A márkaismertség fogalmát sokan sokféleképpen definiálják, pedig egyáltalán nincs értelme túlbonyolítani. A márkaismertség egész egyszerűen azt jelenti, hogy az emberek tudnak egy márka létezéséről, és nagyjából tisztában vannak azzal, hogy mivel foglalkozik.
A márkaismertség kialakításához és megerősítéséhez egy márkaidentitást kell kialakítanod. A márkaidentitás az, ami az embereknek eszükbe jut, amikor márkádra gondolnak. Egy erős márkaidentitás határozott érzelmeket és érzéseket kelt egy márka iránt, és konkrét jellemzőket csatol hozzá (pl. „menő” márka vagy „családcentrikus” márka és így tovább).
De hogy néz ki mindez a gyakorlatban? Mi kell egy jó márkaidentitás és márkaismertség kialakításához? Ezt a folyamatot ismerheted meg az alábbiakban, ha egy új márka kialakításán gondolkodsz éppen, vagy meglévő márkádat szeretnéd megújítani:
1. Derítsd ki, hogy mi teszi egyedivé márkádat
Szóval miért kellene ismerniük az embereknek márkádat? Egy márkaidentitás kiépítésének első lépése azonosítani azon tulajdonságaidat, amelyek megkülönböztetnek a versenytársaidtól – ez az úgynevezett USP-d.
Nézz rá a konkurenciára, és figyeld meg, hogy hogyan definiálják saját márkáikat. Sőt, arra is ügyelj, hogy hogyan nem definiálják őket. Melyek azok a tulajdonságok, amik tényleg egyedivé teszik márkádat?
2. Alkalmazz egységes márkaépítést
Ha márkastratégiád minden csatornán más, akkor az emberek nehezebben értelmezik majd, hogy mivel is foglalkozol.
A márkaismertség kiépítése és megőrzése egységes kommunikációt követel meg, amihez fontos, hogy különböző csatornáid mind azonos hullámhosszon maradjanak. Ide tartozik többek között a webhelyed, az összes közösségi profilod, email marketinged és így tovább.
Ha például arra élezed ki márkaidentitásodat, hogy mennyire szórakoztató élményt nyújtanak termékeid, akkor ez a hangulat minden marketingcsatornádon jelen kell, hogy legyen. Ezzel mindkét alábbi esetre felkészítheted márkádat:
• Valaki rátalál márkádra az egyik (bármelyik) marketingcsatornádon, és látni fogja, hogy márkád szórakoztató hangulatú.
• Valaki több csatornán is összefut márkáddal. Mivel minden csatornán azonos kommunikációt folytatsz, ezek az alkalmak egy afféle „drip kampányként” működnek majd, ami szép lassan megerősíti a márkaképet az illető gondolataiban.
3. Koncentrálj a pozitivitásra stratégiádban
A márkaismertség minden márka számára mást jelent. Egyesek például a környezettudatosságra építik fel, míg mások az önfeledt szabadidős szórakozásra és pihenésre.
Van azonban valami, ami egyetlen sikeres márka stratégiájában sincs jelen: a negativitás.
Így is épp elegendő rossz hír és lehangoló gondolat kering az interneten, és az embereknek nem szeretnének még vásárlás közben is ezekkel foglalkozni.
Na persze, ez nem azt jelenti, hogy minden márka vidám színekkel, ezernyi mosolygós hangulatjellel és gyerekversekkel kell, hogy reklámozza magát. De fontos, hogy márkastratégiád ne lelombozza az embereket, hanem pozitív érzéseket váltson ki belőlük.
4. Készíts egy „Történetünk” oldalt
A Facebookra, Instagramra, Twitterre és egyéb külső platformokra írható bemutatkozás általában túl rövid ahhoz, hogy jelentősen hozzájárulhasson márkád identitásához és a márkaismertséghez.
A leghatékonyabb módszer egy „Történetünk” oldalt létrehozni webhelyeden (de ez lehet szimplán „Rólunk” vagy „Cégünkről” stb.)
Marketinged márkastratégiád javarészt webhelyedre invitálják majd az érdeklődőket, ahol ez a „Rólunk” oldal kiemelt helyet kell kapjon. Ezen az oldalon kell bemutatnod márkádat, hogy mi teszi azt egyedivé, és hogy miért jó döntés nálad vásárolni.
5. Erősítsd meg márkád identitását neveddel, logóddal és URL címeddel
Mint fentebb elhangzott, márkád üzenetének terjesztésében webhelyed, közösségi profiljaid és emailjeid is fontos szerepet játszanak. Nos, ez vonatkozik webhelyed URL címére, illetve céged logójára és nevére is.
Fontos, hogy ne olyan nevet válassz, ami már foglalt az Instagramon, és ne is olyan URL-t, amit könnyű összetéveszteni valami mással. Nem lenne jó, ha valaki egy három évvel ezelőtt aktív Twitter fiókra találna rá, amikor valójában a cégedet keresi a platformon.
Céged neve, logója és URL címe mind remek lehetőségeket kínálnak a márkaismertség megerősítésére.
6. Ismerd a közönségedet
Ha nem tudod, hogy kik alkotják közönségedet, akkor nem fogsz tudni olyan márkaüzeneteket kialakítani, amik a megfelelő emberek figyelmét hívják fel cégedre. Azonosítanod kell tehát ideális ügyfeleidet.
Egy márka átalakításakor meglévő ügyfeleid véleményét is kikérheted. Hívd meg leghűségesebb ügyfeleidet irodádba, és kérdezd meg, hogy mi tetszik nekik logódban, jelmondatodban és márkád egyéb jellemzőiben. Ügylej rá, hogy ezek az elemek az új márkaidentitásban is jelen legyenek (pl. a logó maradjon zöld, és így tovább).