Oldal hajtás feletti része mit takar, Oldal hajtás feletti része tudnivalók, Oldal hajtás feletti része optimális kialakítása

Oldal hajtás feletti részéről mit kell tudni?

Oldal hajtás feletti része

Oldal hajtás feletti része

Az oldal hajtás feletti részének definíciója

Az interneten az oldal hajtás feletti része a weboldal azon részére utal, amelyet a felhasználók legörgetés nélkül láthatnak, miután megérkeznek az oldalra. Az oldal hajtás feletti részének célja arra ösztönözni a látogatókat, hogy az oldal többi részét is megtekintsék.
Az „oldal hajtás feletti része” (angolul „above the fold”) kifejezés eredetileg az 1700-as évekből származik. Az újságokat akkoriban nagyméretű papírlapokra nyomtatták, amelyeket össze kellett hajtani, hogy ráférjenek az újságos polcokra. Az újságoknak így csak a hajtás feletti része volt rögtön látható, a többihez ki kellett hajtani a teljes lapot. Ez a gyakorlat a mai napig fennmaradt.
A kiadók éppen ezért erre a látható, hajtás feletti részre igyekeznek kihelyezni a nap legfontosabb híreit, hogy minél több járókelő figyelmét megragadják velük. Hasonlóképpen a hirdetők is próbálják megszerezni ezeket az előkelő reklámfelületeket, hiszen így juttathatják el üzeneteiket a legnagyobb közönségnek.
 

Az oldal hajtás feletti részének szerepe a webdesignban

A weboldalaidra érkező látogatók figyelme általában igen rövid – durván 8 másodperc. Ezért olyan fontos, hogy szó szerint másodpercek alatt megragadd a figyelmüket.
Ehhez érdekes tartalmakat kell elhelyezned az oldal hajtás feletti részében. Ez lehet valamilyen kép, videó, egy hangzatos cím vagy ezek valamilyen kombinációja.
Sok tapasztalt SEO szakember szerint érdemes a legfontosabb információkat elhelyezni a hajtás felett, míg mások szerint egyéb szempontokra kell fókuszálni.
Az oldal hajtás feletti része egy meglepően megosztó téma. Nem könnyítette meg a helyzetet az sem, hogy manapság többen böngészik az internetet mobileszközeikről, mint asztali számítógépekről. A mobilról böngészők számára teljesen természetes, hogy lejjebb kell görgetniük az oldalakon, hiszen egy kisebb kijelzőn csak nagyon kevés tartalom jelenhet meg egyszerre.
Fontos továbbá észben tartani, hogy nem minden felhasználó használ azonos felbontású képernyőket. A régebbi laptopokon például lényegesen kevesebb tartalom jelenik majd meg az oldal hajtás feletti részében, mint egy újabb asztali monitoron.
 

Tippek az oldal hajtás feletti részének kialakításához

Függetlenül attól, hogy látogatóid milyen eszközöket használnak, azonnal meg kell győznöd őket, hogy megéri a weboldaladon maradniuk, és tovább böngészniük tartalmaidat. Íme néhány hasznos tipp ehhez:

1. Használj reszponzív designt

A reszponzív designra nem azért van szükség, mert az a „trendi”. A reszponzív webhelyek jelentős hatással vannak a felhasználói élményre, aktivitásra és a konverziós arányokra is. Ha webhelyed automatikusan igazodik a képernyőhöz, amin épp megtekintik, akkor lényegében az összes készüléken jól mutat majd, és könnyű lesz használni is.
Ha egy webhely pozitív felhasználói élményt kínál, akkor a látogatók szívesebben töltik rajta az idejüket, tekintenek meg rajta több tartalmat, illetve vásárolnak róla.
 

2. Használj felhívásokat

A weboldal hajtás feletti részén elhelyezett felhívások (CTA-k) rögtön arra ösztönzik a látogatókat, hogy tegyék meg a konverziós folyamat következő lépését. Ilyenkor átirányíthatod őket egy másik oldalra webhelyeden, vagy akár az aktuális oldal releváns szakaszához is legörgethetsz, miután rákattintanak a gombra.
A felhívásoknak több fajtája is van, de a legfontosabbak ezek közül a következők:
•    Leadgenerálás, azaz az érdeklődők megszerzése
•    „Olvass tovább” linkek
•    Termékfelfedezés
 

3. Helyezd a legfontosabb tartalmakat a hajtás fölé

Mivel a felhasználók a hajtás feletti részt látják először, amikor egy weboldalra érkeznek, logikus, hogy ide érdemes elhelyezni a legfontosabb tartalmakat. Ez lehet egy hangzatos cím, egy felhívás, és így tovább.
Térj rögtön a tárgyra – ha nem mutatod meg az embereknek, hogy miről szól az oldal és miért éri meg maradniuk, akkor hamar távoznak majd.
Egy nagy banner vagy egy csinos navigációs menü ugyan látványos lehet, de semmilyen hasznos információt nem nyújt a látogató számára.
 

Mit ne helyezz az oldal hajtás feletti részébe

A felhasználók olyan információkat szeretnének látni, amik kapcsolódnak a beírt keresésükhöz. Ez azonban nem jelenti azt, hogy rögtön részletes leírásokat kellene elhelyezned az oldal hajtás feletti részében – sőt, ez nagyon is rossz ötlet.
Ne feledd, hogy a hajtás feletti részének elsődleges célja arra ösztönözni a felhasználókat, hogy lejjebb görgessenek az oldalon, és a többi tartalmat is elolvassák. Nem szabad tehát rögtön rájuk zúdítanod egy nagy rakás információt.
Ha a hajtás feletti rész túlságosan zsúfolt, azzal csak elrettented majd látogatóidat.
Továbbá, ha hirdetéseket, irreleváns információkat vagy bármi egyebet helyezel el benne, ami elvonhatja a látogatók figyelmét fő tartalmadtól, akkor azzal csak saját magadat hátráltatod. A Google sem szereti, ha egy oldalra érkezve a felhasználók rögtön hirdetésekkel találják szembe magukat – ez általában büntetést von maga után.
 

A tartalom hajtás feletti része és a SEO

Ha a hajtás feletti rész nem győzi meg a látogatókat, hogy weboldaladon maradjanak, akkor sokan másodperceken belül távoznak majd onnan. Ez nem tesz jót a SEO-nak.
A Google és más keresőmotorok többek között azt is figyelik, hogy mennyi időt töltenek a felhasználók egy-egy weboldalon, miután rákattintottak arra a találatok között. Ha az emberek rendszeresen elhagyják az oldalt néhány másodpercnyi nézelődés után (a nélkül, hogy bármire rákattintanának), a keresőmotorok előbb-utóbb lejjebb helyezik majd azt a találatok között, hiszen ez az oldal valószínűleg nem felel meg a felhasználók elvárásainak.
A hajtás feletti rész tehát fontos szerepet játszik a látogatók megtartásában, és ezzel az oldalon töltött időtartam növelésében is.

 

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok