kiélesedett versenyhelyzetben elengedhetetlen, hogy a lehető legjobban kiemelkedjünk a konkurenciák köréből. Ezt támasztja alá az is, hogy bár a biztonság és a kockázatok kerülése rendkívül fontos szemponttá vált az utazási döntéshozatalkor, azonban a belföldi utazást tervezők 65%-a továbbra is azt nyilatkozta, hogy idén is szeretne új helyeket kipróbálni, nem ragaszkodik a régebben már kipróbált szálláshelyhez. 

 

Az utazási hajlandóság, a pihenés, kikapcsolódás utáni vágy tehát adott, a szállásadóknak azonban most egy régi kihívással kell szembe nézniük amely új méreteket ölt: a konkurenciaharccal.

 

Fellendülés a turizmusban a COVID-19 után: soha nem látott verseny alakulhat?

A fentiek alapján elmondhatjuk tehát, hogy a vírus okozta soha nem látott károk után a legtöbb szállásadó a szezon második felében komoly fellendülésre, hatalmas keresletre számíthat. Idén a magyarok nagy része is a belföldi utazásokat pártolja amellett, hogy országunk alacsony fertőzöttségi arányának köszönhetően akár a külföldi turizmus beindulására is számíthatunk…


Ez pedig nem csak növekvő foglaltságot, de hatalmas versenyt is generálhat a piacon. Azon szállásadók között, akik túlélték a COVID-19 okozta járványt, egy soha nem látott verseny kezdődhet meg, ráadásul szokatlanul magas hazai célközönséggel. De mit tehetsz Te szállodatulajdonosként, hogy kiemelkedj konkurenciáid köréből?

 

Marketing és kommunikáció a COVID-19 válság után, szállásadóknak

A válság alatt sok szállásadó ment tönkre (vagy legalábbis szüneteltette teljes mértékben kommunikációját), így azok, akik ez idő alatt is fordítottak marketing tevékenységükre – vagy mihamarabb helyre állítják azt - most előnyre tehetnek szert. Egy fokozott kommunikációs stratégiával, az aktuális elvárásoknak megfelelő, nagyobb volumenű jelenléttel az idei szezont még nem kell eltemetned, bár kétség kívül minden szállásadónak ki kell lépni a komfortzónájából. 


Ahhoz, hogy leendő vendéged ne csak rád találjon, de Téged is válasszon, minden eddiginél többet kell tenni. Innovatív megoldásokra, és ezek innovatív kommunikációjára lesz szükség, hiszen a szállást keresők igényei – átmenetileg vagy hosszú távon – rendkívül nagy fordulatot vettek. 


Az emberek bizonytalanságát és a járványügyi helyzettől való félelmet kiegyensúlyozandó szállásadóként ma az egyik legfontosabb feladatod, hogy a lehető legtöbb és legjobb módszert alkalmazd az egészségügyi- és pénzügyi biztonság megteremtése érdekében – és ezeket fokozott lendülettel kommunikáld is: weboldaladon, közösségi média oldaladon, de hirdetéseidben és hírleveleidben egyaránt. Ma jelenleg, a fenti adatok alapján a vendégkör nagy részének sokkal fontosabb információ az, hogy milyen óvintézkedéseket tesztek meg nap mint nap az ő biztonságuk érdekében, mint hogy milyen látnivalókat érhetnek el szállodádból, hoteledből akár gyalog is. Ugyan így ma a maszkot viselő személyzet és a kihelyezett kézfertőtlenítő berendezések, biztonsági szabályozások már nem ijesztően, sokkal inkább megnyugtatóan hatnak.


A higiéniai előírások betartása – és betartatása – mellett érdemes a lemondási feltételeken is lazítani, akár kompromisszumos megoldásokra is nyitottnak lenni – hiszen sok belföldi utazónak okozott ez az elmúlt időszakban negatív élményt, vagy legalábbis stresszfaktort. 


A turizmus.com Klemm Balázzsal folytatott interjúja alapján azt is elmondhatjuk, hogy a jelenlegi helyzet a vendégeket last minute foglalásokra, és a korábbinál rövidebb tartózkodási időre készteti, amelyre szintén érdemes felkészítened foglalási rendszered.

 

Összességében…

A turizmus tehát összességében egy „pillanatra” megállt, és soha nem látott következményeket hagyott maga után. Az élet azonban – ha fokozatosan is, de – újra indul, és már az idei szezonban a belföldi turizmus erősödésére számíthatunk. 


Az elvárások, az utazási döntést befolyásoló tényezők azonban nagyban megváltoztak az elmúlt hetek, hónapok történései alapján, amelyekre a lehető leghamarabb, és a lehető leghatékonyabban kell alkalmazkodnod szállásadóként a sikeres szezon zárása érdekében.
 

 

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok