Broken link: a broken linkek működése, a broken linkek szerepe a SEO-ban, a broken linkek javítása, broken link hibakódok

Broken linkek működése

Broken link

Broken link

A broken link definíciója

A broken link (hibás hivatkozás) olyan hivatkozás, amelynek céloldala (landing page) valamilyen okból nem érhető el a felhasználók és a keresőmotorok számára. A webszerverek általában valamilyen hibaüzenetet jelenítenek meg azoknak a látogatóknak, akik egy broken link URL-jét próbálják meg elérni.
 

Mi okozza a broken linkeket?

Egy hivatkozás többféle okból is „meghibásodhat”, például:

•    A webhely tulajdonosa helytelen URL-t adott meg a link elhelyezésekor (pl. valamit elgépelt)
•    A webhely URL-szerkezete megváltozott, és a régi URL-ek nem kerültek átirányításra
•    A webhely már nem létezik, elköltözött, vagy épp offline a webtárhelyt biztosító szerver
•    A boken link olyan tartalomra mutat, amit azóta átneveztek vagy áthelyeztek (PDF-ek, Google dokumentumok, videófájlok stb.)
•    Hibás oldalelemek (HTML, CSS, JavaScript vagy a CMS beépülő moduljai)
•    Egy tűzfal vagy területi korlátozás nem teszi lehetővé az URL elérését.


Ne feledd, hogy a broken linkek nem csak külső URL-ekre mutathatnak – a webhelyed oldalait és egyéb dokumentumait összekötő hivatkozások is lehetnek hibásak, részben a fent felsorolt okokból.
 

A broken linkek hibakódjai

Íme csupán néhány lehetséges hibakód, amiket a webszerverek visszaadnak, amikor egy felhasználó vagy keresőmotor megpróbál követni egy broken linket:
•    404 – Az oldal nem található: Az oldal vagy erőforrás nem létezik ezen a címen az adott szerveren.
•    400 – Hibás kérés: A szerver nem tudja értelmezni a megadott URL címet.
•    Hibás tárhely: A webtárhely nevét helytelenül adták meg – vagy nem létezik ilyen szerver, vagy nem lehet elérni.
•    Hibás URL: Egy rosszul megadott URL okozza (pl. hiányzó kapcsos zárójel, extra szóköz, rossz protokoll stb.)
•    Hibás kód: Érvénytelen HTTP válaszkód: a szerver válaszkódja nem egyezik a HTTP specifikációval.
•    Üres: A webtárhely szervere „üres” válaszokat küld vissza tartalom és válaszkód nélkül.
•    Időtúllépés: A HTTP kérés rendszeresen átlépi az időkorlátot a link ellenőrzése során.
 

A broken linkek szerepe a SEO-ban

Habár a broken linkek befolyásolják a keresőtalálati megjelenéseidet, a webhely általános keresőoptimalizálására nincsenek hatással.
Néhány hibás hivatkozás még nem a világ vége, de minél több broken link gyűlik össze, annál inkább úgy tűnhet majd a látogatóknak és a keresőmotoroknak, hogy elhanyagolod webhelyed karbantartását, vagy le is mondtál róla.
A Google minőségellenőröknek szóló útmutatója szerint a broken linkek alapján is fel lehet mérni egy webhely minőségét, de ha rendszeresen ellenőrzöd az elhelyezett hivatkozásaidat és kijavítod a problémákat (illetve odafigyelsz a Google értesítéseire), akkor nincs igazán mitől tartanod.
 

Felhasználói élmény

A keresőmotorok általában olyan webhelyeket és tartalmakat igyekeznek felsorolni a keresőknek, amelyek a legjobb felhasználói élményt nyújtják számukra. Minél több broken link található egy webhelyen, annál nagyobb a valószínűsége, hogy egy felhasználó rákattint valamelyikre, és nem azt kapja, amire számít.
A keresőmotorok persze tisztában vannak vele, hogy néha-néha előfordulhatnak hibás linkek egy nagyobb webhelyen, ezért nem kezdenek el büntetéseket kiosztani miattuk. Azonban egy-két broken link miatt több lehetséges vásárlóról is lemaradhatsz, és ez a webhely hírnevének sem tesz jót.

Visszafordulási arány

Függetlenül attól, hogy egy vagy több broken link található webhelyeden, minden egyes látogatód az az oldalak sebessége, használhatósága és tartalmai alapján hozza majd meg döntéseit. Ha hibás linkek vannak webhelyeden, és a felhasználó nem képes megtalálni a keresett információt, akkor visszafordul majd, és más webhelyen nézelődik tovább.
 

A broken linkek azonosítása

A broken linkeket számos fizetős SEO eszközzel lehet azonosítani egy webhelyen, azonban, ha egy ingyenes megoldást szeretnél, akkor a Google Search Console a legjobb választás erre a célra.
A Search Console felületén válaszd a bal oldali benüből az Index > Oldalak jelentést. Itt jelennek majd meg azok az oldalak, amiket a Google megtalált webhelyeden és vagy sikerült indexelnie őket, vagy nem. Lejjebb görgetve egy részletesebb listát is találsz a problémás oldalakról, és hogy miért nem kerültek be az indexbe (például 404-es hibák miatt). Ezek az oldalak igénylik mielőbbi figyelmedet.
 

A broken linkek javítása és elkerülése

Attól függően, hogy mekkora mennyiségű tartalmat készítesz heti rendszerességgel, több vagy kevesebb időt kell majd fordítanod minden hónapban a broken linkek javítására. Még ha havonta nem is, legalább negyedévente ajánlott egy alapos linkauditot tartanod webhelyeden, és orvosolni az ilyen problémákat.
 

Ellenőrizd a Google feltérképezési jelentését

A Google Search Console fontossági sorrendbe állítja a feltérképezési hibákat. Ha a legfelső 404-es hibák kevésbé fontos oldalakat érintenek, akkor megnyugodhatsz, mert (a Google szerint) nincsenek vészes problémák webhelyeden. Persze ettől függetlenül javítsd ki őket.


Ha a céloldal egy másik webhelyen helyezkedik el, akkor kérj segítséget az üzemeltetőtől

Amennyiben valaki más hivatkozott hibásan az egyik tartalmadra, akkor ez a te webhelyedet is rossz fényben tünteti fel, hiszen a felhasználók azt hihetik, hogy az adott oldal már nem létezik nálad. Vedd fel a kapcsolatot a hivatkozó webhely szerkesztőségével, és kérd meg őket, hogy javítsák ki a hivatkozást. Ez számukra is fontos, hiszen tartalmuk elavultnak tűnhet, ha a linkeke elérhetetlen forrásokra mutatnak.

Használj átirányítást

Használj olyan átirányítási rendszert webhelyeden, amelyek automatikusan egy működő URL-re irányítják át azokat a felhasználókat, akik broken linkekre kattintanak.
Egy másik lehetőség manuálisan átirányítani a hiányzó tartalmak URL-jeit egy kapcsolódó oldalra.
 

Pótold vagy cseréld ki a hibás URL tartalmát

Derítsd ki, hogy milyen tartalom szerepelt eredetileg a hibás URL címen, és pótold vagy készítsd el újra.
 

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok