Tippek és trükkök a sikeres Google Shopping-kampányokhoz

Tippek és trükkök a sikeres Google Shopping-kampányokhoz

Tippek és trükkök a sikeres Google Shopping-kampányokhoz

A Google Shopping (Vásárlás) idén nyáron hazánkba is megérkezett, új lehetőségeket kínálva ezzel azoknak a marketingeseknek, akik értékesítésre használják a világhálót. Azonban ha egészen idáig olyan kampányokkal dolgoztál, amelyek kulcsszószintű ajánlattételt használnak, a Google Shopping-kampányok működtetése újdonság lesz számodra – a Google Merchant Center rendszeréről nem is beszélve. Kezdjük tehát a legelején!

Tippek és trükkök a sikeres Google Shopping-kampányokhoz

Mi az a Google Merchant Center?

A Google Merchant Center az a rendszer, amelyből a Shopping-kampányok „táplálkoznak” – másképpen megfogalmazva: itt helyezkednek el a táblázatok, amelyek eladásra szánt termékeid adatait tartalmazzák. Ezeknek a táblázatoknak egy külön megszabott formátumot kell használniuk, hogy a Google képes legyen értelmezni a tartalmukat. A táblázat oszlopai külön tulajdonságukat tartalmaznak, úgymint:
•    ID: A termék azonosítására használt egyéni kód
•    Megnevezés: A termék neve – ezt látja majd a felhasználó, amikor megjelenik neki a hirdetés
•    Leírás: Egy rövid leírás a termékről, amit akkor lát a felhasználó, amikor rákattint a hirdetésre
•    Termékkategória: Ezt a Google által biztosított kategórialistából választhatod ki
•    Terméktípus: Ez egy egyénileg megadható terméktípus, vagy kategória
•    A termékre mutató hivatkozás
•    Rendelkezésre állás: Raktáron van-e a termék
•    Ár
•    Kedvezményes ár

 

A kötelező attribútumok teljes listáját itt találod.

 

A keresőkampányokkal ellentétben a Shopping hirdetésekhez nem kell szöveget megfogalmaznod, mert a Google az általad táblázatban megadott adatokból állítja össze azokat.

 

A táblázat karbantartása

Egy Merchant Center fiók és egy megfelelően kitöltött termékadat-táblázat nélkül még csak ne is gondolkodj azon, hogy Shopping-kampányt készíts magadnak a google ads felületén. Ez azonban még mindig nem elég, hiszen a termékek bizonyos adatai (például az ár és a készlet állapota) rendszeresen változhatnak, így szükséged lesz egy megoldásra, hogy kényelmesen frissíthesd ezeket.

 

Ez nem csak azért fontos, mert illik mindig naprakész információkat mutatni a felhasználóknak, hanem azért is, mert ha a megadott adatok nem passzolnak azokkal, amit a Google a webhelyeden lát, akkor nem is jeleníti majd meg Shopping hirdetéseidet.

 

Erre több lehetőséged is van. Vannak cégek, amelyek egy Google Táblázat formájában vezetik termékeik adatait, ami ugyan maximális kontrollt biztosít, de több száz, vagy több ezer termék esetén már nem realisztikus megoldás. Természetesen különfél automatikus lehetőségek is rendelkezésre állnak, amelyeknek sokkal több értelműk van egy nagyobb kínálatú üzlet számára.

 

Bármelyik megoldást is választod, mindenképpen biztosítanod kell táblázatod megfelelő formátumát és karbantartását. Íme néhány dolog, amire oda kell figyelned:
•    A Shopping-kampányok esetén a Google nem kulcsszavak alapján ítéli meg a relevanciát, ezért habár más okokból érdemes kulcsszavakban gazdag termékneveket és leírásokat megadni, ügyelj rá, hogy ezek konkrétan az érdeklődő, lehetséges vásárlóra is hassanak, akik hirdetéseidet nézegetik majd. Érdemes észben tartani, hogy a Shopping-kampányokhoz is lehet kizáró kulcsszavakat rendelni a felesleges kattintások elkerülése végett.
•    Rendszeresen ellenőrizd az árakat, mert ha nem egyeznek a webhelyeden láthatókkal, a Google nem fogja megjeleníteni az adott termék hirdetéseit.
•    Ha több országban is szeretnéd hirdetni kínálatodat, akkor mindegyik országhoz új táblázatot kell létrehoznod, ugyanis a Google Ads (amiben a hirdetéseket elkészíted) országonként kezeli a Shopping-kampányokat.
•    Ügyelj termékfotóid minőségére. Ez nem csupán egy Google Shopping, hanem egy általános e-kereskedelmi tipp is egyben. Ne szerkeszd, ne vízjelezd képeidet a professzionális hatás és a legjobb eredmények érdekében.
•    Győződj meg róla, hogy minden URL egy valódi termékoldalra mutat, és nem 404-es vagy más hibakódot ad vissza. A Google nem jeleníti meg azokat a termékhirdetéseket, amikhez nem működő URL tartozik.

 

A biztonság kedvéért csak néhány kelendőbb termékedből készíts táblázatot, hogy megtapasztald az egész folyamat menetét, és a Shopping hirdetések kezelését. Ha úgy érzed, hogy az alapok mennek, többi termékedet is felveheted egy táblázatba.

 

Tippek a Shopping-kampányok elkészítéséhez

Ha táblázatod készen áll, és összekötötted egymással  Google Merchant Center és Google Ads fiókjaidat, akkor valójában a dolgok nehezén már túl vagy.

 

Mint említettük, a Shopping kampányokat is a Google Ads rendszerében kell elkészítened, de szerencsére ez egy meglehetősen egyszerű feladat. A többi kampánytípustól abban térnek el a „Shoppingosok”, hogy egy országot és egy táblázatot is meg kell adnod hozzájuk, de ekkorra már ezek az adatok is készen állnak számodra, ha követted az eddigi lépéseket.

 

Miután a kampány elkészült, a következő lépés a hirdetéscsoportok kezelése. A Shopping kampányok esetén a hirdetéscsoportok szimplán a rendszerezést céljára szolgálnak, ezért az olyan cégek, amelyek kisebb táblázatokat készítenek, nem is időznek több csoport kialakításával.

 

A Google Shopping kampányok, és az ajánlattétel

Miután elintézted hirdetéscsoportjaidat is (ha egyáltalán többet csináltál), ideje áttérni a termékhirdetésekre való ajánlattételekre. Ne feledd, hogy a hirdetések a táblázat adatai alapján készülnek el, ezért konkrét hirdetési szöveget nem kell kitalálnod hozzájuk az Ads felületén.

 

A Shopping kampányok drasztikusan különböznek a keresőkampányoktól, első sorban abban, hogy nem használnak kulcsszavakat. A kérdés persze jogos, hogy akkor egyáltalán mire teszel ajánlatot? Nos, a Shopping kampányok egyik sajátossága, hogy konkrétan termékszinten teszel ajánlatot, ami óriási mozgásteret biztosít számodra. Licitálhatsz különálló termékekre, vagy beállíthatsz egy egységes ajánlatot egy úgynevezett „termékcsoport” összes termékére.

 

De mik ezek a termékcsoportok?

Képzeld azt, hogy minden eladásra szánt terméked egy óriási dobozban helyezkedik el – ez az, amit a Google „Minden termék” csoportként emleget. Ha ajánlatot teszel erre a termékcsoportra, akkor az összes benne található termékre ugyan azt az ajánlattételt alkalmazod. Persze ez egyáltalán nem logikus, hiszen a különböző termékek eltérő haszonkulcsokkal rendelkeznek, és más mértékű verseny is jellemző rájuk. Ezek tehát azok a szempontok, amelyek alapján ésszerű lenne ajánlatot tenni.

 

Termékeidet tehát kisebb csoportokra kell osztanod a számodra releváns szempontok szerint. Például a „Minden termék” csoporton belül létrehozhatsz egy csoportot az új és a használt termékeknek (ha ilyeneket is árusítasz), amelyeket aztán további alcsoportokra oszthatsz szükség szerint. Ez egyre részletesebb szegmentálást és precízebb ajánlattételeket tesz lehetővé számodra. Ez egyben a Google Shopping kampányok beállításának leghosszabb és legaprólékosabb része is.

 

Szerencsére nem fontos minden terméket külön csoportra osztani. Valahányszor egy nagyobb csoportot kisebb alcsoportokra osztasz, és ezzel egy új szintet hozol létre, a Google létrehoz egy „Minden más” csoportot, amibe azok a termékek kerülnek bele automatikusan, amelyeket nem tartoznak az adott szint egyetlen csoportjához sem. Ez sok fejfájástól menthet meg, főleg egy nagyobb kínálat esetén, hiszen garantálja, hogy minden terméked tartozzon legalább egy csoportba.

 

Hogyan rendszerezd termékcsoportjaidat?

A termékcsoportok koncepciója nem éppen bonyolult, és ha egyszer ráérzel, onnantól minden pofonegyszerűen megy majd. Persze azért szeretnénk néhány tippet megosztani, amik még könnyebbé tehetik munkádat a termékcsoportokkal. Amire mindig figyelj oda, hogy a fő cél a maximális ROI (megtérülés) elérése – gondolkodj tehát el azon, hogy mennyit engedhetsz magadnak elkölteni egy adott termékcsoport (vagy egy konkrét termék) hirdetéseire.


•    Ha kisebb terméktáblázatod van (úgy 200 termék alatt), akkor érdemes termékenként beállítani az ajánlattételeket. Első körben például külön csoportokra bonthatod őket márka, vagy kategória szerint, aztán pedig egyenként, ID (azonosító) alapján. Erősen ajánlott webáruházad navigációját használni a termékek csoportosításához. Ezzel egyrészt egy már kiépített, logikus rendszer alapján csoportosíthatod kínálatodat, másrészt neked is könnyebb lesz eligazodnod a webhelyed és a csoportok között, ha ugyan azt a felépítést használják.
•    Ha nagyobb kínálatod van, több száz, vagy annál is több termékkel, akkor nem érdemes elkezdeni termékenként ajánlatokat tenni. Ilyen esetben próbálj olyan csoportokat kialakítani, amelyek azonos haszonkulcsú termékeket tartalmaznak.
•    Fontos észben tartani, hogy a termékcsoportok neve, vagy tartalma semmilyen kihatással nincs arra, hogy a Google mennyire relevánsnak ítéli meg termékeidet egy-egy keresésre. A csoportok kizárólag azért vannak, hogy más és más ajánlattételeket szabhass ki termékeidre saját igényeid szerint.

 

Ajánlattételi tippek a Shopping kampányokhoz

Mostanra már meglehetősen jó formában kéne legyenek kampányaid, hiszen aprólékos figyelmet fordítottunk arra, hogy minden a helyén legyen, kellő rendszerezettséggel. Cikkünk zárásaként néhány további tippet szeretnénk kínálni az ajánlattétellel kapcsolatban:
•    Tégy kisebb ajánlatokat, mint amekkorákat a keresőhálózaton tennél, és ellenőrizd rendszeresen kampányaidat, hogy az egyre összegyűlő adatok alapján elvégezhesd a szükséges módosításokat (tehát hogy többet, vagy kevesebbet érné-e meg fordítani egy-egy termékre vagy csoportra).
•    A „Minden más” csoportra kisebb ajánlatot állíts be, mint az adott szint megnevezett csoportjaira. Ezzel biztosíthatod majd, hogy a benne található termékek ne „előzzék meg” a neves csoportok termékeit, és ne vonják el előlük a forgalmat.
•    Használj hely szerinti ajánlatkorrekciókat, hogy magasabb ajánlattételek vonatkozzanak a forgalmasabb/értékesebb területekre, és alacsonyabbak ezek ellenkezőire.
•    Kampányaidat mobileszközökre is engedélyezd, de kövesd őket fokozott figyelemmel. Előfordulhat, hogy a mobilos PPC hirdetések hatékonyabbnak bizonyulnak majd számodra, különösen ha egy bizonyos összeg feletti termékeket szeretnél hirdetni. 
 

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok