Mi az a PageRank? Hogyan működik a PageRank? PageRank definíciója, PageRank működése

PageRank

PageRank

pagerank

A PageRank definíciója

A PageRank algoritmus egy weboldalra mutató linkek mennyiségét és minőségét vizsgálja meg, és ez alapján egy pontszámot rendel az oldalhoz. Egy oldal PageRank pontszáma jelentősen befolyásolja az oldal rangsorolását a Google keresőtalálatai között. A PageRanket a Google alapítói, Larry Page és Sergey Brin fejlesztették ki 1997-ben.

 

A PageRank koncepciót legegyszerűbben úgy lehet szemléltetni, ha a hivatkozásokra (azaz linkekre) „szavazatokként” tekintünk. A Google azonban nem csak összeszámolja ezeket a „szavazatokat”, egyes linkek ugyanis értékesebbek, mint mások. A Google többek között ezen linkek alapján számítja ki egy oldal PageRank pontszámát (vagy simán „PageRankjét”).

 

A PageRank azért jött létre, hogy a keresőmotorok jobb minőségű és relevánsabb találatokat sorolhassanak fel a kereső felhasználók számára. Az első keresőmotorok találatai ugyanis messze nem voltak olyan pontosak, mint manapság.

 

A tudományok világában használt hivatkozási rendszer és a tudományos dokumentumok értékelési folyamata adták az ihletet Larry Page és Sergey Brin számára, hogy megoldást keressenek erre a problémára. Azokat a koncepciókat alkalmazták a keresőmotorok működési elvére, amelyeket a Stanford Egyetemen végzett kutatási projektjükben is használtak. Ez alapozta meg a Google jövőjét, illetve ez alapján működött a PageRank Toolbar (eszköztár) is, amely egy időben az éppen megtekintett oldalak PageRank pontszámát jelenítette meg a felhasználók számára.

 

A Google idővel eltüntette a nyilvánosság elől az oldalak PageRankjét, és ezzel együtt az eszköztár is megszűnt. Erre azért volt szükség, mert sokan túl sok figyelmet fordítottak rá, és próbálták meg különböző etikátlan SEO technikákkal manipulálni pontszámaikat.

 

A PageRank eltűnése azonban nem jelentette azt, hogy a koncepció elavult volna, csak éppen a színfalak mögött működött tovább – valójában a mai napig fontos tényező az oldalak rangsorolásában.

A PageRank kiszámítása

A PageRank kiszámítása egy matematikai képlet alapján történik, amelyet Page és Brin eredeti tanulmányában is publikált:
PR(A) = (1‑d) + d (PR(T1)/C(T1) + … + PR(Tn)/C(Tn))

 

A PageRank képlet részei:

•    T1-től Tn-ig: Az oldalra hivatkozó más oldalak.
•    A: „A” oldal.
•    C: A kifelé mutató linkek száma.
•    d: Csillapító tényező, értéke általában 0,85.
•    PR(*): * oldal PageRank pontszáma.

Leegyszerűsítve lényegében arról van szó, hogy a Google figyelembe veszi az „A” oldal hivatkozó oldalak bejövő és kimenő hivatkozásait, illetve PageRank értéküket is.
Egy oldal PageRank pontszámától függ, hogy mekkora mértékű „linkértéket” képes átadni más oldalaknak a hivatkozásain keresztül. Egy jól karbantartott kimenő és bejövő linkszerkezet komoly linkértéket képvisel.

 

Tegyük fel, hogy „A” oldal 10 „PageRank pontot” ért el. Ha „A” oldal csak „B” oldalra linkel, akkor ez a hivatkozás 10 PageRank pontot ad át „B” oldalnak. Ha azonban „A” oldal 5 másik oldalra linkel, akkor mindegyik hivatkozott oldal csupán 2-2 pontot kap majd az eredeti 10 PageRankből.

 

Meglehet, hogy egyes esetekben nem szeretnéd így „átörökíteni” PageRank pontszámodat a hivatkozott oldalaknak. Például kérdéses eredetű forrásokra vagy fizetett hirdetésekre linkelsz, és nem szeretnéd tönkretenni ezzel saját tekintélyedet a keresőmotorok szemében. Ilyenkor a rel=”nofollow” címkét kell elhelyezned a link HTML kódjában, ami azt jelzi a Google számára, hogy nem szeretnél linkértéket adni az adott hivatkozással.
Fontos észben tartani, hogy a Google a „nofollow” hivatkozásokat is beleszámolja a linkérték szétosztásába, tehát ha van egy nofollow és egy nem nofollow (dofollow) link is az oldalon, akkor csak a dofollow link örökít át PageRank pontszámot, viszont csak az eredeti érték 50%-át (mert két link szerepel az oldalon).

 

A PageRank szerepe a SEO-ban

Habár a Google rangsoroló algoritmus hétpecsétes titok, az szinte biztos, hogy a PageRank még mindig fontos szerepet játszik a keresőoptimalizálásban. Ez azt jelenti, hogy az értékes webhelyekről szerzett hivatkozások sokat segíthetnek az oldalak rangsorolásában, míg a kevésbé hiteles források linkjei negatív jelek lehetnek a keresőmotorok szemében. Ezért éri meg ma is a linképítéssel, vagyis a visszahivatkozások megszerzésével foglalkozni.

 

A belső (egy domainen belül elhelyezett) linkek szintén átadnak némi PageRanket egymás között, de jóval kevesebbet, mint a más webhelyektől szerzett visszahivatkozások. Ettől függetlenül minden esetben érdemes használni őket, hiszen nem csak a Google-nak segítenek értelmezni webhelyed szerkezetét és a tartalmak közötti kapcsolatokat, hanem navigálhatóbbá is teszik a webhelyet a látogatók számára.

 

Ügyelj rá azonban, hogy ne ess túlzásba a linkeléssel. A Google algoritmusa felismeri, ha valaki megpróbálja hivatkozásokkal manipulálni a keresőtalálatokat, és ezeket az eseteket automatikus büntetésekkel vagy kézi műveletekkel jutalmazza. Inkább próbálj minőségi tartalmakat készíteni, amikre mások is előszeretettel hivatkoznak majd, mint megbízható forrásokra.
 

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok