Google Analytics használata - Google Analytics tippek kezdőknek

Google Analytics tippek

10 dolog, amit tudnod kell a Google Analytics hatékony használatához

czsofi Szerző:
czsofi

Egy webhely látogatottsági adatainak nyomon követése elengedhetetlen céged online sikereihez, és manapság, amikor mindenki zsebében ott lapul egy miniatűr számítógép (értsd: okostelefon), az online sikerek azok, amik igazán számítanak. Függetlenül attól, hogy egy blogról, vagy egy friss cég webhelyéről van szó, a felhasználók tevékenységeinek elemzése rengeteg hasznos információt árulhat el webhelyed és tartalmaid teljesítményéről, illetve az érdeklődő látogatók viselkedéséről.
 

Google Analytics tippek

Ha még nem hallottál róla, a Google Analytics egy ingyenes eszköz, ami segít lerántani a leplet ezekről és hasonló statisztikákról. Az egyetlen probléma az, hogy egy óriási felületről van szó, tele jelentésekkel és funkciókkal, amik sok újdonsült webmestert zavarnak össze, vagy ijesztenek el.

 

A következőkben ezeket szeretnénk érthetőbbé tenni számodra – íme 10 dolog, amit mindenképpen ismerned kel, ha a legtöbbet szeretnéd kihozni a Google Analyticsből!

 

1. Az időintervallum beállítása

Ez az egyik legfontosabb és leghasznosabb Google Analytics tipp, amiről egy friss felhasználónak tudni kell. Amikor egy jelentést vizsgálsz a Google Analytics felületén, akkor általában lehetőséged nyílik beállítani, hogy mely időszak statisztikáit szeretnéd megtekinteni az adott nézetben. Attól függően, hogy mit szeretnél kideríteni, elképzelhető, hogy más időintervallum lesz releváns számodra, mint a rendszer által alapértelmezettként megjelenített elmúlt 30 nap.

 

A Google Analytics valójában attól a pillanattól kezdve méri webhelyed statisztikáit, hogy elhelyezed a követőkódot annak forrásában. Ez azt jelenti, hogy ha már évek óta használod, akkor valójában minden egyes adatot megtekinthetsz visszamenőleg, amit a rendszer valaha mért webhelyeden. A megtekinteni kívánt időintervallumot a jelentések jobb felső sarkában találod, a dátumokra kattintva. Itt beállíthatod, hogy mettől meddig szeretnéd megnézni webhelyed adatait az adott jelentésben, illetve össze is hasonlíthatod azokat egy másik tetszőleges, vagy előre beállított intervallummal.

 

2. Figyeld meg a látogatók tevékenységeit

A Google Analytics jelentéseinek nézegetése közben nem szabad megfeledkezned arról, hogy nem csak az oldalmegtekintések vagy látogatók számára kell odafigyelned, hanem arra is, hogy látogatóid hasznosnak találják-e tartalmaidat, amiket a webhelyen vagy blogon találnak. Vannak olyan oldalak, amelyeken átlagosan több időt töltenek, mint a többin? Hány új látogató távozik a webhelyről idő előtt?

 

Fontos, hogy odafigyelj a Belépések, a Visszafordulási arány, és a Kilépések százalékos aránya mutatókra:

  • A Belépések oszlop kijelzi, hogy összesen hány látogató érkezett webhelyedre egy adott oldalon. Ez általában a kezdőlap, egy blogbejegyzés, vagy bármi más, ami felkelthetné a látogatók figyelmét.
  • Egy oldal Visszafordulási aránya azon felhasználók százalékát mutatja meg, akik ezen az oldalon érkeztek webhelyedre, de el is hagyták azt anélkül, hogy bármit is csináltak volna rajta.
  • A Kilépések százalékos aránya hasonló, viszont nem csak azok számítanak bele, akik minden további művelet nélkül hagyták el a webhelyedet az adott oldalról, hanem azok is, akik előbb mást is csináltak webhelyeden (például egy másik oldaladról érkeztek ide).

 

Ezeket és más, fontos mutatókat a Viselkedés > Webhelytartalom > Tartalom lebontása jelentésben, és hasonló, oldalakkal kapcsolatos jelentésekben találod. A legtöbb webhelylátogató csak elolvassa, vagy megnézi, ami érdekli, és eltűnik anélkül, hogy valaha visszatérne webhelyedre. Ha azonban igyekszel minőségi tartalmakat kínálni nekik, azzal jó eséllyel ráveheted őket arra, hogy a későbbiekben is visszatérjenek hozzád, ha hasonló jellegű témák iránt érdeklődnek.

 

3. Közönséged földrajzi megoszlása

Még ha kizárólag magyar nyelvű tartalmakat is töltesz fel webhelyedre, és nem kínálsz belőle más nyelvű felületet, akkor is előfordulhat, hogy határainkon kívülről is bevonzol majd néhány (vagy jó néhány) látogatót. Lehet, hogy egy magyar nyelven kereső külföldi, vagy éppen egy külföldön tartózkodó magyar téved webhelyedre – ezt pedig szintén megnézheted a Google Analytics felületén.

 

Navigálj a Közönség > Demográfiai adatok > Hely jelentésre, ahol egy részletes világtérképen tekintheted meg, hogy honnan is látogatják webhelyedet az emberek. Bizonyos országokat még további területekre lebontva is vizsgálhatsz – hazánkban például a megyék adatait is külön láthatod.

 

Érdemes a térkép alatt váltogatni az elsődleges dimenziók (Ország, Város, Földrész, Alkontinens, stb.) között – ezek az opciók változhatnak a szerint, hogy éppen milyen területet vizsgálsz részletesen. A bal oldalon a Hely jelentésen kívül a Nyelvet is kiválaszthatod, ahol egy nyelvi lebontást láthatsz látogatóidból.

 

4. A látogatók böngészőinek adatai

A HTML5 és a CSS3 egy sokkal összeszedettebb internet irányába húznak bennünket, azonban még mindig vannak olyan böngészők, amelyek nincsenek felkészülve ezekre a technikai szabványokra. A Google Analytics többféle hasznos adatot is kínál a felhasználók által használt böngészőkkel kapcsolatban, úgymint a böngésző típusát és verzióját, a felhasználó által futtatott operációs rendszert, képernyőfelbontást, illetve a Flash verzióját (illetve még egy-két másikat is)

 

Ezeket az adatokat a Közönség > Technológia > Böngésző és operációs rendszer jelentésben találod, az elsődleges dimenziók között kapcsolgatva (a táblázat felett).

 

Az itt megjelenő adatok például rávilágíthatnak, hogy az Internet Explorer felhasználói néhány másodpercen belül elhagyják webhelyedet, illetve hogy ennél a böngészőnél nagyobb a visszafordulási arány is. Érdemes tehát letesztelned webhelyed az Explorerrel, hogy rátalálj az esetleges hibákra, amik kényelmetlenné, vagy lehetetlenné teszik a felhasználók böngészését.

 

5. A látogatók viselkedésének folyamatábrái

Ez egy meglepően ritkán emlegetett funkciója a Google Analyticsnek. Nem sokakat érdekel, hogy mit csinálnak a felhasználók a webhelyükön, pedig az eszköz egy nagyon jól átlátható, vizuális módon ábrázolja a munkamenetek folyamatát.

 

Ezt az információt a Közönség > Felhasználói munkafolyamat jelentésben találod.

 

A kiindulási pont az az oldal, ahonnan ahol a felhasználók megérkeznek webhelyedre. A kék vonalak az ez utáni útvonalukat mutatják, vagyis hogy mely oldalakra hányan kattintanak át, illetve hogy hányan morzsolódnak le az adott oldalon. A vastagabb vonalak nagyobb forgalmat jeleznek. Az ábra bal felső sarkában találhatod meg a csoportosítási szempontot – itt számtalan opció közül választhatsz, úgymint ország, forrás, vagy eszköz.

 

Szeretnél még több felhasználóhoz elérni tartalmaiddal? Elkötelezett látogatókat, de főleg több megrendelést, ajánlatkérést, vásárlást szeretnél? Segítünk! Vedd fel velünk a kapcsolatot IDE kattintva!

 

6. Tanulmányozd a forgalom elköteleződését

A forgalom elköteleződése a Google Analytics rendszerében azt jelenti, hogy mennyi ideig maradnak a látogatók webhelyeden. Az elkötelezettebb felhasználók általában tovább maradnak 60 másodpercnél, gyakran több mint egy oldalt néznek meg látogatásuk során. Az Analytics látogatás időtartamát méri, és ezeket időtartamokra bontva, csoportosítva jeleníti meg a Közönség > Viselkedés > Elköteleződés jelentében.

 

A táblázatban az egyedi felhasználók és azok összes oldalmegtekintését láthatod az alapján, hogy mennyi időt töltöttek webhelyeden. Érdemes itt egy pillantást vetni a legalsó csíkokra, amelyek azokat a látogatókat jelölik, akik 10-30 percig (601-1800 másodperc, vagy 30 percnél is tovább (1801+ másodperc) maradtak webhelyeden. Ezek fontos adatok, mert ezek legelkötelezettebb felhasználóid.

 

Nézd meg a munkamenetek számát az oldalmegtekintésekkel párhuzamosan – habár kevesebben lesznek azok, akik sok időt töltenek a webhelyeden ezek általában meglehetősen sok oldalt néznek meg látogatásuk során.

 

7. A közösségi platformokon felkapott tartalmak

Webhelyedre számos közösségi médiás forrás is hivatkozhat, ami a felhasználók érdeme. Vannak, akik a Twitteren linkelik be egyik oldaladat, míg mások Facebookra megosztott cikkeidet osztogatják tovább ismerőseiknek. A Google Analyticsben megtekintheted, hogy tartalmaid rajongói milyen mértékben osztogatják meg hivatkozásaidat, és hogy ezek mekkora forgalmat termelnek neked.

 

Ehhez navigálj az Ügyfélszerzés > Közösségi > Céloldalak jelentésre.

 

Itt láthatod azokat a landing oldalakat, amelyek a legnépszerűbbek a közösségi médián. Ez nagyon hasznos információ, mert megtudhatod belőle, hogy az emberek mely tartalmakat találják érdekesnek webhelyeden, hiszen önszántukból osztogatják meg őket.

 

Ha azt veszed észre, hogy egy bizonyos oldal nagyobb forgalmat termel közösségi forrásokból, akkor feltételezheted, hogy az emberek érdekesnek találják. Érdemes az első pontban említett módszerrel visszatekinteni az elmúlt hónapokra és évekre, hogy megnézd, milyen jellegű tartalmak iránt volt a legnagyobb az érdeklődés, hátha sikerül észrevenned valamilyen tendenciát.

 

8. A közösségi forgalom forrásai

Az előző tippből megtudtad, hogy hogyan láthatod a közösségi platformokon legfelkapottabb tartalmaidat, vagyis hogy melyek termelnek nagy forgalmat webhelyedre. Egy másik jelentésben megnézheted azt is, hogy pontosan mely közösségi platformokról is származik ez a forgalom.

 

Navigálj az Ügyfélszerzés > Közösségi > Hálózati hivatkozások jelentésre, hogy fényt deríthess a „titokra”.

 

A közösségi forgalomnak továbbá van saját folyamatábrája, ahol megnézheted az eredeti hivatkozó webhelyeket és az azokról induló munkamenetek folyamatát – ezt az Ügyfélszerzés > Közösségi > Felhasználói munkafolyamat jelentésben találod.

 

9. Célteljesülések/konverziók

Nem minden webhelnyek van szüksége a konverziók nyomon követésére, de amelyeknek igen, azoknak jó tudniuk, hogy hol találják ezeket a Google Analytics felületén. Ha van valamilyen célod (egy konverzió), aminek az irányába szeretnéd tessékelni látogatóidat tartalmaid segítségével, akkor nem árt tudni, hogy ezek a tartalmak teljesítik-e a feladatukat, vagy sem.

 

Navigálj a Konverziók > Célok > Áttekintés jelentésre, és nézd meg!

 

Természetesen ennek a jelentésnek csak akkor lesz értelme, ha te, vagy egy munkatársad már állított be célokat az adott webhelyre az Analytics felületén.

 

A célok követése fontos, ha szeretnéd, hogy webhelyed látogatói elvégezzenek egy adott műveletet webhelyeden, vagyis hogy konvertáljanak. Ez nem feltétlenül kell, hogy egy termék megvásárlása legyen – számodra a konverzió jelenthet egy regisztrációt, egy emailre való feliratkozást, vagy akár egy fájl letöltését.

 

10. A mobilos látogatók adatai

Ahogy egyre többen böngésznek mobileszközökről, úgy egyre fontosabb is nyomon követni az ilyen felhasználók viselkedését webhelyeden. A mobilokkal kapcsolatos statisztikákat a Közönség > Mobil > Eszközök jelentésben találod.

 

Ez a jelentés megmutatja, hogy a felhasználók milyen eszközökről tekintik meg tartalmaidat, illetve a látogatók statisztikáit (ügyfélszerzés, viselkedés, konverziók) az eszközökre lebontva. Érdemes ránézni a táblázat felett elhelyezkedő elsődleges dimenziókra, ahol különféle csoportosításokban (márka, szolgáltató, operációs rendszer, stb.) tekintheted meg a látogatók adatait.
 

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok