Utazási hajlandóság 2020-ban, a COVID-19 járvány után Magyarországon

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!

Hogyan tovább Magyarország? Mutatjuk, hol üdül a magyar idén!

Csonka Nikoletta

szerző:
Csonka Nikoletta

450 ember véleményét vizsgálta a Marketing Professzorok egy internetes kutatásban, amiből kiderült, idén még akár rekord nagyságú bevétele is lehet a magyar turizmus bizonyos szereplőinek. A verseny azonban öldöklő lesz. 

A Marketing Professzorok Kft. legújabb kutatását ismét arra a 3 millió Facebook rajongóra, valamint online újságaik olvasóira alapozva készítette el, melyek eddigi kutatásaiban is segítették munkájukat. A május végi kutatásban arra voltunk kíváncsiak, mi várható az idei szezonban, hová mennek a magyar emberek nyaralni, mire és hogyan hajlandóak költeni, mit kell tegyen egy szálloda ahhoz, hogy sikeresen zárja a nehezen induló 2020-as évet.

 

A kutatást megelőzte a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) 2020. április 8-a és 15-e között végzett kutatása, melyek alapján a magyarok több, mint fele készül utazni a COVID-19 járványhelyzet lecsengése után még idén nyáron. Ennek részleteit és aspektusait vizsgálta a Marketing Professzorok május 3. és június 2. között végzett kutatása is. 

 

Arra voltunk kíváncsiak mit jelent ez pontosan a belföldi szállodáknak, és mire, hogyan érdemes felkészülni szállodatulajdonosként az intézkedésekben és a kommunikációban? Arra is kerestük a választ, hogy mekkora versenyre számíthatunk az idei szezonban a belföldi szállásadók körében, és milyen intézkedéseket, milyen kommunikációs megoldásokat érdemes alkalmazni annak érdekében, hogy szállodánk, hotelünk a lehető legtöbbet tudja kihozni ebből a szezonból? 

 

2020 eddig rengeteg kihívást és drámai veszteségeket okozott a turizmusban külföldön és belföldön egyaránt. Egy soha nem látott helyzettel kellett szembe nézniük a szállodatulajdonosoknak és éttermeknek, valamint nekünk, erre a területre specializálódott marketing tanácsadó cégnek is. A bizonytalanság, az emberekben egyre növekvő félelem a járványtól, valamint a – szükséges, ámde minden kétséget kizáróan kellemetlen – rendeletek és szabályozások rengeteg turizmusból élő céget tettek tönkre, vagy legalábbis ültették kispadra egy időre… A szakmán belül rengeteg megválaszol(hat)atlan kérdéssel kellett szembe néznünk: vajon lőttek az idei szezonnak? Ha igen, miből, hogyan élhetjük túl ezt a válságot? Ha nem, mit kell tennünk, hogy versenyhelyzetünket javíthassuk, és milyen intézkedéseknek kell (vagy éppen ajánlott) majd megfelelnünk?  Mikor, és hogyan lesz vége a járványhelyzetnek?


Hazánkban az elmúlt hét eseményei és adatai alapján elmondhatjuk, hogy a védekezés sikeresnek bizonyult, és a korlátozások feloldásával lassanként visszatér az élet a turisztikai központokba is. A szezon bár kicsit megkésve, de annál nagyobb lendülettel  indulhat újra az MTÜ kutatásai alapján. 

 

A magyarok több mint fele készül utazni a járvány után, még az idei szezonban

A Magyar Turisztikai Ügynökség hivatalos podcastjában Guller Zoltán vezérigazgató arra figyelmeztet bennünket, hogy a „legeslegfontosabb szempont utazási döntés meghozatala előtt már nem az élménykeresés lesz, hanem a biztonság”. 


A 2000-es mintaszámot feldolgozó kutatás alapján elmondhatjuk, hogy a magyarok több, mint 50%-a tervez még idén nyáron belföldi nyaralást, azonban csupán 12%-uk utazna külföldre. A külföldi utazási döntés meghozatalakor a kutatás alapján kifejezetten fontos szempont, hogy a célországot milyen mértékben sújtotta a járvány – ha pedig feltételezhetjük, hogy a külföldi turisták is hasonlóképp gondolkodnak, úgy az idei szezonban nem csak a belföldi szállásfoglalókkal, de a külföldről érkező látogatókkal is számolhatunk. 

 


A döntéshozatalban – mind belföldön, mind külföldön – elsődleges szerepet kap a biztonság kérdése az utazási döntés meghozatala előtt. Az MTÜ kutatásai alapján két fő biztonsági szempont foglalkoztatja leginkább az utazókat:
-    a pénzügyi biztonság (lemondás lehetősége, visszafizetési garancia)
-    az egészségügyi biztonság (az előírásoknak megfelelés, az innovatív egészségügyi kockázatokat csökkentő intézkedések bevezetése; valamint az esetleges bekövetkezett problémák, fertőzés esetében az elvárható intézkedések)

 

Az utazási hajlandóság vizsgálata a Marketing Professzorok Kft. kutatása alapján

Lévén a turizmus az egyik fő profilunk, az idei év veszteségei minket is nagyban érintettek. Számos ügyfelünk – éttermek és hotelek, szállodák – vesztették el a bevételüket egyik napról a másikra, és élnek bizonytalanságban mind a mai napig. Ügyfeleink egy része annyira rossz helyzetbe került, hogy el kellett küldenie minden alkalmazottat, megállt minden működése. Azok, akik rendelkeztek tartalékkal, tudták, ha spórolni akarnak, és ezt a marketing költségeken teszik, olyan, mintha összetörnék az órát, hogy megálljon az idő. Ők most sikeresebben veszik az újra indulást. 

 

A válságból való kilábalás nagyban múlik a marketingen is, ezért 2020 májusában egy 434 fő bevonásával készült kutatást készítettünk kiegészítendő az MTÜ által rendelkezésünkre bocsátott adatokat hogy felmérjük, mikor, mire és hogyan érdemes felkészülniük ügyfeleinknek – mind intézkedésben, mind pedig kommunikációban. A kutatás során kiemelten vizsgáltuk a vendégek korábbi tapasztalatait, jövőbeni terveit és az utazási döntés meghozatalakor vizsgált tényezőket. 

 

A vendégek tapasztalatai a COVID-19 okozta válság alatt

Mind a belföldi, mind a külföldi turizmus esetében fontosnak találtuk vizsgálni, hogy milyen negatív – vagy pozitív – tapasztalatokkal „gazdagodtak” az utazni vágyók. Hányuknak kellett lemondani a már előre lefoglalt nyaralást, és mennyire ment ez simán?


A kérdőív elemzésekor kiderült, hogy bár a megkérdezettek 45,2%-ának volt az idei évre foglalása, amely meghiúsult a járvány miatt, csupán 6,1%-uk számolt be arról, hogy a szálláshely hozzáállása és kommunikációja nem volt kielégítő, és csalódottságra adott okot. A negatív élmények főbb okaiként a pénzvisszafizetés visszatartását, és a további lehetőségek felajánlását hiányolták a legtöbben, ami mindenképp jó tanulságként szolgálhat a szállásadók számára a válságkommunikációban. Persze egy lemondott utazás – még ha az viszonylag zökkenőmentesen zajlik is – mindenki számára stresszfaktor, így az ilyen esetek kezelésére érdemes alaposan – és ügyfélbarát módon – felkészíteni egy szállodát. 

 

Utazási hajlandóság és tervek a COVID-19 járványt követően

Kutatásunkban kontrollkérdésként mi is rákérdeztünk, hogy a szabályozások enyhítését követően a válaszadók milyen arányban utaznának külföldre vagy belföldre. A válaszadók 83,6%-a, azaz kiemelkedő többsége nyilatkozott úgy, hogy az idei évben a belföldi utazást, nyaralást preferálják – első sorban a biztonság miatt.

 
Kíváncsiak voltunk továbbá arra is, hogy a megkérdezettek milyen feltételekhez kötik az utazás megkezdését:
-    26,7%: „Attól teszem függővé, hogy milyen mértékben nő a megbetegedések aránya, amikor az emberek elindulnak utazni”
-    25,1%: „Amint lehet, azonnal megyek”
-    22,4%: „Megvárom, hogy lecsengjen a vírus, a kijárási korlátozás lejárta után még nem mennék azonnal”
-    18,8%: „Megvárom a kijárási korlátozás végét, ezt követően indulok útnak”. 
-    7%: „Egyéb”

 

A fentiekből tehát jól látható, hogy a belföldi utazást tervező célközönség nagyrésze is rendkívül óvatos, sokan apellálnak a járványhelyzetben ismeretes adatokra, a fertőzöttségi szintre az utazási döntés meghozatala előtt. 

 

Annak érdekében, hogy tovább árnyaljuk a kérdést, a belföldi utazást tervezőktől megkérdeztük, hogy akkor is ellátogatna-e a beföldi hotelbe, szállodába, ha a vírusfertőzés lehetősége továbbra is fennállna? A válaszadók csupán 23,7%-a nyilatkozta azt, hogy ezesetben az utazást elképzelhetetlennek tartja. További 27% minden követelmény nélkül szavazott az „Igen” lehetőségre, az utazást tervezők 49,3%-a azonban kikötötte, hogy bár szívesen utazna a járványhelyzet vége előtt is, csak akkor teszi meg ha megbizonyosodott róla, hogy a szálláshelyen a lehető legnagyobb körültekintéssel tartják be a biztonsági intézkedéseket. Ugyan így mutatja az óvatos döntéshozatalt az is, hogy azok közül, akik nem tervezik idén a nyaralást vagy hosszabb kirándulást belföldön sem, a legtöbben (57,3%) ezt az egészségügyi kockázat miatt hanyagolják, míg 22,3%-uk az anyagi okokat nevezték meg akadályként.

 

Ez alapján elmondhatjuk, hogy az utazást tervező célközönség mintegy felének különleges elvárásai vannak a járványhelyzet után a szállásadók felé. Ez mind az intézkedésekben, mint pedig azok kommunikációjában egy rendkívül fontos adat, hiszen a most következő kiélesedett versenyhelyzetben elengedhetetlen, hogy a lehető legjobban kiemelkedjünk a konkurenciák köréből. Ezt támasztja alá az is, hogy bár a biztonság és a kockázatok kerülése rendkívül fontos szemponttá vált az utazási döntéshozatalkor, azonban a belföldi utazást tervezők 65%-a továbbra is azt nyilatkozta, hogy idén is szeretne új helyeket kipróbálni, nem ragaszkodik a régebben már kipróbált szálláshelyhez. 

 

Az utazási hajlandóság, a pihenés, kikapcsolódás utáni vágy tehát adott, a szállásadóknak azonban most egy régi kihívással kell szembe nézniük amely új méreteket ölt: a konkurenciaharccal.

 

Fellendülés a turizmusban a COVID-19 után: soha nem látott verseny alakulhat?

A fentiek alapján elmondhatjuk tehát, hogy a vírus okozta soha nem látott károk után a legtöbb szállásadó a szezon második felében komoly fellendülésre, hatalmas keresletre számíthat. Idén a magyarok nagy része is a belföldi utazásokat pártolja amellett, hogy országunk alacsony fertőzöttségi arányának köszönhetően akár a külföldi turizmus beindulására is számíthatunk…


Ez pedig nem csak növekvő foglaltságot, de hatalmas versenyt is generálhat a piacon. Azon szállásadók között, akik túlélték a COVID-19 okozta járványt, egy soha nem látott verseny kezdődhet meg, ráadásul szokatlanul magas hazai célközönséggel. De mit tehetsz Te szállodatulajdonosként, hogy kiemelkedj konkurenciáid köréből?

 

Marketing és kommunikáció a COVID-19 válság után, szállásadóknak

A válság alatt sok szállásadó ment tönkre (vagy legalábbis szüneteltette teljes mértékben kommunikációját), így azok, akik ez idő alatt is fordítottak marketing tevékenységükre – vagy mihamarabb helyre állítják azt - most előnyre tehetnek szert. Egy fokozott kommunikációs stratégiával, az aktuális elvárásoknak megfelelő, nagyobb volumenű jelenléttel az idei szezont még nem kell eltemetned, bár kétség kívül minden szállásadónak ki kell lépni a komfortzónájából. 


Ahhoz, hogy leendő vendéged ne csak rád találjon, de Téged is válasszon, minden eddiginél többet kell tenni. Innovatív megoldásokra, és ezek innovatív kommunikációjára lesz szükség, hiszen a szállást keresők igényei – átmenetileg vagy hosszú távon – rendkívül nagy fordulatot vettek. 


Az emberek bizonytalanságát és a járványügyi helyzettől való félelmet kiegyensúlyozandó szállásadóként ma az egyik legfontosabb feladatod, hogy a lehető legtöbb és legjobb módszert alkalmazd az egészségügyi- és pénzügyi biztonság megteremtése érdekében – és ezeket fokozott lendülettel kommunikáld is: weboldaladon, közösségi média oldaladon, de hirdetéseidben és hírleveleidben egyaránt. Ma jelenleg, a fenti adatok alapján a vendégkör nagy részének sokkal fontosabb információ az, hogy milyen óvintézkedéseket tesztek meg nap mint nap az ő biztonságuk érdekében, mint hogy milyen látnivalókat érhetnek el szállodádból, hoteledből akár gyalog is. Ugyan így ma a maszkot viselő személyzet és a kihelyezett kézfertőtlenítő berendezések, biztonsági szabályozások már nem ijesztően, sokkal inkább megnyugtatóan hatnak.


A higiéniai előírások betartása – és betartatása – mellett érdemes a lemondási feltételeken is lazítani, akár kompromisszumos megoldásokra is nyitottnak lenni – hiszen sok belföldi utazónak okozott ez az elmúlt időszakban negatív élményt, vagy legalábbis stresszfaktort. 


A turizmus.com Klemm Balázzsal folytatott interjúja alapján azt is elmondhatjuk, hogy a jelenlegi helyzet a vendégeket last minute foglalásokra, és a korábbinál rövidebb tartózkodási időre készteti, amelyre szintén érdemes felkészítened foglalási rendszered.

 

Összességében…

A turizmus tehát összességében egy „pillanatra” megállt, és soha nem látott következményeket hagyott maga után. Az élet azonban – ha fokozatosan is, de – újra indul, és már az idei szezonban a belföldi turizmus erősödésére számíthatunk. 


Az elvárások, az utazási döntést befolyásoló tényezők azonban nagyban megváltoztak az elmúlt hetek, hónapok történései alapján, amelyekre a lehető leghamarabb, és a lehető leghatékonyabban kell alkalmazkodnod szállásadóként a sikeres szezon zárása érdekében.
 

 


Értesülj elsőkézből legfrisseb híreinkről

Ha szeretnél még többet olvasni a témában,
iratkozz fel hogy azonnal értesülj legújabb cikkeinkről!

Ha hasznosnak találtad cikkemet, oszd meg ismerőseiddel is!


Még több cikk a témában

Marketingest keresünk - marketinges állásajánlat
2021-03-22

Marketingest keresünk - marketinges állásajánlat

Milyen hülye megfogalmazás már ez, hogy marketingest keresünk… Kit kerestek igazából? Miért nem írjátok le pontosan? Mutatom...  

webáruház működése
2022-05-12

Hogy működik egy webáruház?

Az internet korában mindenkinek lehetősége van arra, hogy online környezetben értékesítsen. Legyen szó kézműves alkotásokról, vagy egy kisebb-nagyobb cég termékeiről, az online vásárlás manapság annyira elterjedt, hogy sokak számára az új normává vált.

Hogyan elemezzük megfelelően adatainkat az egészségügyben?
2022-05-10

Az egészségügyi adatelemzés problémái és megoldásai

A mai modern világban az egészségügyi szolgáltatók tisztában vannak vele, hogy az adatok részletes ismerete a tájékozott klinikai döntéshozás egyik alapfeltétele. Sok szervezet számára azonban még ennek ellenére is kihívást jelent az adatelemző eszközök hatékony alkalmazása. Szóval miért éri meg foglalkozni az egészségügyi adatelemzéssel, és milyen problémákra kínál megoldást a különböző szolgáltatóknak és szervezeteknek? Az alábbiakban ezekre olvashatsz néhány példát.

Integrált marketing az egészségügyben: Mi ez pontosan?
2022-05-03

Mi az az integrált marketing (és miért olyan fontos egy egészségügyi...

A cégvezetők minden iparágban tisztában vannak vele, hogy a morálnak mindig felülről kell érkeznie. Amikor a vezetőség összehangoltan végzi munkáját és együttes erővel tesznek azért, hogy közös üzenetük az egész céget átjárja, akkor ezzel hűséget, bizalmat és magabiztosságot ébresztenek alkalmazottjaikban saját márkájuk, küldetésük és céljaik iránt. Ideális esetben a marketing aztán ezt az üzenetet továbbítja a cég célközönségének. A marketing azonban manapság egyszerre számos csatornán és többféle formátumban zajlik, és sok márkának nehezére esik olyan üzeneteket megfogalmaznia, amelyet az összes ilyen csatornán képesek lennének terjeszteni. Ez a helyzet szedett-vetett marketinget, egymással össze nem függő...

első webshop eladás
2022-04-28

Így add el első termékedet webáruházadban

Ha épp most készült el online üzleted, akkor minden bizonnyal készen állsz az értékesítésre – a kérdés csak az, hogy mi legyen az első lépés…

google index
2022-04-21

A Google talán sosem indexel egyes felfedezett oldalakat

A Google szerint a Search Console lefedettségi jelentésében megjelenő „Felfedezve – Jelenleg nincs indexelve” állapot talán soha nem tűnik majd el, mert egyáltalán nem biztos, hogy egy webhely összes oldala valaha is indexelésre kerülne.

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt,
több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.
Legyen a Tied a következő sikertörténetünk!

Jelentkezz auditunkra még ma!