Mémek a marketingben: az online tér trendjeit kihasználva több embert érhetsz el!

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!

Mémek a marketingben? A siker legújabb titka, vagy hamar távozó trend?

Csonka Nikoletta

szerző:
Csonka Nikoletta

Ahogy egyre többen zárják ki életükből a reklámokat (többnyire online hirdetésblokkolók segítségével), úgy a marketingeseknek egyre nagyobb kihívást jelent célközönségük elérése. Éppen ezért a szakemberek éjt nappallá téve igyekeznek új ötletekkel előállni, amivel kiemelkedhetnek az unalmas médiazajból. Erre a problémára kínálhat olcsó és hatékony megoldást sokaknak a „mém-marketing”, vagyis a mémek marketingcélokra való felhasználása.

Fogyasztóid a közösségi médiát nem azért használják, hogy reklámokat nézzenek. Szórakozni, tájékozódni, pihenni járnak oda (jó nekik!).

Éppen ezért sok esetben, pláne a fiatalabb korosztályban egészen nehéz lehet a figyelmüket felkelteni egy-egy brand kapcsán, és valódi rajongókat. követőket faragni belőlük. Mit tehetsz ezért? Szórakoztatnod kell őket, fenntartani az érdeklődésüket, sőt, “jó fejnek” kell tűnnöd. Erre pedig kiváló megoldást nyújtanak a mémek: ezek a gyakran visszatérő képek nem csak testre szabhatóak, de olvasóid ismerősnek is látják őketm ráadásul még most is jelentős rajongótáboruk van! Használd hát őket, ha célközönséged ezt kívánja meg. 

 

Mik azok a mémek?

 

Habár az évek során sokat változtak, a „mémek” (az angol „meme” szó magyarított formája) általában álló, vagy GIF formátumú mozgó képek, valamilyen humoros felirattal. Ezek a képek ábrázolhatnak egy filmjelenetet, egy jelentős eseményről készült fotót, vagy lényegében bármit, amit ki lehet figurázni. Középpontjukban állhat egy személy, egy történés, vagy egy koncepció is.

 

Az igazán népszerű mémek bizonyos értelemben saját életet élnek, és nem feltétlenül kell ismerni az eredeti kontextusukat, hogy hatásosak legyenek – mindazonáltal nem árt, ha Te magad is nézegetsz más ilyen oldalakat, hogy pontosan értsd a “mémezés” íratlan szabályait. 

 

A mémek vírusszerűen képesek terjedni a közösségi médián, és néhány nap alatt több száz variációjuk készülhet el a humoros felhasználók jóvoltából. Elég, ha egy celebről készül egy vicces kép – másnapra máris tele lesz vele az internet, különféle vicces szövegekkel, vagy manipulációkkal tarkítva.

 

Kreatív megoldásokra vágysz marketingedben? Segítünk. Vedd fel velünk a kapcsolatot IDE kattintva

 

Miért érdemes mémeket használni a marketingben?

Mémekkel mindenki találkozhatott már, aki csak egy kevés időt eltöltött a népszerűbb közösségi platformokon. Az ilyen humoros képeket egyre több marketinges alkalmazza többféle iparágban is, hogy közvetlenebb kapcsolatot teremthessenek rajtuk keresztül közönségükkel, és hogy bevéssék márkájuk nevét azok emlékei közé.

 

Íme csupán négy ok, amiért érdemes felhasználnod őket marketingedben:

 

A mémek olcsó tartalmakat kínálnak

 

A mémek általában mások által készített tartalmakra alapszanak – egy internetes videóra, egy filmre, egy műsorban készült fotóra, egy animációs film egyik kiragadott képkockájára stb. A mémekkel némileg spórolhatsz magadnak a tartalomkészítésre szánt idővel, ami különösen a kisebb cégek számára fontos szempont, hiszen ezeknél nincs mindig elegendő erőforrás a folyamatos eredeti tartalom-utánpótlás biztosítására.

 

Elég, ha csak megkeresed egy mém sablonját, amire ráírhatod saját felirataidat. A mémek továbbá kis felbontású tartalmak, ezért egyáltalán nem hátrány, ha nem rendelkezel kimagasló designtehetséggel – ehhez semmilyen ilyen jellegű tudás nem szükséges.

 

A mémek erősítik a közösségi szellemet

A mémek a közösséghez tartozás érzést keltenek az emberekben, hiszen sokan tudnak azonosulni velük, és ezeken keresztül is bizonyíthatod, hogy tisztában vagy ügyfélköröd hétköznapi problémáival, illetve hogy az „ő nyelvüket beszéled”.

 

Mindemellett általában viccesek, is, ami már önmagában képes összehozni az embereket. Ha meg tudod nevettetni közönségedet, akkor idővel egyre több követőt vonzol majd márkád közelébe, akik könnyedén tudnak majd azonosulni ahhoz. A merészebb, már-már abszurd mémek pedig még ennél is hatékonyabbak, ha szeretnéd emlékezetesebbé tenni márkádat az emberek számára.

 

A mémes tartalmak megosztásra ösztönzik az embereket

A mémek lételeme a megosztás. Így terjednek az interneten, így jutnak el más kreatív emberekhez, és így maradnak életben akár éveken keresztül is (habár csak nagyon kevés kerül be ebbe az örökzöld elitbe, mert sokuk aktualitásokon alapszik). Amikor valaki elküld egy általad megosztott mémet egy ismerősének, hogy megnevettesse őt, azzal bizonyos értelemben márkád iránti hűségüket fejezik ki.

 

A mémek márkarelevanciát teremtenek

Mivel a mémek többsége valamilyen aktualitásból születik, használatukkal egy modern, hiteles, naprakész entitásként tüntetheted fel márkádat, és bebizonyíthatod, hogy a logó mögött valódi emberek állnak, humorérzékkel. Célközönséged minden bizonnyal teljes mértékben képben lesz, ha egy aktuális mémet használsz, és ez frissebbé, hitelesebbé teszi majd tartalomkínálatodat.

 

Mémek használata a marketingben

 

Nézzünk meg néhány konkrét tippet, amelyek segítéségével hasznosíthatod a mémek hatalmát marketingedben!

 

Győződj meg róla, hogy a mém passzol-e márkád stílusához

A legtöbb marketinges biztosan fel tudna sorolni néhány mémet, amelyekkel hatni tudnának közönségükre. Az igazi kihívást az jelenti, hogy hogyan építsd bele ezeket úgy márkád marketingkommunikációjába természetes módon.

 

Szerencsére a mémek egyre inkább kezdenek átszivárogni a mainstream médiába, és ezzel a köztudatba is, és még a nagyobb életviteli márkák is elkezdtek kísérletezni velük, hogy frissek, relevánsak maradjanak követőbázisuk szemében. A mémek lényegesen nagyobb közönséget érhetsz el, különösen ha a fiatalabb korosztályokat szeretnéd megszólítani.

 

A mémek általában szatírát alkalmaznak, társadalomkritikát használnak, vagy nosztalgiát ébresztenek az emberben, így nem csupán viccesek, hanem egész mélyek is lehetnek. Fontos azonban, hogy marketingesként tisztában légy egy mém eredeti kontextusával is, ugyanis jó néhány mém kifejezetten sértő forrásokból származhat.

 

Igyekezz hiteles lenni, és ne túl óvatos. A merészebb tartalmak azt jelzik közönségednek, hogy márkádnak egyedi személyisége és stílusa van, amivel elkülönítheted magad a versenytársaktól.

 

Tény persze, hogy a mémek nagyon megosztók (nem csak egy-egy mém, hanem konkrétan a használatuk), és nem tetszenek mindenkinek, de kétségtelenül segíthetnek márkád réspiaci pozicionálásában, illetve konkrét célcsoportok elérésében.

 

A mémek hatékony használatához tehát tisztában kell lenned azzal, hogy milyen stílust szeretnél sugározni célközönséged irányába, ehhez pedig tudnod kell, hogy kik is alkotják célközönségedet. Tedd fel tehát magadnak a következő kérdéseket:


•    Milyen tartalmak iránt érdeklődnek ideális ügyfeleid?
•    Milyen zenéket hallgatnak, milyen sorozatokat néznek, és milyen hírességeket követnek?
•    Hogyan okozhatsz nekik örömet, hogyan szórakoztathatod őket?
•    Milyen problémákkal állnak szemben gyakran?

 

Amint sikerül kiderítened ezeket, máris elkezdhetsz olyan humoros mémeket készíteni nekik, amelyekkel könnyedén tudnak azonosulni. Igyekezz egy adott szubkultúrára vagy piaci résre összpontosítani, és látható eredményeket veszel majd észre.

 

Sok mémkampány azon bukik el, hogy a mémeket a marketingesek reklámoknak készítik el, és nem fordítanak elegendő figyelmet a humorra, vagy a társadalomkritikára, ami az ilyen képek lelkét adja. Az igazán hatékony mémeknek nincs szükségük CTA-kra. Ha tartalmaid elbűvölik és szórakoztatják a közönségedet, akkor már önmagában nagyobb az esélye, hogy megosszák őket. Ez bővíti eléréseid körét, és idővel új ügyfeleket szerezhetsz ennek köszönhetően.

 

Állíts össze egy mémkönyvtárat

Egy „mémkönyvtár” lényegében egy olyan gyűjtemény, amihez bármikor hozzányúlhatsz, ha szeretnél egy mémet készíteni közönségednek. Mémeket gyűjthetsz az internetről, vagy akár sajátjaidat is elkészítheted. Nézzünk néhány opciót:

 

Hasznosíts újra létező mémeket

Általában érdemes aktuális, felkapott mémeket használni. Az interneten rengeteg helyen hozzájuthatsz ezekhez. Az imgflip mémkönyvtára  például temérdek üres mémsablont kínál, amelyekhez rögtön a webhely felületén hozzáadhatod tetszőleges felirataidat az Add Caption gombbal.

 

Egy másik opció GIF képekre feliratot készíteni. Rengeteg híres filmjelentekből vagy népszerű videókból kiragadott GIF található az interneten, amelyeket szintén feliratkozhatsz, de az egyik legegyszerűbb megoldás a GIPHY GIF-készítőjét alkalmazni. Itt feltölthetsz saját GIF-et, vagy megadhatsz egy (legfeljebb 15 perc hosszú) YouTube, vagy VIMEO linket (vagy választhatsz a GIPHY GIF-jei közül), és ezekre is készíthetsz feliratokat.

 

Készíts saját mémeket!

Az eredeti mémeket valamivel nehezebb összehozni, mert saját tartalmakat kell szerezned hozzá, el kell döntened, hogy milyen formátumban prezentáld azt, és valamilyen humoros szöveg (társadalomkritika) kell hozzá, hogy az emberek azonosulni tudjanak vele. Ehhez persze több időre, kreativitásra, és befektetett erőfeszítésre lesz szükséged, azonban az ilyen tartalmakat még többen is megoszthatják, mint a mainstream mémeket.

 

Ha például van egy kézzelfogható, fizikai terméked, akkor ábrázolhatod azt vicces helyzetekben vagy szokatlan felhasználás közben. Ha olyan terméked van, amivel ügyfeleid is könnyedén készíthetnek képet, vagy videót akkor kérd meg őket, hogy csináljanak ilyeneket, és töltsék fel azokat egyedi márkás hashtageddel (hogy könnyedén rájuk találj). Ezeket aztán (ha megkapod az engedélyüket – ez lehet a hashtaghasználat egyik feltétele is) felhasználhatod saját tartalmaid között.

 

Egy másik megoldás saját magad elkészíteni ezeket a képeket.

 

Íme némi segítség az alapvető mémformátumokhoz:
•    A mémeknek többféle típusát különböztetjük meg – beszélhetünk képekről, képernyőfotókról, videókról, GIF-ekről. Érdemes kísérletezni ezekkel, hogy tudd, melyekre reagál legjobban közönséged.
•    Betűtípusok terén a „Monsterrat” és a „Neue Helvetica” a legelterjedtebbek, ugyanis ilyeneket használ a Twitter is, amin sokan készítenek vicces képernyőfotókat. Ezek a betűtípusok mára a Twitteren kívüli mémekre is átterjedtek. A régebbi mémeken találkozhatunk még az „Impact” betűtípussal is, habár ez ma már kevésbé használatos, és régiesnek tűnhetnek tőle az aktuálisnak szánt mémek.


 

Hogyan használd a mémeket a közösségi médián?

A mémek a közösségi médián kapnak igazán csak életre. Íme néhány tipp az ottani hatékony felhasználásukhoz.

 

Reagálj egy nemrégiben történt eseményre vagy aktuális kulturális jelenségre!

Posztolj egy reakciót valamire, ami éppen most történik. Ez lehet egy évente visszatérő ünnep, vagy egy egyszeri történés is.

 

Csatlakozz mémes kihívásokhoz!

A #10YearChallenge („tíz éves kihívás”) nemrégiben nagyon népszerű volt a közösségi médián, és számos márka is sikeresen meglovagolta ezt a trendet. Mostanában a „tetris challenge” az egyik legnépszerűbb, ami tökéletes olyan márkák számára, amelyeknek fizikai termékei vagy telephelyei vannak.

 

Készíts képernyőfotót egy tweetről!

Egy gyors és egyszerű megoldás képernyőfotót készíteni egy tweetről, amit aztán más közösségi platformokon is megoszthatsz, és amivel felvezethetsz egy márkádhoz kapcsolódó poént. Ügyelj rá, hogy az eredeti tweet, vagy más bejegyzés nyilvános legyen, és hogy a kész képben is jelenjen meg az eredeti posztoló.

 

Habár a tweetekről készített screenshotok nem „valódi” mémek, legalább is nem klasszikus értelemben, tartalmi szempontból mindneképpen ide sorolhatjuk őket, hiszen effajta felhasználásuk ugyan azt a célt szolgálja a marketingben.

 

Posztolj újra releváns, felhasználók által készített mémeket!

Tekintve hogy a mémek lételeme a megosztás, a mémkészítők gyakran egyenesen ösztönzik azt, hogy az emberek továbbadják tartalmaikat. A marketingesek könnyedén oszthatnak újra mémeket az erre alkalmas platformokon (az Instagramra pedig ott a Regram alkalmazás).

 


Értesülj elsőkézből legfrisseb híreinkről

Ha szeretnél még többet olvasni a témában,
iratkozz fel hogy azonnal értesülj legújabb cikkeinkről!

Ha hasznosnak találtad cikkemet, oszd meg ismerőseiddel is!


Még több cikk a témában

Marketingest keresünk - marketinges állásajánlat
2021-03-22

Marketingest keresünk - marketinges állásajánlat

Milyen hülye megfogalmazás már ez, hogy marketingest keresünk… Kit kerestek igazából? Miért nem írjátok le pontosan? Mutatom...  

webáruház működése
2022-05-12

Hogy működik egy webáruház?

Az internet korában mindenkinek lehetősége van arra, hogy online környezetben értékesítsen. Legyen szó kézműves alkotásokról, vagy egy kisebb-nagyobb cég termékeiről, az online vásárlás manapság annyira elterjedt, hogy sokak számára az új normává vált.

Hogyan elemezzük megfelelően adatainkat az egészségügyben?
2022-05-10

Az egészségügyi adatelemzés problémái és megoldásai

A mai modern világban az egészségügyi szolgáltatók tisztában vannak vele, hogy az adatok részletes ismerete a tájékozott klinikai döntéshozás egyik alapfeltétele. Sok szervezet számára azonban még ennek ellenére is kihívást jelent az adatelemző eszközök hatékony alkalmazása. Szóval miért éri meg foglalkozni az egészségügyi adatelemzéssel, és milyen problémákra kínál megoldást a különböző szolgáltatóknak és szervezeteknek? Az alábbiakban ezekre olvashatsz néhány példát.

Integrált marketing az egészségügyben: Mi ez pontosan?
2022-05-03

Mi az az integrált marketing (és miért olyan fontos egy egészségügyi...

A cégvezetők minden iparágban tisztában vannak vele, hogy a morálnak mindig felülről kell érkeznie. Amikor a vezetőség összehangoltan végzi munkáját és együttes erővel tesznek azért, hogy közös üzenetük az egész céget átjárja, akkor ezzel hűséget, bizalmat és magabiztosságot ébresztenek alkalmazottjaikban saját márkájuk, küldetésük és céljaik iránt. Ideális esetben a marketing aztán ezt az üzenetet továbbítja a cég célközönségének. A marketing azonban manapság egyszerre számos csatornán és többféle formátumban zajlik, és sok márkának nehezére esik olyan üzeneteket megfogalmaznia, amelyet az összes ilyen csatornán képesek lennének terjeszteni. Ez a helyzet szedett-vetett marketinget, egymással össze nem függő...

első webshop eladás
2022-04-28

Így add el első termékedet webáruházadban

Ha épp most készült el online üzleted, akkor minden bizonnyal készen állsz az értékesítésre – a kérdés csak az, hogy mi legyen az első lépés…

google index
2022-04-21

A Google talán sosem indexel egyes felfedezett oldalakat

A Google szerint a Search Console lefedettségi jelentésében megjelenő „Felfedezve – Jelenleg nincs indexelve” állapot talán soha nem tűnik majd el, mert egyáltalán nem biztos, hogy egy webhely összes oldala valaha is indexelésre kerülne.

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt,
több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.
Legyen a Tied a következő sikertörténetünk!

Jelentkezz auditunkra még ma!