http válaszkódok
A HTTP válaszkódok definíciója
A HTTP válaszkódok egy szerver válaszai egy böngésző kéréseire. Amikor egy felhasználó ellátogat egy webhelyre, akkor a böngészője egy kérést küld a szervernek, ami az adott webhelyet tárolja, majd a szerver egy három számjegyből álló választ küld erre a kérésre – ez a HTPP válaszkód.
Úgy kell ezt elképzelni, mint egy pillanatok alatt lezajló beszélgetést a böngésző és a szerver között. Ezek a kódok kommunikálják a böngészőnek, hogy minden rendben van-e, vagy épp valami akadályozza az adott dokumentum (általában egy weboldal) betöltését.
A HTTP válaszkódok ismeretében sokkal gyorsabban azonosíthatod a webhelyedet érintő problémákat, hogy minél előbb orvosolhasd őket.
Ezeket a válaszkódokat nem csak a böngészők, hanem a keresőmotorok által kiküldött feltérképező robotok is figyelembe veszik.
Egyes HTTP válaszkódokat te magad állíthatsz be bizonyos oldalakra. Ilyenek például a 301-es átirányítások, amik arra figyelmeztetik a böngészőket, hogy a kért tartalom már véglegesen egy másik URL címen található meg.
A HTTP válaszkódok típusai
Minden HTTP válaszkód három számjegyből áll. Az első számjegy 1-5 lehet, amelyek különböző választípusokat jelölnek (1xx, 2xx, 3xx, 4xx, 5xx):
• 1xx – Információs kérések: A szerver a kérésen gondolkodik.
• 2xx – Siker: A szerver sikeresen elvégezte a kérést, és azt a választ küldte vissza a böngészőnek, amire az számított.
• 3xx – Átirányítás: A szerver megkapta a kérést, de máshová irányította a böngészőt.
• 4xx – Kliensoldali problémák: Az oldal nem található vagy nem érhető el. A kérés megtörtént, de a kért oldal nem érvényes, például mert nem létezik.
• 5xx – Szerveroldali problémák: A szerver valamilyen hibába ütközött. Érvényes kérés történt, de a szerver valamilyen okból nem tudja teljesíteni azt.
A HTTP válaszkódok és a SEO kapcsolata
Egyes HTTP válaszkódoknak a keresőoptimalizálásban is fontos szerepet töltenek be. A keresőmotorok nem nézik jó szemmel, ha egy webhely túl sok hibás válaszkódot küld vissza a feltérképező robotjaik kéréseire.
Tegyük fel például, hogy webhelyed rendszeresen küld 5xx válaszkódokat – ilyenkor jó tudni, hogy ezek valamilyen szerverhibára utalnak. Ha a 4xx hibakódok fordulnak elő gyakran, amelyek jelentősen rontják a felhasználói élményt, akkor meglehet, hogy a nemrégiben bevezetett URL-minta változtatásai okoznak problémákat, vagy átirányítások nélkül töröltél/helyeztél át egy népszerű oldalt.
Érdemes tehát felismerni a leggyakrabban előforduló HTTP válaszkódokat:
HTTP válaszkód: 200 – OK
Ez egy hétköznapi, megfelelően működő weboldal válaszkódja. A látogatók, a keresőmotorok robotjai és a linkérték (vagy tekintély) is gond nélkül mozognak a linkelt oldalak között. Nincs semmi dolgod, minden a legnagyobb rendben.
HTTP válaszkód: 301 – Végleges átirányítás
A 301-es átirányításokat csak és kizárólag akkor szabad használni, amikor véglegesen szeretnél átirányítani egy URL-t. Egy 301-es átirányítás valójában ugyan úgy irányítja át a felhasználókat és a robotokat is, mint egy 302-es (átmeneti) átirányítás, azzal a különbséggel, hogy 301 használata esetén az eredeti oldal linkértéke is áthelyeződik az új URL-re.
HTTP válaszkód: 302 – Átmeneti átirányítás
A 302-es átirányítások nem adják tovább az eredeti oldal linkértékét/tekintélyét az új URL-nek, ezért keresőoptimalizálás szempontjából nem ajánlott hosszútávon használni őket. Ha webhelyeden átmeneti munkálatokat végzel, és egy időre más URL-en kell elhelyezned tartalmaid egy részét, akkor jó ötlet 302-es átirányításokat használni ezekhez. Ellenkező esetben, ha a régi URL-eken többé nem tervezel tartalmakat elhelyezni, akkor használj 301-es átirányításokat.
HTTP válaszkód: 404 – Nem található
A 404-es válaszkód (vagy hibakód) azt jelenti, hogy a szerver nem találja azt a fájlt vagy weboldalt, amit a böngésző kért. A 404-es HTTP válaszkód nem utal arra, hogy az oldal miért nem található, ahogy azt sem, hogy ez egy átmeneti vagy végleges probléma-e.
Ha egy felhasználó 404-es hibaoldalra érkezik (mert valahogyan egy nem létező URL-re navigált weboldaladon), akkor jó esetben kijavítják a címet, rossz esetben pedig elhagyják webhelyedet.
Minden webhelyen van néhány olyan oldal, ami 404-es hibakódot eredményez. Ezeket az oldalakat nem minden esetben muszáj átirányítani. Gyakori SEO tévhit, hogy a 404-es oldalakat egyszerűen csak át kell irányítani (301-gyel) a főoldalra. Ez valójában a legtöbb esetben rossz döntés, mert így nem lesz egyértelmű a felhasználók számára, hogy az általuk keresett oldal nem található a webhelyen.
Ha a 404-es kódot visszaküldő oldal erős tekintéllyel bír (sok külső hivatkozás mutat rá), mindig is nagy forgalma volt és szeretnéd, hogy a továbbiakban is hozzáférhessenek a látogatók, akkor érdemes 301-es átirányítást alkalmaznod. Ilyenkor azonban ne a főoldalra irányítsd át az URL-t, hanem egy olyan oldalra, ami a lehető legjobban passzol az eredeti tartalomhoz.
Más esetekben előfordulhat, hogy érdemes szándékosan hagyni a 404-es hibakód előfordulását. Ez segít elkerülni, hogy a keresőmotorok a jövőben megpróbálják újra és újra feltérképezni az adott oldalt.
A legjobb módszer létrehozni egy egyedi 404-es oldalt a felhasználók tájékoztatására. Egyes webáruházakon például gyakran fordulnak elő 404-es hibák a kifutott termékek adatlapjain. Ragadd meg ezeket az alkalmakat, és kínálj lehetőséget a felhasználóknak a hasonló termékek böngészésére.
HTTP válaszkód: 410 – Végleg eltűnt
A 410 lényegében egy „végleges” 404, vagyis azt jelenti, hogy az oldal végleg eltűnt az adott címről. Az oldal már nem található meg a szerveren, és nem is irányították át azt egy másik URL-re. Ha 410-es hibák fordulnak elő webhelyeden, akkor távolíts el minden olyan hivatkozást, ami a végleg eltűnt oldalakra mutat.
HTTP válaszkód: 500 – Belső szerverhiba
Az 5xx típusú válaszkódok szerverhibákra utalnak. Az 500 az egyik legrégebbi ezek közül, ami megakadályozza a webhelyhez való hozzáférést. Ezeket a problémákat minél hamarabb orvosolnod kell, mert a keresőmotorok nem szívesen jelenítenek meg olyan webhelyeket a találatok között, amelyeket üzemeltetőik nem tartanak karban.
HTTP válaszkód: 503 – A szolgáltatás nem áll rendelkezésre
Az 503 válaszkód azt jelenti, hogy a szerver nem áll rendelkezésre. Ilyenkor az automatikus üzenet arra kéri a látogatókat (az embereket és a robotokat is), hogy jöjjenek vissza később.
Előfordulhat, hogy a szerver átmenetileg túlterhelés alá került, vagy épp karbantartást végeznek rajta. Az 503 kevésbé árt a SEO-nak, mert a keresőmotorok ebből tudni fogják, hogy a webhely később újra elérhetővé válik majd.