Ki a SEO szakértő?

Ki a jó SEO szakértő? Mit csinál, és hogyan segíti egy cég munkáját a keresőoptimalizálás segítségével? Példák, definíciók, meghatározások, útmutatók.

SEO szakértő

SEO szakértő

Ki a SEO szakértő és hogyan segít egy vállalkozásnak?


Egy SEO szakértő, vagy keresőoptimalizálási szakértő webhelyeket elemez, tesztel és alakít át (egyszóval „optimalizál”) hogy azok tartalmai minél magasabb pozíciókban jelenjenek meg („rangsoroljanak”) a Google és más keresőmotorok találatai között.

A SEO szakértők úgy optimalizálják a webhelyek oldalait, hogy azok minél relevánsabb keresőtalálatokként jelenhessenek meg, illetve, hogy javítsák a felhasználói élményt, a webhely forgalmát és a márka hírnevét. Egy SEO szakértő tehát nem sokban különbözik bármelyik más online marketingestől – munkájának fő célja minél több új ügyfelet és értékesítést szerezni a cégnek, amelynek épp dolgozik.

Kulcsszókutatással, illetve egyéb keresőoptimalizálási technikák és eszközök használatával a SEO szakértők láthatóbbá tehetik ügyfeleik webhelyeit a Google találatai között, ami lényegében bármely cég számára óriási előnyt jelent. Egyes SEO szakemberek más marketingesekkel is együttműködnek, hogy közösen hozzanak létre új marketingprojekteket, vagy hogy jobban összehangolják egy cég közösségi fiókjait a fokozott forgalom érdekében.

Az alábbiakban részletesen is megismerkedhetsz a SEO szakértők feladataival, munkájával, illetve megtudhatod, hogy mikre lesz szükséged ahhoz, hogy te magad is SEO szakemberré válhass.
 

Milyen felelősségei vannak egy SEO szakértőnek?

Egy SEO szakértő felelősségei javarészt attól függenek, hogy egy online marketing ügynökségben, egy cég saját marketingcsapatában vagy egyéni vállalkozóként dolgozik-e. Bárhol is helyezkedjenek el, a legtöbb SEO szakértő munkaköri leírása az alábbi feladatokat tartalmazza:
 
  • Olyan optimalizálási stratégiákat alakít ki, amelyekkel egy cég webhelye magasabban rangsorolhat a keresőmotorok találatai között.
  • Fizetett keresőkampányok futtatásakor a SEO szakértő tesztelést végez, adatokat gyűjt és elemez, illetve azonosítja a releváns trendeket, hogy rátaláljon a legkedvezőbben megtérülő stratégiákra.
  • Kezeli a SEO kampányok költségkeretét, ügyel rá, hogy a kampány ne lépje túl ezeket a kereteket, illetve megbecsüli a várható havi költségeket.
  • Szorosan együttműködik a webfejlesztőkkel, hogy a webhely minden tekintetben megfeleljen a bevált SEO módszereknek.
  • Együttműködik a szerkesztőséggel és más marketingesekkel, hogy a webhelyekre felkerülő tartalmak is megfelelő keresőoptimalizálásban részesüljenek.
  • Rendszeres kulcsszókutatást végez, az új kulcsszók felfedezése céljából. Ezeket a kulcsszókat aztán a weboldalak megfelelő mezőiben és a cég egyéb marketinganyagaiban használja fel.
  • Javaslatokat tesz a legjobb keresőoptimalizálási eljárásokra.
  • Linképítést végez egy saját, cégre szabott stratégia alapján.
  • Módosítja a webhely felépítését, tartalmait, hivatkozásait és egyéb tényezőit, hogy a webhely minél több kifejezésre jobban rangsorolhasson.
  • Mérhető célokat állapít meg, amelyekkel szemléltetheti a keresőoptimalizálás eredményeit.
  • Folyamatosan figyeli a releváns SEO teljesítménymutatókat (pl. a Google Analytics segítségével), hogy ellenőrizhesse a stratégia hatékonyságát.
  • Más munkatársakkal is együttműködik, főleg a marketingcsapaton belül, hogy egy mindent átfogó SEO stratégiát alakíthasson ki.
  • Minőségi, meggyőző tartalmakat ír (pl. blogbejegyzéseket) az összeszedett kulcsszók alapján, hogy a webhely minél több releváns keresésre rangsorolhasson.
 

Milyen háttérrel rendelkezik egy SEO szakértő?

A legtöbb SEO szakértő és más keresőoptimalizálási specialista karrierje egy másik területen veszi kezdetét. Idővel aztán elkezdik fejleszteni a technikai készségeiket és igyekeznek meglévő, átvihető marketingtudásukat is hasznosítani, hogy áttérhessenek a SEO-ra.

A felsőoktatásban ne keress SEO szakértői képzést – ilyen nem létezik – ráadásul egyetlen négyéves marketingprogram sem fog elegendő tudást biztosítani a sikeres keresőoptimalizáláshoz. Azonban, ha megnézed a legtöbb SEO álláshirdetést, akkor biztosan ott szerepel majd a követelmények között egy releváns területen (marketing, üzleti, kommunikáció stb.) szerzett diploma vagy hasonló képesítés.

Sok SEO szakember igyekszik valamilyen plusz minősítést is szerezni, amivel bizonyítani tudja szaktudását jövendőbeli alkalmazóinak vagy ügyfeleinek. Egy ilyen minősítést gyakran még akkor is érdemes megszerezni, ha már rendelkezel valamilyen releváns végzettséggel, hiszen bizonyíthatod vele, hogy kifejezetten a keresőoptimalizálás a specialitásod.
 

Mik jellemeznek egy jó SEO szakértőt?

Szóval milyen tudásra van szüksége egy SEO szakértőnek, hogy sikereket érhessen el az online világban?

A SEO három területének ismerete

A keresőoptimalizálást általában három fő területre szokás felosztani, amelyeket egy SEO szakértőnek mind szem előtt kell tartania egy SEO stratégia kialakítása és kivitelezése során:
 

On-page SEO

Az on-page SEO a webhely tartalmának keresőoptimalizálását jelenti. Fő célja az, hogy a keresőmotorok minél jobban megértsék az oldalak tartalmait, és ez által hasznos forrásként tekintsenek az egész webhelyre.

Az on-page SEO magába foglalja a megfontolt kulcsszóhasználatot, a meta tagek kitöltését, a belső hivatkozási szerkezet kialakítását, a képek ALT szövegének beállítását és általánosságban az értékes, hasznos tartalmak kialakítását.
 

Off-page SEO

Az off-page (vagy off-site) SEO magába foglal minden olyan SEO feladatot, ami a webhelyen kívül történik. Az off-page SEO egyik fő része a linképítés, hogy minél több hiteles, tekintélyes webhely linkeljen saját tartalmaidra, mint értékes forrásokra.
 

Technikai SEO

A technikai SEO a webhelyek nem tartalmi elemeinek keresőoptimalizálásáról szól. Ez nagyrészben a webhely backendjének és „alapjainak” optimalizálását jelenti. A technikai SEO-hoz mindenekelőtt egy alapos webhelyelemzést (auditot) kell végezni. Az elemzés során kiderül majd, hogy hol és miként lehetne javítani a webhely sebességét, indexlehetőségét, mobilbarát jellegét és szerkezetét.

A technikai SEO továbbá a webhely olvashatóságáról is szól, ami jobb felhasználói élményhez vezet. A felhasználói élmény a keresőmotorok egyik legfontosabb rangsorolási szempontja.


Egy SEO szakértőnek mindehhez értenie kell, hogy teljeskörű optimalizálásban részesíthesse a rábízott webhelyeket.
 

Marketingorientált gondolkodás

Egy SEO szakértőnek mindenképpen tisztában kell lenni a dolgok technikai hátterével, és meg kell tudnia állapítani, hogy miért csúszott lejjebb a rábízott webhely a keresőtalálatok között.
Ez azonban nem minden.

Az alapvető keresőoptimalizálási feladatok mellett egy SEO szakértő munkája valójában sokban hasonlít más online és hagyományos marketingspecialistákéhoz: olyan tartalmakat kell készítenie, amik bemutatják, hogy milyen előnyöket nyújt egy cég az ügyfeleinek, ezzel még közelebb húzva az érdeklődőket a konverziós lépéshez.

A SEO szakértők egyik legnagyobb kihívása olyan tartalmakat létrehozni, amelyek egyszerre a célközönségnek és a keresőmotorok algoritmusainak is megfelelnek. Ez pedig tapasztalat kérdése.
Az igazi sikerekhez azonban ennél is többre van szükség a keresőoptimalizálásban. Egy SEO szakértőnek értenie kell a tartalommarketinghez, a fogyasztói pszichológiához és persze ismernie kell a megcélzandó célközönséget is. E mellett sokat segítenek a közösségi médiás, webdesign és egyéb marketingismeretek, illetve persze az átfogó üzleti célokkal is jó tisztában lenni.
 

Rálátás a nagyobb célokra

Mint az a fentiek alapján remélhetőleg egyértelművé vált, a SEO-nak mindenhez köze van és mindent befolyásol. Egy cég webhelye rendkívül fontos, ezért a SEO-nak minden egyéb tényezőhöz kapcsolódnia kell.

Sokat segít, ha egy SEO kampánynak vannak konkrét céljai – például a rangsorolás javítása, az organikus forgalom fellendítése, a márkaismertség megszilárdítása vagy a konverziók megszerzése. Nem ritka, hogy ezek együtt szerepelnek a stratégia céljai között, hiszen ezek a célok is szorosan kapcsolódnak egymáshoz.

Egy SEO szakértő akkor lesz igazán sikeres, ha miközben ezek elérésén dolgozik, szem előtt tudja tartani a cég átfogó üzleti céljait is.
 

Jó kommunikációs és együttműködő készség

Egy SEO szakértő számos különböző csapattal dolgozik majd együtt saját vagy egy ügyfele cégén belül. Munkatársai közé tartozhatnak az értékesítők, az ügyfélszolgálatosok, a webfejlesztők, az adatelemzők, az informatikusok, a marketingesek és sokan mások is.

Ezeket a munkatársakat nem mindig egyszerű meggyőzni arról, hogy egy-egy változtatás miért és hogyan javítja majd a webhely rangsorolását és forgalmát. Éppen ezért fontos, hogy egy SEO specialista jól tudjon kommunikálni.

A SEO szakértőknek meggyőzően kell tudniuk érvelni, hogy elmagyarázzák, milyen előnyökkel jár egy-egy változtatás a webhelyen, és milyen pozitívan befolyásolja majd a cég bevételét. Ezt többféle különböző gondolkodású csapatnak is elő kell tudnod adni.

A kitűnő kommunikációs készség persze alapvető elvárás a SEO világában, hiszen egy szakembernek a meggyőző szöveges tartalmak megírásához is értenie kell.
 

Kíváncsiság és rugalmasság

A Google rendszeresen változtatgatja a keresőmotorja mögött álló algoritmusokat. A SEO szabályai sokszor és gyakran minden előzetes figyelmeztetés nélkül megváltoznak, ami egyes szakértőket zavar, míg másokat izgalommal tölt el és motivál. SEO karrieredben sokat segít majd, ha pozitívan tudsz hozzáállni ezekhez a kihívásokhoz.

Az előrejutáshoz rugalmasságra lesz szükség. Sok szakembernek előnyére válna a folyamatos tanulás és képzés, egy SEO szakértővel szemben azonban ez alapvető elvárás. SEO specialistaként hosszútávon felelsz majd azért, hogy egy webhely megfeleljen az aktuális keresőoptimalizálási elvárásoknak, mind a felhasználók, mind pedig az algoritmusok szemében.
 

Milyen munkakörökhöz lehet köze a SEO szakértőknek?

Az alábbi munkakörök nem azonosak a SEO-val, de nagyon közel állnak hozzájuk. Egy keresőoptimalizálási szakértő gyakran találkozik majd velük munkája során:
 

Keresőmotor-marketing

A keresőoptimalizálást (SEO) és a keresőmotor-marketinget (SEM) nagyon gyakran keverik vagy mossák össze egymással, pedig valójában két egészen más fogalomról van szó.

A keresőmotor-marketing célja szintén az, hogy valaki láthatóbbá váljon a keresőmotorok találatai között, azonban ennek érdekében fizetett módszereket használ – elsősorban PPC hirdetéseket.

A SEO és a SEM közel állnak egymáshoz, hiszen mindkét terület azonos végcélokat tűz ki maga elé, és ugyanúgy fontos szerepet játszanak bennük kulcsszók. A SEO és a SEM, ha megfelelően alkalmazzák őket, remekül kiegészíthetik egymást egy átfogó keresőstratégia keretein belül.
 

Üzleti marketingtanácsadó

A SEO szakértők szakmai rálátására sok piacon nagy igény van. Egy jó keresőoptimalizálási specialistának tudnia kell bizonyítani korábbi SEO sikereit, hogy megpályázhasson egy üzleti marketingtanácsadói pozíciót.

Az üzleti marketingtanácsadók az ügyfelekkel dolgoznak együtt, hogy:
 
  • egyéni megoldásokkal állhassanak elő az ügyfelek sajátos igényei szerint
  • SEO és más marketing-kezdeményezéseket tervezzenek meg és hajtsanak végre
  • felmérjék a meglévő és általuk bevezetett marketingstratégiák hatékonyságát
  • és hosszútávú támogatást és további stratégiákat biztosítsanak ügyfeleik számára
 

Online marketing menedzser

Az online marketing és a SEO nem meglepő módon nagyon szoros kapcsolatban állnak egymással. Egy online marketinges általában számos területtel foglalkozik, úgymint a SEO-val, a SEM-mel, a PPC-vel és a közösségi médiával (a lista ennél jóval hosszabb lehet). Az online marketing szakértők online marketing stratégiák kialakításával és kivitelezésével foglalkoznak: javítják a SEO-t, online tartalmakat hoznak létre, közösségi fiókokat kezelnek, email marketinget végeznek és összességében igyekeznek minél több ügyfelet szerezni az őket alkalmazó cégeknek.
 

Közösségi média menedzser

A közösségi média menedzserek feladata többek között a magával ragadó közösségi tartalmak létrehozása, illetve megosztása a releváns platformokon. Az ő feladatuk biztosítani, hogy ezek a tartalmak a legjobb időpontokban érjék el az ideális közönségeket.

Akárcsak egy SEO szakértő, egy közösségi média menedzser is arra törekszik, hogy minél több forgalmat szerezzen az őt alkalmazó cégnek.
 

Email marketing szakértő

Az email marketingesek az online marketing egyik ritkán emlegetett, mégis fontos területét képviselik. Ezek a szakemberek tudják, hogy hogyan készítsenek meggyőző, látványos emaileket, amikkel különböző konverziós lépésekre ösztönözhetik feliratkozóikat.

Az email marketing távolabb áll ugyan a SEO-tól, de ugyanúgy része egy átfogó online marketing stratégiának.
 

Kikkel dolgoznak együtt a SEO szakértők?

A legtöbb SEO szakértő egy nagyobb marketing vagy online marketing csapat tagjaként végzi munkáját, amely során többek között közösségi média marketingesekkel, online hirdetési specialistákkal és email marketingesekkel működnek együtt.

Mint azonban azt már fentebb olvashattad, a SEO-nak egy webhely minden részéhez köze van, tehát a cég szinte minden ágával kapcsolatban áll. A SEO szakértők tehát rendszeresen dolgoznak együtt webfejlesztőkkel, designerekkel, értékesítőkkel, informatikusokkal és ügyfélszolgálatosokkal is.

Miért áll valaki SEO szakértőnek?

A SEO szakértői karrier több okból is vonzó lehet, hiszen egy gyorsan fejlődő, folyamatosan változó terület, ami az online marketing és kommunikáció szinte összes területén alkalmazható. Ha az alábbiak jellemzők rád, akkor meglehet, hogy ez a neked való pálya:
 

Jól tudsz fogalmazni

Sokan megfeledkeznek róla, hogy a szövegírás a SEO egyik legalapvetőbb része. Egy SEO szakértőnek jól kell tudnia bánni a szavakkal, miközben olyan tartalmakat készít, amelyek passzolnak a felhasználók szándékához.

Ha kifejezetten érdekel a SEO írásbeli és technikai része, akkor bizonyára szívesen kísérletezel majd a különböző kulcsszókkal, és azzal, hogy ezek használata miként befolyásolja tartalmaid teljesítményét.

Az íráskészség azért is olyan alapvető elvárás, mert olyan tartalmakat kell készítened, amelyek nem csak az olvasóknak, hanem a keresőmotorok algoritmusainak is megfelelnek – ez pedig nem egyszerű feladat.
 

Élvezed a dinamikus munkákat

Ha szeretsz új dolgokat tanulni, és érdekel a digitális világ, akkor a SEO egy ideális karrier lehet számodra. Egy SEO szakértő tudja, hogy az organikus forgalom fenntartásához és más SEO sikerekhez muszáj folyamatosan tisztában lenni a Google legújabb algoritmusfrissítéseivel.

Keresőoptimalizálási specialistaként sosem tudhatod, hogy mit hoz a holnap, de ha ez inkább izgatottsággal tölt el, mint kétségekkel, akkor ez a neked való munka.
 

Stabil munkahelyi pozícióra vágysz

Az elmúlt évek során egyre több cég látta be, hogy mekkora szükség van a keresőoptimalizálásra az online marketing keretein belül. Sok cég arról számol be, hogy pont a SEO az egyik legjobban megtérülő befektetésük a marketingstratégiájukban, így kétségtelen, hogy az előrelátható jövőben komoly prioritásként tekintenek majd rá. Egyesek még az email és közösségi média marketing elé is helyezik – ez a két terület pedig mindig is vezette a ROI listákat.

A cégek többet költenek a marketingre, mint valaha – a SEO egyre nagyobb része ennek, ezért a tehetséges SEO szakértőkre garantáltan nagy lesz a kereslet.

Érdekel a webdesign

Egy SEO szakember nem csak a webhely technikai és tartalmi optimalizálásával foglalkozik. Fontos feladata többek között biztosítani azt is, hogy az oldalak kitűnő felhasználói élményt nyújtsanak látogatóiknak.

A szöveges tartalmak megírása mellett tehát sokat segít, ha egy SEO szakértőnek jó szeme van a designhoz. Kevés olyan marketinges pozíció kínál ilyen mértékű kreatív lehetőséget.
 

Más területeken is hasznosítható tudást szeretnél

Miután sikerült elsajátítanod a SEO-hoz szükséges készségeket, illetve a releváns eszközök használatát, számos más pozíciót is megpályázhatsz majd különböző iparágakban. A SEO tudás gyakori elvárás például más marketinges, tartalomkezelői, kommunikációs, és közösségi médiával foglalkozó területeken is.

 

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok

Kérje ajánlatunkat!