Kattints

Weboldal sebesség mérése, hogyan javítható a weboldal sebessége, mitől függ a weboldal sebessége, seo és weboldal sebesség

Weboldal sebesség mérése

Weboldal sebesség

Weboldal sebesség

A weboldal sebesség definíciója

A weboldal sebessége arra utal, hogy milyen gyorsan töltődik be egy weboldal a felhasználó böngészőjében.
A weboldal sebességét sokan keverik a webhely sebességével, ami általában több oldal sebességére utal.
A weboldal sebességet használják „oldalbetöltési sebesség” (mennyi időbe telik az oldal teljes tartalmának megjelenítése) és az „első bájtig eltelt idő” (mennyi időbe telik, hogy a böngésző megkapja az oldal első bájtját a webszervertől) jelölésére is.

Egy-egy weboldal sebességét többek között a Google PageSpeed Insights eszközzel lehet lemérni. A PageSpeed Insights a Chrome felhasználóiélmény-jelentés (CrUX) adatait is felhasználja a sebesség meghatározásához, és több fontos mutatót kis megjelenít a weboldal sebességével kapcsolatban.
 

A weboldal sebessége és a SEO kapcsolata

A Google többször is kijelentette, hogy a webhelyek sebessége (és ez által a weboldalak sebessége) rangsorolási szempontnak számít az algoritmus szemében. Egyes kutatások megállapították, hogy a Google valójában az első bájtig eltelt időt veszi figyelembe az oldalsebesség megállapításához.

Egy lassabb webhelyen a Google robotjai kevesebb oldalt tudnak feltérképezni a látogatásuk során, így előfordulhat, hogy néhány fontos weboldalad nem kerül bele a Google indexébe (és így nem jelenhet meg a találatok között sem).

A weboldal sebessége továbbá a felhasználói élmény fontos tényezője. Minél többet kell várniuk a felhasználóknak az oldalak betöltésére, annál magasabb lesz a visszafordulási arány, és annál kevesebb konverzióra számíthatsz látogatóidtól. A Google sem díjazza, ha egy webhely megváratja a felhasználóit, mert a felhasználói élmény a keresőmotor számára is fontos rangsorolási szempont.

A weboldal sebességének javítása

Íme néhány hasznos tipp a weboldalak (és ezzel általánosságban az egész webhely) felgyorsításához a színvonalasabb felhasználói élmény, illetve a jobb rangsorolások érdekében:
 

Tömörítsd forráskódjaidat 

Weboldalaid forráskódjai (HTML, CSS, JS) tömörítésével kevesebb helyet foglalnak majd, és ez jelentősen javíthatja a weboldalak sebességét.

A forráskódok tovább egyszerűsíthetők minifikációjával. A minifikáció a felesleges karakterek, megjegyzések és nem használt kódrészletek törlését jelenti, hogy a forráskódokban csak a ténylegesen szükséges részek maradjanak meg.
 

Optimalizáld képfájljaidat

Szintén fontos a képfájlok megfelelő tömörítése, mert ezek súlyosan lelassíthatják a betöltéshez szükséges időt. Győződj meg róla, hogy a képek nem nagyobbak, mint amekkoráknak lenniük kell, és hogy a megfelelő fájlformátumot használják. A grafikákat általában PNG fájlokként szokás feltölteni, míg a fényképekhez a JPEG használata javasolt. Ezek mind tömörített képformátumok.

Ha egy képet több helyen is szeretnél használni weboldalaidon (például ikonokként vagy gombokként), akkor ne töltsd fel őket többször, hanem helyezd el őket egy CSS sprite segítségével (ezt valószínűleg jobb lesz a webdesignerre vagy webprogramozóra bízni).
 

Csökkentsd az átirányítások számát

Valahányszor egy oldal egy másik oldalra irányítja a forgalmat, a felhasználóknak (pontosabban a böngészőknek) többet kell várniuk az extra HTTP-kérésekre és azok válaszaira. Ha „A” oldal „B” oldalra irányít át, majd „B” oldal „C”-re, akkor ez felesleges várakozást eredményez a felhaználók számára.

Csökkentsd a felesleges ugrások számát, hogy minden átirányításnak legfeljebb egy lépése legyen („A” oldalról rögtön „C”-re).
 

Távolítsd el a megjelenítést akadályozó JavaScriptet

A böngészőprogramok egy úgynevezett DOM fát kell felállítaniuk a weboldalakról, amihez először át kell vizsgálják az oldal HTML kódját. Ha a böngészők e közben JavaScripttel találkoznak, akkor le kell futtatniuk azt, mielőtt folytathatnák az oldal elemzését és megjelenítését.
Mellőzd tehát az olyan szkriptek használatát, amelyek akadályozhatják az oldal gyors megjelenését.
 

Használj gyorsítótárazást

A böngészők többféle információt is képesek elhelyezni az úgynevezett gyorsítótárban (képeket, CSS fájlokat, JavaScriptet és egyéb erőforrásokat), hogy a felhasználónak ne kelljen minden egyes alkalommal letöltenie ezeket, valahányszor visszalátogat a webhelyekre. Ez lényegesen gyorsítja az oldalak betöltését.

Állítsd be (vagy kérd meg a webprogramozó kollégát), hogy mennyi ideig őrizzék meg a böngészők a gyorsítótárazott adatokat a felhasználók eszközein. Ha webhelyed designja nem változik gyakran, akkor nagyjából egy évet érdemes megadni lejárati időtartamként.
 

Javítsd a szerver válaszidejét

A szerver válaszidejét az aktuális forgalom, az oldalak által használt erőforrások, a szerveren futó szoftverek és a webtárhely minősége befolyásolják. A válaszidő javítása érdekében próbáld meg felkutatni és kiiktatni a lassító tényezőket, mint például a lassú adatbázis-lekérdezéseket, a memóriahiányt és így tovább.
Az ideális szerver válaszidő legfeljebb 200 ms.
 

Használj CDN-t

A CDN-ek (tartalomelosztó rendszerek) olyan szerverek hálózatai, amelyek a webes tartalmak szétosztására szolgálnak. Lényegében úgy működnek, hogy elhelyezheted rajtuk weboldalaid másolatait, így azokat a felhasználók egy hozzájuk közelebb eső adatközpont szerveréről tölthetik le, amikor szeretnék meglátogatni webhelyedet. Mivel fizikailag közelebb vannak ezekhez a szerverekhez, az oldalak tartalmai is gyorsabban jelennek majd meg nekik.
 

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok